Bukefalos 28 år!

F

faerie

Vad är det för skillnad på bitless bridle och sidepull?

Och ni som testat rida på båda, vilket föredrar ni? Och varför?
 
Bitless bridle verkar på motstående ganasch och under käken.

Sidepull verkar på motstående sida av nosen.

Själv föredrar jag sidepull eftersom det verkar ge tygligare signaler för dressyrridning, dessutom gillar jag inte att bitles bridle snör ihop munnen, då gillar jag bättre sidepull som sitter löst runt nosen och ger käken full frihet att slappna av.
 
Jag rider med båda rätt ofta. Jag har dock ingen favorit de emmelan utan varierar lika. Jag tycker om att hästen med bitless svänger med "hela huvudet" och inte bara vinklar nosen. Men i gengäld så håller jag med ovanstående om att man ju faktiskt får en munstängande effekt med remmen under hakan, den har jag dock inte funderat över förut.

Du kan läsa om hur ett bitless funkar på bitlessbridle.com

Min absoluta favorit på den bettlösa fronten är ridgrimma. Den sitter löst o mjukt när man inte använder tygeln men när man tar i hästen så får man fin utväxling.
 
Man ska också komma ihåg att bitless bridle är konstruerat av en snubbe som har ganska speciella åsikter om hästens form - bitless bridle är inte konstruerat för att vara optimalt för att få en häst att gå på tygeln utan är mer ett redskap för broms och styrning.
 
Jag tycker att min häst funkar bra på bitless bridle men jag håller med Svea att det drar ihop snoken på hästen lite väl mycket. Jag har inte testat sidepull.
 
Kan jag testa och rida på dessa träns själv, eller bör jag ta hjälp utav en instruktör första gångerna?
 
Jag testade iaf själv första gången (och alla gånger sedan dess- ridlektioner är en lyx CSN inte sponsrar). Du kan dessutom göra bägge tränsen själv. Som sidepull kan man använda en gammal remontgrimma med ringar, och bitless använder du även där en gammal remont med ringar, ett pannband(för att stabilisera haksnörena) och en bit rep/snöre. Lägg repet över nacken, genom pannbandet, under hakan(där de korsas) och upp o ut igenom ringarna o så gör en ring o fäst tygeln i :) Det är iaf ett träns dr man kan pröva hur det känns istället för att lägga ut flera hundra på ett från affären(om de ens finns i affärer??)
Jag hade rekommenderat dig att pröva på ridbanan först, och om du är osäker på hur hästen reagerar kan du första gången ha ett bett under och rida med två tyglar.
 
Jag red bara rätt ut i skogen första gången jag red min unghäst med bitless bridle! :D

Men det är helt klart bäst att testa på ett inhängnat område först!
 

Liknande trådar

Utrustning Fick med en massa extra remmar med tränset och gissar att det är remmar för att kunna rida bettlöst? Tänker jag rätt? Har inte hunnit...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än...
2
Svar
24
· Visningar
1 655
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har Micklemtränset funnits i ett antal år och provats av många. Jag har inte testat än, men är nyfiken på hur ni upplever tränset...
2
Svar
22
· Visningar
2 012
Senast: NOC14
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 092
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp