Bukefalos 28 år!

Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Vilken goding till häst!!
(och vilken underbar film)
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

En till snygging. Lusitano? :)

Hehe! Jag bläddrar bland alla nya bilder o så Hoppsan! Där är ju jag! Igen :D

Jag ska hälsa honom att du tycker att han är snygg. Han blir alltid lite extra mallig då. Det är en PRE så du var väldigt nära ;)

Jacko:
Tack! :laugh: Kul att höra! Jag gillar oxå bilderna. Det är roligt att ha, jag har så dåligt med fotografer runt mig så jag är så lycklig för alla foton jag har. Ska hälsa honom komplimangerna oxå ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Oj vilken vacker häst!:love:

Min enda kritik är att det går lite fort...tycker att du ser stadig ut i sitsen.

Fortsätt rida och njut!
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Fin pålle! Svårt att ge konkreta tips när man inte vet vad tränaren har för plan, men övergripande skulle jag vilja ha bättre viktfördelning mellan framben/bakben för att underlätta att förbättra takten, bättre balans (får lite intrycket att den försöker springa ikapp sin egen tyngdpunkt) så att den successivt börjar vila kvar längre i backen med bakbenen och får mer diagonalitet, kan börja komma till det "riktiga" jobbet.
Skulle vara försiktig med att hästen inte blir för låg fram (tänker inte på huvudet i första hand utan manke/bogar, låg huvudposition kan iofs försvåra för dom att lätta fram om de väl lärt sig ovanan att sänka sig fram) och inte direkt tänka öppna/sluta och svårare rörelser eller samling, utan fokusera på att ta saker och ting steg för steg, hålla sin egen balanspunkt stilla, träna mycket ridvägar.
Med mera.

Lycka till, lägg gärna in fler bilder/filmer längre fram så vi får se hur det går för er! :)
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Jättefin häst! Förstår att du är förälskad i henne!

Jag är ingen AR-ryttare så du får strunta i min kommentar om du tkr den går stick i stäv med vad du får lära dig.

Jag anser att hon tappar takten för att du förböjer halsen på henne hela tiden, vilket gör att hennes ytterbog flyr ut rätt krafigt. Detta (sadeln pekar utåt i bakvalvet då hon gör så här, och du kan inte vara stabil då du böjer inåt), i kombination med att det är alldeles för hög fart gör att du sitter sådär en fem-tio cm utåt.

Om du saktat ner farten, bemödat dig om att i varenda steg sitta mittöver hästen och få koll på ytterbogen hade den börjat arbeta mer över ryggen tror jag.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Tror du att det har med förböjning i halsen att göra alltså?
Jag tänker mig mer att man velat sänka huvudet för sänkandets skull utan att balansen finns där, så det blir svårare både att hålla koll på böjning och att hålla koll på balansen (och att hästen har problem med takten för att det är en islandshäst som behöver mycket hjälp och god ridning! ;) ).
Men det är intressant med olika syn på orsak och verkan! :D
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

självklart bidrar till förböjning av halsen att det blir svårare att vara taktmässig!

i detta fallet härstammar taktfelen dock mer i som jag ser det att det är en islandshäst, jag gissar att det är en passgångare av naturen. Rätt vanligt att de inte vill trava rent.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Jo, jag minns hur svårt det är att rida islandshäst! Jag hade förmånen att få rida Djurjourens islänningar medan hon var gravid. Det var faktiskt för svårt för mig. :o

Jag menar att "bogproblemet" ger taktstörningar. Och bogproblemet (som alla hästar har på volt) förstärks av överböjningen av halsen. För att få in bogen kan man snarare sätta huvudet i ett "hål" utåt istället för inåt, bara för att känna hur det känns när hästen balanserar om korrekt.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Tack för alla kommentarer! Jättespännande att läsa :)

Håller med om att tempot är för högt. Hon har dock lättare att hitta tvåtakten i lite högre tämpo än lite lägre. Just för hon är mer avlad för fart (5-gångare) än samling (4-gångare)
Visst har hon mycket pass i sig, pappan är världsmästare i pass flera gånger om..;)
Hon är även väldigt glad för att springa och har i princip outtröttlig energi.

Att bogen försvinner utåt känner jag mest beror på att jag inte har någon kotakt med ytterttygel, vilket jag har fått för mig är ett "big no no" inom AR?:crazy:

Nu är där inte så mycke skrittarbete med på filmerna tyvärr, men där känndes hon VÄLDIGT mycke bättre och vilade verkligen i steget i bra balans.

Totola: Vad menas med "jag vilja ha bättre viktfördelning mellan framben/bakben för att underlätta att förbättra takten, bättre balans (får lite intrycket att den försöker springa ikapp sin egen tyngdpunkt) så att den successivt börjar vila kvar längre i backen med bakbenen och får mer diagonalitet, kan börja komma till det "riktiga" jobbet. "
Vilar hon kvar längre med bakbenen blir ju traven ännu längre ifrån 2 takt? eller?
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

det är ju också därför hästen blir förböjd, du har ingen stabiliserande yttertygel.

jag tycker tränaren, AR eller ej, borde se till att fokusera på taktproblemet först så att hon kan komma till ro och hitta lite lugn i arbetet. Om det då innebär att ge hästen mer stöd på ytter och böja mindre, så bör man skita i vad skolan säger eller ej. I det läget som filmen visar, när hon har taktproblem och samtidigt blir så förböjd, så blir det som en ond cirkel, hon hastar på ännu mer för att försöka hinna ikapp sig själv, det blir otakt, hästen hastar mer, osv osv. Jag blir förvånad att inte tränaren ser detta?
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

okay! Nu är jag med dig :)
(Vill inte att detta ska bli en diskussion runt tränaren då denne inte har möjlighet att "försvara" sig och komma med sina åsikter.... tilläggas kan dock att hon inte har jätte mycke erfarenhet av 5-gångare.)

När jag har tränat själv innan på "islandsvis" tycker jag att hennes trav har varit mycket lugnare och även mer tvåtaktig.. Ska nog försöka plocka in lite av det och se om det hjälper henne.

Hon har inte jätte bra trav fritt heller....
http://www.youtube.com/watch?v=mYhMKtvrSlI&feature=related
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Nej ursäkta, det ska vi inte förstås (diskutera tränaren) men jag hann klämma dit vad jag tycker iallafall :D

tycker du ska gå på det du redan har tankar runt, av vad som passar henne bäst i fråga om att hitta takten, det låter som du redan har tankar och känningar runt detta redan.
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

***Knapplån***

Jag låter kommentarerna ligga kvar några dagar till, sen rensar jag. Som jag tidigare sagt så ska tråden vara just en bildtråd.
Man kan diskutera ridning - och ge råd och tips - i andra trådar.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Jag är en isis person i grunden och vad jag har märk har hjälpt mycket med hästar med mycket pass för att träna upp den diagonala benpars styrkan och takten är att jobba vid hand med böjning i först skritt, och när skritten är riktigt taktsäker så börjar man i trav, vid hand, inga inspänningar eller nåt sånt skit utan bara vid hand i grimma eller kapson, eller tränsbett om det är svårt att kontrollera bra nog men jag brukar aldrig ha det.
Ett spö för att kontrollera bogen, och se till att hästen faktiskt jobbar korrekt på volten med bakbenen, inte sladdar ut, inte trycker ifrån felaktigt utan trampar under sig och bär.
Ett par steg i trav räcker i början och sen mer och mer och sen när traven sitter bra vid hand, DÅ börjar jag träna uppsuttet.

Ingen idé att träna saker hsäten inte är redo för brukar jag tänka. Har ju inget med AR att göra egentligen, bara..logik tycker jag. Jag jobbade med en superpassig häst i somras lite, och efter bara några varv så hade hon fyrtakt som aldrig hade fåtts fram tidigare förutom om hon skyggade (och då hoppade massor åt sidan så vart tvingad att arbeta diagnoalt, fast lite väl extremt och inte på ett bra sätt).
Jag tycker det har gett snabbare och bättre reslutat än att att jobba uppsuttet så kan vara värt att prova.

Håller annars med om det är förböjt mycket av tiden, men det var ju bara en start och som du sa Rom byggdes inte på en dag (fast det är ju en bra tanke i att jobba vid hand också...samma tankesätt liksom)

Lycka till! (och fin häst :) )
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Jättefin(t)! :)
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Kanske också ett taktproblem, men att hästen rollar ibland är väl ett tecken på att den inte orkar riktigt ännu?
 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Lägger in någon bild på ett nybörjarekipage :banana:





 
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Hon är så vacker! :love: Det ser ut som ni hunnit lärt er en del!

(Känner igen er från ett annat forum! *blink blink* :D )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 307
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: Unafraid
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 075
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 703
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp