Bukefalos 28 år!

Betsla upp vid vissa tillfällen?

Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

jaha, men det är så jag ser på saken. bättre att jag säger det då, så det inte blir missförstånd.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Men om det nu är för att den är olydig då, hur skulle du då träna in en lättare stopp?

Jag har lite samma problem. Jag tror att det för min del dels beror på olydighet och dels på att han är otränat.

Han orkar inte att gå i en kort galopp och har aldrig lärt sig det heller, därför ösar han på. Han blir "lång och tung". Hur ska jag själv göra då för att i framtiden kunna träna in en kort galopp, som är lättare att "styra"? Så att jag bestämmer om han ska ösa på eller gå lugnt och sansat och inte hans kroppsförmåga, som bestämmer hur vara galopper ska gå till.

Jag vill ju träna honom, både så att han orkar och så att han reagerar för lättare hjälpare, men hur?

Övergångar, övergångar, övergångar! Korta galoppturer med många övergångar. Eftersom hästen inte orkar måste du muskla bakpartiet så hästen kan bära upp sig och därmed ridas i en kort galopp, vilket görs med.. Övergångar!
Övergångar kan man göra i en ganska brant uppförsbacke på hästen till en början så den inte orkar dra iväg och galoppera okontrollerat. Fatta galopp, bryt av till trav, fatta galopp etc. etc.
Man gör några få övergångar till att börja med och succesivt öka fattningarna med tiden och hästens styrka. Ju kortare galopp du har ju mer kontroll får du på din häst, därav de korta galoppsträckorna (så att hästen inte hinner höja växeln och bli lång). Du kan alltid tänka "halt!" direkt efter fattningen så att hästen inte hinner tänka "snabbare", du kan också sikta på ett mål där du skall sakta ned: t. ex. ett träd eller en viss buske.
Var bestämd och konsekvent! Hästen kanske inte saktar in på en gång men som jag sa innan: stoppsträckan är alltid lång i början men kommer att minska ju mer du tränar hästen så att den faktiskt orkar stanna tidigare och därmed vilja stanna tidigare.

Detta har funkat med min häst då hon gärna drog iväg. Men ju mer vi har tränat och ju mer vi har galopperat och tagit bort extra energin ju bättre går galopperna ute. Jag tycker att betsla upp är bland det sista man borde göra och om man har ett sådant här problem är det faktiskt lydnaden som brister! Självfallet att hästen är olydig, den tycker ju att den ska springa och skiter fullständigt i vad du tycker..
Den bästa medicinen är då mer konsekvent dressyrarbete.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Nej, blandrastik, jag tycker inte att du har rätt! Hästar är individer, vissa situationer stressar mer än andra, och just galopp kan vara en sån situation om det är en hetsig individ. Det kan också vara så att hästen inte riktigt orkar bära sig och då väljer att rusa istället. Man kan faktiskt hamna i en ond cirkel som är svår att bryta, och det behöver inte handla om olydnad.
Har inget bra bett- tips, men rak stång är ett alternativ. Jag har också provat ett tredelat Mylerbett med råhudsnosgrimma, där både bettet och nosgrimman har hävstångseffekt. Funkade bra på mitt sto som gör som TS beskriver att hennes häst gör.
Mitt sto skulle inte drömma om att vara olydig i någon situation, hon är mycket NH- tränad och otroligt lätthanterlig. Men i galoppen vill hon gärna rusa, och jag har sett massor av gånger att hon gör likadant i hagen tillsammans med de andra hästarna. Det ligger i hennes natur, helt enkelt.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Håller med!
Min häst är världens lydigaste, kan rida henne i halsring i alla gångarter på banan, men när vi rider ut så drar hon i galoppen om man inte har en extra "broms". Aldrig för att hon är olydig eller elak, men hon tycker det är så jäkla kul att springa fort, att hon gärna tar i lite för mycket och blir ostoppbar.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Jag tycker inte att det finns något fel i att använda sig att ett lite skarpare bett under vissa tillfällen när hästen känns "het" Jag själv varierar mellan olika bett hela tiden, sen är det faktiskt så att man inte alltid behöver välja bett efter skarphet det ska både falla ryttare och häst i smaken. Har ett halvblodssto hemma som inte är het eller pullar på något sätt men hon rids på en applemouth ponnystång för hon trivs helt enkelt mer på det än ett vanligt bett.

Mitt tips till dig är att just prova en rak stang med väldigt korta skänklar, t.ex. en pelham av märket pessoa...

Lycka till
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Jag måste hålla med dig helt och fullt, detta är saker jag har tränat på dels ute men absolut mest på ridbanan, då jag tycker att någon gång ska hästen få sträcka på benen (jag menar absolut inte rusa eller rejsa på något sätt) utan bara låta den gå lite. Bara för att den är lite pigg i skogen behöver det ju inte betyda att den är omusklad.

har ridit mycket för en vän till mig som själv har ridit höga klasser i dressyr, hon jobbar mycket som du säger hela tiden på ridbanan. Men varför bråka med ¨sånt i skogen, det är klart att det ibland kan vara bra att jobba ute i skog och mark. Men samtidigt tycker jag hallå kom igen!! Var inte så petig ute i skogen det viktigaste är att broms funkar och att hästen inte springer med huvudet bland stjärnorna. Det är ju ingen idé att bråka emd en häst som bara är pigg och vill sträcka på benen..
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Oftast beror beror långa stoppsträckor på att hästen helt enkelt inte orkar bromsa och sätta in sina bakben under sig.
Om du i vanliga fall rider på ett rakt tränsbett skulle jag pröva med ett odelat pelham. Inte gummi! Ist för att använda delta sätter du en tygel i den övre ringen och en i den nedre (som att rida med kandar fast bara med ett bett). Kindkedjan behöver inte sitta så hårt. Pröva dig fram. Sedan rider du som vanligt med den övre tygeln och tar tag i den nedre om du behöver ha lite extra broms. Den största risken med att betsla upp är väl eg att man rider för mkt med det bettet för det blir ju liksom lite enklare ;)
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Det är så sant!!!
Skulle dock ha valt en rak stång, då den trycker jämt i hela munnen, istället för en delat som får lite klämeffekt.

Bara för att hästen inte vill bromsa ute betyder det absolut inte att den inte orka sätta under sig ordentligt...
Ingen som förstår att hästar oftast är pigga i skogen och även om dom orkar sätta under sig och bromsa så vill dom ju inte det alltid.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Oftast beror beror långa stoppsträckor på att hästen helt enkelt inte orkar bromsa och sätta in sina bakben under sig.
Om du i vanliga fall rider på ett rakt tränsbett skulle jag pröva med ett odelat pelham. Inte gummi! Ist för att använda delta sätter du en tygel i den övre ringen och en i den nedre (som att rida med kandar fast bara med ett bett). Kindkedjan behöver inte sitta så hårt. Pröva dig fram. Sedan rider du som vanligt med den övre tygeln och tar tag i den nedre om du behöver ha lite extra broms. Den största risken med att betsla upp är väl eg att man rider för mkt med det bettet för det blir ju liksom lite enklare ;)

vilket bra tips!

Precis så gör jag med min unghäst, använder jag bara den "övre" tygeln är det i princip som ett vanligt rakt bett, men jag har den undre tygeln att ta till som nödbroms!

Jag tycker det funkar bra, nackdel så om man inte vill / har svårt att rida med två tyglar...
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 226
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 455
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp