Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2017

Varför vill alla ha föl så tidigt egentligen?
Förra året föddes fölis 31/7, var alldeles lagomt
Och i år har vi inte ens varit iväg till hingst än.
Jag vill inte ha så tidigt men eftersom hästen var på 0 och hon hade antagligen behövts sprutas två gånger innan insemination, så har jag 1 försök på mig. Det är inte värt det. Jag vill gärna ha föl som kan gå ute mycket och gå på bete första sommaren för jag tycker det är bra för de att ha chansen att "leva hästliv" så snabbt som möjligt.

Jag skulle börja tidigt men av olika skäl kom andra saker i livet mellan, som jobbet.
 
Varför vill alla ha föl så tidigt egentligen?
Förra året föddes fölis 31/7, var alldeles lagomt
Och i år har vi inte ens varit iväg till hingst än.

Förra året började vi tidigt med ena dels för att det var ett förstagångssto men framförallt för att hingsten skulle gå OS och skulle gå över på fryst ganska tidigt på säsongen. Stoet var väldigt fertil och tog sig med tvillingar första gången som tyvärr resorberades vid klämning men blev dräktig direkt på nästa försök. Stoet gick över 1 vecka och bestämde sig att föla i hagen den 19 april i 7 minusgrader. Men vi hann ta in henne så bebisen kom inne i värmen. Lite pyssel de första veckorna med ut och in beroende på väder men jag blev inte avskräckt och får gärna ett tidigt föl igen. Vår andra fölade 15 juni och där är ju naveln lite mer utsatt för flugor och så.
 
Tycker det finns många skäl att vilja ha föl tidigare än 31/7 och flera har redan nämnts. Jag tycker att det är lämpligt att få i mitten april - början av juni. Därför börjar jag gärna med mina ston i mitten av maj. Tar de sig direkt får man i föl tidigast mitten april och man har ändå ganska många brunster på sig. Jag tycker det är en stor fördel om sto och föl får en hel betessäsong. Mkt för att (bra) bete är bra foder till digivande ston med högt energibehov och sen vill jag gärna att fölen har växt till sig lite innan det blir regn och rusk till hösten. Att få föl mitt i rötmånaden känns inte heller jättekul.
 
19944295_2035850259773975_8618759568314616307_o.jpg
det här med förändringar är inte mina stons cup of tea... Både ställde upp sig och glodde som galningar och lilla brun sprang ett varv helt traumatiserad. Anledningen? Jag hade råkat ta med mig foderkrubborna längre in i hagen än vanligt....
Den bruna kan iaf skylla på att hon inte är så gammal, den andra fyller 15 och har varit med om det mesta. Just snyggt mammamaterial...
https://www.instagram.com/p/BWVjoDQlaAX/
Den bruna är på runt dygn 60 och den svarta kollar vi imorgon igen för att se om hon släppt.
 
Det går ju som på räls det här... Dubbelovulation som såg rätt ny ut så hon släppte väl igår kväll. Sköljdes och därefter 14-dagarskoll
 
Här är det snabba vändningar mellan hopp och förtvivlan. I onsdags kollades ju mitt sto på dygn 14 och var inte dräktig. Idag kollades hon igen och otroligt nog hittade de ett litet embryo som de måste missat förra veckan :). Embryot var dock väldigt litet så de ville kolla henne igen för att se så det fortsätter utvecklas. Så vi får hålla tummarna! Jag är dock oavsett väldigt glad då det betyder att hon i alla fall KAN bli dräktig, vilket var mitt största orosmoment. :banana:
 
Här är det snabba vändningar mellan hopp och förtvivlan. I onsdags kollades ju mitt sto på dygn 14 och var inte dräktig. Idag kollades hon igen och otroligt nog hittade de ett litet embryo som de måste missat förra veckan :). Embryot var dock väldigt litet så de ville kolla henne igen för att se så det fortsätter utvecklas. Så vi får hålla tummarna! Jag är dock oavsett väldigt glad då det betyder att hon i alla fall KAN bli dräktig, vilket var mitt största orosmoment. :banana:

Grattis!!!
Har förstått det som det är rätt svårt att se på vissa redan på dygn 14. Vet ett sto som har små cystor som ägarna måste vänta tilla dygn 21 för att se om det finns ngt. Håller tummarna iaf nu :D
 
Summering
På 4 brunster så har vi 3 dräktiga :banana: :banana: :banana: O_o
Tror alldrig det gått så bra nån gång :rofl:
Lilja dräktig på första brunst
Frida på andra och på första så var det ju tvillingrisk.... Men det fixade Frida alldeles själv :love:
Fuxsy dräktig på första och det på fölbrunst :banana: Vi är glada att hon tog sig så vi får fler chanser nästa år då en dyrare hingst är tänkt till henne :bow: :love:
Så glad över hur smidigt det gått i år :banana:
 
Idag hämtade jag hem mitt sto. Hon är fortfarande dräktig men veterinären kliar sig lite i huvudet. Hon borde vara på dygn 21-22 idag men enligt veterinären så är hennes embryo i size med en 15 dagars. Antingen är det risk för att hon resorberar eller så ovulerade hon ytterligare ett ägg lite senare, som veterinären missat. Nu väntar vi till en ny koll om 2 veckor.

Oavsett så funderar jag nu på hur jag ska göra. Planen var att hon skulle få gå ut med sina stokompisar i lösdriften där hon brukar gå på somrarna. Tycker ni det är dumt att göra nu? Borde jag vänta till efter dygn 40? Ett av stona har hon stått tillsammans med på stationen och det andra stoet har hon gått med tidigare somrar och går normalt i hagen bredvid. Utöver dessa är det en åring som gick i hagen även förra sommaren som föl. Jag tror inte de kommer bråka men möjligen springa lite.
 
Idag hämtade jag hem mitt sto. Hon är fortfarande dräktig men veterinären kliar sig lite i huvudet. Hon borde vara på dygn 21-22 idag men enligt veterinären så är hennes embryo i size med en 15 dagars. Antingen är det risk för att hon resorberar eller så ovulerade hon ytterligare ett ägg lite senare, som veterinären missat. Nu väntar vi till en ny koll om 2 veckor.

Oavsett så funderar jag nu på hur jag ska göra. Planen var att hon skulle få gå ut med sina stokompisar i lösdriften där hon brukar gå på somrarna. Tycker ni det är dumt att göra nu? Borde jag vänta till efter dygn 40? Ett av stona har hon stått tillsammans med på stationen och det andra stoet har hon gått med tidigare somrar och går normalt i hagen bredvid. Utöver dessa är det en åring som gick i hagen även förra sommaren som föl. Jag tror inte de kommer bråka men möjligen springa lite.

Vad tänker du skulle vara negativt med att låta henne gå med sina kompisar?

Mellan ca dygn 20 och 45 ska stoet inte utsättas för stress, många ston skulle bli mer stressade av att inte få gå med kompisar än att göra det.

För att dämpa springet kan du ju låta dem stå bredvid varandra i stallet en timme eller så innan de släpps ut. Tog hem min egen förra måndagen, varit borta en månad, dräktig 19 dygn. Jag kallar hennes bästa kompisar Skitjobbig 1 och 2 :D och jag befarande värsta rejsandet så jag lät dem stå i stallet ett tag innan de togs ut till hagen. Inget rejs och knappt en något spring.
 
Vad tänker du skulle vara negativt med att låta henne gå med sina kompisar?

Mellan ca dygn 20 och 45 ska stoet inte utsättas för stress, många ston skulle bli mer stressade av att inte få gå med kompisar än att göra det.

För att dämpa springet kan du ju låta dem stå bredvid varandra i stallet en timme eller så innan de släpps ut. Tog hem min egen förra måndagen, varit borta en månad, dräktig 19 dygn. Jag kallar hennes bästa kompisar Skitjobbig 1 och 2 :D och jag befarande värsta rejsandet så jag lät dem stå i stallet ett tag innan de togs ut till hagen. Inget rejs och knappt en något spring.
Inget negativt att hon får gå med sina kompisar utan just ihopsläppet jag tänker på. Detta är mitt första egna sto jag försöker ta föl på så jag är osäker på hur mycket jag vågar utsätta henne för just nu, därav frågan. Hon är chill med att gå själv men det känns ju såklart bäst om hon kan gå in med sällskap så snart som möjligt. Förhoppningsvis håller de sig lugna, men jag kan tänka mig att de springer lite. Min brukar inte vara sen med att haka på.
 
Jag står i valet och kvalet. Mitt sto vill inte ta sig med hingsten. Nu är hingsten och tävlar och jag får besked idag om jag måste byta hingst och jag vet inte till vad? Hade inte tagit fram något annat alternativ :( Så typiskt
 
Jag står i valet och kvalet. Mitt sto vill inte ta sig med hingsten. Nu är hingsten och tävlar och jag får besked idag om jag måste byta hingst och jag vet inte till vad? Hade inte tagit fram något annat alternativ :( Så typiskt

Är hans "bror" VDL Häkkinen N hemma så kanske han är ett alternativ ?
 
Nu är mitt sto hemma igen! Hon är väl typ den enda som inte tagit sig på första brunsten med Canterbury i år, dessutom brukar hon alltid bli dräktig direkt. Men hon hade bakterier så det var ju inte så konstigt, nu behandlad och kollad på 16 dygn (eller egentligen 15 för det var ju lite special där vid midsommar). Skönt att ha sto och föl hemma igen i alla fall. Den blivande fölisen blir helsyskon med min 3åring som fick klass 1 i hoppning på treårs.
 
Jag ger upp snart. Mitt ena sto vägrar fortfarande öppna sin cervix. Den andra vill inte bli dräktig ( hittade inget i tisdags ingen brunst i sikte) tänkte ta bakt då hon såg brunstig ut igår) helt stängd ny koll söndag. Snart är säsongen slut :rage::cry:
 
Varför vill alla ha föl så tidigt egentligen?
Förra året föddes fölis 31/7, var alldeles lagomt
Och i år har vi inte ens varit iväg till hingst än.

Jag åkte in tidigt, redan 13 April, detta eftersom att mitt sto tidigare har blivit betäckt naturligt och vi misstänkte att hon skulle vara skräpig i livmodern (vilket hon också var). Första omgången tog hon sig inte men stod på stationen i 8 dgr och spolades, fick hippotrim osv. Hon tog sig dock på andra försöket. Ville inte riskera att inte få dräktigt helt enkelt så ville optimera chanserna att prova under så många brunster som möjligt under sommaren om det inte tagit sig. Nu är fölis beräknad till 9 April.

Flyinge som jag åker till stänger dessutom i mitten av Augusti. Så då föredrar jag nog att sätta igång tidigt på säsongen. Då hinner man ju förhoppningsvis prova igen också om stoet resorberar eller liknande. :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 262
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 055
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp