Betäckningar 2017

Hoppas på att det tagit sig nu då ;) Ska börja åka med mina 2 ston snart. en ska betäckas med Tangen skott och en med Dalwhinnie och sen har jag en som står där som inte var dräktig så vi ska ta bakterie prov och hon ska betäckas med timetosaygoodbye. så snart går hästtaxin på hög varv :D
 
Tydligen går det snabbt för min häst just nu. Igår fick jag reda på att hon inte tagit sig och idag beställdes ny sperma. Således blev det ju inget bakterieprov inför semineringen denna gången, men jag håller tummen på att det inte är det som spökar utan bara allmän otur. Tar hon sig inte nu heller behöver vi nog göra en lite större koll.
 
Tydligen går det snabbt för min häst just nu. Igår fick jag reda på att hon inte tagit sig och idag beställdes ny sperma. Således blev det ju inget bakterieprov inför semineringen denna gången, men jag håller tummen på att det inte är det som spökar utan bara allmän otur. Tar hon sig inte nu heller behöver vi nog göra en lite större koll.

Fast de kan ju ändå ta prov nu även om sperman är bestäld. Jag hade inte väntat.
 
Mycket möjligt. Men när jag vet att veterinären är väldigt kunnig och detta är mitt första försök att få ett sto dräktig så har jag inte erfarenhet nog att ifrågasätta. Oavsett var ni säger här inne :).
Såklart att veterinärerna är kunniga och det är ju fortfarande hyffsat tidigt på säsongen så det är ingen panik. Jag hade ändå inte väntat för det är ju så otroligt onödigt om hon är infekterad för då går i regel en brunst på att behandla och sen så är vi i juli helt plötsligt.
 
:(

Jag gissar med anledning av var i landet Marty bor att seminstationen kanske har de möjligheterna.

Jag vet inte vad du vet om stationerna kring Linköping (?) men bara för att man "kan" är det inte säkert att man gör det. Jag har flera hingsthållare som uppskattar att vi alltid skickar till SVA t ex.
 
Säkrare resultat.

Jag fattar - så risken är att det kommer tillbaka negativt på baktprov eller att man inte bestämt vilken bakterie det rör sig om ifall man kollar själv - behandlar fel och hingsten får taskig statistik
Det är ju knepigt kan jag tycka.

Det borde vara lika illa att inte testa i andra brunst - stoet är infekterat och tar sig inte. Rent statistiskt alltså.

Jag vet ju att rutinmässigt så ges ofta minst två försök innan baktprov - jag tycker det är snålt och att säsongen hinner rinna iväg. För den som bara ska ta ett föl spelar det ingen roll mer än i plånboken
 
Även hingstägarna vill att stona ska bli dräktiga. Liksom vi stationsägare. Jag är så trött på alla förståsigpåare som tycker "det är väl bara att".
 
Även hingstägarna vill att stona ska bli dräktiga. Liksom vi stationsägare. Jag är så trött på alla förståsigpåare som tycker "det är väl bara att".

Det vet jag väl! Tycker du att jag är förståsigpåare och insinuerar nånting negativt?

För både hingst och stationsägare är det väl inte så bra om ston löper om många gånger? Det ser väl inte så bra ut heller?

Ett baktprov är väl inte helt fel på ett sto som inte tar sig?

Jag tycker bara att det är dumt att tiden löper på och man seminerar en gång till utan att kolla varför det inte tog sig första gången.

Hur många gånger tycker du att det är rimligt att seminera utan att kolla varför det inte tar sig?
 
Jag hade ett sto förut som vi alltid böjde med provtagning på.. Hon tror nämligen rumpan mot box väggen när hon bajsade så hon hade bakterier varje år... så där tog vi inga risker:) i år har jag en nytt sto som vi idag beslutar att ta prov på så får se vad resultatet blir. Hon var även lite tunn när hon kom till Sverige så kom inte igång ordentligt. .nu är hon i bättre gull så går se vad som händer:p
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 143
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp