Betala av bostadslån - nackdelar?

kolblakkur

Trådstartare
Har gått över från delad till gemensam ekonomi med min man, vilket har lett till att vi båda blivit bättre på att hålla i våra pengar och inte slösa. Vi lever i stort sett på en lön och kan spara den andra.

Med lite snabb huvudräkning kom jag fram till att vi hade kunnat betala av vårt hus på några år. Vi har inte bundit räntan.

Är inte så haj på det här med privatekonomi och bostadslån, så blir lite fundersam på om det skulle kunna finnas någon nackdel med att betala av bostadslånet? Tänker någon skattegrej eller så som vi inte vet om :)
 
Har gått över från delad till gemensam ekonomi med min man, vilket har lett till att vi båda blivit bättre på att hålla i våra pengar och inte slösa. Vi lever i stort sett på en lön och kan spara den andra.

Med lite snabb huvudräkning kom jag fram till att vi hade kunnat betala av vårt hus på några år. Vi har inte bundit räntan.

Är inte så haj på det här med privatekonomi och bostadslån, så blir lite fundersam på om det skulle kunna finnas någon nackdel med att betala av bostadslånet? Tänker någon skattegrej eller så som vi inte vet om :)

Nej
 
Det beror ju på vad er alternativinvestering är? Du skriver inget om det. Just nu är räntorna så låga att om ni inte har större lån så tror jag ni får ut mer av att investera motsvarande pengar i något med bättre avkastning för att sen använda det till att betala tillbaka lånet när räntorna går upp.
 
Säger som @Kakis beror på hur ni investerar pengarna annars. Sätter ni dom på ett sparkonto (som ju idag har extremt låg ränta) är det bättre att amortera. Jag tycker Jan Bolmeson förklarar det väldigt enkelt här: https://rikatillsammans.se/ska-man-...-amortera-och-bygga-en-pengamaskin-samtidigt/ (visserligen gammalt inlägg men ändå relevant). Finns mycket nyttigt o läsa på hans blogg om investeringar mm, med utgångspunkten att han är ganska riskaverse.
 
Säger som @Kakis beror på hur ni investerar pengarna annars. Sätter ni dom på ett sparkonto (som ju idag har extremt låg ränta) är det bättre att amortera. Jag tycker Jan Bolmeson förklarar det väldigt enkelt här: https://rikatillsammans.se/ska-man-...-amortera-och-bygga-en-pengamaskin-samtidigt/ (visserligen gammalt inlägg men ändå relevant). Finns mycket nyttigt o läsa på hans blogg om investeringar mm, med utgångspunkten att han är ganska riskaverse.
Intressant länk, tack!
 
Säger som @Kakis beror på hur ni investerar pengarna annars. Sätter ni dom på ett sparkonto (som ju idag har extremt låg ränta) är det bättre att amortera. Jag tycker Jan Bolmeson förklarar det väldigt enkelt här: https://rikatillsammans.se/ska-man-...-amortera-och-bygga-en-pengamaskin-samtidigt/ (visserligen gammalt inlägg men ändå relevant). Finns mycket nyttigt o läsa på hans blogg om investeringar mm, med utgångspunkten att han är ganska riskaverse.
Dessa diagram är ju dock baserat på återbetalning under väldigt många år. I vårt fall kan huset vara betalt på två år om vi är riktigt sparsamma. Är inte intresserad av investeringar osv, ser huset som en investering. Utan renoveringar har värdet ökat med 20%. Nu har vi gjort lite mindre renoveringar också och kommer fortsätta med det, så lagom tills lånet är betalt så är huset förhoppningsvis värderat till det dubbla än vad det är belånat för idag.
 
Som trygghetsknarkare så ser jag amortering som en sorts trygghet.

Amortering innebär i de allra flesta fall att framtida kostnader blir lägre. Lägre kostnader ger mer pengar att göra annat för.

Jag gör så nu. Jag betalar av det jag klarar på mitt hus. Jag går i pension om ett gäng år. Min pension blir - som för de flesta - ungefär hälften av vad jag tjänar idag.
Då måste jag minst ha kapat mina utgifter med halften för att ha ett skapligt roligt liv. .

Sjukdom, A-kassa etc - allt sånt gör inkomsten lägre. Då är det en trygghet att inte behöva amortera lån också.
 
Som köpare kan jag se en nackdel med ett helt avbetalt hus, med tanke på pantbrev. Men jag själv skulle gärna ha vårt boende avbetalt.
 
Som trygghetsknarkare så ser jag amortering som en sorts trygghet.

Amortering innebär i de allra flesta fall att framtida kostnader blir lägre. Lägre kostnader ger mer pengar att göra annat för.

Jag gör så nu. Jag betalar av det jag klarar på mitt hus. Jag går i pension om ett gäng år. Min pension blir - som för de flesta - ungefär hälften av vad jag tjänar idag.
Då måste jag minst ha kapat mina utgifter med halften för att ha ett skapligt roligt liv. .

Sjukdom, A-kassa etc - allt sånt gör inkomsten lägre. Då är det en trygghet att inte behöva amortera lån också.

Samma här. Jag ser huset som en form av pensionsförsäkring. Att ha ett obelånat och därmed billigt boende - som jag dessutom om jag behöver garanterat kan lämna utan restskuld är värt en hel del för mig. Så jag har sen jag köpte haft en mycket hög amorteringstakt och lånet är betalt om några år.

Jag ser även ett obelånat hus som en slags buffert. Det finns ett låneutrymme vid ev kris.
 
Samma här. Jag ser huset som en form av pensionsförsäkring. Att ha ett obelånat och därmed billigt boende - som jag dessutom om jag behöver garanterat kan lämna utan restskuld är värt en hel del för mig. Så jag har sen jag köpte haft en mycket hög amorteringstakt och lånet är betalt om några år.

Jag ser även ett obelånat hus som en slags buffert. Det finns ett låneutrymme vid ev kris.

Precis så tänker jag.
 
Säger som @Kakis beror på hur ni investerar pengarna annars. Sätter ni dom på ett sparkonto (som ju idag har extremt låg ränta) är det bättre att amortera. Jag tycker Jan Bolmeson förklarar det väldigt enkelt här: https://rikatillsammans.se/ska-man-...-amortera-och-bygga-en-pengamaskin-samtidigt/ (visserligen gammalt inlägg men ändå relevant). Finns mycket nyttigt o läsa på hans blogg om investeringar mm, med utgångspunkten att han är ganska riskaverse.
Samtidigt måste man ju ha i åtanke att när som helst kan börsen rasa, mitt sparande har rasat rätt kraftigt senaste månaderna nu. Sedan verkar ju inte det tas hänsyn till att räntorna kan komma att gå upp. Amorterar jag mycket nu, så minskar ju räntekostnaderna den dag räntorna går upp till 6-7%.
 
Att amortera ner sina bostadslån, är för privatpersonen ngt av det vettigaste man kan göra
För vilken penningplacering ger garanterat en avkastning på minst 3% och i många fall upp mot 5%?
För det är ju vad de flesta betalar för sina lån...och den avkastningen är skattefri + att man har pengarna hemma så att säga. + att de obelånade pantbreven är ngt banken ser positivt på när du kommer in och behöver låna för ett nytt kök eller badrum. Och du slipper avgiften för nya brev.
 
Att amortera ner sina bostadslån, är för privatpersonen ngt av det vettigaste man kan göra
För vilken penningplacering ger garanterat en avkastning på minst 3% och i många fall upp mot 5%?
För det är ju vad de flesta betalar för sina lån...och den avkastningen är skattefri + att man har pengarna hemma så att säga. + att de obelånade pantbreven är ngt banken ser positivt på när du kommer in och behöver låna för ett nytt kök eller badrum. Och du slipper avgiften för nya brev.

Betalar de flesta 3-5% ränta på sina bolån? Varför då? Vad baserar du det på?

// mvh 1.49% utan ha orkat förhandla
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 988
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 879
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 802
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp