Bilder på era horseware täcken

Sv: Bilder på era horseware täcken

kl

Puttar upp tråden!

Sedan undrar jag lite över storlekarna, min ponny har 135 mestadels men kan sitta lite tajt i vissa täcken runt bogen. Vilken stl ska jag använda i horseware? Jag förstår mig inte heller på dessa 6.0 storlekarna..

Översikt över storlekarna: http://www.horseware.com/rugfitting.asp Där ser du måttenheter och var de mäts, feet och inches är ju i nederkant av täcket.

Min 155 cm hög rätt tunna connemaravalack som är exakt 140 cm lång i ryggen har 140 cm i Amigo Insulator - lite stort i bogen och 140 cm i Rhino Wug - sitter perfa.

Jag är nyfiken på hur Rambo California skulle sitta på honom, vanlig hals men v-front, som en kombination av de båda nuvarande :D Någon som har något av ovantående täcken och California? Har ni samma storlek? Hur skiljer de sig i passform?
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Min 155 cm hög rätt tunna connemaravalack som är exakt 140 cm lång i ryggen har 140 cm i Amigo Insulator - lite stort i bogen och 140 cm i Rhino Wug - sitter perfa.

Jag är nyfiken på hur Rambo California skulle sitta på honom, vanlig hals men v-front, som en kombination av de båda nuvarande :D Någon som har något av ovantående täcken och California? Har ni samma storlek? Hur skiljer de sig i passform?

California täckena har väldigt långa (!) magsnören. Mina som normalt har 6.3 sitter hur slappt som helst runt magen i California. Sitter Rhino 6,3 bra på din ska du ha 6,3 i California också, dock kan du behöva slå en knut på maggjordarna.

De av mina som har 6,3 har det i alla olika modeller och de passar.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Någon som har ett Rambo XL Turnout på bild. Är det MYCKET rymligare i passformen eller bara lite?
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Horsewares storlekar mäts på ett lustigt sätt. Det medför att översättningen haltar. Horseware menar att:
5.6=115
5.9=125
6.0=130
6.3=140
6.6=145
6.9=150
7.0=155
7.3=160

Dock menar flera svenska återförsäljare att storlekarna är närmare detta (tabellen nedan) än vad HW anser:
5.6=120
5.9=130
6.0=135
6.3=145
6.6=150
6.9=155
7.0=160
7.3=165

Detta medför naturligtvis att bedömningen av hur horseware´s storlekar är skiljer sig. Detta är även anledningen till att de som tror att 6.0 blir för lite om deras hästar har 135 i andra täcken blir överraskade av hur stora 6.3 är.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Mitt 5.9 täcke tycker jag var ENORMT stort! Har både Amigo turout heavy och Rambo Newmarket fleece + lika dant ländtäcke. Har samma storlek på Newmarket helfleecen som jag har på ländtäcket fast ländtäcket är på tok för litet! :'O
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

är är några bilder på min prinsessa...

Photo_89909_1033076.jpg


Photo_89909_1033073.jpg


Photo_89909_1033072.jpg


det är min dotter som har lagt till det irriterande vattenmärket på alla bilder :mad:
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Mitt 5.9 täcke tycker jag var ENORMT stort! Har både Amigo turout heavy och Rambo Newmarket fleece + lika dant ländtäcke. Har samma storlek på Newmarket helfleecen som jag har på ländtäcket fast ländtäcket är på tok för litet! :'O

Okej. :) Men vad brukar din häst ha i "vanlig" storlek? 135?
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

California täckena har väldigt långa (!) magsnören. Mina som normalt har 6.3 sitter hur slappt som helst runt magen i California. Sitter Rhino 6,3 bra på din ska du ha 6,3 i California också, dock kan du behöva slå en knut på maggjordarna.

De av mina som har 6,3 har det i alla olika modeller och de passar.


Haha, då kommer de behöva sys in på min plattmagade lilla häst :D

Tack för bra svar :)
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Horsewares storlekar mäts på ett lustigt sätt. Det medför att översättningen haltar. Horseware menar att:
5.6=115
5.9=125
6.0=130
6.3=140
6.6=145
6.9=150
7.0=155
7.3=160

Dock menar flera svenska återförsäljare att storlekarna är närmare detta (tabellen nedan) än vad HW anser:
5.6=120
5.9=130
6.0=135
6.3=145
6.6=150
6.9=155
7.0=160
7.3=165

Detta medför naturligtvis att bedömningen av hur horseware´s storlekar är skiljer sig. Detta är även anledningen till att de som tror att 6.0 blir för lite om deras hästar har 135 i andra täcken blir överraskade av hur stora 6.3 är.

Då är våra två hästar HW-hästar :D Om man ser till rygglängden vs Rhino Wug som sitter perfa i exakt längd.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

California täckena har väldigt långa (!) magsnören. Mina som normalt har 6.3 sitter hur slappt som helst runt magen i California. Sitter Rhino 6,3 bra på din ska du ha 6,3 i California också, dock kan du behöva slå en knut på maggjordarna.

De av mina som har 6,3 har det i alla olika modeller och de passar.

Då måste du fått ett konstigt exemplar... Båda mina Californiatäcken har/har haft helt normala magremmar, se tidigare bilder på mitt nuvarande! Är inte ens inspänt helt o sitter ändå bra.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Då måste du fått ett konstigt exemplar... Båda mina Californiatäcken har/har haft helt normala magremmar, se tidigare bilder på mitt nuvarande! Är inte ens inspänt helt o sitter ändå bra.

Fast om jag läst qs svar i div täckestrådar hyfsat rätt så verkar hon ha minst 2-3 st (?) på olika hästar.

Men jag tar med ditt svar i min beräkning oxå ;)
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

*kl*

Oj, jag har ett par fler än vad plånboken egentligen tyckt under åren :angel:
:bow: passformen.

Dock är jag rätt dålig på att hagfota, men hittade detta;
7990144.jpg
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Då måste du fått ett konstigt exemplar... Båda mina Californiatäcken har/har haft helt normala magremmar, se tidigare bilder på mitt nuvarande! Är inte ens inspänt helt o sitter ändå bra.

Fast på alla dina bilder har du ett täcke under Californiat och det gör ganska stor skillnad. Dessutom om du tittar på täcket under magen när du bara har Californiat på kommer du se att det hänger ca 15 cm under magen vilket jag tycker är i största laget.

Jag har sju stycken och allihop sitter likadant.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Kl
Har fått för mig att HW täcken är riktigt bra, men varför ?
Har lite svårt att tänka mig täcken utan bogveck.
Har haft några Bucas och tycker att det blir lite sämre rörelseförmåga,
så det känns lite gammaldags nu när det finns så mkt med bogveck.
Berätta nu varför ni gillar HW.
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Kl
Har fått för mig att HW täcken är riktigt bra, men varför ?
Har lite svårt att tänka mig täcken utan bogveck.
Har haft några Bucas och tycker att det blir lite sämre rörelseförmåga,
så det känns lite gammaldags nu när det finns så mkt med bogveck.
Berätta nu varför ni gillar HW.

Passformen är såpass bra att man inte behöver bogveck, har aldrig sett ngt täcke som sitter bättre än HW, inkl. de med bogveck, HW har mycket bättre passform än bucas enligt mina erfarenheter! De flesta bogveck sitter även felplacerade, tror bara jag har sett några få där de stitter där de ska. Så om du vill ha bra passform är det absolut HW som gäller, min häst får skav av allt annat. Sen så håller de även ute vätan mycket bra, inget av mina har läckt även i heldags ösregn (amigo&rambo), sen gillar jag att täckena är väldigt lätta och enkla att hantera och slitstyrkan framförallt på rambo är så extremt bra! Håller för vääldigt mycket.;)
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Här är min hästs underbara HW Amigo Insulator (300 g)

26820568.jpg


26820567.jpg


Älskar täcket starkt :D

M-oaa
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Kl
Har fått för mig att HW täcken är riktigt bra, men varför ?
Har lite svårt att tänka mig täcken utan bogveck.
Har haft några Bucas och tycker att det blir lite sämre rörelseförmåga,
så det känns lite gammaldags nu när det finns så mkt med bogveck.
Berätta nu varför ni gillar HW.

För att de är sydda för att passa en häst. Då behövs inte felplacerade och verkningslösa bogveck.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter de bilder som publicerades igår där flera hästar på en dressyrtävling hade blåa tungor som visar på syrebrist vill nu Svenska...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Gunnar
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
433
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp