Bukefalos 28 år!

Bilder på era bomlösa sadlar!

Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Fina bilder! Din häst är söt att se på :)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Såg att denna tråden var rätt gammal, men ändå. Jag köpte faktiskt en Hööks Treefree bomlös sadel 17,5-18" i nubuck http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320619&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC och den tillhörande paden Pad Back saver 17,5-18" med flyttbara knästöd http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400070, hela kalaset gick på ca 3200-3300 vilket jag verkligen tycker är helt ok för sadel plus pad! Mitt första sadelköp till min första alldeles egna häst.

Av flera anledn. valde jag denna. Jag är ärligt talat ganska oerfaren vad gäller sadlar. Har tidigare ridit många olika hästar (men inte så många under en längre tid). Ett tag på ridskola, varit medryttare, fodervärd och då har ju sadlarna liksom hängt med. Men jag har intresserat mig och försökt lära mig med tiden hur man ser och känner att de ligger rätt osv.

Jag ville köpa en ny då den nuvarande Allround är för liten i sitsen för mig. Jag tänkte att eftersom jag mestadels rider långa uteritter vill jag ha en bekväm sadel för det "ända"målet. Båda för mig och för hästen. Samtidigt som jag vill få chansen att se och känna på sadeln IRL innan jag köper den. Slippa betala mkt för att antingen köpa en beg. sadel på nätet o riskera att den inte passar, köpa en sadel på postorder o riskera att behöva skicka fram o tbax. O slippa prova ut en bomsadel med hjälp av (dyrt) proffs, eller åka land o rike runt med hästen o prova (bor på mindre ort och har ingen försäljare av sadlar mindre än ca 7 mil bort). Självklart vill jag ha experthjälp då jag är lite dålig på sånt. Har läst mkt om bomlösa och sett nästan bara positivt om det. Jag har provat en bomlös på henne en gång tidigare. Den låg bra på hästen (jag vet att alla bomlösa är olika, men min liknar iaf den väldigt mkt) och var skön för mig (vet ej sitsstorlek) så det kändes rätt självklart.

Jag provade sadeln en stund igår (med ett lakan under) i alla tre gångarter. Det kan vara lakanet som gjorde att den gled rätt mkt första gången jag försökte sitta upp fr pall (som vanligt). Provade att spänna lite till och då gick det bättre. Minns inte att den jag provat en gång innan gled. Men var lite försiktig med hur jag spände både pga lakanet och ny sadelgjord. Kändes väldigt bekvämt. Känns som man verkligen sitter med hela bakdelen, liknande en westernsadel. Hon gick på väldigt bra i alla gångarter. Fattade galopp lätt o allt! Annars har jag tyckt den senaste tiden då jag ridit ut själv och faktiskt även med sällskap en bit före att hon inte riktigt kommit igång i galopp så lätt trots hjälper o fattningar. Inte ens på hemväg.:grin:

Ärligt talat har jag inte så stor erfarenhet av sadlar, speciellt inte bomlösa o dressyrgjordar. Jag har en korsning hbl/fjording, ca 150-155 cm mankhöjd. Lite grövre modell, lite rund om magen. Köpte en 60 cm anatomisk gjord i sympatex med resår i båda ändar på Eko (liknande den på Hööks, men aningen enklare o billigare). Var så osäker på längden eftersom den har två "midjor" som ett timglas. Dels hur långt upp på sidorna sadelgjorden skulle gå (skrev jag att jag var oerfaren inom dressyr?!) och dels att midjorna skulle hamna på rätt plats bakom varje ben för att liksom fylla sin funktion. Kan tillägga att min häst har haft lite problem med skav av gjordar. Har haft en i fårskinn med resår på båda sidor (el nåt luddigt teddyliknande material fast känns mjukare, hon på Hööks sa att teddy riskerar att "brännas". Kanske för att det nog innehåller syntet?!) till den gamla "vanliga" engelska bomsadeln. Jag var lite rädd för att testa den nya gjorden på henne. Rädd att den skulle ge henne skav även om den inte "ska" det. Den gången jag tidigare testat en bomlös gav den tillhörande gjorden skav. Den var rätt tjock och i skinn har jag för mig och den slutade nog precis ovanför armhålorna på henne. Och precis där på båda sidor fick hon skav. Tog flera veckor innan det läkte. Så nu är jag osäker på om jag ska våga testa att rida med denna gjorden, eller använda en fårskinnstunnel t gjorden från första början. Inte för att det är något minus heller.

Ärligt talat visste jag inte exakt hur den bomlösa skulle ligga. Den täcker bogbladen när jag tycker att den ligger vettigt. Sadeln är ju rätt stor så sett, täcker mkt yta. Påminner ju om en westernsadel på det sättet oxå. Men bogbladen får ju ändå plats under känns det som. Inte alls som under en bom.:crazy: Drar jag den längre bak tycker jag det känns som den ligger rätt långt bak och stropparna hamnar långt bak, men gjorden gör det inte. Plus att bakvalvet blir väldigt högt.:grin: Känns ju helfel att ha den så långt bak. Efter vad jag sett på era bilder här tycker jag att det ser vettigt ut. Ska försöka lägga in lite bilder.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 322
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
659
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp