Bukefalos 28 år!

Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Jag har aldrig haft en häst med sår på nosryggen. De är ju betydligt lättare att upptäcka än sår i mungipan, och skador på slemhinnorna kan man nästan inte upptäcka alls om man inte har en mkt snäll häst som accepterar att man öppnar munnen på den och tittar.

Sår på nosryggen syns, och man kan inte blunda för det genom att inte titta.
(Sen kan man givetvis skita i det, men varenda människa vet att sår inte är bra, tillskillnad med sadlar så man kan inte lura i folk att nosryggen bara formar sig efter huvudtaget när det blir sår...)

Att avfärda något bara för att det inte finns studier att tillgå tycker jag låter ganska så korkat om jag ska vara ärlig. Framförallt när det finns studier som visar att alternativet i de flesta fall är långt ifrån bra!

Vad pratar du om? Torbjörn pratar inte om sår/tryckskador på nosryggen av bettlöst utan i munnen.
 
Sv: Bettlöst?

Fast bettskador kan de få om tänderna inte åtgärdas- som man i det fallet förespråkar- less is more.

det behöver inte vara fel på ryttaren, men det kan bli en konflikt.

min häst blev från ena dagen till den andra inte "stel i ena sidan "då den fick hjälp- magiskt.
Den andra skulle inte rida på evigheter o hack som klämmer ihop käkarna ger inte mindre konflikt.

Senast förra hösten. hästen hade kindslemhinnesår av vassa hakar men skulle inte åtgärdas:mad: Sen säger samma Vet när den väl fick hjälp efter att jag vägrade att rida på den- Det var den häst som var vassast av alla för dagen:confused: Så visst kan ridproblemen skapas av tänderna o vice versa.
 
Sv: Bettlöst?

Jag svarade på ditt citat där han enligt dig (du anger ju inte nån källa) har skrivit : Att byta till ett bettlöst alternativ är inte heller någon enkel lösning på
sårproblematiken.

Vad är det du inte förstår??
 
Sv: Bettlöst?

Ja och du börjar dilla om sår på nosryggen?? Vad har det med saken att göra?
 
Sv: Bettlöst?

Vart skulle annars såren uppstå av bettlöst? Svansen?

Herregud....menar du allvar att du inte förstår att tryckskador/sår kan uppstå i munnen även med bettlöst? Som jag skrev en gång tidigare som du uppenbarligen inte läste ..

Vad pratar du om? Torbjörn pratar inte om sår/tryckskador på nosryggen av bettlöst utan i munnen

Torbjörn är tandläkare och undersöker munhåla och tänder, mig veterligen sitter inte det på utsidan av hästen.. inte på mina hästar iallafall...

Det är det ensidiga användandet av vilket betsel som helst som gör det.. därför ska man variera betsling så trycket hamnar på olika ställen.

Vad jag minns var oxå att så högt som 50% eller nått liknande av hästar som gått dräktiga i 11 månader och inte blivit ridna uppvisade skador i munnen.

Så precis som axel säger så behöver det inte vara relaterat till just ridning även om det är det till den största delen.. ryttarens hand avgör ju oxå naturligtvis
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Inte med det jag har iaf. Det blir bara tryck på nosryggen, såvida jag inte går framför hästen och drar den framåt, men vad skulle vara poängen med det? Ska jag leda hästen så kan jag lika gärna ha grimma :p (och drar man fram hästen så behöver man nog fundera lite på sin hästhantering).

Så ja, det är precis det jag menar.
Sen räknar jag inte hackamoore som bettlöst i den bemärkelsen, det trycker på exakt samma ställen, man kan inte ha kontakt utan att hästen får tryck i nacken.

I princip alla fördelar man skulle få med att inte ha nåt i munnen på hästen försvinner med ett hackamoore.

I länken jag gav er här så preciserade de sig genom att säga bettrelaterade skador, så då tänker jag anta att de inte har med skador som inte har med bett att göra i den beräkningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag har sett bilder på bettlösa huvudlag som man inte alls behöver ha någon vild fantasi för att inse att de kan ge tämligen obehagliga tryckskador, och kanske tom sår, beroende på utformningen. Och det handlar inte om hackamore.

Sedan tror inte jag egentligen att bettlös ridning på ridskola skulle vara något bra alternativ eftersom jag tror att man kan dölja dåliga händer på det viset. Jag tror alltså inte att ryttare per automatik skulle få "fina" händer genom att först rida på bettlöst. Snarare tvärtom. Då tror jag mer på ren sitsträning.
 
Sv: Bettlöst?

Nu missförstod du poängen med det jag skrev ganska så rejält ;)

Det skulle inte ge finare händer, utan mindre bettskador.
Sår på nosryggen pga en hård hand ser man direkt, det går inte att dölja. Skador pga betsel går att dölja väldigt väl, och väldigt lätt.

Finare händer får man inte pga något redskap, det får man av bra undervisning.
 
Sv: Bettlöst?

Vart skulle annars såren uppstå av bettlöst? Svansen?


Många hästar har fått skador inne i munnen av bettlösa träns. Det var en massa rabalder för två-tre år sedan när en vet fotade hästar som reds med bitless bridle (det där med remmar som korsas under ganascherna) där hästarna hade fått fula tryckskador då kindtänderna pressats emot kinderna. Ryttaren/ägaren hade ingen aning. Samma sak kan lätt hända med hack. I viss mån även om ryttaren hänger och drar i ett sidepull, även om det sitter lägre. Hästarna kan också lika väl bita sig i tunga/kinder på bettlöst som på bett.

Bettlös ridning är inga garantier för att hästarna inte får skador inne i munnen, och när man ser skadorna på nosrygg/nacke - så har det redan hänt väldigt mycket på insidan. Men visst, på en del bettlösa varianter måste ryttare "ta i" mer för att det ska bli skador.

Angående ridskolorna så är det ju utbildningen det hänger på - med en observant och pedagogisk ridlärare. Det bästa är väl alltid att blir longerad och få sitsträning de första månaderna så att du sitter någorlunda stabilt innan du får börja inverka, och sedan små grupper. Vilket inte är ekonomiskt gångbart. Det är ju mycket så man får tänka på ridklubbarna, att försöka få verksamheten att gå runt. Tyvärr.
 
Sv: Bettlöst?

Det känns rätt självklart att hästen kan få skador bett den typen av bettlöst med. Det trycker ju och har sig på sidorna, och ska man ha kontakt med hästen så har den konstant tryck där... Så det är inte heller något jag skulle använda på mina hästar.

Frågan är väl hur många hästar som får munskador av bettlöst jämfört med bett, inte att det finns hästar med munskador trots bettlöst, för den diskussionen är inte så intressant ändå.

Det vore kul med nån forskning på munskador och olika typer av bettlöst tycker jag. Kanske gör det inte så stor skillnad som jag inbillar mig?

Mina hästar kan inte äta med bett iaf, så för mig är det bettlöst som gäller, eftersom jag rider distans. Damen jag har nu kan inte få en endaste tuss förbi bettet, trots att vi har övat massor.
 
Sv: Bettlöst?

Nu missförstod du poängen med det jag skrev ganska så rejält ;)

Det skulle inte ge finare händer, utan mindre bettskador.
Sår på nosryggen pga en hård hand ser man direkt, det går inte att dölja. Skador pga betsel går att dölja väldigt väl, och väldigt lätt.

Finare händer får man inte pga något redskap, det får man av bra undervisning.

Man måste också kunna tillgodogöra sig bra undervisning samt utveckla sin kroppskontroll. En okontrollerad ryttare kommer aldrig att kunna inverka med en fin hand.

Finare händer = större chans till att undvika skador av bettet.
Bettlöst = inte automatiskt fin hand
Bettlöst = kan också ge skador i munnen på hästen
Bett i munnen = inte automatiskt skador
 
Sv: Bettlöst?

No shit sherlock?

Men det är nog svårare att få munskador när man inte har nåt i munnen.
 
Sv: Bettlöst?

/.../ Frågan är väl hur många hästar som får munskador av bettlöst jämfört med bett, inte att det finns hästar med munskador trots bettlöst, för den diskussionen är inte så intressant ändå.

Jag tycker det är viktigt att nämna. Särskilt om man ser bettlöst som någonslags frälsning från munproblem... så funkar det inte.

Det är så många delar som hänger ihop för att få en välmående och stark häst. Inte bara en liten del i utrustningen.


Det vore kul med nån forskning på munskador och olika typer av bettlöst tycker jag. /.../

Ja, det vore spännande!
 
Sv: Bettlöst?

man an ju också göra så att en ryttare som inte kan sitta balanserat och har dålig kroppskontroll får rida en skolad häst utan så mycket bettkontakt eller försök till formgivning. Kanske man rent av linar dem/ tömkör, tar hästen för hand med ryttare på. Och ryttaren för göra koordinationsövningar. Den får göra dem både avsuttet och uppsuttet. Den får göra övningar för att förstå bettet och tygelns inverkan avsuttet där tränaren håller i tygeln och agerar häst och ryttaren ska följa, inverka etc både blundande och med öppna ögon.

Man kan också låta ryttaren ta hästen vid hand i träns för att lära dem förstå hur hästen rör sig. Och låta dem titta då tränaren gör detsamma samt rider.

Först när ryttaren själv kan sitta utan att störa hästen och hålla sin balans får den börja lära sig inverka i bettet.

Så har jag gjort med en del elever. Medan jag dressyrjobbar hästarna så de får jobbas igenom. Då kan eleverna lära sig verkligen rida. Och hästarna kan lära sig svara korrekt på tygeltag. De behöver inte hålla på och byta bett. De behöver inte rida bettlöst. Hästarna är fina i munnen iaf.

Om man bara undviker bettet blir man inte bättre i handen. Och framför allt blir ingen häst mer utbildad av det. Jag ser en stor fara i att ordinera skiftande av bett, bettlöst etc. Jag tycker man istället ska ordinera träning i kroppskontroll och då också biomekanik och ridning.
På en lösgjord häst behöver man inte ha tryck i tygeln. Har man ett väl inpassat bett så blir det inga tryckskador om man då också har passande nosgrimma(eller ingen).
Dock kan de ju få annan munproblematik(foderfickor etc).

Jag ser också ett stort problem med att hästtandläkare som inte själva kan rida i någon större skala och ej heller har utbildat några hästar rekommenderar bett och bettlöst som ger svårare utgångsläga att utbilda hästar på. Det innebär ju att gemene man som kanske inte har så bra timeing etc blir kvar i tygeln längre. Hade de utbildat hästarna fortare(och sig själva) hade de ju fått en mjuk fin häst att sitta på. Och hästen får då i sin tur förhoppningsvis en mjuk fin ryttare som inte drar i den. För vi måste inse att de flesta idag kommer försöka formge och utbilda sina hästar. Och de flesta är inte supertalanger.
 
Sv: Bettlöst?

Som med all forskning så beror resultatet helt på hur hästen rids. De riktigt skickliga utbildarna kan sällan ta sig tid att vara med som utbildare i såna studier. Därför blir resultaten gärna haltande. Man rider inte per automatik mjukt för att man rider GP. Idag finns så mycket gångartsmaskiner framavlade för dressyrprestationer att man kan rida med lite för mkt tryck och spänning(menar ej energi, utan spänning/statiskt) utan att de får alltör svårt att göra vad som måste göras i programmen.
 
Sv: Bettlöst?

Jo då, många i VC tom kan ju behöva rida med för mycket tryck i tyglarna ibland på tävling. Det var ingen speciell jag tänkte på. Det är väl ett ganska generellt problem iom att hästarna idag har så lätt för sig. Man behöver inte vara helt i balans eller ha en helt eftergiven och lösgjord häst på samma sätt som med de som inte är avlade för det.

Jag har själv en yngling som lätt skulle klara många rörelser med spänningar i kroppen om han bara psykiskt tålt sån behandling(och var utbildad nog givetvis, det är han absolut inte). Men han skulle rent fysiskt klara många rörelser hyfsat bra iom att han har fysiskt lätt för sig. Många är ju tåligare eller mer avstängda psykiskt än min lillkille. De är utbildade till att tåla det helt enkelt. Då går det fint. Även om det ger flottare resultat tycker jag om man kan lätta i tygeln. Dock svårt på fullsatt arena och viktiga tävlingar som man ska leva på förstår även jag. Om vi nu ska prata proffs..
Dagsens hästar är taktsäkra och rörliga, ganska många. Även de som andra än proffs sitter på. Nu pratar jag moderna halvblod.
 
Sv: Bettlöst?

Ja, det går med många moderna raser. :)
Kanske några andra med. Men poängen var att man inte behöver rida utan spänning/tryck för att klara ens svåra rörelser idag. Hästarna är idag så bra att det går att våldsrida dem en hel del sas.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 311
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 529
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 263
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp