Billigare Internet? "Sticka"?

Jag har förvisso tackat ja till fiber till huset. Men jag har inte eg saknat det heller. Utan mitt mobila bredband med 100 GB per månad att använda har med råge räckt till allt jag velat göra och funkat utan större mankemang. Så jag kan förstå man inte tycker man behöver. Min pappa har 5 GB per mån att använda och gör aldrig slut på sitt heller...

Men fiber möjliggör så mycket mer än en surfuppkoppling
 
Hej alla,

Jag är sparsam och noga med utgifter och kollade upp noga när jag skaffade internet när jag flyttade tycker jag. Men, jag har börjat fundera över om jag egentligen behöver ett abonnemang? Jag betalar 235:- i månaden, men i sommar (juni, juli, augusti, september) har jag egentligen knappt varit hemma... Visst, kanske blir mer nu under höst/vinter, men jag funderar på en sån här "sticka" (vad heter det, förstår ni vad jag menar?) som man stoppar i datorn och bara betalar för den tiden man är ute på nätet?

Är det någon av er som har så? Hur mycket kan man använda för att man ska spara på det? Min morbror har så, men han använder knappt nåt internet alls... Jag vill ju ändå kunna använda det när jag är hemma, se nån film/tv-serie på kvällen, surfa lite... Är det ett alternativ? Jag är som ni förstår en dummie på sånthär... Eller vad finns det annars för billigare alternativ? Tack på förhand.

//r

Sambon byter till Tele2 obegränsad surf och får då med ett extra kort så vi även kommer ha obegränsad surf hemma. Det skulle inte kosta något extra utöver att vi behöver en ny router.
 
Själv kan jag inte förstå hur man väljer bort fiber om man har tillgång till det. Att ha ett stabilt internet som jag kan använda hur mkt som helst slår högt för mig.
Men jag streamar ju mycket och spelar online och då duger inte mobilt.

Jag har fiber i min lägenhet men eftersom jag knappt är hemma så känns det ovärt att betala för det. Jag ligger mest och slösurfar i soffan med mobilen ändå :p
 
Jag har fiber i min lägenhet men eftersom jag knappt är hemma så känns det ovärt att betala för det. Jag ligger mest och slösurfar i soffan med mobilen ändå :p

Allt beror ju på hur man vill använda nätet. Här går vi lite kurser, streamar lite Netflix och sköter jobb. Men vi kommer att hurra den dagen fibern blåser in, och har beställt två uppkopplingar, Från början var det bara bredbandet vi var ute efter, men nu funderar vi absolut på både tv och telefoni också. Paketpriset blir så rasande mycket billigare än nuvarande lösning.

Dessutom betalar vi idag för 8-10 hastighet och får 6.
 
Själv kan jag inte förstå hur man väljer bort fiber om man har tillgång till det. Att ha ett stabilt internet som jag kan använda hur mkt som helst slår högt för mig.
Men jag streamar ju mycket och spelar online och då duger inte mobilt.

Är helt enig! Får magknip när jag tänker på att ett ev. husköp kan innebära att fiber inte finns som alternativ....

Till och med mormor och hennes man (75+) är helt överlyckliga över att äntligen få hem fiber till sig för att kunna streama film/tv och titta på youtube.
 
Nu har jag tryckt på "Portabel Wi-Fi hotspot" på min telefon och från fram ett nätverk på datorn som heter AndroidAP som det står också på telefonen. Men - säkerhetsnyckel? Vad är det för kod? Vart hittar jag den?

//r
 
Vi försöker få hit fiber, men ptja.. 85000 för att gräva ut till oss känns inte som en rimlig kostnad tyvärr. Inte med en 4G-mast 1km bort :p
 
Nu har jag tryckt på "Portabel Wi-Fi hotspot" på min telefon och från fram ett nätverk på datorn som heter AndroidAP som det står också på telefonen. Men - säkerhetsnyckel? Vad är det för kod? Vart hittar jag den?

//r

Via mobilen någonstans. Har tyvärr inte Androidtelefon så kan inte guida exakt. Men kolla via telefonen om du hittar
 
Allt beror ju på hur man vill använda nätet. Här går vi lite kurser, streamar lite Netflix och sköter jobb. Men vi kommer att hurra den dagen fibern blåser in, och har beställt två uppkopplingar, Från början var det bara bredbandet vi var ute efter, men nu funderar vi absolut på både tv och telefoni också. Paketpriset blir så rasande mycket billigare än nuvarande lösning.

Dessutom betalar vi idag för 8-10 hastighet och får 6.

Då är det ju skillnad.
Men eftersom jag knappt är hemma har jag ingen nytta av tv heller. Jag sover, duschar och byter kläder typ :p
Byta till abonnemang med lägre surf på mobilen är ändå inte aktuellt så jag skulle inte spara något alls.
Jag har jättebra kräm i min mobilsurf, fördelen med att bo på slätten.
 
Vi försöker få hit fiber, men ptja.. 85000 för att gräva ut till oss känns inte som en rimlig kostnad tyvärr. Inte med en 4G-mast 1km bort :p

:eek: Vi betalade knappt 8000kr för att få grävt och inblåst fiber. Men de hade någon drive i området trots att det inte är ett villakvarter.
 
@Alexandra_W Tack för guiderna, jag hittade liknande guider jag också och försökte göra som det stod. Jag hittade där man skulle ange sitt egna lösenord och har gjort det och klickat på konfigurera. Men nu när jag trycker på anslut på datorn så kommer det upp att det inte går att ansluta? Jag får inte ens upp nån ruta där jag ska skriva in mitt nya lösenord... =S blä. Ska prova o skriva till min halebop-support tror jag o se om de kan hjälpa mig...

//r
 
Tänk på att en timma streamad film/serie drar mellan 1-3 GB i timmen. Alltså har man 5 GB i månaden så blir det med lite otur inte ens en film.
 
Hej alla,

Jag är sparsam och noga med utgifter och kollade upp noga när jag skaffade internet när jag flyttade tycker jag. Men, jag har börjat fundera över om jag egentligen behöver ett abonnemang? Jag betalar 235:- i månaden, men i sommar (juni, juli, augusti, september) har jag egentligen knappt varit hemma... Visst, kanske blir mer nu under höst/vinter, men jag funderar på en sån här "sticka" (vad heter det, förstår ni vad jag menar?) som man stoppar i datorn och bara betalar för den tiden man är ute på nätet?

Är det någon av er som har så? Hur mycket kan man använda för att man ska spara på det? Min morbror har så, men han använder knappt nåt internet alls... Jag vill ju ändå kunna använda det när jag är hemma, se nån film/tv-serie på kvällen, surfa lite... Är det ett alternativ? Jag är som ni förstår en dummie på sånthär... Eller vad finns det annars för billigare alternativ? Tack på förhand.

//r
Nej, inte ett alternativ för dig. Om du kollar mailen en gång per dag och ytterst lite surf så visst, men de kan man ha mobilen till. Streaming och sånt går de alldeles för mkt för, för att tjäna på de. 235 kr för internet är billigt! Vad har du för nåt då? :-)
 
Nej, inte ett alternativ för dig. Om du kollar mailen en gång per dag och ytterst lite surf så visst, men de kan man ha mobilen till. Streaming och sånt går de alldeles för mkt för, för att tjäna på de. 235 kr för internet är billigt! Vad har du för nåt då? :-)

Jag streamar från svtplay osv på nätterna ibland från mobilen när jag är på jobbet. Jag har 6 MB per mån och inget sparas. Inga problem med att surfen inte räcker till. Jag lyssnar även frekvent på ljudböcker som streamar. Dock så hemma går det på wi-fi, när jag facebookar mm dras ingen data ens om jag går helt på mobilens bredband. Så kolla mail, läsa Aftonbladet, surfa på Ikea, streama lite på jobbet, streama ljudböcker etc. Det räcker min surf med råge till.
 
Nej, inte ett alternativ för dig. Om du kollar mailen en gång per dag och ytterst lite surf så visst, men de kan man ha mobilen till. Streaming och sånt går de alldeles för mkt för, för att tjäna på de. 235 kr för internet är billigt! Vad har du för nåt då? :-)

Jag har spotify igång jämt, kollar många timmar öppet arkiv och surfar jämt. Har aldrig varit med om att min mobilsurf tagit slut.
 
Det verkar som om jag använder väldigt lite internet tycker jag, så det borde funka utan problem. Och behöver jag mer, borde det bli billigare att ha ett större mobilabonnemang än att betala för både mobil och datornät.

Det vill säga om det hade fungerat ! Suck, hur kunde jag tro för en sekund att detta skulle funka problemfritt ?!?
Nu har jag chattat med Halebops kundtjänst, men det fungerar ju ändå inte. Som sagt, jag får inte ens upp nån ruta nu att skriva in lösenordet i, utan det kommer bara upp "det går inte att ansluta till AndroidAP" och så slutade mobila nätverket att fungera också, men det kom igång igen sen...
Någon som kan hjälpa mig? Annars får jag väl knalla in på nån mobilaffär eller nåt sen, suck.

Nu har jag inte tid mer med skiten, ska cykla iväg o sällskapa med katt o sen jobba, men får sitta mer imorrn eller så.

//r
 
Det verkar som om jag använder väldigt lite internet tycker jag, så det borde funka utan problem. Och behöver jag mer, borde det bli billigare att ha ett större mobilabonnemang än att betala för både mobil och datornät.

Det vill säga om det hade fungerat ! Suck, hur kunde jag tro för en sekund att detta skulle funka problemfritt ?!?
Nu har jag chattat med Halebops kundtjänst, men det fungerar ju ändå inte. Som sagt, jag får inte ens upp nån ruta nu att skriva in lösenordet i, utan det kommer bara upp "det går inte att ansluta till AndroidAP" och så slutade mobila nätverket att fungera också, men det kom igång igen sen...
Någon som kan hjälpa mig? Annars får jag väl knalla in på nån mobilaffär eller nåt sen, suck.

Nu har jag inte tid mer med skiten, ska cykla iväg o sällskapa med katt o sen jobba, men får sitta mer imorrn eller så.

//r
Har du startat om mobilen efter du konfigurerade den?
 
Det verkar som om jag använder väldigt lite internet tycker jag, så det borde funka utan problem. Och behöver jag mer, borde det bli billigare att ha ett större mobilabonnemang än att betala för både mobil och datornät.

Det vill säga om det hade fungerat ! Suck, hur kunde jag tro för en sekund att detta skulle funka problemfritt ?!?
Nu har jag chattat med Halebops kundtjänst, men det fungerar ju ändå inte. Som sagt, jag får inte ens upp nån ruta nu att skriva in lösenordet i, utan det kommer bara upp "det går inte att ansluta till AndroidAP" och så slutade mobila nätverket att fungera också, men det kom igång igen sen...
Någon som kan hjälpa mig? Annars får jag väl knalla in på nån mobilaffär eller nåt sen, suck.

Nu har jag inte tid mer med skiten, ska cykla iväg o sällskapa med katt o sen jobba, men får sitta mer imorrn eller så.

//r
Har du provat koppla ihop mobilen och datorn med sladd? Det är enda sättet det funkar på min dator
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 492
Senast: Uttern
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 442
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp