Bukefalos 28 år!

Y

Yahoo

Hur tidigt släpper ni era hästar på bete?
Och vad styr betessläppet?
 
Oftast har jag inte släppt förräns i slutet av juni/börja av juli då det har varit tävlingar bla som jag varit på tidigare o velat ha henne installad.
Men iår ska hon föla kring 20 maj och efter det hoppas jag kunna släppa på bete så fort som möjligt. Beror ju på hur betet är här upp i norr. ;)
 
Vi brukar släppa när gräset är ungefär en dm högt, släpper man tidigare äter de ner betet på nolltid, och senare så förväxer det och går i blom.
Det blir ju olika från år till år. I fjol var det i slutet på maj, året innan 10 maj. Vi försöker släppa så tidigt som möjligt, eftersom det bästa gräset är försommargräset och vi vill ge hästarna en så lång betesperiod som möjligt. Våra hagar ligger på väl dränerad grusmark, vilket innebär att vi alltid får dåligt bete i slutet på betesperioden om det inte regnar jättemycket. Vi brukar få stödutfodra med hö i augusti.
 
Mitt sto ska åka till hingst i slutet av maj, och kommer att släppas på bete direkt när hon kommer hem. Sen kommer hon att få gå på bete till slutet av augusti.
 
Hur betet växer är det som styr i första hand. Vi brukar släppa våra hästar i början eller mitten av juni.
 
Den 1 juni på min födelsedag brukar jag och min stallkompis släppa våra fullblod på bete såvida det inte spöregnar. Deras bete e ganska kuperat och de springer ju alltid ett par glädjevarv när man släppt dem och e det då väldigt vått i gräset så e det lätt att de vurpar.
Sen går de där i 6 veckor, dock ska min gå längre denna sommaren pga att vi ska bygga hus.
 
I fjol släppte vi dem i början av juni. Det som styr är främst maten, att gräset ska ha hunnit växa upp ordentligt.
Jag hoppas att hon ska kunna gå på bete juni - september i år också.
 
I mitten på maj - hoppas pållarna får en lång härlig sommar i år!!
 
mitten på maj/ början av juni. beror på väderleken och hur bra gräset har växt!
 
Det brukar bli när höet är inkört (nån gång vid midsommar). Vi har så mkt knott där vi bor så hästarna vill inte vara ute. Sen när det är som varmast mitt på dagarna brukar som få vara ine när alla blinningar jagar dom.
 
Tidigt å tidigt...
Tar ut min häst i början på juni. Finns väl inget direkt bete att tala om här uppe då. Det börjar väl bli någotsånär grönt efter midsommar :crazy:
Eg. är det ingenting som styr utan jag har alltid fört ut hästen i början på juni.
 
Det beror alltid på vad det är för väder. Blir det varmt tidigt så får hästarna komma ut tidigt. Oftast släpper jag min häst i månadsskiftet maj-juni.
 
beror på vädret och hur gräset är.

förra året släppte jag i mitten av april, vilket pållarna var lyckliga över. för tidigt tycker många, men min trivdes utmärkt!
 
Tror din häst är lycklig för sitt tidiga betesutsläpp!! Som du säger så tycker många det är för kallt, regnigt med mera för att dom fryser själva! Det är tråkigt att så många tror att hästar är människor! :devil:
Det verkar som det håller på att ändra sig lite nu som tur är! Allt fler människor får upp ögonen för naturligare hästhållning. :love:
Sen är det många som inte har tillgång till bete som några andra säger och betet räcker inte till men det går kanske att lösa genom att låna eller hyra mer bete. Många bönder låter en beta ner markerna bara man bygger staketet själv!
 
Riktigt så funkar det inte i skåne.. dvs att man kan låna mark om man hägnar in själv. Inte i mina trakter iallafall. Själv släpper jag ut i slutet av maj då nätterna är varmare och gräset har hunnit ta sig lite.
 
Jag har lyxen att kunna slappa mina hastar och ponnier pa bete nar jag vill!! :)
Jag brukar slappa aldre tavlingshastar pa bete efter att tavlingssasongen ar over (i september). Har pa Irland tavlar vi mestadels pa sommaren med vara "riktiga" tavlingshastar. Unghastarna slapps lite da och da, beroende pa hur mycket de gor och hur utbildade de ar, samt hur mycket de skulle behova en paus. Har just nu avslutat inridningen av 2 stycken d-ponnier, och de slapptes pa bete i sondags. Den enda ar 3 ar, och hon far stanna ute tills i juni, da hon tas in for tillridning. Medans 4-aringen far vara ute tills 1:a april, da hon tas in for tillridning och tavling under sommaren.

De aldre utbildade hastarna tas in nu, mer eller mindre, for att sattas igang for tavlingssasongen. Jakthastarna far vara inne ett par veckor till, och sedan ar det bete for dem tills september!

Jag brukar ta det som det kommer ocksa, om jag har lite platsbrist sa brukar nagon fa ga pa bete, aven fast det inte ar betespanik. :D Men sa har ju vi milt vader och vaxande gras aret om. :banana:
 
Unghästarna åkte ut i mitten av april förra året och tävlingshästarna i början av maj. Anledningen till tävlingshästarna inte åkte ut innan var att jag tyckte att de kanske skulle frysa. Jag är en trams, jag vet, men några dagar in i maj åkte även de ut. I år blir det väl ungefär samma. Kanske jag tar mig samman och släpper ut tävlingshästarna tidigare i år, vem vet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
562
Senast: tessan.g
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 797
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp