Bukefalos 28 år!

Bildpublicering, rätt eller fel.

Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag tror att du har väldigt rätt !

Det är ju redan så idag, kolla på tex Anders Bagges fru som vek ut sig nör hon var i 20 års åldern, de bilderna var visserligen inte lättillängliga på nätet, men så fort de blev ett officiellt par så slog blaskorna till och publicerade allt vad de orkade. Det kommer att bli ännu enklare att göra ungdomars misstag synliga i åratal efteråt. Och ännu värre föräldrarnas misstag.

Vad jag iaf tror vi kan vara någotsånär överens om är att det finns grader i helvetet - det är en jäkla skillnad på normala påklädda bilder och nakenbilder på bebisar som kan användas till helt andra saker än vad de togs för.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Knapp.

Sedan tycker jag att det är skillnad på om det handlar om en bild eller om det handlar om en bild i veckan under hur många år föräldern orkar blogga. Jag tror inte heller att ett barn tar skada av att EN bild ligger ute, om det är en vanlig bild, som "Pelle lär sig cykla"-exempel som var uppe. Men när det handlar om 500 bilder, som sträcker sig från en halvtimme gammal tills barnet börjar bli stort - då är det skillnad. Eller egentligen när det börjar handla om många bilder, då tror jag att barnet kan tycka att det inte är ok när det blir större.

Delvis OT blir jag verkligen ledsen och illa till mods när jag läser om Kimzors bekanta. Hur kan det vara att värna om sina barn? :(
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag har haft mer eller mindre fri tillgång till Internet i ganska exakt halva mitt liv och min uppfattning är att de allra flesta internetanvändare fortfarande är att betrakta som nybörjare på området. De har helt enkelt inte den blekaste aning om hur lätt det är att spåra någon på nätet, att det som en gång lagts upp inte går att ta ned igen o.s.v. o.s.v.

Jomen precis. Där är facebook en del av förklaringen, tror jag. Med facebook var det mängder av människor som för första gången såg den sociala potentialen på nätet - och många av dem verkar väldigt, väldigt oskuldsfulla om man uttrycker det snällt.

Innan facebook-eran fick jag oftast rätt nedlåtande reaktioner om jag berättade något från mitt sociala liv på nätet. CHATTAR du? frågade folk lite föraktfullt. Det enda de kände till om sociala funktioner på nätet var chattandet, det hade de läst om och det var nåt som främst fjortisar höll på med.

Numera älskar samma människor - och andra - att droppa lite by the way "det såg jag på facebook"... Och väldigt många verkar fortfarande bara ha lärt sig fördelarna men har oskulden kvar när det gäller nackdelarna.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Bara det att Facebook (Vuxen-Lunar) idag verkar anses vara något livsnödvändigt: detta syns bl.a. i tråden om "delat FB-konto" på Senior där vissa lägger väldigt, väldigt mycket vikt vid FB och det som sker där.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Sedan tycker jag att det är skillnad på om det handlar om en bild eller om det handlar om en bild i veckan under hur många år föräldern orkar blogga. Jag tror inte heller att ett barn tar skada av att EN bild ligger ute, om det är en vanlig bild, som "Pelle lär sig cykla"-exempel som var uppe. Men när det handlar om 500 bilder, som sträcker sig från en halvtimme gammal tills barnet börjar bli stort - då är det skillnad. Eller egentligen när det börjar handla om många bilder, då tror jag att barnet kan tycka att det inte är ok när det blir större.
I sak håller jag med dig, och jag hoppas och tror att sunda, vettiga föräldrar kan göra en bedömning av vad som är en reko bild att lägga upp och hur ofta det bör ske (eller inte ske).

Problemet är att de som syns är inte de sunda föräldrarna, utan de som helt okritiskt lägger upp lite vad som helst. De verkar helt enkelt inte kunna bedöma vad som är en reko bild. Vidare upplever jag att man som mamma kan komma undan med väldigt mycket: om pappan till det nakna barnet stått för en sådan bildpublicering (och skrivit samma bildtext: på bild ett står det "ja gillar annas gump" och på bilden efter står det "gillar du oxå annas gump?") hade det inte fått gå så obemärkt förbi. Jag har, som sagt, försökt påtala det olämpliga men talar för döva öron och hennes vänner (varav de flesta också har barn) verkar ingen reagera eller säga emot (vilket är som det brukar vara i största allmänhet när det gäller den här personen). Bl.a. har en av hennes vänner kommenterat med att "jaaaa, bäbisrumpor är ju det bästa som finns!"

(Obs: jag har fingerat namn och inte citerat bildtexterna ordagrant, men sättet att uttrycka sig o.s.v. kvarstår och ingen förvrängning har gjorts.)

Delvis OT blir jag verkligen ledsen och illa till mods när jag läser om Kimzors bekanta. Hur kan det vara att värna om sina barn? :(
Jag tror att det här är en konsekvens som följer med curlinggenerationen. De är uppväxta med "jag, jag, jag" och "mig, mig, mig" och deras vilja och åsikter och nycker har fått ta väldigt mycket plats: det är i varje fall vad jag ser hos min bekanta. Det är "jag vill ha", "jag vill", "jag vill inte", "jag kräver" (vad som är bäst för barnet kommer liksom i andra hand). Kanske är det även en konsekvens som följer på att vara uppväxt i Internetåldern: de föräldrar (läs: mammor) jag ser blogga om sina barn och till synes publicera vilka bilder som helst är i regel i åldrarna 18-23, så de har ju mer eller mindre växt upp med Internet. Går man upp lite i åldrarna - kring 30-strecket - är det lite glesare mellan bloggarna och försiktigheten kring vilka bilder som läggs ut är mycket större.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag har haft mer eller mindre fri tillgång till Internet i ganska exakt halva mitt liv och min uppfattning är att de allra flesta internetanvändare fortfarande är att betrakta som nybörjare på området. De har helt enkelt inte den blekaste aning om hur lätt det är att spåra någon på nätet, att det som en gång lagts upp inte går att ta ned igen o.s.v. o.s.v.

Jag vet precis hur lätt det är att spåra någon, alltså så gör jag mig inte direkt besväret att vara anonym. Vill någon spåra en så gör de det liksom.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag håller inne på en del grejer för att iaf. sålla bort de som är mest clueless. (Och jag blir fortfarande förvånad när jag träffar på människor som inte har den blekaste aning om Ratsits existens eller att man med nämnda tjänst och med väldigt lite information kan hitta någon.)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Du kan ju inte vara säker på att ditt barn, när det växer upp, delar din ståndpunkt.

Att publicera bilder av sådan natur som verkar kränkande, för ditt eller någon annans barn öht, kanske man avstår från att publicera på nätet.

Sen är jag helt säker på att mitt barn, när det växer upp, initialt kommer att avguda min ståndpunkt utan att ifrågasätta alls (föräldrar, i ett litet barns ögon, GÖR inte fel), till att ta direkt avstånd från den och sky den som pesten i och med puberteten ändå... det är då jag plockar fram de pinsammaste bilderna till studenten :devil:
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag är glad att jag aldrig tog studenten: det fråntog mina föräldrar möjligheten att förnedra mig på skolgården med pinsamma fotografier.

Jag har aldrig fattat grejen med pinsamma fotografier på studentplakat heller. Vem gynnar det? Det går ju precis lika bra med en mer neutral bild.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Som flera i tråden skrivit så tycker jag att gällande bilder på nätet så kanske man bör låta föräldern som INTE vill ha sådana att faktiskt ha "veto-rätt".

I vårt fall så lever vi föräldrar tillsammans och har olika åsikter om det hela; jag skulle kunna tänka mig lägga ut bilder på webben, men sambon vill det inte. Då låter jag hans "veto" gälla - det är liksom betydligt enklare för mig att avstå från att lägga ut bilderna. Hans farhågor med att göra det och hur han skulle må av det väger tyngre.

Jag förstår faktiskt inte nödvändigheten att lägga upp bilder på webben? Att det är lite "trevligt" kan jag förstå, men så nödvändigt att man är beredd att köra över en förälder som inte önskar det... ?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det har jag också väldigt lite förståelse för, hur föräldrar kan välja att trycka upp en stor pinsam bild på sitt barn som ska visas för ett stort antal människor?

När både min bror och jag tog studenten var det påklädda fotografier från när vi var små, fina bilder på glada ungar. Skulle aldrig någonsin trycka upp dotterns endel pinsamma bilder och hänga ut henne på studenten.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Ja, på makens studentplakat sitter en bild på honom där han hoppar (fullt påklädd) på en studsmatta. Neutral bild; jättesöt är han. Och han har ju klarat sig bra i livet trots avsaknaden av pinsamt plakat.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det förstår inte jag heller. Hur det är en kul grej att skämma ut sitt barn. (fast det är kanske inte tanken)

Jag är glad att mina föräldrar på min student hade ett plakat med ett foto från när jag gick mannekäng på nån modevisning som typ 3-4åring. Det var ett jättesött foto. Min syster hade också ett fint foto. Nu till våren är det lillebrors tur och det blir nog ett fint kort det med.

Jag ska ta det allra vackraste fotot jag kan hitta när min prinsessa tar studenten. (det är bara typ 10 år kvar! *ångest*)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag har ett album m bilder på mitt barn på facebook. Detta album är dock varken allmänt eller synligt för alla mina vänner. Tror det är ca fem personer som har tillgång till det.

På min blogg finns en bild på mitt barn. Min blogg handlar om min fritidssysselsättning, och inte om mitt privatliv. Bilden är tagen i samband med fritidssysselsättningen.

Tror även det finns en bild på barnet som "nykläckt" i en tråd här på Buke.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 630
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 345
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp