Bukefalos 28 år!

Bilder och Filmer på oss westernryttare

Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Lenita skrev:
Paint Breedingstock.....:D
Aaaa, jag trodde nästan det
Fast numera är hon dubbelreggad eftersom hon är en cropout paint
Är det när 2 paint får en ickefläckig?
som inte ens hade nog med vitt för att bli en riktig paint men hade för mycket för att bli en quarter
Jaså, hon har fläckar någonstans?(enligt deras gamla regler men nu är hon som sagt var dubbelreggad)......
[B]Jag tycker det är härligt, när du ändå fortsätter att kalla henne Paint, trotts att hon är "mer" QH lik...många i samma situation hade nog gjort tvärtom....Heja Painten:bump: :bow: ]
Hoppas du fattar mitt svamlande....:angel:
Eee, inga problem, tror jag:D
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

BonRaiz skrev:
Lenita skrev:
Paint Breedingstock.....:D
Aaaa, jag trodde nästan det
Fast numera är hon dubbelreggad eftersom hon är en cropout paint
Är det när 2 paint får en ickefläckig?
som inte ens hade nog med vitt för att bli en riktig paint men hade för mycket för att bli en quarter
Jaså, hon har fläckar någonstans?(enligt deras gamla regler men nu är hon som sagt var dubbelreggad)......
[B]Jag tycker det är härligt, när du ändå fortsätter att kalla henne Paint, trotts att hon är "mer" QH lik...många i samma situation hade nog gjort tvärtom....Heja Painten:bump: :bow: ]
Hoppas du fattar mitt svamlande....:angel:
Eee, inga problem, tror jag:D


Cropout är när två quartrar får ett föl med för mycket vitt...eller rättare sagt var numera får man ju regga quarter med fläckar som quarter och en paint måste numer ha minst en paintförälder....:angel:
Hon har en strumpa som går för högt upp på frambenet enligt de gamla reglerna...:crazy:
När någon frågar så brukar jag svara lite olika beroende på vad personen vet om westernraser och hästar i allmänhet....:angel: ;)

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Lenita skrev:
Cropout är när två quartrar får ett föl med för mycket vitt...eller rättare sagt var numera får man ju regga quarter med fläckar som quarter och en paint måste numer ha minst en paintförälder....:angel:
Hon har en strumpa som går för högt upp på frambenet enligt de gamla reglerna...:crazy:
När någon frågar så brukar jag svara lite olika beroende på vad personen vet om westernraser och hästar i allmänhet....:angel: ;)

/Carina :eek:

Tänkte bara kolla med dig några saker så att jag kan räta ut mina egna frågetecken ;)
Om två quartrar får en avkomma med någon vit fläck ovanför knäna blir det då en Cropout och inte Paint? Men om en paint och en quarter får en avkomma med vita fläckar ovanför knäna blir det en Paint?
Och får två Paintar en avkomma som inte har några fläckar alls så blir det en Paint Breedingstock?
Har jag fattat detta rätt?:confused:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Och vilka får tävla på aqha tävlingar ?? Bara absolut "rena" quartrar eller breedingstock,apendix,cropout m.m. ??

Alla quarter besämmelser är så många och jobbiga att hålla ordning på...:crazy: men någon gång måste man ju lära sig...:idea:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Ja, naturligtvis...blir det så QH+QH m fläck=cropout...skrev fel, får väll skylla på att jag va trött igår....:crazy:
En Breedingstock vet jag ju är Paint+Paint utan fläckar...
Men ja, varför inte då kalla en Cropout för Paint direkt, när den har mer vitt än "tillåtet", mkt finare tycker jag..
Cropout låter mer som nåt katten dragit hem:( :crazy:
Men ordet står väll för enl Modern eng: komma i dagen, yppa sig, dyka upp....det sista kan jag tänka mig...att det dykt upp en Paint bland QH...
Ja, så skall vi inte glömma Apendixen, QH+fullblod...det låter väll ännu värre, maskformigt bihang.
Men frågan kvarstår: Hur kommer det sig att detta sker?
Är det pga att där finns en Paint någonstans längre bak i stammen?
Nån som vet?
Men som sagt, Painten härstammar (är en fläckig QH) ju från QH, så varför inte kalla den för Paint då, om den får fläckar???:confused:
Mkt förvirrande...ja se desa rasregler!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

BonRaiz skrev:
Ja, naturligtvis...blir det så QH+QH m fläck=cropout...skrev fel, får väll skylla på att jag va trött igår....:crazy:
En Breedingstock vet jag ju är Paint+Paint utan fläckar...
Men ja, varför inte då kalla en Cropout för Paint direkt, när den har mer vitt än "tillåtet", mkt finare tycker jag..
Cropout låter mer som nåt katten dragit hem:( :crazy:
Men ordet står väll för enl Modern eng: komma i dagen, yppa sig, dyka upp....det sista kan jag tänka mig...att det dykt upp en Paint bland QH...
Ja, så skall vi inte glömma Apendixen, QH+fullblod...det låter väll ännu värre, maskformigt bihang.
Men frågan kvarstår: Hur kommer det sig att detta sker?
Är det pga att där finns en Paint någonstans längre bak i stammen?
Nån som vet?
Men som sagt, Painten härstammar (är en fläckig QH) ju från QH, så varför inte kalla den för Paint då, om den får fläckar???:confused:
Mkt förvirrande...ja se desa rasregler!!!

Cropout är bara ett uttryck för en quarter som blivit paintregistrerad, den är ju ändå en paint enlig registreringen...:rofl:
En breedingstock kan också vara som vår käring, en quarter med för mycket vitt för att få vara quarter (enligt de gamla reglerna inte nu längre) men för lite vitt för att bli registrerad som "regular paint" et voila en breedingstock...:idea:
Om det blir paint eller quarter handlar ju om härstamning också inte bara färg....:angel:

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

_Erik_ skrev:
Och vilka får tävla på aqha tävlingar ?? Bara absolut "rena" quartrar eller breedingstock,apendix,cropout m.m. ??

Alla quarter besämmelser är så många och jobbiga att hålla ordning på...:crazy: men någon gång måste man ju lära sig...:idea:

Quarter och appendix är de enda som får tävla under AQHA...:D
Paint och paint breedingstock tävlar under APHA...;)

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

real_cowgirl skrev:
Tänkte bara kolla med dig några saker så att jag kan räta ut mina egna frågetecken ;)
Om två quartrar får en avkomma med någon vit fläck ovanför knäna blir det då en Cropout och inte Paint? Men om en paint och en quarter får en avkomma med vita fläckar ovanför knäna blir det en Paint?
Och får två Paintar en avkomma som inte har några fläckar alls så blir det en Paint Breedingstock?
Har jag fattat detta rätt?:confused:

Ja, förut blev det så men nu har reglerna hos AQHA ändrats så nu får en quarter ha hur mycket vita fläckar som helst...alltså det blev en paint.
Cropout är egentligen bara ett uttryck som säger att det är en häst som har två quarterföräldrar men fick för mycket vitt och därför blev paintreggad, men som sagt var nu är ju reglerna ändrade ....;)
En häst med en paint och en quarterfärälder kan bara bli paint aldrig quarter...:angel:
Det sista har du alldeles rätt i....:bow:

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

okej...;) då har jag förstått lite iallafall...:angel:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

fnillson skrev:
Hans pappa heter Black Diamond och hans mamma heter Leslie, köpte honom från en uppfödare i Göteborg. Så här ser han ut när han är lite mindre suddig:

snufffsan
Men du va kul det ser ut som grabbvarianten av min häst. De är jättelika! Min är ett litet halvblod på 154cm
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

_Erik_ skrev:
Lite bilder på mig och shaggy från tävling i lördags...:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_7/02950000-02959999/big/2959170.jpg

http://http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_7/02950000-02959999/big/2959250.jpg

Blev inga bra bilder på oss i rörelse så endast "lugna" trail bilder... :D
Superfint! Ni ser jättecoola ut. Men du får man önska något? Jag skulle vilja se dig i en kornblå skjorta till den paden. Det ser manligare ut och framhäver ett vackert ekipage ännu mer;)
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Vad roligt med kommentarer !! Jag har funderat lite på att köpa både ny filt och någon/ra nya skjortor men inte kunnat bestämma mig för fäg riktigt...
Har tänkt att jag kanske skulle kunna köpa en svart filt och sedan ha flera olika skjortor... Rött skulle också vara snyggt på vit häst tror ja.. men jag tycker att den vita skjortan mot den filten är ganska snygg...
Menar du en blå i samma ton som padden ? Är inte helt säker på vad korn blå är.

Har du några andra Tips/förslag på färger vi skulle passa bra i? Vill dock absolut ha svarta jeans och hatt:d INTE blåa jeans !:crazy:

Har också funderat på olika färger/stilar till olika klasser... Tävlar iprincip alla ridklasser och ska i år även prova lite heard work...
Ska faktiskt starta en poolbending på RHC.....:eek: :crazy: :angel:
Shaggy som till och med är lite lat...haha..;)

Som sagt... du får gärna komma med mer förslag...

förresten: Vad skulle göra det mer manligt med blå skjorta ?!?!
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Lenita skrev:
Ja, förut blev det så men nu har reglerna hos AQHA ändrats så nu får en quarter ha hur mycket vita fläckar som helst...alltså det blev en paint.
Cropout är egentligen bara ett uttryck som säger att det är en häst som har två quarterföräldrar men fick för mycket vitt och därför blev paintreggad, men som sagt var nu är ju reglerna ändrade ....;)
En häst med en paint och en quarterfärälder kan bara bli paint aldrig quarter...:angel:
Det sista har du alldeles rätt i....:bow:

/Carina :eek:

Okej, så om en av föräldrarna är Quarter och den andra en Paint så blir även avkomman en Quarter?
Detta är inte lätt att hålla reda på, som en annan skrev tidigare, så skulle det vara 100 gånger lättare om alla fick heta quarter, eftersom ursprunget är en Quarter... :idea:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Lenita skrev:
Om det blir paint eller quarter handlar ju om härstamning också inte bara färg....:angel:
/Carina :eek:
Jo, det är ju det som är så förvirrande....alla härstammar väll fr QH:confused:
Men frågan kvarstår: Hur kommer det sig att detta sker?
Är det pga att där finns en Paint någonstans längre bak i stammen?
Alltså, varifrån kommer den "vita fläcken" på QH?
Eller var QH från början även fläckiga, men man beslutade att så inte skulle få vara och då bildades (av de som tycker om fläckarna) en Paintförening?
Ja vet, det är väll inget o bry sig om nu, men jag kan inte låta bli o undra...;)
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Till din häst så tycker jag att du ska satsa på någon enhetlig färg, det vill säga att det matchar mellan både pad och skjorta och så vidare. Blått fungerar bra, men jag tycker också att du ska ha blå skjorta. Enligt mitt tycke så blir det lite för plottrigt om det är olika färger, som du har bilderna.

I och med att du har en skimmel så kan du ha många färger; blått, grönt, rött och så vidare. Det är bara att välja den som du tycker är bäst! ;) :)
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

*liten trådnappning*

För att få en Quarter så krävs Quarter X Quarter. Inget annat tillåts. Skulle du korsa en Quarter med ett Fullblod så kan den registreras i ett sidoregister hos AQHA och det blir en Quarter Appendix. Denna Appendix kan genom att vinna mycket tävlingar och tjäna ihop ett visst antal poäng senare i livet "uppgraderas" till att bli en Quarter.

För ett par år sedan ändrades färg-reglerna. Tidigare så fick inte en Quarter med för mycket vitt registreras som Quarter. Man kunde då registrera den som Paint. Idag med de nya reglerna så kommer en Quarter att kunna ha väldigt mycket vitt även om det inte direkt är önskvärt kanske...

Omkring 1962 fanns det i USA två olika föreningar som hade färgade hästar. Dels en förening där det bara fanns Quarters med för mycket vitt och en annan där det fanns fläckiga hästar med lite olika bakgrund. Efter många försök att enas så lyckades dessa två föreningar slås ihop omkring 1965 och blev då APHA.

För att få en Paint, registrerbar i APHA så kan du använda Paint X Paint, Paint X Quarter, Paint X Fullblod. Får avkomman fläckar blir den en Paint och blir den utan så blir den en Paint Breedingstock.
Med dagens nya regler så måste alltså en förälder vara Paint.

Tidigare, med de gamla reglerna kunde man registera avkomma efter Quarter X Quarter bara de var fläckiga.

Quarters och Paints är alltså inte riktigt exakt samma ras, där den ena är enfärgad och den andra är fläckig. Det handlar inte riktigt bara om färgerna. De är väldigt lika men Painten tillåter mera inkorsning av andra raser vilket på lång sikt givetvis har stor betydelse i avelsarbetet.

mvh Eva
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Tack för att jag slapp skriva allt det där.....:bow: :bow:
Kan tillägga för att en häst ska kunna bli dubbelreggad så måste en av föräldrarna vara det.....:D

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Omkring 1962 fanns det i USA två olika föreningar som hade färgade hästar. Dels en förening där det bara fanns Quarters med för mycket vitt och en annan där det fanns fläckiga hästar med lite olika bakgrund. Efter många försök att enas så lyckades dessa två föreningar slås ihop omkring 1965 och blev då APHA.

Men det fanns intresserade som tillvaratog hästarna med "för mycket färg" och grundade ett eget register för dem och 1962 bildades APHA, American Painthorse Association. Trots AQHA, American Quarter Horse Associations färgrestriktioner, är många av dagens Painthästar resultatet av betäckning mellan två AQHA registrerade hästar, (avkommorna kallas då Crop outs, de är alltid overos). Sedan 2004 är dock dessa Crop Outs godkända av SQHA och registreras som Quarter.
Utdrag ur Paintinfo/ historia

Quarters och Paints är alltså inte riktigt exakt samma ras, där den ena är enfärgad och den andra är fläckig. Det handlar inte riktigt bara om färgerna. De är väldigt lika men Painten tillåter mera inkorsning av andra raser vilket på lång sikt givetvis har stor betydelse i avelsarbetet.

Såväl Paint- som Quarterhästarna härstammar från de hästar spanjorerna tog med sig över Atlanten på 1400-talet. Det var hästar av arabisk, serbisk och turkisk härstamning. Under mitten av 1600-talet importerades engelska hästar med inslag av inhemskt, orientaliskt och spanskt blod, dessa korsades med de hästar spanjorerna redan tidigare tagit med sig.
Utdrag ur Paintinfo/historia

Så du/ni menar att dessa hästar bara är VÄLLDIGT lika, men ej härstammar från samma ras?
Ja, Painten tillåter korsning, men dock bara med raser som den härsammar ifrån?
Eller är jag helt ute o seglar?
Varför får jag en känsla av, att när man inom westernvärlden pratar raser, så är det som en DERBY match i fotboll el hocky, mellan Paint o QH?:eek:

En stor ursäkt till dig Allazi som startade tråden: det va inte meningen och gå över till rasprat från bilder/filmer:(
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp