Bukefalos 28 år!

Bilder och Filmer på oss westernryttare

Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Svar nej det är inget Derby.

Sedan tycker jag att du kan läsa på lite noggrannare vad gäller ursprung och grundande av APHA. Lämpligen på APHA´s egen hemsida där det står i klartext. Lite trist när du citerar (läs kopierar in) rena felaktigheter.

American Paint Stock Horse Association (APSHA), fläckiga hästar av "stock type" och American Paint Quarter Horse Association (APQHA), fläckiga Quarters, slogs ihop i maj 1965 och bildade APHA.

Och knappast är det SQHA som godkänt detta att Crop-Outs skall kunna reggas som Quarter. Sådant bestämmer man borta i Amarillo.

Sedan är det väl så att alla hästar i USA stammar från de hästraser som importerades på 1500-talet men det gör dem väl knappast mer än lika idag. Under århundradena som gått från 1500-talet till modern tid när AQHA resp APHA (alla andra rasföreningar med för den delen) skapades, så har det ju hänt en hel del. Rätt mycket annat avelsmaterial har kommit till. Så jag vill inte påstå att de är samma ras men att färgen skiljer dem åt.

Jag tror att det kommer att bli mycket intressant att se vad som kommer att hända med de bägge raserna iochmed de nya reglerna. Det kommer att bli väldigt spännande att följa avelsarbetet.

Som en passus så hade Cortez bla med sig två fläckiga hästar när han landsteg i Amerika år 1519. Dessa två hästar är dokumenterade att vara de första kända, fläckiga i den nya världen. Man kanske kan misstänka att de tog med sig det fläckiga anlag som bla indianerna senare fann stort nöje i att avla på.

mvh Eva
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

_Erik_ skrev:
Vad roligt med kommentarer !! Jag har funderat lite på att köpa både ny filt och någon/ra nya skjortor men inte kunnat bestämma mig för fäg riktigt...
Har tänkt att jag kanske skulle kunna köpa en svart filt och sedan ha flera olika skjortor... Rött skulle också vara snyggt på vit häst tror ja.. men jag tycker att den vita skjortan mot den filten är ganska snygg...
Menar du en blå i samma ton som padden ? Är inte helt säker på vad korn blå är.

Har du några andra Tips/förslag på färger vi skulle passa bra i? Vill dock absolut ha svarta jeans och hatt:d INTE blåa jeans !:crazy:

Har också funderat på olika färger/stilar till olika klasser... Tävlar iprincip alla ridklasser och ska i år även prova lite heard work...
Ska faktiskt starta en poolbending på RHC.....:eek: :crazy: :angel:
Shaggy som till och med är lite lat...haha..;)

Som sagt... du får gärna komma med mer förslag...

förresten: Vad skulle göra det mer manligt med blå skjorta ?!?!
Starka färger visar styrka. Man kan inte gömma sig bakom en stark färg. Ronny Åman som är en Tuffing har blivit beodrad att bejaka kvinnligheten i sig så nu skall han rida Lancer 'o Lena i ROSA skjorta!
Kornlblå är en stark lysande blå som i din pad:) Vitt är lite bleksiktigt när man använder det tillsammans med en skimmel tycker jag. Dessutom så syns minsta lilla smuts och skrynklor.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Men hur kommer det sig att en QH som står nära mig har fyra strumpor, varav en går en bit ovanför knäna, men den blev reggad som QH. Vad jag har fattat som ägaren har sagt så finns det bara några enstaka få som är så. alltså reggad QH men har vitt ovanför knäna. Detta var då för kanske 7 år sedan han sa.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Hej,
Lessen men jag vet inte hur det komemr sig att den blivit registrerad. Med de regler som gällde då så borde den formodligen inte ha blivit det.
Dock så var det så att förr ritade man in tecknen på underlaget som skickades in för registreringen. Kanske man "slarvade" lite eller kanske tjänstemannen i Amarillo hade en bra dag. Vad vet jag?

mvh Eva
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

skritter på oppvarmingsbanen

DolphisDancer_3134.jpg


Freestyle ( meg på fullblodsen)


freestulepremieutdeling-1.jpg
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

okej, jag förstår !! Tack för tipsen !:) ;)
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

haha, ja, vem vet, men eftersom både föräldrarna är QH och det endast är en liten vit fläck på ena bakbenet så kanske det blev en QH i alla fall... ;)
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

:bow: Aaah, fina bilder..:bow:
Berätta mer, hur gick det, var det var osv...
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

_Eva_ skrev:
Hej,
Lessen men jag vet inte hur det komemr sig att den blivit registrerad. Med de regler som gällde då så borde den formodligen inte ha blivit det.
Dock så var det så att förr ritade man in tecknen på underlaget som skickades in för registreringen. Kanske man "slarvade" lite eller kanske tjänstemannen i Amarillo hade en bra dag. Vad vet jag?

mvh Eva

De var i alla fall varken snälla eller hade en bra dag när vår dam skulle registreras som föl...:crazy:
Hennes för höga strumpa slank definitivt inte igenom (insidan knäet vänster fram) men det var inte nog med vitt för att bli en "riktig" paint utan hon fick nöja sig med att bli en breedingstock....:smirk:
Så vi är i alla fall glada att AQHA ändrade sin "white rule" så vi kunde regga henne som quarter också....:D :bump:

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Jag tror definitivt att vinrött skulle funka bra på er båda men om du vill vara riktigt extrem kunde du prova limegrön......:D ;)
Absolut inga jordfärger eller pastellfärger....:crazy:

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

:rofl: Ursäkta att jag kommer in med en helt annan fråga, undrar bara om det är någon av er från Värmland som rider på en viss westernridskola i Hagfors? Funderar på att börja där med eller utan min häst! :bump:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Lime grönt ?!:eek: Har jag aldrig tänkt på... LITE svårt att få tag på både pad ch skjorta... :angel: :confused: men det sklle nog kanske vara rätt fränt !! haha.. men hittar jag det så ska jag allt ta mig en RIKTIG funderare... vore fint i tex. horsemanship klass... Tycker du att man kan rida Trail i de också ?? Är själv lite tveksam till det...
Får nog leta efter en röd skjorta så länge...

Hur var det i Vansbro förresten???
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

_Erik_ skrev:
Lime grönt ?!:eek: Har jag aldrig tänkt på... LITE svårt att få tag på både pad ch skjorta... :angel: :confused: men det sklle nog kanske vara rätt fränt !! haha.. men hittar jag det så ska jag allt ta mig en RIKTIG funderare... vore fint i tex. horsemanship klass... Tycker du att man kan rida Trail i de också ?? Är själv lite tveksam till det...
Får nog leta efter en röd skjorta så länge...

Hur var det i Vansbro förresten???

Filt tror jag Gunnel skulle kunna fixa, ta en vit skjorta och färga den.....;)
VINröd observera detta....inte vanlig röd...:angel:
Vansbro???...Haha, fortfarande lite tilt i hjärnan efter att ha jobbat där i tre dagar...plus förarbete med programmet..:p
Hur gick helgen för dig då???:)

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Alyssa skrev:
:rofl: Ursäkta att jag kommer in med en helt annan fråga, undrar bara om det är någon av er från Värmland som rider på en viss westernridskola i Hagfors? Funderar på att börja där med eller utan min häst! :bump:

Bra idé.....;) :)

/Carina :eek:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Men vanlig röd skulle nog också vara snyggt.. men kanske vinrött är ännu finare ! Har du bildexempel på exakt den färg du menar..?
Ja, Gunnel skulle nog kunna fixa det....sant... och färga själv var en bra idé. Men jag har funderat lite och ror faktiskt att det kan bli lite ljust på en skimmel, håller du med ? Eller inte ? Vad tror ni andra ?!?!

Okej. Du var prisansvarig va ??
För mig gick det super...sitter och ler som en liten unfge så fort jag tänker på det... haha... RM guld i Trail,Horsemanship,Versitale,Riding och Reining.... :love: :D
Silver i Pleasure.... alla var i Yuth klasserna... + att jag blev highpoint vinnare som ungdom...

Åååå vad nöjd jag är .... shaggy skötte sig så jäkla bra.. allt stämde !
:) :) :) :bump:
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

SilverTail skrev:
:rofl:
jag får väl lägga in en film på mig och min medryttar häst då..
när vi övar lite i paddocken.. inget märkvärdigt.. bara skoj att se sig själv rida.. det sägs ju att det är jätte nyttigt...

Ska bara varna för migg vidriga skänkelläge när jag gör sidepass..:crazy: (pinsamt..)

http://www.youtube.com/watch?v=XttpHTeFL14


Jätte häftig film du har fixat till!! ;) Man ville bara upp i stallet på en gång och ut med hästen! hihi...

Lycka till med din gulliga häst!!

Mvh, Caroline
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

*PUST*
Nu har jag kolla igenom ALLA sidor på den här tråden. Det var jobbigt, men de var värt det! Man fick se jätte många fina bilder & videos! :D

Tänkte lägga in ngr bilder på mig & min polle, men hade inga bra när jag rider! Får helt enkelt ta med mig kameran ngn dag & fota! :smirk:

Hej så länge!
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

_Erik_ skrev:
Men vanlig röd skulle nog också vara snyggt.. men kanske vinrött är ännu finare ! Har du bildexempel på exakt den färg du menar..?
Ja, Gunnel skulle nog kunna fixa det....sant... och färga själv var en bra idé. Men jag har funderat lite och ror faktiskt att det kan bli lite ljust på en skimmel, håller du med ? Eller inte ? Vad tror ni andra ?!?!

Okej. Du var prisansvarig va ??
För mig gick det super...sitter och ler som en liten unfge så fort jag tänker på det... haha... RM guld i Trail,Horsemanship,Versitale,Riding och Reining.... :love: :D
Silver i Pleasure.... alla var i Yuth klasserna... + att jag blev highpoint vinnare som ungdom...

Åååå vad nöjd jag är .... shaggy skötte sig så jäkla bra.. allt stämde !
:) :bump:

Ska försöka hitta något exempel åt dig...
Inte den limegröna jag tänker på, den starkare.....:D
Yepp! Slippper nog aldrig ifrån dessa priseländen..:angel:
GRATTIS!!!! :bump: :bump: Vad duktiga du och gammelgubben är!! :love:
Och nu vill vi se bilder därifrån också.....förresten några rader till klubblaskan kanske vore bra....:angel: :D

/Carina :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp