Betäckningar 2017

Har lagt honom på ett litet lettiskt sto :) (hästen på min profilbild) Pappan heter Legato och bakom där är Leonid-Cantus. Bryr mig egentligen inte riktigt om att unghingstar är stökiga på bruksprovet, tycker det faller sig ganska naturligt på en unghäst med massa hormoner i kroppen ;) Men visst är han fin, ska bli intressant att se hur han har förärvt sig om ett par år :)

Idag kom den frysta seminen som vi beställt på Ninyon.. Den skickades från Tyskland i tisdags och kom fram idag, så vi har fått lov att tina upp ett strå för att se att den fortfarande är ok, annars får vi två nya doser.. Tydligen hade transportfirman blivit hackade så det har nog varit lite strul med vissa utlandsskick. Vi fick 8 strån per dos, känns ganska givmilt? Har för mig att det brukar vara 4-5 strån per dos.
På måndag är det dags att kolla äldsta stoet om hon är dräktig med Cristallo II :nailbiting:

Tack för svar:)
Är din häst mild i humöret själv?
Kände ju inte min häst då men fick höra att hon var sprakig och blev avrådd från att lägga honom på henne pga det men kanske blir nästa år då :D Tydligen var han den enda som behövdes jobbas rejält innan för att lugna ner sig men alla har olika preferenser och jag har märkt vad "folk" tycker är lite jobbiga hästar är vad jag tycker är ganska snällt, hehe. Han är iaf jättefin och jag ser framemot att följa din :)
 
Tack för svar:)
Är din häst mild i humöret själv?
Kände ju inte min häst då men fick höra att hon var sprakig och blev avrådd från att lägga honom på henne pga det men kanske blir nästa år då :D Tydligen var han den enda som behövdes jobbas rejält innan för att lugna ner sig men alla har olika preferenser och jag har märkt vad "folk" tycker är lite jobbiga hästar är vad jag tycker är ganska snällt, hehe. Han är iaf jättefin och jag ser framemot att följa din :)

Man kan kalla henne mkt men inte mild :p
Egentligen är hon en väldigt ridbar häst, reglerbar, otroligt uppmärksam på hjälperna. Det räcker nästan med att man tänker vad hon ska göra så gör hon det. Om hon gillar ryttaren dvs ;) En riktigt fin häst att rida om man kommer överens med henne. Men med väldigt mkt egna åsikter om saker och ting, lite osäker på om det hade märkts så mkt om hon varit ridhäst från början, vi köpte henne som 10-åring och hon hade då bara stått i 6 års tid, dels med föl och dels bara stått.. Men det är inte så att hon är stressig av sig utan bara stark i sina åsikter :D
Vi får se vad det kommer ut för nått, förhoppningsvis inte en hagprydnad :devil: I år har hon föl med Canterbury, och den är väldigt trevlig, men det är ju Canterbury med:)
 
Nu ska jag snart iväg o ge Cajsa en PG-spruta :)

Kom på en fråga, finns en fölvisning och exitör bedömning för Sv.Ridponny i september, skulle man våga åka och visa även när hon är dräktig?.

Skulle innebära att dem skulle behöva sova borta 1 natt.

Cajsa kan jag tänka mig kan bli lite upprörd men lugnar ner sig hyffsat fort.
 
Nu ska jag snart iväg o ge Cajsa en PG-spruta :)

Kom på en fråga, finns en fölvisning och exitör bedömning för Sv.Ridponny i september, skulle man våga åka och visa även när hon är dräktig?.

Skulle innebära att dem skulle behöva sova borta 1 natt.

Cajsa kan jag tänka mig kan bli lite upprörd men lugnar ner sig hyffsat fort.

Det hade jag gjort. Jag visade mitt föl 2015 när stoet var dräktigt igen.

Jag kommer visa årets unge också om min plan håller - däremot så är det nära så vi åker över dagen - eller rättare sagt - blir borta några timmar
 
Nu fick man lite beslutsångest gällande vilken hingst,snubblade över tyske Del Piero och satan vad fräckt den var i hoppningen. Står hos Ahlmann.

Cajsa är ju lite multi-stammad. ;)
 
Okej. Mitt sto ska kollas i veckan och jag är så nervös att jag knappt klarar av att arbeta eller tänka på något annat. Förstår inte varför jag är så otroligt mycket mer nervös denna gången än de andra två gångerna :nailbiting:. Kanske beror på att hon stått på stationen i 2 månader nu och jag inte vill något hellre än att få hem min häst! Nu är det väl tredje gången gillt, eller hur? Hoppas Dragon Welts simmare gjort vad de ska även på mitt sto!
 
Eftersom du inte är säker på vilka egenskaper som nedärvs är det bättre att välja en hoppstammad hingst med goda gångarter, t ex Hip Hop eller Fetcher N som båda har avkommor i svår dressyr.
Jag har alltid gillat Fetcher N och har småfunderat på honom till mitt sto. Vet du nånting om hur hans fertilitet ser ut?
 
Ja, nä... det är väl inte meningen att jag ska få något föl helt enkelt. Mitt sto var inte dräktig idag med Dragon Welt. De hittar ingen orsak mer än att hon är äldre (12) och aldrig haft föl. Men vi gör ett försök till. Hon behandlades innan denna seminationen, så det bör inte heller påverka. Nu har hon ändå stått på stationen i 2 månader och tappat alla muskler, så vi kan lika gärna köra ända in i kaklet. Då har vi gjort vad vi kunnat i alla fall.
 
Ja, nä... det är väl inte meningen att jag ska få något föl helt enkelt. Mitt sto var inte dräktig idag med Dragon Welt. De hittar ingen orsak mer än att hon är äldre (12) och aldrig haft föl. Men vi gör ett försök till. Hon behandlades innan denna seminationen, så det bör inte heller påverka. Nu har hon ändå stått på stationen i 2 månader och tappat alla muskler, så vi kan lika gärna köra ända in i kaklet. Då har vi gjort vad vi kunnat i alla fall.
Nej vad tråkigt :(
Beklagar, och håller tummarna , som sagt så vårt sto tog sig efter 4 försök med dragon Welt på inseminering 17 augusti...
 
Nej vad tråkigt :(
Beklagar, och håller tummarna , som sagt så vårt sto tog sig efter 4 försök med dragon Welt på inseminering 17 augusti...
Använde ni Dragon Welt alla 4 gångerna? Jag hoppades verkligen att min skulle tagit sig nu efter hingstbyte, men det kanske inte var där felet låg.
 
Veterinären rekommenderade att starta inseminationen tidigare nästa år så då får det bli så. Inget föl 2018. Jag ska klättra upp på hästen istället :nailbiting:
 
Ja, nä... det är väl inte meningen att jag ska få något föl helt enkelt. Mitt sto var inte dräktig idag med Dragon Welt. De hittar ingen orsak mer än att hon är äldre (12) och aldrig haft föl. Men vi gör ett försök till. Hon behandlades innan denna seminationen, så det bör inte heller påverka. Nu har hon ändå stått på stationen i 2 månader och tappat alla muskler, så vi kan lika gärna köra ända in i kaklet. Då har vi gjort vad vi kunnat i alla fall.

Fy vad trist :(

Däremot funderar jag lite på orsaken. Fine att hon var 12 år och maiden, men 12 år är ju ändå ingen sån ålder? Förra året var det ett 16 årigt sto jag känner som tog sig på första försöket utan krångel. + Jag har hört att flera haft problem med att få dräktiga i år - oberoende av hingst - och trots att de sprutat igång 2-3-4 gånger. Som sagt, inte för att det är någon tröst för dig, men du iaf långt ifrån ensam....
 
Använde ni Dragon Welt alla 4 gångerna? Jag hoppades verkligen att min skulle tagit sig nu efter hingstbyte, men det kanske inte var där felet låg.
Nej bara sista :( Vem har du använt dom andra gångerna?
Håller som sagt tummarna för er, har ni tur kan det ju bli 2 försök till. Inte jätteroligt att få föl mitt i juli men då är dom iaf dräktiga.
Själva står vi med ett sto som inte tagit sig med Orlando.. Tänkte göra ett försök till och går det inte då så byter vi till Nintender om det finns tid kvar

Körde ner Extasia m föl till Bollerup igår, fölungen är 27 dygn men inget igång på stoet så dom ska spruta imorgon. 4:e stoet vi får spruta igång nu..
Vårt frysta som var på vilovägar i 2 dygn hade iaf klarat sig, dom tinade ett strå som såg bra ut
 
Nej bara sista :( Vem har du använt dom andra gångerna?
Håller som sagt tummarna för er, har ni tur kan det ju bli 2 försök till. Inte jätteroligt att få föl mitt i juli men då är dom iaf dräktiga.
Själva står vi med ett sto som inte tagit sig med Orlando.. Tänkte göra ett försök till och går det inte då så byter vi till Nintender om det finns tid kvar

Körde ner Extasia m föl till Bollerup igår, fölungen är 27 dygn men inget igång på stoet så dom ska spruta imorgon. 4:e stoet vi får spruta igång nu..
Vårt frysta som var på vilovägar i 2 dygn hade iaf klarat sig, dom tinade ett strå som såg bra ut
Okej. Jag försökte med Formalin första 2 gångerna. Sperman var i alla fall superbra på Dragon Welt, så det kan jag i te skylla på. Hoppas på att det bara var otur att det inte tog sig.
 
Min hade faktiskt ett par ägg i morse och är på väg in i brunst. Hon kommer typ snitta 30 dygn mellan ovulationerna i år..:cool: Helgskick lär det bli denna sista gången iaf, varför göra det billigt för matte?
 
Ja, nä... det är väl inte meningen att jag ska få något föl helt enkelt. Mitt sto var inte dräktig idag med Dragon Welt. De hittar ingen orsak mer än att hon är äldre (12) och aldrig haft föl. Men vi gör ett försök till. Hon behandlades innan denna seminationen, så det bör inte heller påverka. Nu har hon ändå stått på stationen i 2 månader och tappat alla muskler, så vi kan lika gärna köra ända in i kaklet. Då har vi gjort vad vi kunnat i alla fall.

Var hon infekterad?
Är bakterierna resistent bestämda? Så man vet att det är rätt medikament man använder
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 148
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp