Bukefalos 28 år!

Bettförslag tack... igen!

Sv: Bettförslag tack... igen!

litet tips. raka baucher i syntetmaterial eller metall kan du beställa från flera sidor i storbritannien, billigt! googla "filet baucher" eller "hangingcheek". annars är det baucherbettet från skara väldigt bra, har det till min.. lite dyrt bara.
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Hej
Spana in "Dr Cooks" (bettlöst) Fungerar inte som ett hackamore, du kan finlira.
Varning dock för H**ks billiga kopia som INTE fungerar bra.
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Hur kan man finlira? De hästar jag provat på går undan för trycket under huvudet. Har förvisso inte provat originalet men funktionen i sig verkar inte optimal i mina ögon.
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Jag menar finlira jämfört med ett hackamore. Vet inte hur bettet funkar på en oskolad/ung häst. Jag har enbart testat på välskolade sedan innan. Det verkar dels på nosryggen, dels på motsatt sida av huvudet och i nacken.
Jag har enbart positiva erfarenheter av det.
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

*kl*

Oj så många bra tankar och svar, tack för det! Som ni skriver är det verkligen bara att testa sig fram och hur väl man än tror att man lärt känna sin häst kan det visa sig vara precis tvärtom. Jag tror absolut att det egentligen är ett väldigt snällt/milt bett jag söker, eftersom hon är så känslig. Problemet är bara att de bett som anses vara snälla och milda, dem gillar hon inte.

Jag har prövat både riktigt smala och riktigt tjocka/tunga tränsbett. Dessa går helt bort.

Anatomiska bett, typ sprenger, har jag såklart funderat på men det tar emot att köpa så dyra bett bara för att pröva, när jag egentligen inte tror att de kommer att fungera. Men om man kan lämna tillbaka dem kan det såklart vara värt det, ska kika lite!

Micklemträns har jag varit inne på och väldigt nära att köpa, men lite samma sak där gällande pengarna… Fick tag i ett att pröva, men det var tyvärr för litet. Sen släppte jag det eftersom hon fungerade så bra på pelhamet, men får ta och hålla utkik efter ett begagnat igen. Har prövat att sätta snokrem från bettet fram över nosen och tillbaka till bettet (Daddegrimma) när jag rider på vanligt tränsbett och det gillar hon så det talar för att micklemtränset borde kunna funka.

Bettbingo är sannerligen en dyr sport ;) Jag har köpt ungefär ett bett i månaden sen jag köpte denna häst (plus nosgrimmor och ett gäng lånade bett) och ännu inte hittat vinstlotten ;)

Tungfrihet avskyr hon! Eller, jag tror det iaf, för jag prövade två gånger att rida på Kimblekwick och hon var jättearg och den enda förklaringen jag har till det beteendet är att det var tungfrihet på det så det vill jag inte pröva igen.

Det länkade från Skara ser ju perfekt ut, precis vad jag vill ha! Dyrt som sagt men detta tror jag ju verkligen på. Ska se om jag kan hitta någon engelsk sida annars får det nog bli ett sånt där… Jag ska dessutom vara konvalecent nu i ett par månader så andra kommer att rida henne och då är det ännu viktigare med rätt bett eftersom dom inte känner henne lika väl så då måste jag sätta något jag verkligen tror på i munnen. Annars får det bli pelham ett tag till.

Bettlösa alternativ tror jag inte på tyvärr. Rider på hackamore nån dag i veckan men hon blir fullständigt livsfarlig att tex hoppa på detta och då är det ju ändå ganska skarpt (inte ponnyhack utan långa skänklar) så några andra bettlösa vågar jag inte ge mig på.

Tack igen!
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Jag har nog betalar ett helt Sprengerbett sedan jag började testa men tänkte att va fan, lika bra att testa ordentligt med modeller innan man faktiskt lägger så mycket pengar på ett bett man ska behålla. Dyrt ja! Men lyckan när hästen trivs är liksom värt vad som helst :o
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Nu slog jag till på ett rakt baucherbett från Beris! Kostar lite men det är precis vad jag tänkt mig att hon borde gilla :)
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Hoppas det blir bra!

Mitt testande slutade med att den där känslan infann sig på ett tvådelat med små, fasta ringar. Känner igen känslan från när han var liten och bara ville ha tvådelat. Komiskt att jag testade just unghästbettet för inte alls länge sedan och hästen bara skrek vedervärdigt! och kändes halt och toksned. Tydligen är det grym skillnad på bett och bett från tid till tid enligt honom. Nåja, ÄNTLIGEN kan man säga :-D
 
Sv: Bettförslag tack... igen!

Halleluja! Kompisen red på Berisbettet igår (jag själv är nyopererad och får inte rida) och hästen såg ovanligt nöjd ut! Kan ju även vara dagsformen och mycket annat när det gäller denna dam, men hon tog stöd och fick fram nosen lite på ett sätt som var mycket välbehövligt så det verkar faktiskt ha varit väl investerade pengar. Hoppas på samma resultat idag! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp