Bukefalos 28 år!

Mejseln

Trådstartare
Hej!
Jag behöver råd och förslag på hur/vad jag ska göra.
Jag har en häst som går klockrent på en halvstång. Han lyssnar perfekt på minsta lilla tygeltag och förhållning. Han blir som en helt annan häst. Pigg, alert, kraftfull, känslig.. Ja kanonrolig att rida med små små hjälper! Då till mitt problem.. När jag använder ett vanligt tänsbett (just nu tredelat muffbett) blir han som förbytt. Stum, lyssnar dåligt, blir tråkig att rida. Inte alls pigg och alert som på halvstången. Jag vill ju helst inte rida på den och får såklart inte tävla med den i lättklass. Men det är så tråkigt att han inte är samma sorts häst med vanligt tränsbett. Någon annan som upplevt detta? Finns det något annat bett man kan testa som ändå är tillåtet att tävla lättklass med? Tacksam för svar.
 
Har du provat både rakt, tvådelat och tredelat bett?
Provat fullcheek bett (sådanahär)?
Hur går hästen på bettlöst (man får tävla i lättklass på bettlöst, som inte har hävstång).

/Malin
 
Har du provat både rakt, tvådelat och tredelat bett?
Provat fullcheek bett (sådanahär)?
Hur går hästen på bettlöst (man får tävla i lättklass på bettlöst, som inte har hävstång).

/Malin

Jag har provat alla ovanstående bett, men inte bettlöst.. Tips på något bra som man får tävla på?
 
Hej!
Jag behöver råd och förslag på hur/vad jag ska göra.
Jag har en häst som går klockrent på en halvstång. Han lyssnar perfekt på minsta lilla tygeltag och förhållning. Han blir som en helt annan häst. Pigg, alert, kraftfull, känslig.. Ja kanonrolig att rida med små små hjälper! Då till mitt problem.. När jag använder ett vanligt tänsbett (just nu tredelat muffbett) blir han som förbytt. Stum, lyssnar dåligt, blir tråkig att rida. Inte alls pigg och alert som på halvstången. Jag vill ju helst inte rida på den och får såklart inte tävla med den i lättklass. Men det är så tråkigt att han inte är samma sorts häst med vanligt tränsbett. Någon annan som upplevt detta? Finns det något annat bett man kan testa som ändå är tillåtet att tävla lättklass med? Tacksam för svar.

Vad är det för material på halvstången och hur är det utformat?
En del halvstång finns ju till exempel i sötmalm och med kopparrullar på mittdelen. Om det är ett sånt du har kan du ju testa liknande tränsbett.

Har du provat silikon, gummi, mässing? Stora/små ringar? Smalt/tjockt. Bridongbett tycker jag många trivs med, tar inte så mycket plats i munnen.

Har du provat utan nosgrimma, curbstrap, olika nosgrimmor? Har du provat att lägga bettet högre/lägre. Har du rätt längd på bettet?

Är hästen kollad hos tandläkare?

Hoppas du hittar något som funkar. Inte det lättaste alltid.
 
Vad är det för material på halvstången och hur är det utformat?
En del halvstång finns ju till exempel i sötmalm och med kopparrullar på mittdelen. Om det är ett sånt du har kan du ju testa liknande tränsbett.

Har du provat silikon, gummi, mässing? Stora/små ringar? Smalt/tjockt. Bridongbett tycker jag många trivs med, tar inte så mycket plats i munnen.

Har du provat utan nosgrimma, curbstrap, olika nosgrimmor? Har du provat att lägga bettet högre/lägre. Har du rätt längd på bettet?

Är hästen kollad hos tandläkare?

Hoppas du hittar något som funkar. Inte det lättaste alltid.
Hej tack för svar!
Halvstången jag har är som du beskrev med sötmalm och kopparrullar/ringar på. Letar efter ett sådant vanligt tränsbett och hitta på Agersta.
Jag har testat olika material som silikon, gummi, rostfritt, mässing m.m men inte märkt någon skillnad. Olika nosgrimmor har också provats, även utan..
Han är nyligen kollad i munnen och bettstorlek är utprovat och kollat.
Storleken på bettringarna har jag inte tänkt på, inte heller tjockleken på bettet. Får kolla vidare på det.. Vad kan det ha för inverkan?
 
Hej tack för svar!
Halvstången jag har är som du beskrev med sötmalm och kopparrullar/ringar på. Letar efter ett sådant vanligt tränsbett och hitta på Agersta.
Jag har testat olika material som silikon, gummi, rostfritt, mässing m.m men inte märkt någon skillnad. Olika nosgrimmor har också provats, även utan..
Han är nyligen kollad i munnen och bettstorlek är utprovat och kollat.
Storleken på bettringarna har jag inte tänkt på, inte heller tjockleken på bettet. Får kolla vidare på det.. Vad kan det ha för inverkan?

Sötmalm kan absolut ha inverkan, jag märker en enorm skillnad på min häst. Har likadana bett två stycken, den ena i rostfritt och den andra sötmalm med koppar. Det råder ingen tvivel om att han gillar sötmalms bettet bättre då han blir mer levande i munnen med den medan det rostfria ger en mer stum mun. Och det trots att det är likadana tredelade bett.
 
Jag har provat alla ovanstående bett, men inte bettlöst.. Tips på något bra som man får tävla på?

De bettlösa du får tävla lättklass på är egentligen alla som inte har någon hävstång och/el kedja. Alltså inte hackamoore, men sidepull, Micklem, cross-under...
Har du någon instruktör du kan få hjälp av?

Malin
 
Har du haft ute en utbildad hästodontolog (tandläkare) till din häst någon gång?

Om du inte har haft det rekommenderar jag verkligen det. När hon tittade på min häst kunde hon säga exakt vilka bett som passade min hästs mun och han har inte gått bättre än vad han gör nu! Det är ett ganska enkelt sätt att få veta vad som passar hästens mun. Sådant som man inte riktigt kan ta reda på själv. :D
 
Min häst är också förbytt till det bättre m exakt det bettet. :up: Det kanske är sötmalmen, ändå, som ngn skrev? Vi får hoppas det. Så vi kan tävla vi också. Men exakt samma erfarenhet, har vi gjort. :)
 
Hej!
Jag behöver råd och förslag på hur/vad jag ska göra.
Jag har en häst som går klockrent på en halvstång. Han lyssnar perfekt på minsta lilla tygeltag och förhållning. Han blir som en helt annan häst. Pigg, alert, kraftfull, känslig.. Ja kanonrolig att rida med små små hjälper! Då till mitt problem.. När jag använder ett vanligt tänsbett (just nu tredelat muffbett) blir han som förbytt. Stum, lyssnar dåligt, blir tråkig att rida. Inte alls pigg och alert som på halvstången. Jag vill ju helst inte rida på den och får såklart inte tävla med den i lättklass. Men det är så tråkigt att han inte är samma sorts häst med vanligt tränsbett. Någon annan som upplevt detta? Finns det något annat bett man kan testa som ändå är tillåtet att tävla lättklass med? Tacksam för svar.

Såg att du skrivit att du prövar två o tre delat. Men iaf, har ett vanligt hackamore på foderislänningen. Det går han klockrent på! Vet dock inte om man får tävla på det...
 
Såg att du skrivit att du prövar två o tre delat. Men iaf, har ett vanligt hackamore på foderislänningen. Det går han klockrent på! Vet dock inte om man får tävla på det...

Hackamore får användas i samma klasser som stångbett då de har hävstång.
 
Hej!
Jag behöver råd och förslag på hur/vad jag ska göra.
Jag har en häst som går klockrent på en halvstång. Han lyssnar perfekt på minsta lilla tygeltag och förhållning. Han blir som en helt annan häst. Pigg, alert, kraftfull, känslig.. Ja kanonrolig att rida med små små hjälper! Då till mitt problem.. När jag använder ett vanligt tänsbett (just nu tredelat muffbett) blir han som förbytt. Stum, lyssnar dåligt, blir tråkig att rida. Inte alls pigg och alert som på halvstången. Jag vill ju helst inte rida på den och får såklart inte tävla med den i lättklass. Men det är så tråkigt att han inte är samma sorts häst med vanligt tränsbett. Någon annan som upplevt detta? Finns det något annat bett man kan testa som ändå är tillåtet att tävla lättklass med? Tacksam för svar.

Gammal tråd, men jag har lite samma problem. Hur har det gått för dig? Har du hittat något bett som funkar för din häst? Mitt sto blir enormt tung i handen och svår att rida ihop. Har prövat alla sorters bett och även bettlöst. Det enda som funkar är ett rakt jaktkandar, då kan jag rida med mjuka händer, och slipper "tjata", vilket känns snällare. Men som sagt, jag får ju inte tävla lättklass på det. Vore kul att höra hur det gått för dig eller om någon annan har något tips.
 
Gammal tråd, men jag har lite samma problem. Hur har det gått för dig? Har du hittat något bett som funkar för din häst? Mitt sto blir enormt tung i handen och svår att rida ihop. Har prövat alla sorters bett och även bettlöst. Det enda som funkar är ett rakt jaktkandar, då kan jag rida med mjuka händer, och slipper "tjata", vilket känns snällare. Men som sagt, jag får ju inte tävla lättklass på det. Vore kul att höra hur det gått för dig eller om någon annan har något tips.
Ett tips är att träna lydnand ..
Många tror att "hästen trivs så bra på "stång"", men egentligen är det lydnaden som fattas. Så rid på vanligt bett, få igenom lydnad och lösgörande så ska du se att du har en häst som är lätt i handen ändå.
 
Hej!
Jag behöver råd och förslag på hur/vad jag ska göra.
Jag har en häst som går klockrent på en halvstång. Han lyssnar perfekt på minsta lilla tygeltag och förhållning. Han blir som en helt annan häst. Pigg, alert, kraftfull, känslig.. Ja kanonrolig att rida med små små hjälper! Då till mitt problem.. När jag använder ett vanligt tänsbett (just nu tredelat muffbett) blir han som förbytt. Stum, lyssnar dåligt, blir tråkig att rida. Inte alls pigg och alert som på halvstången. Jag vill ju helst inte rida på den och får såklart inte tävla med den i lättklass. Men det är så tråkigt att han inte är samma sorts häst med vanligt tränsbett. Någon annan som upplevt detta? Finns det något annat bett man kan testa som ändå är tillåtet att tävla lättklass med? Tacksam för svar.

Skulle tipsa om ett Novabett eller rakt med fasta ringar (blir tydligen lite hävstångseffekt utav det) och träna lydnad, lydnad, lydnad. Det har fungerat bra på min i alla fall. :)
 
Tack för svaren!
Bara att träna på alltså. Försöker även desperat att hitta en bra tränare. Har prövat några, men alla säger olika och jag är inte riktigt nöjd.
Nu står jag i ett stall där det inte finns andra islänningar, så jag antar att jag får hitta en tränare jag kan åka till regelbundet. Men jag vet inte hur man får tag på någon. Någon som vet vart jag ska leta? Bor i stockholms-området.
 
Tack för svaren!
Bara att träna på alltså. Försöker även desperat att hitta en bra tränare. Har prövat några, men alla säger olika och jag är inte riktigt nöjd.
Nu står jag i ett stall där det inte finns andra islänningar, så jag antar att jag får hitta en tränare jag kan åka till regelbundet. Men jag vet inte hur man får tag på någon. Någon som vet vart jag ska leta? Bor i stockholms-området.

Nu kanske jag missuppfattar dig helt men "Nu står jag i ett stall där det inte finns andra islänningar, så jag antar att jag får hitta en tränare jag kan åka till regelbundet". Syftar du på att du ska åka iväg till en islandshästinstruktör?
 
Nu kanske jag missuppfattar dig helt men "Nu står jag i ett stall där det inte finns andra islänningar, så jag antar att jag får hitta en tränare jag kan åka till regelbundet". Syftar du på att du ska åka iväg till en islandshästinstruktör?
Precis. Dom flesta tränare vill ju inte komma för endast ett ekipage, så alterativet är väl att åka iväg till en islandshästinstrukör, det bästa är väl naturligtvis om någon kunde komma ut till stallet. Har alltid använt mig av dom tränare som andra ridit för i stallet, men nu när det inte finns några andra islandshästekipage får jag lösa det på annat vis. Har dock ingen aning var man ska leta...
 
Precis. Dom flesta tränare vill ju inte komma för endast ett ekipage, så alterativet är väl att åka iväg till en islandshästinstrukör, det bästa är väl naturligtvis om någon kunde komma ut till stallet. Har alltid använt mig av dom tränare som andra ridit för i stallet, men nu när det inte finns några andra islandshästekipage får jag lösa det på annat vis. Har dock ingen aning var man ska leta...

Varför just en islandshäst instruktör? En vanlig dressyrtränare kan ge dig exakt samma hjälp.
 
Varför just en islandshäst instruktör? En vanlig dressyrtränare kan ge dig exakt samma hjälp.
Det tror jag säkert. Har ridit för dressyrtränare förut, och det har funkat bra. Rider gärna för dressyrtränare ibland, men dom har sällan så mycket kunskap i töltridning.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 064
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 906
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp