Bukefalos 28 år!

Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Hon är så vacker! :love: Det ser ut som ni hunnit lärt er en del!

(Känner igen er från ett annat forum! *blink blink* :D )

Haha Irene, u'r just everywere;)

Låt dig inte luras, det är ögonblicksbilder.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Oh vad jag känner igen det där!;)
Jag har en 4-gångare till Islandskorsning med samma taktproblematik, kroppsform och lite liknande psyke som din verkar ha.
Det är inte de lättaste hästarna att rida dressyr på direkt.
Min har kommit lite längre i utbildningen. Men jag känner igen det där sedan förr. Och så fort han står och tappar muskler så kommer taktmissar som ett brev på posten.
Och då stressar han upp mer, blir hetare och blir mindre kontaktbar och ridbar.

Det jag ser är att det går för fort. Och då menar jag kanske inte SÅ mycket i tempo. Men takten är på tok för snabb. Hästen skulle behöva vila mer på steget(tänk på att du ska kunna rida varje steg.. helt omöjligt i den takten). Jag ser även jag att hästen är förböjd. Den böjer av framför manken istället för att böja hela kroppen jämt. När man får in ytterbogen och hästen inte är förböjd på en punkt i halsen just framför bogarna/manken så brukar islandshästarnas takt förbättras. Att du rider den låg i formen tror jag är ett måste. Annars brukar de låsa ryggen och tappa takten.

Knepet för att få dem i takt är att planera linjen, sätt alla kroppsdelar på linjen i jämn böjning(yttertygel ser till att bogen kommer in och hästen inte förböjs), luuuuuuuugn och vänta på dig och låg i fomen. De här hästarna är jättekänsliga för balansen. De har den inte i takt av naturen. Så fort som de rubbas minsta ur balans så låser de ryggen, separerar benen och fixar sin balans genom att skjuta loss ett ben, tappa/låsa ryggen och takten sabbas. Så deras förmåga att hålla ryttaren i en bekväm position över stock och sten och kunna separera benen för att ta sig fram är ju vad de avlats på och är fenomenela på. Dessvärre är det en nackdel i dressyren.
När man lärt dem att gå i takt och inte låsa sig och separera kroppsdelarna så kan man börja komma till ridning på dem och höja formen. Men för att få det där vilande steget som är ren trav så måste de gå lite lågt och lugnt och i jämn böjning. Vi pratar inte segt maskande trav nu, utan vanlig arbetstrav.

Galoppen började jag med på min efter att han var stabil i traven. Han kunde helt enkelt inte galoppera rent innan han var rätt stark i traven, varken avsuttet eller uppsuttet. Han ramlade framåt med lite för låst rygg. Jag kunde galoppera ute för sakens skull på rakare spår. Men inne blev det bara lutande tornet och räsertempo. Så det lät vi bli tills han orkade bära sig på ett annat sätt. Den styrkan kom med skolorna. Och iom att han hade sånna problem med galoppen ville han gärna försöka skjuta ut diverse kroppsdelar då. Att innan skola honom till att vara på linjen i skritt och trav var mkt gynnsamt.

Jag tycker du ser lite framåttippad ut i bäckenet rätt ofta. Iom att din häst själv är en sån som ramlar fram lite så skulle jag vara extra noga med att sitta så jag inverkade mindre framåttippande med sitsen. Jag skulle vinkla bäckenet lite bak så att jag kunde låta skänkeln ligga i lod och låta överlivet vara kvar bak.

Otroligt söt liten häst! Och jag vet hur svårt det är med både deras kropp och psyke. Jag tycker ni kämpar på fint! De är fantastiskt roliga de här små hästarna! Det är väääldigt mycket häst i den lilla kroppen.:love:
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Och här är (eventuellt) en till som känner igen er! Fina! :D
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

tuaphua: otroligt att du kan se så mycket på 3 små bilder:bump:
Mycket av det du skriver stämmer.
Tack för tipsen :)
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Walkyria: Du såg att jag svarade Marlan vad? Mitt svar var rörande hennes filmer.:D
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

*knapp*

Så har jag äntligen fått rida på lilla Nelli två gånger!!! :banana:
Första gången vart det en sväng i skogen endast skritt och andra gången var det på ridbanan med ett kortare trav inslag :D *lycklig*
Bilderna och filmen är kanske inte speciellt imponerade men jag är iallafall jättelycklig :banana:
31754803.jpg

31754804.jpg


Min snygga film :D
Chanelle och Jag
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Kl

Puttar upp tråden med en bild från senaste kursen :D

Liiite spänd och viker ihop halsen i vänster öppna (jobbar på det)
149286_476198197144_756402144_5537263_1577820_n.jpg
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

När min tränare ridit så har vi kallat det spansk trav har jag för mig. Även om man gör det med mer häng i steget. Men de kanske kallar det spansk passage om det är mer häng i steget än de brukar ha i traven.

Jag har aldrig ridit spansk trav. Och än mindre spansk passage. Men det vore coolt att testa någon gång.

Första gången jag red spansk skritt gjorde jag det av misstag. Jag tänkte inte på att herr spanjor kunde det iom att mina inte kan. Jag ville flytta bogen mer än han ville. Han tog inte tygeln(jag rider ju med trängande tygel). Så jag lade spöet mot. Inte helt lyckat. ;) Men jäkligt roligt tyckte spanjoren. :p

Skolsprång vore ännu coolare att testa. Frågan är om jag någonsin blir så duktig och har så välskolad häst. ;)
Med tanke på att jag inte ens kan sitta i trav på unghästen så känns det som jag får vara glad med slutmål som LC.:P
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Hahahaha, glad spanjor kan jag tänka.
Jag har ridit spansk skritt, och trav...tja den är väl spansk den oxå:-) och så liksom vanlig passage (spansk förståss:D) men inte det han gjorde....Hm.... eller så kanske det beror på vilket hästmaterial man har...Höga benlyft av naturen och sådär....
Fanns en film på samma ryttare där han galoperade baklänges. rätt coolt:-)

Skolsprång är jag ganska bra på:-). Fast de uppkommer bara när jag försöker göra något mer markbundet:rofl:. Som tex när man läser höften i piaff och hästen ställer sig på bakbenen och jag istället för att slappna av i höften smackar lite.....:o Då blir det jämfotahopp på bakbenen. Det är dock inte av nån kvalitet som som skulle platsa på spanska ridskolan :angel:...Typ....:o.
Och inte är mina ben stilla men själv så sitter jag rätt tryggt i en sån där Doma Vaquerasadel, högt ryggstöd liksom :D
:oHm....Ibland blir min tränare rätt trött på mig....:angel:
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Det har jag heller aldrig hört talas om, men intressant var det att se skillnaden! Speciellt i hur länden försämras, förlängs och ser ut att bli ganska illa behandlad, rent mekaniskt, i den spanska passagen. Sen vet man ju inte om det blivit mindre illa för länden ifall ryttaren fått tag på ytterbak i passagen först, den kastar ju sin tyngdpunkt utåt och håller den inte stilla inne i rumpestumpen, menar jag.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Jag tycker öht dom filmerna (i serien där den"spanska passagen" ingår) är rätt bedrövliga faktiskt, mera show än bra ridning, ingen harmoni och flyt alls, men det är min åsikt...."Baklängesgalopppen" är bara hemsk.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Pssssttt: Spansk ridning är i 95 % av fallen hesmk så jämfört med vad jag ser till vardags så är den ljuvlig.... Man får annat perspektiv på saker ibland...
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Ja visst är det intressant att studera mekaniken!!! Det är i princip det enda jag gör nuförtiden...... Jag struntar i harmonin för den finsn sällan här..... Men fantastisk mekanik.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Pssssttt: Spansk ridning är i 95 % av fallen hesmk så jämfört med vad jag ser till vardags så är den ljuvlig.... Man får annat perspektiv på saker ibland...

:rofl::rofl: Ja allt är ju relativt:D inte för att jag ser så mycket tjusig ridning direkt:rofl:
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Vad fasen ni har väl speeeglar i ridhuset?;)

Haha.. Jag är väldigt glad att våra år så pass små att jag swischar förbi rätt fort på unghästen just nu. Gammelgubben får jag se och lida desto längre. Det tar ju en evighet att knattra sig ur synvinkel med honom.

Djurjouren: Menar du att ru ridit trav på en spansk häst eller det jag kallar spansk trav som är med sånna sträckta ben? Jag är lite trögare än vanligt tom idag.;)
Jag vet inte om andra kallar det spansk passage eller spansk trav. Det går ju inte att rida spansk trav i hur snabb takt som helst och utan häng. Då hinner inte frambenen ut så. Så jag vet inte om vi pratar om samma sak.

Det spanska lilla livet är alltid lycklig. Men han är aldrig så lycklig som när han får spexa till det. Tyvärr blev det väldigt gärna olydnad och spansk skritt när det skulle göras annat som tex piaff en period efter det där första misstaget. Jag som inte visste mkt om spansk skritt visste inte hur man brukade göra för att gå ur det om hästen själv fortsatte. Jag satsade på att rida fram iom att jag tänkte att han då iaf inte kunde bensprätta så. Sen fick jag råd av tränaren.

Skolsprång på häst som inte är utbildad skolsprång är det närmsta jag kommit då samma häst skrämts av något. Bla rappade någon(japp, tyvärr) upp en ponny då jag skrittade förbi på långa tyglar. När vi just passerat smäller det till av satan flera ggr. Spörädd PRE gick i taket snudd på bokstavligen. Jäklar vad de kan hoppa rakt upp! Det är annat än min islandsgubbe.;)
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Näää det är sant. Vardagsridningen i sverige är hemsk på ett annat sätt, ryttarna sitter fruktansvärt illa och håller på och sågar och sågar i åratal medan spanjorerna generellt sätt har bättre sits men de sågar rejält i en timme och sen är det bra med det..... Typ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Hedwig
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 048
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 526
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp