Betalningsanmärkningar

Texaz

Trådstartare
Har en fundering...

En bekant har fått sin gård utmätt, auktion i mitten av juni. Denne påstår nu att hen INTE kommer att få någon anmärkning iom att gården säljs????

Jag har svårt att tro att en försäljning skulle täcka upp lånen, det är högt belånat och i uselt skick.

Överskjutande belopp borde väl då hen fortfarande ha i skuld till banken???

Vem har rätt???
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Finns det anmärkning registrerad nu kommer den finnas kvar efter försäljning. Däremot kan ju skulden försvinna och då gör anmärkningen det efter ett par år också.

(Men... Mina anmärkningar varierar från 4 till 22 från månad till månad...)
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Men NÄR får man anmärkning? Borde det inte finnas en om det gått så långt som till utmätning, eller är jag helt fel ute?
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Det är ju inte kfm som delar ut anmärkningar, det är kreditbolagen. Så helt omöjligt att klara sig är det nog inte, så länge man har kontakt med gäldenären.
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Det är i det här fallet banken som sagt upp ett lån. Vet inte hur dom ser på det:crazy:
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Men NÄR får man anmärkning? Borde det inte finnas en om det gått så långt som till utmätning, eller är jag helt fel ute?

När man får ett betalningsföreläggande (första brevet från KF) så ska man skriva under och skicka in ett kvitto på att man har mottagit brevet. Om man då inte betalar och bestrider så får man en anmärkning.
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Jo så har jag fattat det med.... Vet inte om hen har skrivit på och skickat in, men borde väl vara så om det är utmätt?
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Jo så har jag fattat det med.... Vet inte om hen har skrivit på och skickat in, men borde väl vara så om det är utmätt?

Jo det måste personen definitivt ha gjort, för om man inte skriver på så kommer de hem till dig tills du har skrivit på. Och det tar mig veterligen relativt lång tid från utslag till utmätning. Och då måste ju skulden ha fastställts också via påskrivning.
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Som jag trodde då! Blir en mindre glad överraskning för min bekant då....:crazy:
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Antar att det handlar om att förtränga..... Så pass gammal att denne borde ha koll...
Tror dessutom inte på mig när jag hävdar att så är fallet:p
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Ytterligare fundering....

Min bekant säger nu att fastigheten inte räknas som beslagtagen innan budgivningen har börjat, kan det stämma???

Därmed skulle denna kunna sälja delar av fastigheten:confused:

Vad jag förstått så har man inte rätt att sälja det som KF har utmätt, men räknas alltså inte fastigheten som utmätt innan budgivningen startat?
 
Sv: Betalningsanmärkningar

ett beslut om utmätning ger en betalningsanmärkning. Om egendomen inte går att sälja och hon/han har kvar sin skuld till kronofogden så görs ett nytt försök att sälja...om det inte går igen, då får hon/han tillbaka sin egendom. Då upphävs utmätningen....men anmärkningen består ju.
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Aha, ok! Jo tror att det blir rätt svårsålt, i väldigt dåligt skick:crazy:

Om jag förstått KFM:s sida så har man faktiskt rätt att själv sälja innan budgivning, när det gäller fastigheter. Trodde inte det:o
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Kan du sälja och få ut nog med pengar för att täcka skulden så borde det väl vara okej?
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Jo det var vad jag skrev, dvs att det visst är ok att sälja;)

Och nej, det är inte min gård det gäller:D
 
Sv: Betalningsanmärkningar

TACK!!!

Törs dock inte vidarebefordra länken då personen svävar i det blå just nu, spelar ingen roll vad jag säger:crazy:

Låter denne leva i sin värld tills sanningen går upp för hen, det gör ju varken till eller från just nu, eftersom anmärkningen med sannolika skäl redan finns...
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Jag tycker att det är tråkigt att inte din bekant har fått bättre information från KFM om vad som händer och vad som kommer att hända.

Ytterst dåligt av myndigheterna att inte förklara på ett sätt så att personen förstår.
 
Sv: Betalningsanmärkningar

Man upphör aldrig att förvånas.

Hur kan man tro att man ska slippa betalningsanmärkning ifall det gått så långt att KFM ska auktionera ut huset.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 162
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp