Billigare Internet? "Sticka"?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Jag är sparsam och noga med utgifter och kollade upp noga när jag skaffade internet när jag flyttade tycker jag. Men, jag har börjat fundera över om jag egentligen behöver ett abonnemang? Jag betalar 235:- i månaden, men i sommar (juni, juli, augusti, september) har jag egentligen knappt varit hemma... Visst, kanske blir mer nu under höst/vinter, men jag funderar på en sån här "sticka" (vad heter det, förstår ni vad jag menar?) som man stoppar i datorn och bara betalar för den tiden man är ute på nätet?

Är det någon av er som har så? Hur mycket kan man använda för att man ska spara på det? Min morbror har så, men han använder knappt nåt internet alls... Jag vill ju ändå kunna använda det när jag är hemma, se nån film/tv-serie på kvällen, surfa lite... Är det ett alternativ? Jag är som ni förstår en dummie på sånthär... Eller vad finns det annars för billigare alternativ? Tack på förhand.

//r
 
Jag har ett gammalt mobilt bredband (en sticka) som jag får surfa hur mycket jag vill på. Min moster som jobbar på Telenor berättade dock att de inte finns längre, utan att (i alla fall hos Telenor) är en begränsad surfpott. Mitt funkar helt okej, att titta på hockeyn i datorn är rätt kasst men den sändningen brukar krabba så det behöver inte vara bredbandet egentligen. Jag betalar 350 kronor i månaden för mitt, så det är ändå dyrare än det du har (tror det låg på 220 ungefär när jag köpte det 2010).
 
Tack för ditt svar.

Det verkar ju inte vara något för mig då dock när det blir dyrare än det jag har. Ska nog kolla upp närmare vad det är min morbror har, han sa nåt om att han betalade typ 300:- kanske och sen räckte det i tre-sex månader... (för honom då som knappt gör nåt)

//r
 
Hej alla,

Jag är sparsam och noga med utgifter och kollade upp noga när jag skaffade internet när jag flyttade tycker jag. Men, jag har börjat fundera över om jag egentligen behöver ett abonnemang? Jag betalar 235:- i månaden, men i sommar (juni, juli, augusti, september) har jag egentligen knappt varit hemma... Visst, kanske blir mer nu under höst/vinter, men jag funderar på en sån här "sticka" (vad heter det, förstår ni vad jag menar?) som man stoppar i datorn och bara betalar för den tiden man är ute på nätet?

Är det någon av er som har så? Hur mycket kan man använda för att man ska spara på det? Min morbror har så, men han använder knappt nåt internet alls... Jag vill ju ändå kunna använda det när jag är hemma, se nån film/tv-serie på kvällen, surfa lite... Är det ett alternativ? Jag är som ni förstår en dummie på sånthär... Eller vad finns det annars för billigare alternativ? Tack på förhand.

//r

Vi har inget internetabonnemang, vi använder våra telefoner som "sticka" när vi behöver :) Vet inte hur mycket surf du har på din telefon, men för oss blir det billigare.
 
Jag har ett gammalt mobilt bredband (en sticka) som jag får surfa hur mycket jag vill på. Min moster som jobbar på Telenor berättade dock att de inte finns längre, utan att (i alla fall hos Telenor) är en begränsad surfpott. Mitt funkar helt okej, att titta på hockeyn i datorn är rätt kasst men den sändningen brukar krabba så det behöver inte vara bredbandet egentligen. Jag betalar 350 kronor i månaden för mitt, så det är ändå dyrare än det du har (tror det låg på 220 ungefär när jag köpte det 2010).
Jag har ett likadant och trots att dom drar fram fiber här nu så är jag inte ett dugg intresserad av fiber då mobila funkar hur bra som helst SAMT blir billigare. Idag har jag mobila frisurfen + tvillingkort + mobil med fria samtal, fria sms-mms + 60Gb surf på den + Boxerabbonnemang till samma pris som enbart fiber + billigaste jämförbara prowidern skulle kostat utan tv eller mobil. Valet var INTE svårt. ;)
 
Sticka fungerade annorlunda förr. Då kunde man köpa en viss mängd surf och surfa tills det tog slut. Iochmed att så många numera har lapptopps som följer med överallt så såg internet leverantörer sin chans att tjäna stora pengar och sticka är numera oftare dyrare än fast. Dessutom verkar dom jäklarna införa begränsad surf på både sticka å fast :rage:
 
Lite OT. Fiber finns det iaf för de som drar här möjlighet köpa en dag eller en vecka etc. Tänkt för om man drar fiber till tex sommarstugan, att slippa ha ett abb. Så där är lite en utveckling tillbaka. Dock så hjälper det inte TS.

Telia har för mobilt bredband för 200 per mån där du sparar pott du inte använder samt att du vid behov kan köpa mer GB (dock rätt dyrt köpa till). Inte mycket billigare men ett sånt alt där ej utnyttjad pott förs över och sparas kan kanske vara lite mer ekonomiskt om du nu inte får spara ej utnyttjad pott. Men i kronor och ören knappast nån skillnad. Tar du en portabel router kan du ta med dig internet bort, men tolkade som du inte har behov av det?

Jag tror du endera får se pengarna som "för att ha internet när du nu vill" (som jag ser på Netflix. Ibland kollar jag inte på ett halvår. Men sen när jag är sjuk kan jag kolla en vecka "i sträck". Vill ha möjligheten). Alt att helt enkelt använda mobilen som hotspot till datorn och vid behov köpa mer surf till mobilen den period det behövs. Du får räkna på om det blir billigare eller ej dock.

Jag har ett mobilt bredband hemma med stationär router. Sen "borta" så har ett billigt abb på mobilen med surf och ett tvillingkort med surfanslutning i paddan. Så kan jag ta med paddan om jag vill surfa på större än telefon borta och det inte går att snika på folks wi-fi. Ibland på förrförra jobbet tog jag med laptopen på nätterna och använde mobilens internet. Men känner inget behov släpa med laptopen när jag kan ta paddan. Och inget behov släpa med internetabb när jag kan använda telefonen.

Så jag ser internet/tv/Netflix som en kostnad för att när andan faller på ha grejerna. Internet används dagligen, dock sällan för att streama film (jag har ett abb valt för att kunna det). De andra två kan gå ett halvår mellan gångerna.
 
Tusen tack för era svar!

Jag hinner inte kolla så noga nu, ska cykla till jobbet, men alltså det här med att använda mobilens surf på datorn låter ju toppen!? Behöver jag alltså inte ens ha nån nät-leverantör till datorn då? Sätter jag in simkortet eller en sladd i datorn eller hur funkar det? För på mobilen använder jag knappt alls nån surf heller, men 1 GB är det minsta man kan få på abonnemang tror jag, det har jag, betalar 99:- i månaden men brukar göra av med en bråkdel av det bara... så att kunna använda upp det i datorn istället vore ju suveränt?! Har tittat på billigare mobil-möjlighet men inte hittat nån, men då kan man ju göra så istället...

//r
 
Tusen tack för era svar!

Jag hinner inte kolla så noga nu, ska cykla till jobbet, men alltså det här med att använda mobilens surf på datorn låter ju toppen!? Behöver jag alltså inte ens ha nån nät-leverantör till datorn då? Sätter jag in simkortet eller en sladd i datorn eller hur funkar det? För på mobilen använder jag knappt alls nån surf heller, men 1 GB är det minsta man kan få på abonnemang tror jag, det har jag, betalar 99:- i månaden men brukar göra av med en bråkdel av det bara... så att kunna använda upp det i datorn istället vore ju suveränt?! Har tittat på billigare mobil-möjlighet men inte hittat nån, men då kan man ju göra så istället...

//r
Har du en dator med wi-fi så sätter du igång hotspot på mobilen och loggar in på den på datorn. Finns lösenord till det på mobilen
 
Jag delar surf från mobilen.
Har massor på mitt abonnemang och det laggar aldrig.
Jag laddar aldrig ner något dock utan streamar bara.
 
Det låter ju toppen! Men -hotspot? Vad är det?
Jag har dator med wifi och min telefon är en samsung galaxy ace 2. "Synka" och "Bluetooth" hittar jag på den, kan det va nåt av dem jag ska använda?

Åh, om detta funkar kan jag ju spara mkt pengar. .. bättre komma på de sent än aldrig.

//r
 
Det låter ju toppen! Men -hotspot? Vad är det?
Jag har dator med wifi och min telefon är en samsung galaxy ace 2. "Synka" och "Bluetooth" hittar jag på den, kan det va nåt av dem jag ska använda?

Åh, om detta funkar kan jag ju spara mkt pengar. .. bättre komma på de sent än aldrig.

//r

Jag är inne på min tredje Samsung, men har inte provat Ace2 dock... På min nuvarande (och de tidigare så vitt jag kan minnas) finns funktionen under Inställningar --> Anslutning --> Mobil hotspot och Internetdelning. Jag skulle gissa att "Anslutning" möjligen kan ha hetat något annat på de andra, men resten känner jag igen från dem med.
Hjälper det? :)
 
Jag hittade lite olika grejor på mobilen nu som hette interndelning o hotspot ! Ska lägga mig nu, men ska prova imorgon eller på torsdag om de funkar ihop med datorn! Vilken grej... kommer ju spara massa på det isf. Så synd jag inte vetat det tidigare, men får bäl va tacksam för att jag bara betalt för de andra i sex månader tror jag.

//r
 
Själv kan jag inte förstå hur man väljer bort fiber om man har tillgång till det. Att ha ett stabilt internet som jag kan använda hur mkt som helst slår högt för mig.
Men jag streamar ju mycket och spelar online och då duger inte mobilt.
 
Själv kan jag inte förstå hur man väljer bort fiber om man har tillgång till det. Att ha ett stabilt internet som jag kan använda hur mkt som helst slår högt för mig.
Men jag streamar ju mycket och spelar online och då duger inte mobilt.

Håller helt med.
Jag bor på vischan, i villa. Betalade gladeligen de nästan 20 000 kronorna som det landade på att blåsa in fiber, för herregud vad skönt det är med felfri uppkoppling.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 492
Senast: Uttern
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 443
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp