Bukefalos 28 år!

Bildpublicering, rätt eller fel.

Mr_Magic

Trådstartare
Egentligen ett ämne jag hade på min blogg idag men tänkte att det är en diskussion som kan passa på buke också. Vet inte om det hör hemma på S egentligen, men jag skulle gärna vilja se åsikter från både föräldrar och icke föräldrar.

Kom in på en sida med en diskussion om bildpublicering av barn. Fallet handlar om pappan till barnet. Hans nya tjej har lagt ut bilder av barnet på Facebook. Nu vill mamman i fråga inte ha bilder av barnet publicerade på nätet överhuvudtaget. De har gemensam vårdnad och det den nya tjejen gör är alltså inte på något sätt fel, enligt mig, då pappan godkänner det. Hur långt ska det sträcka sig? Ska den ena föräldern ha vetorätt och få bestämma att inga bilder får publiceras? Eller ska den förälder som ändå väljer att lägga ut bilderna ha rätt? Jag vill alltså få igång en seriös diskussion om detta och veta vad ni anser? Mitt ex vill inte att några bilder ska publiceras överhuvudtaget.

Nu har hon enskild vårdnad om barnet. Men vad säger reglerna egentligen om jag i detta fall skulle välja att publicera bilder på barnet? Det verkar vara en väldig gråzon det här. Ska den förälder som inte har vårdnaden verkligen nekas att publicera bilder på sitt eget barn för att den med vårdnaden motsäger sig det? Man får lov att publicera egentagna bilder om det inte används i kränkande syfte. Men nu gäller ju frågan bilder på ett barn. Om någon publicerat ett foto på mig så har jag rätt att kontakta den personen och be den ta bort det. Då måste denna person ta bort det.

Nu har jag just skickat den här frågan till datainspektionen och ser fram emot deras svar. Vad anser ni om den här frågan? Hur långt ska egentligen vårdnadshavarens ”makt” sträcka sig?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag tycker att man bör ha barnets intresse och bästa i åtanke: hur sannolikt är det att barnet vill ha sin barndom och sig själv utfläkt på internet? Jag anser att föräldrarnas åsikt (och s.k. rättigheter) är av mindre betydelse - barnets integritet (och rättigheter) bör väga tyngst.

Själv förstår jag inte alls detta utfläkaden på nätet (som sker både i bild- och bloggform), som sannolikt sker utan någon större eftertanke. Hade du velat bli utfläkt på nätet på det viset?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Som du säger så kan du om du märker att någon publiverat en bild på dig kontakta personen och be den ta bort bilden. Jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad för att det gäller ett barn? Låt barnet bestämma själv, när den nått en sådan ålder att den kan göra ett noga avvägt beslut. Innan dess tycker jag att det är väldigt fräckt att publicera bilder på barnet. Just för att du inte kan få barnets samtycke. Vad säger att barnet tycker att det är ok när den blir vuxen? Det som publiceras på nätet stannar på nätet.

Anser du inte att barnet är värt så mycket för dig att dens åsikt i frågan spelar någon roll bör barnet inte heller betyda så mycket att du vill publicera bilder på barnet.

Sedan finns det ju undantagsfall, om du har en låst sida där enbart släkt går in eller liknande. Men att lägga upp på facebook eller på forum till exempel, nej, jag ser inte hur det kan vara ok innan barnet är så stort att det kan väga fördelar mot nackdelar och sedan ge sitt medgivande.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det är en tolkningsfråga. Jag hade inte velat bli utfläkt på alla möjliga sidor eller i kränkande syfte. Men om en bekant eller släkting skulle vilja ha ett foto på mig på deras blogg eller facebook så skulle jag inte bry mig. Tycker personligen inte det är något fel på att man vill lägga ut bilder på sitt barn/vänner/släktingar på sin egen facebook eller blogg. Det handlar mer om att man är stolt över sitt söta barn och vill att vänner och släktingar ska kunna ta del av det. Det är min åsikt.

Därför jag startade denna tråd för jag vill se hur andra ser på det.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Finns lösenordsskyddade lösningar. Eller det allra bästa: kuvert och frimärke.

Du kan ju inte vara säker på att ditt barn, när det växer upp, delar din ståndpunkt.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

*KL*
Trådstarten handlade ju inte om huruvida det generellt är rätt eller fel att lägga upp bilder på barn på nätet, utan om problematiken när den ena föräldern vill medan den andra inte vill.

Jag tycker inte att frågan är självklar, men lutar åt att den förälder som eventuellt motsätter sig publicering borde ha vetorätt. Att ångra en icke-publicering är alltid möjligt, antingen om föräldrarna så småningom kommer överens eller om barnet själv vill publicera, medan det helt enkelt inte är möjligt att ångra en publicering.

(Sedan ett klarläggande - även om det är möjligt att kräva bort bilder på sig själv på just Facebooksidor enligt deras användaravtal så är det ingen generell rättighet på nätet. Som grundregel får vem som helst publicera bilder på vem som helst, så länge som sammanhanget inte är kränkande eller handlar om reklam.)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Blir ett svar till både KimzOr och Mammas. Det är er åsikt och det är okej. Men det finns många som inte håller med. Det är bara att kolla på buke på förälder, där finns tråden "Bildtråd skruttarna" del 6 dessutom. Tror inte barnen där har haft något att säga till om. Jag tycker inte de har gjort något fel genom att publicera bilder på deras barn. De gör ju inte det i ett syfte att kränka sina barn. De gör det för att de är stolta över sina barn. Sen gällde tråden egentligen om hur det är när den ena parten tycker det är okej och den andra inte.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Och då anser jag att den som motsätter sig publicering bör få ha den vetorätten; jag håller med Snubbelfot m.a.o.

Och vad som är en kränkning är ju lite subjektivt och behöver inte ha något med syftet att göra alls.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Och vad som är en kränkning är ju lite subjektivt och behöver inte ha något med syftet att göra alls.
Nej, det är ju absolut sant. Men vad som är en kränkning i juridisk mening kan man strängt taget inte vara säker på med mindre än att åtminstone polis/åklagare tittat på det enskilda fallet, och helst av allt en dom.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Förstår konceptet. Men då kan man fråga sig hur långt man då ska ta vetorätten? Då kan en förälder välja att lägga veto mot allt om den vill. Eller gäller det enbart bilder eller kan det röra även andra saker? Till exempel om barnet vill utöva en särskild sort idrott eller gå på en specialskola i lågstadiet som en sångskola till exempel.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Okej, jag var lite otyldig med hur jag menade. Jag menar som så att eftersom den det gäller inte kan ge sitt samtycke så måste båda föräldrar ge sitt samtycke för att det ska vara ok att bilder publiceras. Går det att fråga barnet är det en annan sak, så när barnet är så stort att det kan tillfrågas själv och ge ett genomtänkt svar kan man väl gå efter det, men innan det ser jag inte hur det ska vara ok att publicera bilder alls, och framförallt inte mot en förälders vilja? Om det är bilder som är låsta så att bara vissa med lösenord eller liknande (om man nu vill dela bilderna med släkt och vänner) är det en annan sak, men för allmänhten?

Jag ser inte ett argument FÖR att någon ska kunna publicera bilder mot någon annans vilja? Även om det gäller en vuxen eller ett barn som inte vill ha publicerade bilder på sig själva, eller om det är föräldrar som inte vill att bilder på barnet publiceras? Har du något argument för diskuterar jag gärna, men jag har inte sett något ännu? :)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Förstår konceptet. Men då kan man fråga sig hur långt man då ska ta vetorätten? Då kan en förälder välja att lägga veto mot allt om den vill. Eller gäller det enbart bilder eller kan det röra även andra saker? Till exempel om barnet vill utöva en särskild sort idrott eller gå på en specialskola i lågstadiet som en sångskola till exempel.

När barnet börjar bli så stort att det kan utöva idrotter eller börjar gå i skolan börjar ju barnet själv kunna rgumentera för vad den vill och varför, och då får väl föräldrar och barn tillsammans diskutera fram en lösning?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Förvisso, men barnet kanske vill hålla på med t.ex. cross eller fälttävlan. Två sporter som mycket väl kan vara farliga. Är ett barn i 7-10-årsåldern moget nog att få välja helt och hållet själv, trots att det med största sannolikhet inte kan bedöma eventuella konsekvenser?
Om då t.ex. barn plus förälder 1 tycker att det är okej men förälder 2 anser det alldeles för farligt eller olämpligt av någon annan anledning. Hur ska det göras då? Ska vetorätten träda in där också?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Egentligen ett ämne jag hade på min blogg idag men tänkte att det är en diskussion som kan passa på buke också. Vet inte om det hör hemma på S egentligen, men jag skulle gärna vilja se åsikter från både föräldrar och icke föräldrar.

Kom in på en sida med en diskussion om bildpublicering av barn. Fallet handlar om pappan till barnet. Hans nya tjej har lagt ut bilder av barnet på Facebook. Nu vill mamman i fråga inte ha bilder av barnet publicerade på nätet överhuvudtaget. De har gemensam vårdnad och det den nya tjejen gör är alltså inte på något sätt fel, enligt mig, då pappan godkänner det. Hur långt ska det sträcka sig? Ska den ena föräldern ha vetorätt och få bestämma att inga bilder får publiceras? Eller ska den förälder som ändå väljer att lägga ut bilderna ha rätt? Jag vill alltså få igång en seriös diskussion om detta och veta vad ni anser? Mitt ex vill inte att några bilder ska publiceras överhuvudtaget.

Nu har hon enskild vårdnad om barnet. Men vad säger reglerna egentligen om jag i detta fall skulle välja att publicera bilder på barnet? Det verkar vara en väldig gråzon det här. Ska den förälder som inte har vårdnaden verkligen nekas att publicera bilder på sitt eget barn för att den med vårdnaden motsäger sig det? Man får lov att publicera egentagna bilder om det inte används i kränkande syfte. Men nu gäller ju frågan bilder på ett barn. Om någon publicerat ett foto på mig så har jag rätt att kontakta den personen och be den ta bort det. Då måste denna person ta bort det.

Nu har jag just skickat den här frågan till datainspektionen och ser fram emot deras svar. Vad anser ni om den här frågan? Hur långt ska egentligen vårdnadshavarens ”makt” sträcka sig?

man undrar ju om det är just det att hon inte vill att några bilder ska vara publicerade överhuvudtaget eller om hon på något sätt blivit stött för att 'den nya' lagt upp bilder. det kan ju vara ganska känsligt på det sättet. jag har svårt att tänka mig att det finns några regler som skulle kontrollera detta sålänge det inte finns något annat att backa upp det med, att alla bilder som ligger uppe är nakenbilder, om det är många bilder samt mycket information om barnet, eller om det finns någon anledning till att barnet inte fick synas på nätet eller allmänt.
min gissning.

Du kan ju inte vara säker på att ditt barn, när det växer upp, delar din ståndpunkt.

lite OT, men jag tycker att det där är en omöjlig utgångspunkt - att i en förhållandevis oviktig fråga försöka gissa sig till vad någon tycker och tänker om 10-15-20 år. om man istället vänder på det: vad händer om barnet i vuxen ålder känner sig helt åsidosatt och osynliggjord för att dennes föräldrar inte delade med sig av bilder under uppväxten.. osv. det blir bara hypoteser och gissningar och sällan ett bra resultat.

ASSUME - makes an ASS out of U and ME ;)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

För mig räcker det att EN av vårdnadshavarna inte vill. Och ja, vill man jävlas kan man dra "vetorätten" hur långt som helst. Smidigast är om vårdnadshavarna kan ha överseende med att vissa saker är känsligare än andra. Vill den ena inte ha bilder, men ha inte det då. VARFÖR är det så viktigt att lägga ut bilder? Är det värt den extra osämjan som blir?

Vad gäller Facebook så räcker det att EN vårdnadshavare anmäler att den vill ha bort bilden på sitt barn så ryker den. Är det inte bättre då att ta bort bilden när man blir ombedd?

Jag är fotograf och publicerar bilder på många ryttare. Jag har all rätt i världen att lägga ut bilderna som jag gör, men om någon hör av sig och ber mig ta bort så gör jag självklart det. Vad vinner jag på att propsa på att jag har rätt?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Som jag ser det lämpar sig inte frågan för ett skyttegravskrig mellan föräldrarna.

Att gå via Datainspektionen och en "enkättråd" på buke riskerar bara befästa motsatta positioner.

Försök utgå från barnet istället för från vilken förälder som har mest rätt - och samarbeta utifrån det.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag lägger inte ut bilder på mitt barn på internet (eller mig själv heller). Inte utan att ha dolt ansiktet i alla fall.
Nu har vi skyddade identiteter pga barnets pappa, men jag hade nog resonerat likadant om vi INTE haft det.

Jag vet ju själv att mitt barn är världens sötaste, jag behöver inte bekräftelse från andra. :)

Jag har enskild vårdnad om dottern, men min sambo och jag har ju ibland olika åsikter. Tex är jag livrädd för vatten och båtar medan min sambo seglat sen han var liten. Jag är jätterädd varenda gång han tar med henne ut på båten, men hon tycker ju att det är roligt. (och än så länge har hon överlevt)
Vad gäller ridning så skulle hon aldrig få lov att rida fälttävlan för mig, hon får rida dressyr, islandsridning och hoppning (men då måste jag dock blunda ;) )

Jag tycker nog så här om man har gemensam vårdnad och det trots allt rör en publicering av barnet på internet så att hela världen kan se så krävs det två ja för ett ja och ett nej för att det ska bli nej.

Jag vet att inte alla resonerar som jag, och det spelar mig ingen roll. Så länge de inte lägger ut bilder på mig, sambon eller dottern så...
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Datainspektionen vände jag mig enbart till för att få den lagliga delen av situationen. Jag har respekterat mitt ex val att inte vilja ha bilder publicerade. Men det betyder inte att jag håller med, det betyder heller inte att jag tänker publicera några bilder. Jag är intresserad av hur långt man kan använda sig av just vetorätten. I mitt fall till exempel har jag inte fått genom något jag velat. Jag har hela tiden accepterat hennes "vetorätt". Men hur långt ska man tillåta det?

Det här med bilderna är ett exempel och jag tyckte det var ett intressant ämne att se hur andra ser på det. Jag anser att vetorätt kan vara lämplig i vissa fall. Men tyvärr så finns det både mammor och pappor som använder det i allt av ren jävelskap.

Så trådstarten handlade/handlar egentligen bara om hur folk ser på det här med bildpublicering och hur långt och när man kan använda sig av vetorätten
 
Senast ändrad:
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det är inte extremt viktigt att lägga ut bilder. Jag har massor av vänner ute i Europa, England, Spanien, Holland till exempel. För mig hade det smidigaste varit att få publicera bilderna då mina vänner runt om i Europa då hade kunnat se mitt barn mycket smidigare. Nu har jag som nämnt accepterat att hon inte vill det. Visst ska man undvika osämja, men till vilken gräns? Jag anser att man måste kunna få säga ifrån ibland även om det kommer orsaka osämja.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Förstår konceptet. Men då kan man fråga sig hur långt man då ska ta vetorätten? Då kan en förälder välja att lägga veto mot allt om den vill. Eller gäller det enbart bilder eller kan det röra även andra saker? Till exempel om barnet vill utöva en särskild sort idrott eller gå på en specialskola i lågstadiet som en sångskola till exempel.
Jag tycker inte att "idrott" och "bilder på nätet" är jämförbart överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 630
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 345
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp