Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

kl

Är det nån som vet en bil med plats för minst 7 personer som får dra minst 2000kg?

Inte lätt att kombinera bra dragbil med storfamilj...

Kör en Chevrolet transsport idag, men den får bara dra 1600kg med e-kort.
Kanske går att typa upp på nåt vis:confused:

Chevrolet Tahoe och Suburban finns i modeller med 7 sittplatser. De får dra 3500kg med E kort (iaf den Tahoe av 2001 års modell som vi har.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vad menar du? Får inte bilen dra 2000 kg eller ej?
Först står det inte sen står det att den får...???

Precis som Maran säger, skilj på tjänstevikt och totalvikt.

Märk väl sedan att ett "tvåtonssläp" inte väger några två ton.

Ett släp med totalvikten 2000kg, väger ju i sig själv en sådar 800-900kg.
Jag får dra 1800 på E-kort med min Subba, dvs släpets vikt vi säger 900kg plus brunte vi säger 500 kg för enkelhetens skull.
Då får jag alltså med min bil även lasta 400 kg i last, då har jag kommit upp i mina 1800 för vad min bil får dra.

Skulle jag däremot ha en bil som får dra en tjänstevikt på 2000 kg, då hade jag fått lasta 200 kg till.

På en enbart B-kort, så spelar det ingen roll vad släpet i sig själv väger, då måste jag gå enbart på totalvikten och då får jag inte dra ett sådant släp alls med min bil.

Lite rörigt, hoppas du förstår..
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Precis som Maran säger, skilj på tjänstevikt och totalvikt.

Märk väl sedan att ett "tvåtonssläp" inte väger några två ton.

Ett släp med totalvikten 2000kg, väger ju i sig själv en sådar 800-900kg.
Jag får dra 1800 på E-kort med min Subba, dvs släpets vikt vi säger 900kg plus brunte vi säger 500 kg för enkelhetens skull.
Då får jag alltså med min bil även lasta 400 kg i last, då har jag kommit upp i mina 1800 för vad min bil får dra.

Skulle jag däremot ha en bil som får dra en tjänstevikt på 2000 kg, då hade jag fått lasta 200 kg till.

På en enbart B-kort, så spelar det ingen roll vad släpet i sig själv väger, då måste jag gå enbart på totalvikten och då får jag inte dra ett sådant släp alls med min bil.

Lite rörigt, hoppas du förstår..

Men nu har du själv rört ihop begreppen lite också... släpets vikt tomt = tjänstevikt. Släpets vikt plus last = bruttovikt. Alltså får du med din bil dra ett släp som har en maximal bruttovikt på 1800kg.

Tjänstevikt = släpet (tomt men körklart)
Bruttovikt = släpet + aktuell last
Totalvikt = släpet + max last

Passar på att ge en enkel förklaring på vad som gäller för B resp BE kort:

För att få köra med B kort gäller följande:

Bilens tjänstevikt måste vara högre än släpets totalvikt samt att bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg tillsammans.

Ett undandtag dock, om släpet har totalvikt på max 750kg så får man dra det bakom bilen med B kort, (förutsatt givetvis att bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt inte överstigs). T.ex så får jag med vår Chevrolet Tahoe som har en totalvikt på 3050kg dra ett släp med totalvikt på 750kg trots att bilens + släpets totalvikter kommer upp i 3800kg sammanlagt. Detta för att ett släp som väger max 750kg räknas alltid som lätt.

För BE kort är det ännu enklare:

Släpets bruttovikt får aldrig överstiga bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt. I övrigt inga begränsningar alls. Bara att kolla i regbeviset för bilen och sen se till att bruttovikten på släpet håller sig lägre än den som anges som bilens maximalt tillåtna släpvikt.

Inte så krånligt egentligen alltså. :)
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

För att få köra med B kort gäller följande:

Bilens tjänstevikt måste vara högre än släpets totalvikt samt att bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg tillsammans.

Jättefarlig generalisering. Stämmer inte på alla bilar, faktiskt är det många, många undantag. Många bilar har begränsningar som gör att denna regel inte gäller. På regbeviset står det t ex att bilen på B-kort får dra max 1300 kg, men på BE endast 1000 kg.

MAN MÅSTE ALLTID KOLLA BÄGGE UPPGIFTER PÅ REGBEVISET.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Min Mercedes E 280 4-matic får dra 2100kg.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Skit bakom tangentbordet, klart att det ska vara bruttovikt.

Däremot skulle det vara kul att veta vad TS menar med 2000kg.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Vi har en Kia Sorento 2.5 CDi (SUV, rambyggd) som får lov o dra 2800kg. Inte illa pinkat :)
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

Har en kia sorento disel, som vi får dra 3,5 t med :D bästa dragbilen jag haft, märker inte ens släpet:D
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

kl

Är det nån som vet en bil med plats för minst 7 personer som får dra minst 2000kg?

Inte lätt att kombinera bra dragbil med storfamilj...

Kör en Chevrolet transsport idag, men den får bara dra 1600kg med e-kort.
Kanske går att typa upp på nåt vis:confused:

Volvo XC90 finns som sjusitsig och får dra 2250 kg.
 
Sv: Bilar som får dra 2000 kg på E-kort

kl

Är det nån som vet en bil med plats för minst 7 personer som får dra minst 2000kg?

Inte lätt att kombinera bra dragbil med storfamilj...

Kör en Chevrolet transsport idag, men den får bara dra 1600kg med e-kort.
Kanske går att typa upp på nåt vis:confused:

Cadillac SRX, dom finns 7-sitsiga och man får dra ungefär 2,3 ton.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: aiquen
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 367
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
1 980
Senast: Centaur
·
Utrustning Vi är på jakt efter en ny bil att kunna dra hästtransport med och behöver lite tips. :) Idag har vi en Kia Sorento och vi är egentligen...
Svar
6
· Visningar
2 159
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp