Bukefalos 28 år!

Bettförslag tack... igen!

superstar

Trådstartare
Då var det dags att byta bett igen... :arghh:

Har en känslig och lättstressad dam som talar mycket tydligt om vad hon gillar att ha i sin mun, vilket iofs är bra. Så fort hon blir stressad visar hon detta genom munnen (slår med huvudet, rycker i tygeln osv, kommer inte till ro). Hon är kollad i sin mun regelbundet, inga problem där.

Har prövat två- och tredelat tränsbett i olika varianter (gummi, läder, fasta ringar, rörliga ringar) utan att hitta något som hästen gillar. På dessa lyssnar hon bra men kommer absolut inte till avslappning, går och är tydligt störd hela tiden.

Tvådelat baucherbett gillar hon bättre än tränsbett men inte bra, samt blir ganska stark.

Hackamore funkar ok men stark häst som blir tung och går på bogarna om man rider på det flera dagar i rad, funkar dock som omväxling.

Pelhambett (rakt gummi) är det som hästen tydligt gillar allra bäst att ha i munnen, hon är supernöjd på detta men jag får ingen bra känsla. Hon blir kort i halsen och svår att hoppa eftersom jag inte får rätt känsla mot hindren, inget som helst stöd i handen.

Så jag är på jakt efter något mitt emellan pelham och snälla tränsbett? Skulle helt av allt vilja ha ett rakt baucherbett med gummi men det verkar inte finnas. Rakt gummitränsbett har jag inte prövat, men hon gillar inte vanliga raka tränsbett... :banghead:

Förslag? :eek:
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Kan det inte vara tyngden i ett pelham hon gillar? Upplever att min häst fungerar så pass bra på pelham som han gör (ett tag var det det enda bett han gick att rida på) för att det är tungt och ligger still. Han är också en sådan häst som lätt spänner till och är svår att komma til ridning på på delade bett. Spontant tänkte jag ju föreslå något rakt massivt tränsbett, har du minst 11 som storlek i din hästmun lär det gå att beställa raka baucherbett från någon brittisk sida har jag för mig. :) Annars prova att linda latextejp runt baucherbettet du har, så blir det lite rakare vad jag förstått?

var har du tygeln i pelhamet?
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Det kan det absolut vara, för precis som din har det varit det enda bett som funkat nu i flera månader, men nu när hon blivit lydigare och mer välriden är det för skarpt i hoppningen.

På pelhamet har jag haft först delta, sedan två tyglar. Sista hoppträningen flyttade vi upp och hade bara i den stora ringen och det kan nog vara ett alternativ att fortsätta med. Då känns det onödigt att överhuvudtaget rida på pelham men om det är vad hästen vill så får jag väl vackert fortsätta ;)

Hittade tidigare en brittisk sida som hade en massa varianter på baucherbett men nu verkar de bara ha kvar de vanligaste i metall, ska fortsätta hålla koll.

Tejpen kan ju vara något att klura på, tack för tips och input!
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

red också med tygeln i den övre ringen på pelhamet. Kändes lite "jaja men jag låter väl hästen hållas då om det är såhär han vill ha det..." Har nu lyckats gå över till rakt tränsbett, men han är fortfarande mycket mer avlsappnad på pelham.

Har själv iom att han har fel storlek på munnen, funderat på att köpa ett billigare rakt pelham begagnat och ta det till en verkstad som skär av skänklarna. Vips fick man ett rakt baucher, eller? ;)
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Har du testat anatomiska bett? Gärna Sprenger Dynamic RS. Många butiker som har Sprenger har test center. Du köper bettet och funkar det inte så får du tillbaka 90 % om du lämnar tillbaka inom en vecka.

Min känns bra på Dynamic RS med fasta (eggbett heter det men ser ut som d-ringar) och med parerstänger. Båda tredelade.

Han blir kort i halsen och stum i munnen om han inte trivs jättebra, ännu sämre så rycker han i bettet och känns ojämn. Stoppar man in rätt bett får man en helt annan känsla.

Du tror inte du egentligen är på jakt efter ett mildare bett? Så som du beskriver din blir min med för skarpa bett. Och bromsen slutar helt funka. Jag tror jag hade tappat kontrollen helt om jag stoppat in något skarpare på honom, vill inte testa :-P

Ett alternativ min trivs väldigt bra med är micklemtränset med clipsen på. Men det får vara till tömkörningen, jag vill inte riskera att maska min dåliga hand med att kombinera med bettlöst. Men kombon (tex en tygel i nosgrimman) funkar bra i nödlägen om han skulle vara allmänt speedad tex.
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

+ på detta :) Många hästar som slår med huvudet, biter emot osv kan vara snarare väldigt känsliga. Mitt sto verkar gilla baucher 3delat av antagligen samma anledning. vanligt 3-delar går inte så bra...
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

En självklar fråga kanske, men har du provat ett riktigt smalt bett (vanligt tränsbett, två eller tredelat)?
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Delvis kl

Eller ett riktigt tjockt ett? Hästar kan ha konstig smak :-P

Ja eller det, fast jag begrep det som att hon provat tjocka? Men annars det.

Min sa ju "tack, äntligen!" när han fick ett hiskeligt smalt, tredelat bridongbett. Jag tycker det borde bli hur skarpt som helst, men han är nöjd, snäll och fin i munnen.

Har ridit honom på pelham ett tag när jag haft ont, och han kunde tänka sig pelham - om det var tredelat. INTE vad jag skulle valt om jag fick välja och inte vad som känns snällt. Men det kunde han tänka sig, inga av de andra. De är helt ologiska ibland.

Jag brukar kalla det för "bettbingo" - när man ska hitta ett som de lite mer krångliga gillar. Just för jag verkligen provar "allt möjligt". Sällan väljer de tillslut vad man trodde skulle fungera, utan något man hade ungefär sist på listan. Eller något som man tycker är precis som något de spottat och fräst åt - men nehe. Ungponnyn har haft lite synpunkter på bett, inte provat så mkt - tredelat och tvådelat bara. Funkat skitdåligt. Provade ett eggbett med precis samma mundel som han tyckt "BLÄ" om med rörliga ringar. Ponnyns reaktion "jättebra!". Han har tyckt blä om annat eggbett så är inte bara att det är fasta ringar.

En med yttepyttemun ville ha ett grymt tjockt tredelat med kula i mitten, tungtryck så in åt.. Ytterligare en annan höll på att göra mig mentalsjuk tills jag i ren desperation började handla alla möjliga bett på tradera för att prova. Waterford ville han ha..

Så, prova gärna ett väldigt smalt eller väldigt tjockt, alla möjliga och omöjliga varianter av tränsbett och prova så förutsättningslöst som möjligt brukar funka bäst. Om man inte hittar rätt brukar man tillslut i alla fall räknat ut vad det är hästen tycker om och vad den inte tycker om, och räkna ut vad den vill ha - även om det bettet inte existerar (been there med..)
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Bridongbett? Min slog också med huvudet och ville inte ens bli tränsad,
men på bridong går han jättebra. Vet ju inte om det är utav samma orsak dock :)
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Blir det skillnad med bett som har tungfrihet?

Hade ett sto med liiiten mun som trivdes allra bäst på ett bomberbit happy tounge. Innan jag fick tag på det så var ett smalt tvådelat lite anatomiskt utformat bett det som fungerade bäst.

Allt annat tjaffsade hon emot
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

ja absolut blir det skillnad. Om jag uppfattat det rätt ger ett bett med tungfrihet mindre tryck på tungan och mer på lanerna. Vissa ästar gillar det och andra inte ;).
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Har du testat ett tvådelat pessoabett? Det är ganska smalt och kan inte böja sig som ett V som vanliga tränsbett, så det blir ju lite stångeffekt av det. Har hittills inte träffat någon häst som inte gillat det, alla hästar vare sig dom vart mjuka i munnen eller starka har funkat kanon! :)

pessoa002_71061683.jpg
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

ja absolut blir det skillnad. Om jag uppfattat det rätt ger ett bett med tungfrihet mindre tryck på tungan och mer på lanerna. Vissa ästar gillar det och andra inte ;).

Det var mer en undran om TS provat bett med tungfrihet :)
Funktionen har jag koll på.
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Du kan kanske prova att rida med ett Pee Wee-bett.

Det funkat inte alls på min häst, men det funkar superbra på mammas häst som är ganska kräsen när det gäller bett.

500340_01.jpg
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Jadu detta med bett har jag också fått problem med :(
Jag har testat allt känns det som! Har köpt dyra bett (Sprenger mm) i olika former som funkar en kort tid sen är det BLÄ enligt hästen. Testat eggbett, fast ringar, lösa ringar, Waterfoord, två delade, tre delade mm. Bett som inte går att böja bakåt. Pelham, Kimblewick (raka, gummi, Baby mm).

Nej, han ska helt enkelt ha ett tredelat Sweet Iron i munnen. Inget annat. Nu försöker jag med ett Sweet Iron med koppar i mitten. Kan funka enligt pållen. Vill ju kunna variera liiiiite iaf ;)
Men inget annat.

Har sålt alla mina dyra bett igen, med förlust. :meh:
Jag testade också att bettsla upp då han är stark vid uteritt (ung häst som måste lära sig lyda först). Men icke att jag gör om det iaf! Hel tossig häst!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp