Bukefalos 28 år!

Bilder på era horseware täcken

Sv: Bilder på era horseware täcken

Jag upplever detsamma, dvs att thino wug är lite trängre än rhino utan halvhals.

Upplevde att Rhino Wug var trängre i bogen än Rambo California i samma storlek (5'9). Köpte ett nytt Rhino Wug i en storlek större (6'0), men vart alldeles för långt på hästen.

Överväger nu istället att skippa Wug-varianterna helt och hållet och köpa ett Rhino med v-frontknäppning och hals i samma storlek som mitt Rambo California (5'9), tror ni att det kan funka?

Tänkte köpa lösa innertäcken som kan användas till såväl Californa som Rhinot för att komplettera efter väderlek de få dagar det behövs, varför jag avskrivit Rambo/Rhino Wug som inte har täckesfästen. Ni som har Duo - vilket storlek på de lösa innertäckena har ni - samma som skaltäcket eller annan?
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Tänkte köpa lösa innertäcken som kan användas till såväl Californa som Rhinot för att komplettera efter väderlek de få dagar det behövs, varför jag avskrivit Rambo/Rhino Wug som inte har täckesfästen. Ni som har Duo - vilket storlek på de lösa innertäckena har ni - samma som skaltäcket eller annan?

Jag har Rambo Duo och det är samma storlek på innetäckena som skaltäcket. Innetäckena är ju anpassade för att passa just i skaltäckena, man får ju med ett 300gr innetäcke vid inköpet så de är naturligtvis i samma storlek. Om det blir skillad när man använder R California eller Rhino-täcken vet jag dock inte.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Här är lite av de olika Horseware täckena jag har till mina hästar. Har nästan hela uppsättningen i 3 olika storlekar så alla har jag ej på bild:P

23410581.jpg

Rambo bomulls täcke

29751504.jpg

Rambo Duo

29751499.jpg

innertäcke till Duo

24850573.jpg

Rambo plus
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

fort..

24619260.jpg

Amigo medium

28889173.jpg

Amigo Bug Rug

23248152.jpg

Rambo bomulls täcke

24195491.jpg

Rambo regntäcke

29751639.jpg

Rambo suprem

24285278.jpg

Rhino plus
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

KL

Sedan min senaste häst flyttade in har det blivit en hel del bus i hagen, så därför köper jag numera endast HW. De är de enda som håller! :crazy:
Hellre kvalitet än kvantitet.

Rambo Original, ofodrade
4104840575_1442688a94.jpg


Samma
3990347287_8efc599142.jpg


Rambo Plus Turnout 200g (röda) och Amigo Tunrout 1200D 200g (gröna)
3030364786_fae5ee032a.jpg


Rambo Newmarket Fleece
4104828811_9e4bb269b6.jpg


Rambo Newmarket Fleece
4058072788_ff5b841eac.jpg


Sedan har jag två Amigo Insulator Stable 150g, marinblå.
Ska även investera i ett nytt vintertäcke, men har inte riktigt bestämt vilket det blir än. Lutar år Rambo California eller ett till Rambo Plus Turnout.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

KL

Är Rhino täckena trängre i bogen generellt, eller är det bara om dom är Wug?

Samma om Rambo, är det bara Wug som är trängre i bogarna, eller är dom inte trängre alls?
Typ att det bara är Rhino i olika modeller som är trängre i bogen?

Har läst hela tråden men inte riktigt fått kläm känner jag ;)

Har en smal arab kille och skulle egentligen vilja ha Rambo Wug, för rambo håller bättre tycker jag, men å andra sidan om det är större i bogen (även i Wug) så kanske det är bättre att ta ett Rhino...

Fast om det är wug modellerna som är trängre i bogen, oavsett om dom är Rhino eller Rambo, då kan jag ju ta det jag vill :)
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Delvis KL

Bygger på din fråga och undrar om HW brist på bogveck gör någon skillnad? Har ju lärt mig att kan man välja bogveck så gör man det, men såg inte många i denna tråden :confused:
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

HW har inte bogveck.
Bogveck är ett försök till kompensation för dålig passform.

Jag bedömmer inte att Rhino är mindre än rambo eller tvärtom.
DÄREMOT, så har alla modeller olika passform, för det är faktiskt det som sklljer täckena åt... inte bara färgen!

Så du får nog prova dig fram vad som passar din häst bäst.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Bogveck är ett försök till kompensation för dålig passform.

Oj, så du menar på att alla täcken med bogveck har dålig passform? :grin:
De jag haft med superbra passform har haft bogveck, tänk då hur bra de hade suttit utan bogvecken :love: :idea:
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Oj, så du menar på att alla täcken med bogveck har dålig passform?

Inte riktat till mig, men jag tar mig friheten att svara iaf.
Ett täcke med BRA passform BEHÖVER inga bogveck... det ska inte skava ändå. Därmed inte sagt att det inte finns täcken med bra passform och bogveck, men överlag är det många täcken som har bogveck för att kompensera en sämre passform, av det JAG sett, ja.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

KL

Härlig tråd, här kan man sitta i evigheter och dregla över HW-täcken ;)
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Är lite nyfiken på om HW-täcken passar en viss typ av häst? Smala/breda bogar? Liten/stor rumpa? Grov halsansättning? Vad har ni för typ av hästar?
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

nej, jag menar inget mer Än det jag skrev.

Du skrev:
Bogveck är ett försök till kompensation för dålig passform.

Men jag måste ha missuppfattat dig helt och hållet då. Vad menade du?

Men, om ett täcke sitter bra och inte skaver + har bogveck, är det något mysterium då?

Täcket jag köpte häromveckan hade inga bogveck och den mest usla passform jag skådat, men det hade inget med bristen på bogveck att göra..
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

menade bara att det går att skapa täcken som sitter bra på djuren utan att behöva tillsätta bogveck.
Många gånger så är inte bogvecken ens genomtänkta utan sitter för långt ned och för långt bak. för att bogvecken skall vara effektiva så skall de sitta nästan framme på var sin sida av bogspännet.

Och jag har aldrig sett ett sådant fabriksproducerat täcke. Endast när folk syttom de själva.

Om du har bogveckstäcken som sitter perfekt och är nöjd, Good for you!
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Är lite nyfiken på om HW-täcken passar en viss typ av häst? Smala/breda bogar? Liten/stor rumpa? Grov halsansättning? Vad har ni för typ av hästar?

Det finns olika modeller. Vissa är djupare tex. du får nog prova dig fram. Eller skriva va du söker efter så kanske jag kan komma med något förslag.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Jag har endast sett HW på halvblod/fullblod och nätta ponnies. Själv har jag en häst som endast är 140 längs ryggen men måste ha 155-täcken då han är som en Belgisk Blå :D. Men då blir tyvärr täckena för stora i halsen för honom. Jag har hittat mina märken som fungerar, och det blir mkt bättre med hel- och halvhals. Tycker dock att HW är skitsnygga men har aldrig haft något då det kan bli en dyr chansning om de inte passar
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

menade bara att det går att skapa täcken som sitter bra på djuren utan att behöva tillsätta bogveck.
Många gånger så är inte bogvecken ens genomtänkta utan sitter för långt ned och för långt bak. för att bogvecken skall vara effektiva så skall de sitta nästan framme på var sin sida av bogspännet.

Och jag har aldrig sett ett sådant fabriksproducerat täcke. Endast när folk syttom de själva.

Om du har bogveckstäcken som sitter perfekt och är nöjd, Good for you!

Jaha då är jag med igen, jösses måste varit trög igår :o

Ja, har märkt att bogvecken ofta sitter fel! Köpte ett täcke i vintras, men när jag kom hem såg jag att dom satt på tok för långt ner och bak, och slutade helt plötsligt förstå poängen med bogveck..

Täckena jag har nu hade nog funkat precis lika bra utan bogvecken (tror jag) så jag är ganska nöjd, men sen har jag ett par dåliga täcken också..

Men om bogvecken gör att ett täcke kan gå från dålig passform till bra passform, så vore väl det toppen, såvida täcket har bra passform i övrigt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Bonusdottern har pratat massor om att bädda och göra mysigt i studsmattan nån fin sommarkväll. Jag tänkte överraska henne med filmmys i...
Svar
0
· Visningar
130
  • Artikel
Hästnyheter Efter de bilder som publicerades igår där flera hästar på en dressyrtävling hade blåa tungor som visar på syrebrist vill nu Svenska...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
523
Senast: starcraft
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp