Micklem? Fluga eller smart alternativ?

a1agnlju

Trådstartare
Nu har Micklemtränset funnits i ett antal år och provats av många. Jag har inte testat än, men är nyfiken på hur ni upplever tränset?
Är ni nöjda? Är hästen nöjd? Blev det en positiv skillnad?
Hit med synpunkter 😃
 
Jag är supernöjd! Bra läder, stadigt och stabilt. Vi har numer nästan bara Micklem på våra hästar. På mina har jag klippt bort nedre remmen och använder bettclipsen.
 
Jag har använt mina vid longering och varit nöjd. Samt till häst som velat ha nosgrimma. Tycker att det är ett helt ok träns men försöker att inte spänna det så hårt som ”man ska”.
 
Älskar den nya modellen med den svängda nosremmen! Tycker överlag att Micklem är ett av de mer väldesignade tränsen på marknaden och definitivt inte en "fluga" med tanke på hur många år de faktiskt funnits. En fördel är också att den största storleken faktiskt är rejäl och nosgrimman inte knäpps på yttersta hålet som alla övriga träns i xfull verkar göra på min giganto-häst 😑
 
En parantes men ändå

Vet att de gick ut med att hästarna trivs i det för att det ju är utformat till att ligga på bra ställen i ansiktet på hästen.
Vidare att de inte lika frenetiskt kliar sej i ansiktet efter en ridtur mot vanliga andra träns. För att det ligger såpass uttänkt och inte på nerver osv. (När det sitter korrekt)

Trodde verkligen det var nåt de bara sa men på min ena häst stämmer det verkligen.
Kliar sej alltid direkt när man tar av tränsen men med micklem är hon nöjd.
Jag blev jättepaff över att det är 100%igt 😅
Och tänker att det är väl svar nog när man ska låta hästen välja.
 
Har haft mitt i flera år nu och upplever att min häst är nöjd. Jag har med tiden spänt ut nosgrimman allt mer och nu är den på yttersta hålet, och märker ingen skillnad i funktion. Har inte tänkt på att testa med bara bettclipsen, kanske vore nåt att experimentera med.
 

Bifogade filer

  • 20231105_121245.jpg
    20231105_121245.jpg
    75,3 KB · Visningar: 168
Hittade en bild, inte toppenbra dock. :)
Gud vad bra 😊 måste testa om jag kan göra ngt liknande med mitt Micklemträns. Han trivs jättebra i det men jag upplever att nosgrimman inte behövs. Har ett lingusträns när vi kör men de finns ju inte längre 😕.
Klippte du av nosremmarna eller var tog de vägen? 😅
 
Gud vad bra 😊 måste testa om jag kan göra ngt liknande med mitt Micklemträns. Han trivs jättebra i det men jag upplever att nosgrimman inte behövs. Har ett lingusträns när vi kör men de finns ju inte längre 😕.
Klippte du av nosremmarna eller var tog de vägen? 😅
Ja, jag klippte av dem bara. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 475
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp