Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Subarus olika modeller (impreza, legacy, outback forester) får dra 2000kg i totalvikt och är superbra bilar på alla sätt. Bra dragbilar och relativt snåla. Jag tycker det är prisvärda bilar med kvalitetskänsla. Själv har jag en nissan king cab men det är ju en helt annan typ av bil :)

Tyvärr är du helt fel ute om Subaru. Maximal släpvagnsvikt varierar kraftigt mellan olika modeller, årsmodeller, motoralternativ m m. Ska man köpa begagnad Subaru gäller det att kolla noga vad som gäller för just den bilen.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Skall nog tillägga att jag vill inte betala mer än 150 000 så då går vissa märken bort.
Någon som har erfarenhet av Kia Sorento,
Den får dra 2800 på E-kort. Finns MÅNGA till salu...
9,3 landsväg
12,6 blandad körning

Hmm hade nog velat hitta en mer bensinsnål än så, dock bäst av dem jag hittat hittills. Skall kolla på dem ni rekommenderar...

Jag var inne på en KIA när jag letade bil, men kollade med bilbesiktningen där de listar fel på resp. bilmärken (kolla deras hemsida - ett tips) Där låg KIA inte bra till, sen var skatten löjligt hög. Det blev Subaru för mig, själv har jag en Legacy den får därmot inte dra några 2000kg. Däremot får den ju dra en släp med totalvikten 2000kg, på E-kort, men det är ju en annan sak.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vad menar du? Får inte bilen dra 2000 kg eller ej?
Först står det inte sen står det att den får...???
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Blandrastik syftar på (om jag förstår inlägget rätt) på att Legacyns maximala släpvagnsvikt är lägre än 2000 kg. Alltså får inte bilen dra ett släp där bruttovikten (=släpets egen vikt+last) är 2000 kg. Surfa till Vägverkets hemsida och läs på reglerna om tjänstvikter, totalvikter etc.;)
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Du har ju även Mitsu Pajero, fast den är ju inte direkt bensinsnål.

Sorento har vi provkört, tyckte det var en väldigt bekväm bil, stor och rymlig. Det som talar mot den är ju det låga andrahandsvärdet, men det talar ju snarare för dig.

Vi provkörde även Rav4 men tyckte den var skramlig och liten (förvisso en 05a, men ändå förvånande dålig komfort).

Du har ju även tex Pathfinder, Terrano, Land Cruiser, Nissan Patrol som är stora bilar som drar mycket utan problem men som är ganska dyra i drift...

Den mest ekonomiska bilen i den klassen du letar efter är nog Subarus nya diesel, men då får du punga ut med mycket mer.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

om den maximala släpvagnsvikten är 2000kg så får bruttovikten på släpet vara 2000kg. när du kör med E-kort så kan man helt bortse från totalvikten på släpet och bara bry sig om vad den väger för stunden!! det är det som är hela meningen med E-kort
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Nej! Jag ringde och frågade en annan fråga om släp och då sa han bara sådär i förbifarten att: Kolla så att du inte kommer över 3500 kg totalt då får du inte köra det, det är många hästmänniskor som inte har koll på det.
Ni måste förstå att jag undrar.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vill du ha mitt påstående ytterligare verifierat är det bara att gå in på www.vv.se, annars kanske källhänvisningen och referatet räcker. Plus min faktiskt godkända utbildning till behörigheten BE.

Jag vet vad jag får dra och vilka lagar som gäller för min behörighet.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

om den maximala släpvagnsvikten är 2000kg så får bruttovikten på släpet vara 2000kg. när du kör med E-kort så kan man helt bortse från totalvikten på släpet och bara bry sig om vad den väger för stunden!! det är det som är hela meningen med E-kort

Ja, jag vet och det var väl ungefär det jag skrev? Eller knapplånade du?
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Den mest ekonomiska bilen i den klassen du letar efter är nog Subarus nya diesel, men då får du punga ut med mycket mer.
Sorry, men boxerdieseln får inte dra 2000 kg utan bara 1700 kg. Kolla på http://www.subaru.se/diesel_specifikationer.aspx. Det skulle vara om Forestern kommer att få dra mera än 1700 kg, men den kommer inte med dieselmotorn förrän nästa år tror jag.

En av Outback-modellerna (3.0R=bensinare) får dra 2000 kg. Detsamma gäller några av Legacymodellerna (bensinare) samt en av Forester-modellerna.

OBS! Dessa uppgifter gäller de sprillans nya bilarna. Hur det är med begagnade kan som jag skrev tidigare i tråden variera en hel del.

Mvh
Maran, som väntar på en rallytraktor;)
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Jag ifrågasatte inte dig. Ville bara förtydligade varför jag undrade och visst är det konstigt att en polis säger så?!
Man förväntar sig ju att dom ska veta, speciellt när jag blev hänvisad till honom när det gällde en släpfråga.
Poliser har inte så bra koll på det här med hästar och deras transporter kan man nog konstatera då man hört både det ena och det andra med hästar+poliser inblandade.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Kolla in på subarus hemsida om du inte tror mig :) Där står svart på vitt modeller som får dra 2000 kg och det är rättså många. De som du syftar på som inte får dra är ju de minsta motorerna el någon automatare osv.

som sagt tycker jag subaru är bra bilar på alla vis. Hade en impreza själv och en kanontrevlig bil. Nu finns de ju dessutom i diesel och miljöbilversion.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Kolla in på subarus hemsida om du inte tror mig :) Där står svart på vitt modeller som får dra 2000 kg och det är rättså många. De som du syftar på som inte får dra är ju de minsta motorerna el någon automatare osv.
Ja, det var uppgifter från Subarus hemsida jag sammanfattade i mitt förra inlägg. Jag föreslår att du läser det och på Subarus hemsida igen samt surfar runt bland annonser för begagnade Subbor och kollar upp dessa i bilregistret om du fortfarande inte tror mig.

som sagt tycker jag subaru är bra bilar på alla vis. Hade en impreza själv och en kanontrevlig bil. Nu finns de ju dessutom i diesel och miljöbilversion.
Jag tycker också att Subaru gör bra bilar. Därför får jag om två veckor en ny Legacy Station Boxerdiesel. Enligt Subarus specifikationer har den, liksom deras andra boxerdieslar som finns på marknaden nu, 1700 kg som maximal släpvagnsvikt. Att man får dra 1500 kg på B-kort med den räcker gott åt mig som bara har en häst att dra runt på.

Så, nu har jag kastat tillräckligt med paj i den här tråden.;)
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Nej! Jag ringde och frågade en annan fråga om släp och då sa han bara sådär i förbifarten att: Kolla så att du inte kommer över 3500 kg totalt då får du inte köra det, det är många hästmänniskor som inte har koll på det.
Ni måste förstå att jag undrar.

Man ska ringa och prata med trafikpolisen om man ska fråga nåt, vanliga polisen samt vägverket har noll koll oftast.

3500kg kravet gäller enbart de med bara B-kort där även totalvikten är det som räknas oavsett om släpet är tomt eller lastat.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vi har också en Hyundai Santa Fe och den fungerar bra. Våran är en... 04-05? och drar mkt bra. Enda nackdelen är att jag inte får dra ett enda hästsläp med den eftersom jag inte har E-kort men mamma drar ju med den :laugh:

Mvh Jate Volim
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Har en Subaru Forrester 2.5XT
-Den får dra 2000kg på E-kort
(1500 på B-kort)

Och den är URSTARK
=motorn behöver inte jobba hårt med full last.
Men med 2000kg i ett boggiesläp efter drar den 1.15liter bensin/mil -om man kör med ett ägg på gasen.

Läste just att VW har en modell som heter TIGUAN
De har en modell som får dra 2500kg på E-kort

/M
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Lånar knapp.

Jag har en Jeep Grand Cherokee. Den får jag dra 3,5 ton med nu när jag har mitt E-kort!
Mer än så lär jag inte behöva dra!
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: aiquen
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 370
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
1 981
Senast: Centaur
·
Utrustning Vi är på jakt efter en ny bil att kunna dra hästtransport med och behöver lite tips. :) Idag har vi en Kia Sorento och vi är egentligen...
Svar
6
· Visningar
2 160
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp