Bett/hackamore

IrisW

Trådstartare
E3DF8C8C-DB69-40C6-8517-DF369A783DC3.jpeg
Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad av dressyr också. Jag vill rida på ett hackamore vars skänklar är ca 10 cm långa, så de är väldigt korta jämfört med ”vanliga” skänklar. Är det tillåtet? Har försökt tyda TR, men hittar inget tydligt svar för minsta tillåtna längd. När jag kontaktade Svenska Ridsportförbundet svarade de endast att maxlängden var 17 cm. Någon som kan TR? Vad tror ni? 🧡
 
I dressyr så är inte hackamore tillåtet. I hoppning så är i princip all betsling tillåten på häst. På ponny så borde hacket på bilden vara ok eftersom det bara finns Max storlek i TR
 
I dressyr så är inte hackamore tillåtet. I hoppning så är i princip all betsling tillåten på häst. På ponny så borde hacket på bilden vara ok eftersom det bara finns Max storlek i TR
Tack för svar. Det finns väl bettlösa klasser i dressyr? Finns det regler för vad som gäller där?
 
Tack för svar. Det finns väl bettlösa klasser i dressyr? Finns det regler för vad som gäller där?
3.1.3. I bettlösa klasser är sidepull och käk-/kindkorsat träns. (”bit- less bridle”) tillåtet. Bettlösa träns med hävstångsverkan, som olika typer av hackamore, är inte tillåtna. Nosgrimman/nosremmen ska vara minst 2 cm bred och får inte ha någon metallförstärkning.
 
Jaha. Varför är det så? Man får endast rida på hackamore i hoppning och inte alls i dressyr. Eller kan ändå förstå de beslutet på sätt och vis, hackamore är ju ofta väldigt starkt. Synd så att jag som har så korta hävstänger ändå inte får. Men det finns väl säkert någon bra förklaring. Tack för svar ❤️
 
Jaha. Varför är det så? Man får endast rida på hackamore i hoppning och inte alls i dressyr. Eller kan ändå förstå de beslutet på sätt och vis, hackamore är ju ofta väldigt starkt. Synd så att jag som har så korta hävstänger ändå inte får. Men det finns väl säkert någon bra förklaring. Tack för svar ❤️
Ja, inga hävstänger är tillåtna i dressyr i klasser där kandar inte är tillåtet. Logiskt. I WE får du ha en kort hävstång på bett och motsvarande på bettlöst. I hoppning är som sagt det mesta tillåtet.
 
Tycker det är vettigt att inte ha hävstång, de är ju ganska starkt. Dock har jag en ytterst liten så tror inte mina pollar tar skada. Men i så fall låter det ju smartare att köpa ett ex sidepull. Får man tävla hoppning på sidepull på både ponny och storhäst? 🥰 vill att detta ska bli så bra som möjligt för mina hästar men känns lite krångligt. Vad är det bästa att ha egntligen?
 
Tycker det är vettigt att inte ha hävstång, de är ju ganska starkt. Dock har jag en ytterst liten så tror inte mina pollar tar skada. Men i så fall låter det ju smartare att köpa ett ex sidepull. Får man tävla hoppning på sidepull på både ponny och storhäst? 🥰 vill att detta ska bli så bra som möjligt för mina hästar men känns lite krångligt. Vad är det bästa att ha egntligen?
Det bästa är ju det som häst och ryttare trivs med. Läs i TR vad du får tävla med i varje gren - det är bra att lära sig slå i TR och hitta saker där när man ska tävla. På mina hästar har olika typer av två- och tredelade bett varit det bästa, och det får man ju tävla med i alla grenar.
 
Tycker det är vettigt att inte ha hävstång, de är ju ganska starkt. Dock har jag en ytterst liten så tror inte mina pollar tar skada. Men i så fall låter det ju smartare att köpa ett ex sidepull. Får man tävla hoppning på sidepull på både ponny och storhäst? 🥰 vill att detta ska bli så bra som möjligt för mina hästar men känns lite krångligt. Vad är det bästa att ha egntligen?
Det bästa är att ha vad som passar dina hästar.
Tråkigt svar men tänker att vill du tävla i dressyr så får du nog lära hästen att ha bett under tävlingarna 😊
 
Jaha. Varför är det så? Man får endast rida på hackamore i hoppning och inte alls i dressyr. Eller kan ändå förstå de beslutet på sätt och vis, hackamore är ju ofta väldigt starkt. Synd så att jag som har så korta hävstänger ändå inte får. Men det finns väl säkert någon bra förklaring. Tack för svar ❤️
Hävstång ger ju en annan inverkan på formen än tränsbett. Därav får man inte ha bett med hävstång i dressyr förrän man i tidigare kval-klass kunnat visa att man kan formge hästen korrekt på tränsbett. Och när det blir hävstång så är det kandar, dvs kombinationsbettsling och inte endast hävstångsbett.
Det skiljer sig ju en del mot hoppningen på så sätt. Där ska ju inte formen bedömas så som den gör i dressyr.
 
Tycker det är vettigt att inte ha hävstång, de är ju ganska starkt. Dock har jag en ytterst liten så tror inte mina pollar tar skada. Men i så fall låter det ju smartare att köpa ett ex sidepull. Får man tävla hoppning på sidepull på både ponny och storhäst? 🥰 vill att detta ska bli så bra som möjligt för mina hästar men känns lite krångligt. Vad är det bästa att ha egntligen?
I hoppningen på vuxen häst så är allt tillåtet så länge det inte skadar hästen.
 
Regler för bett för häst hittar du i TR hoppning moment 306 och för ponny 307.

Lite inte på mig för jag var inte uppdaterad🙈
 
Visa bifogad fil 78663Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad av dressyr också. Jag vill rida på ett hackamore vars skänklar är ca 10 cm långa, så de är väldigt korta jämfört med ”vanliga” skänklar. Är det tillåtet? Har försökt tyda TR, men hittar inget tydligt svar för minsta tillåtna längd. När jag kontaktade Svenska Ridsportförbundet svarade de endast att maxlängden var 17 cm. Någon som kan TR? Vad tror ni? 🧡
Är det där hackamoret köpt sådär, eller har ni kapat det?

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: sweep
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: hhere
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 061
Senast: Bri
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp