Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2017

Dalwhinnie har ju betalning på 17 dagar och jag undrar därför när jag borde åka och kolla mitt sto. Räknar jag 17 dagar efter sista seminering eller 17 dagar från när ägget släpps? Vet att jag funderade på samma sist jag betäckte men har såklart glömt sen dess!

Har betalning på 90 dygn och då sa dem att jag bör komma dygn 87-88 för att om stoet inte är dräktigt, hinna få ett intyg så jag inte behöver betala avgiften.
Hör med din station när dom tycker du ska komma? :)
 
Dalwhinnie har ju betalning på 17 dagar och jag undrar därför när jag borde åka och kolla mitt sto. Räknar jag 17 dagar efter sista seminering eller 17 dagar från när ägget släpps? Vet att jag funderade på samma sist jag betäckte men har såklart glömt sen dess!

Sen sista seminering är det vanliga. Semineras den på en fredag och kollas igen på måndag och ägget har släppt så vet man ju inte vilken dag det släppte.
 
Sprutade tysken igår vid lunch. Det händer inte ett pip med brunsten, ägget hade växt marginellt men i övrigt inga framsteg alls. De skickar sperma med flyg på måndag eftermiddag om allt går som det ska. I värsta fall händer ingenting utan då får vi att hon går in i brunst själv.
Fattar noll och inget, märren brunstade som en klocka med 21 dygns intervaller förra sommaren och nu har hon haft en (kass) brunst sen i slutet av april.
Har inte behövt spruta nån av mina märrar på 3 år men nu känner jag att tiden börjar ticka. Så mycket för att vara tidigt ute.. Det börjar kännas som att nån högre makt bara vill att det ska bli ett föl per år.:cool:
 
Sprutade tysken igår vid lunch. Det händer inte ett pip med brunsten, ägget hade växt marginellt men i övrigt inga framsteg alls. De skickar sperma med flyg på måndag eftermiddag om allt går som det ska. I värsta fall händer ingenting utan då får vi att hon går in i brunst själv.
Fattar noll och inget, märren brunstade som en klocka med 21 dygns intervaller förra sommaren och nu har hon haft en (kass) brunst sen i slutet av april.
Har inte behövt spruta nån av mina märrar på 3 år men nu känner jag att tiden börjar ticka. Så mycket för att vara tidigt ute.. Det börjar kännas som att nån högre makt bara vill att det ska bli ett föl per år.:cool:
Kan det vara vädret? Min var en vecka sen med sin brunst denna gång, kändes som det var pga vädret men det kanske bara är gammalt skrock? Håller tummarna för att tyskan skärper till sig!
 
Kan det vara vädret? Min var en vecka sen med sin brunst denna gång, kändes som det var pga vädret men det kanske bara är gammalt skrock? Håller tummarna för att tyskan skärper till sig!
I början av säsongen var det absolut vädret. Var flera ston som fick åka hem i början då de inte kom igång på grund av kylan. Så säsongen är fördröjd, helt klart, men tror ändå inte att det är hela förklaringen här för det har varit flera högtryck hos oss de senaste veckorna och många ston är seminerade både en och två gånger utan problem vid det här laget, och en hel del även konstaterade dräktiga, däribland min lilla. Så ja, visst kan vädret vara en faktor i det hela men känns som att det borde ha rättat till sig vid det här laget. Tack! :)
 
Jag var på besök på stationen min häst står på igår i annat ärende. Passade på att prata med veterinären om mitt sto. Då berättade hon att det var problem med mortaliteten på skicken från hingsten vi valt, framförallt nu vid senaste brunsten. Vi kommer därför att byta hingst om hon inte tagit sig denna gång vilket känns väldigt avlägset efter detta. Känns otroligt tråkigt men ändå som det vettigaste alternativet.

Vi kommer välja en hingst som står på samma station som den tidigare. Borde jag höra av mig till hingsthållareb angående hingstbyte redan nu eller ska jag vänta tills efter dräktighetskontrollen? Finns ju trots allt en minimal chans ändå att det tagit sig.
 
Tysken hade gått framåt. Det stora ägget hade växt lite men har vitt i sig. Sen har hon ett mindre som vi hoppas på för det stora lär det inte bli nåt med, förhoppningsvis ställer det inte till för mycket.. Det lilla är på 3x2.

Hon fick pregnyl igen, semineras ikväll med Heartbeat (älskar alla flygskick som mina märrar tajmat in i år). Sen koll onsdag och eventuellt ny seminering torsdag.
 
Yay. Noll effekt av senaste pregnylen, lite förändringar på äggen, dock ett stort ödem men ingen ändring på cervix och vulva... Nu har jag gett mig in i leken genom att börja seminera henne så ny beställning lagd tills imorgon så får vi se, men hon känns rätt långdragen. Att hon både trampat av sig en framsko och sin grimma gjorde inte precis mattes humör bättre.
 
Ska kanske inte ens hoppa in i denna tråd då jag inte är säker på om vi ska ombetäcka stoet i år.
Blir det betäckning i allafall så blir det med Fetcher N
Gillar Bravour men vill samtidigt vara lite mer ekonomisk för en gång skull då semin,veterinär, hingstkostnad, skick,packning osv osv har varit riktigt höga kostnader.
Dessutom har jag alltid gillat Fetcher. Han tilltalar mig
 
Första försöket gick inte med mitt sto, Nu hade hon däremot droppat 2 fina ägg. Tillbaks den 20 för kontroll så ska vi se hur vi ska gå tillväga.

Hoppas 1 tar sig i alla fall.
 
Hämtade min från stationen i går då hon var dräktig på 17:e dygnet med Dalwhinnie:)
Grattis! Ska kolla min imorrn, också med Dalwhinnie. Dock har jag ju redan hunnit ångra mig om hingst, eg bara för att han ger lite mindre avkommor, och mitt sto är ju liten själv:o Annars blir man ju hyfsat taggad när man ser Dalwhinnieavkommor högt upp i resultatlistorna på vartenda treårstest:)
 
Grattis! Ska kolla min imorrn, också med Dalwhinnie. Dock har jag ju redan hunnit ångra mig om hingst, eg bara för att han ger lite mindre avkommor, och mitt sto är ju liten själv:o Annars blir man ju hyfsat taggad när man ser Dalwhinnieavkommor högt upp i resultatlistorna på vartenda treårstest:)

Fast han ger väl inte mindre? Jag har sett rätt många avkommor till honom eftersom jag brukar vara funktionär på unghästtester och jag tycker de är normalstora.
 
Dalwhinnie har +0,2 på mankhöjd i Blup. Han är dessutom den hingst med högst dressyrindex som finns på färsk semin i år stationerad i Sverige.
Det kanske räknas som "högt" med +0,2? Mitt sto har -1,2 så jag tänkte att jag borde tagit ngn som hade + flera cm. Men nog är han fin och jag blir väldigt glad om hon tagit sig så här lätt!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 262
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 055
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp