Bukefalos 28 år!

Bildpublicering, rätt eller fel.

Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

lite OT, men jag tycker att det där är en omöjlig utgångspunkt - att i en förhållandevis oviktig fråga försöka gissa sig till vad någon tycker och tänker om 10-15-20 år.
Precis: därför låter man bli. (Jag tycker f.ö. att bildpublicering är en i allra högsta grad mycket viktig och relevant fråga.)

om man istället vänder på det: vad händer om barnet i vuxen ålder känner sig helt åsidosatt och osynliggjord för att dennes föräldrar inte delade med sig av bilder under uppväxten.. osv. det blir bara hypoteser och gissningar och sällan ett bra resultat.
Finns fotoalbum, kuvert och frimärken. Fungerade alldeles utmärkt när jag var barn och fungerar precis lika bra idag.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Visst ska man undvika osämja, men till vilken gräns? Jag anser att man måste kunna få säga ifrån ibland även om det kommer orsaka osämja.

Då får man väl göra som alltid när man inte håller med personer som man av något skäl måste samarbeta med eller ha att göra med på annat sätt: man får välja sina strider. I det här fallet blir det ju intressant om utgångspunkten för de strider man väljer sker utifrån att man helt enkelt vill få göra som man vill, att man vill förgöra sitt ex eller med utgångspunkt i barnets bästa.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Naturligtvis ska utgången inte vara att förgöra sitt ex. Sen vet jag inte hur ett foto skulle förgöra ett ex? Sen förstår jag inte varför detta har förvandlats till att man skulle förgöra sitt ex? Tråden handlar om frågan om bildpublicering och hur långt man kan dra vetorätten. Exemplet handlade inte ens om mitt fall till att börja med. Sen att där finns liknande scenario med mitt ex slank med för jag personligen har något att jämföra det med. Jag ska inte publicera några bilder, jag har sagt att jag accepterat att mamman inte vill ha bilder publicerade. Frågan är hur långt får man som förälder dra vetorätten innan det får vara nog? Det är ett svar jag inte fått än så länge. Var skulle ni dra gränsen?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

ja, jo... poängen var mera den om spekulation och gissningar. det går liksom aldrig att göra helt rätt, därför att barn växer upp, blir personer och skapar sin egen åsikt. så med det som argument till varför man inte skulle lägga upp bilder så är det ju lika "fel" att inte lägga upp bilder.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

ja, jo... poängen var mera den om spekulation och gissningar. det går liksom aldrig att göra helt rätt, därför att barn växer upp, blir personer och skapar sin egen åsikt. så med det som argument till varför man inte skulle lägga upp bilder så är det ju lika "fel" att inte lägga upp bilder.
Nej, därför att icke-publiceringen kan göras ogjord (bara att köpa en domän/skaffa ett konto på FB eller BDB eller varför inte alltihop samtidigt och vräka upp bilder - jmfr. Blondinbella) till skillnad från publiceringen.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Frågan är hur långt får man som förälder dra vetorätten innan det får vara nog? Det är ett svar jag inte fått än så länge. Var skulle ni dra gränsen?
I början - hur långt som helst. När den krävande inser att den inte blir utmanad eller utmanövrerad, att ni kan samarbeta, så kommer vetona bli färre och färre. Det tjänar du på i längden.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Hej!

Som liten vann jag en fototävling där jag satt naken i ett handfat, jag fanns även med på flera andra bilder i tidningar. Fototävlingen var i sveriges största morgontidning. Ingen jag känner har medvetet sett dessa bilder eller påpekat dom.

I min värld är bildpublicering inte så farligt, då är det klart värre med alla hemska kommentarer om vad "telningarna" gjort och inte gjort.. Där kan man snacka om saker som kan jaga en resten av livet.

Jag tycker ibland att intregritetstjeffset går lite väl långt. Jag vill inte synas på nätet men det är helt ok att polis mfl myndigheter kan läsa mina mail?? Om folk visste hur lätt det var att läsa andra mail, skulle dom nog oroa sej mer för det än om några bilder på fejjan.

Jag lägger dock inte ut mina favoritbilder på fejan, eftersom de då får rättigheterna till bilderna = me not like!

/Lavinia, nakenbebis som inte tagit skada..
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Naturligtvis ska utgången inte vara att förgöra sitt ex.

Tja, nu var det ju du som nappade på det där med att förgöra exet, som var ett av tre (det finns fler) tänkbara motiv för ta strider som jag nämnde.

Sen glider din fråga mellan att handla om å ena sidan hur långt "man" kan dra vad du kallar vetorätten och hur långt en förälder som har vårdnaden kan dra den gentemot den förälder som inte är vårdnadshavare. Det är ju rätt stor skillnad på de två sakerna.

Hur föräldraparet i den situationen bör fördela makten mellan sig - utanför de delar som är reglerade i lag - har jag ingen som helst generell uppfattning om. Det enda är väl att allt bör ske utifrån barnets bästa, inte föräldrarnas. Tyvärr är det ju ofta inte så att en viss sak tydligt och klart är barnets bästa.

När jag läser dina inlägg i frågan brukar jag tänka något i stil med att om föräldrarna har en vettig självrespekt (respekt för varandra hoppas jag ärligt talat inte ens på i lägen som ert, inte i någon djupare mening), så agerar de förhoppningsvis inte värre än att självrespekten inte tar alltför stor skada. Med lite tur är då barnets bästa någorlunda tillgodosett som resultat av det. Eftersom att slå vakt om den egna självrespekten rimligtvis inkluderar att respektera barns bästa.

Och jag tycker då att din frågeställning hamnar lite utanför vad i alla fall jag hade kunnat fråga mig med bibehållen självrespekt. Nämligen när du skriver:

Frågan är hur långt får man som förälder dra vetorätten innan det får vara nog?
(min fetning)

Där visar du ju tydligt att det du är intresserad av är vilken makt du kan ha över den andra föräldern (var du ska "dra gränsen" för föräldern). Inte av barnets bästa.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Skriver från mobilen så det kan bli konstigt här och där. För det första tror jag du har min förra tråd för friskt i minnet för att kunna se denna tråden med objektivt utan du har din förutfattade mening om mig. Sen tycker jag inte det ska vara någon skillnad på om det är en eller två vårdnadshavare. Bara för att den ena föräldern har enskild vårdnad betyder det inte per automatik att den andre skulle vara en olämplig förälder. Finns det två föräldrar så måste man kunna samarbeta och komma fram till beslut tillsammans.

Nu kommer jag att ta upp personliga saker som jag fått utstå. Jag fick inte ens vara med att välja namn på barnet. Hon kommer heta ****** sen var det inte mer med det. Jag tyckte inte alls om namnet och sa att vi skulle komma överens om något annat. Men icke. Jag har kommit med förslag om umgänge. Men nej det passa inte och hon är inte redo att diskuttera det för hon känner sig inte redo att släppa från sig barnet. Detta är bara ett fåtal exempel.

Tycker du det är rätt? Det handlar inte om makt säger du. Nej det ska inte handla om makt. Men om den ena föääldern inte alls vill samarbeta, använder den då inte sig av makt? Därav av frågeställningen om hur långt ska man få driva vetorätten oavsett ensam eller gemensam vårdnad. Sen tycker jag det är tråkig attityd av många, för så fort en mamma upplever problem med pappan. Då är det synd om mamman och mamman ska inte bry sig om vad pappan tycker osv. Men om en pappa delar med sig av ett liknande problem då måste pappan ha förståelse för mamman och han måste samarbeta och det ena med det andra. Har sett det på olika ställen bl.a. här på buke. Varför är det så att när pappor upplever problem så tas det inte lika allvarligt som när en mamma upplever ett problem?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Vad du har sett på buke och andra ställen tar jag inget ansvar för.

Att du tar för givet att jag på något mystiskt vis "står på ditt ex sida" som om det hela gällde att hålla på det ena eller andra fotbollslaget, kan jag inte göra mycket åt. Tolkningen är underlig, minst sagt. Allt jag vet om ditt ex är vad du har skrivit om henne, vilket inte på något vis har gjort henne och mig till kompisar.

Tyvärr tror jag att det vanligaste i soppiga relationer är att båda visar sig från sin sämsta sida. Om ditt ex börjar visa upp den sidan av sig här, kan det ju hända att jag kommer att svara henne.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Kvinnor tar fortfarande störst ansvar för barnen, generellt sett. Fler män än kvinnor överger sina barn. Jag tror generellt sett att kvinnor i större utsträckning känner sig överkörda av sin manliga partner än män känner sig överkörda av kvinnor. Du befinner dig också på ett kvinnodominerat forum. Därför är det troligt att du kommer att få svar som är färgat av denna bakgrund när du ställer din fråga.

I min åsikt borde föräldrarna om man har gemensam vårdnad ha vetorätt över barnet. Med vetorätt måste båda föräldrarna säga ja för att det skall bli av, det betyder att nej-sägaren har mest makt oavsett fråga.

Generellt sätt tycker jag att föräldrarna borde arbeta hårt på att sätta upp gemensamma regler för sin uppfostran, annars kommer barnet/en snart lära sig att spela ut sina föräldrar mot varandra.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag har inte tagit något för givet, jag skrev "Jag tror...". Menar du på att jag ska ha visat upp en dålig sida här eller missuppfattar jag dig? Om du anser det får du gärna skicka ett PM. Denna trådstarten skulle inte handla om mig eller mina problem utan om bildpublicering och "vetorätt". Jag tog enbart upp vad som hänt mig för att ge min vinkel av var jag kan tycka det tar stopp för vetorätten. Eller rättare sagt när vetorätten tappar hela sin poäng. För om en person hela tiden säger nej till allt, till slut finns det inget kvar att diskutera med den personen om. Det handlar om att ge och ta, inte bara sätta sig på tvären för att man är bitter, sur eller vad man nu är för något.

Så för att släppa mig nu och återgå till ämnet. Vetorätten för mig känns som en sak man ska använda när man anser att det är något som kan skada barnet. När det gäller bilderna så ser jag inte hur det på något sätt skulle skada barnet så länge man lägger upp normala bilder. Exempel, barn som sover, skrattar, leker eller andra normala bilder. Sen är det inte ett ämne värt att bråka över, men jag anser ändå att man ska kunna föra en sansad diskussion om det.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Vad har mamman lämnat som anledning till att inte ha barnets bild på Facebook?

Vet sen tidigare trådar att er relation varit minst sagt infekterad. Är hennes önskan p.g.a att hon känner obehag och att det känns otryggt att barnets bild finns där ute eller är det bara för att få något att bråka och krångla om och hon egentligen kanske inte har något emot det?


Mvh Voff
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Om det är så att hon gör det bara för att krångla kan det ju vara en god idé att börja försöka förbättra relationen dem i mellan och visa att man respekterar hennes känslor. Dvs, det kanske inte är livsnödvändigt att publicera bilder på sitt barn på internet och därför kan man låta bli och visa att man är vuxen och beredd att göra eftergifter gentemot den andra för att få det att funka.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Bara för att den ena föräldern har enskild vårdnad betyder det inte per automatik att den andre skulle vara en olämplig förälder. Finns det två föräldrar så måste man kunna samarbeta och komma fram till beslut tillsammans.

Jag har kommit med förslag om umgänge.

Har kortat av ditt inlägg lite. Kommer ihåg din tidigare tråd. Och därför undrar jag om du numera står som registrerad pappa till barnet?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Där ligger en del i det du skriver. Men då undrar jag varför det är så? I nio av tio fall blir mamman boendeförälder och får enskild vårdnad. Om mamman då känner sig överkörd och dessutom har alla de socialamyndigheterna på sin sida, kan det då inte vara så att mamman driver bort pappan genom att göra allt för att jävlas? Missförstå mig nu inte, jag menar inte att det ska vara så i samtliga fall. Men jag tror att i många fall kan det vara så. Pappan orkar helt enkelt inte ta fighten längre eftersom allt går emot honom.

Att kvinnor tar störst ansvar generellt sätt ligger det lite sanning i . Men det finns mycket som måste ändras, socialamyndigheter måste få fler manliga anställda, domstolar måste bli mer öppna på att göra pappor till boendeförälder etc. Det är alltså samhället som skapar den här bilden att mamman ska ta det största ansvaret. Min fästmö är gravid och vi ska gå emot strömmen. Hon ska vara hemma tre månader och därefter ska jag vara hemma nästan ett år med barnet. Så länge vi själva tillåter det så kommer kvinnan generellt sätt också ta ansvaret.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

I mitt fall så har vi pratat om bilder innan vår relation blev "infekterad", inte varit tal om något bildförbud. Tänker inte gå så långt att anklaga henne för att hon nu säger nej för att jävlas. Kan vara så att hon helt enkelt inte vill det längre eller så är det för att jävlas eftersom vi har den relation som vi har.

Anledningen hon gett är att hon inte vill ha bilder på nätet av barnet och det har jag accepterat.
 
Senast ändrad:
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Japp, efter jag tryckt på hos de socialamyndigheterna om en faderskapsutrdening är jag idag registrerad som pappa till barnet.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Eftersom någon tog upp att hon kanske bara säger nej för att krångla så ville jag flika in vad jag tycker att man kanske bör göra om det vore så. Själv skulle jag inte tjafsa om det om det inte var väldigt viktigt för mig.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

När det gäller bilderna så ser jag inte hur det på något sätt skulle skada barnet så länge man lägger upp normala bilder. Exempel, barn som sover, skrattar, leker eller andra normala bilder.
För mig är det fortfarande en fråga om barnets integritet där föräldrarnas rättigheter, åsikter, bildernas normalitet och whatnot är egala: beslut måste tas utifrån barnets intresse och eget bästa (och min åsikt är att det beslutet är busenkelt: inga bilder på internet).
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
957
Senast: Queen
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 735
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp