Bukefalos 28 år!

Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Willja

Trådstartare
Jag har jagat runt för att få ihop 5 stycken som kan ta BE-körkort tillsammans då vi fått ett bra pris (?) om vi blir minst 5.

Det verkar hopplöst att få ihop 5 stycken, så nu funderar jag på att strunta i att jaga mer och ta kortet själv. Hur gör man det på billigast vis?

Vad har era BE-körkort kostat? Har ni tagit det privat eller i grupp?
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag gjorde allt själv fram till uppkörningen (d v s fixade synundersökning och lämp, pluggade och skrev upp teorin) och så långt var allt jag betalade avgifter för lämp och uppskrivning. Sedan tog jag ett par lektioner för att jag lånade körskolans släp och ville ha säkerhetsgenomgången via dem (lätt att missa på, trist att behöva köra upp igen - det är den dyra delen att missa!).

Gick inte på många tusenlappar totalt.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag ska precis ringa till bilskolan och anmäla mig! Pratade med dom tidigare och dom sa att det kostar runt 12 000.
Mycket pengar!

vad får ni för pris om ni är 5? Var bor du?
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

12 000 kr? Jag vill minnas att jag räknade till 3000 kr när jag räknade, men det var ju ett tag sedan jag tog det, så jag har det inte i huvudet. Dessutom var det smidigt, för det var ju spritt på så långt tid (lämpet för sig, några månader, sedan uppskrivningsavgiften, sedan nästa... etc) Kändes därför betydligt mindre blodigt än en intensivkörning och slaska upp alla slantarna på några pluttiga månader
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Fixade teorin först privat och därefter 2 dubbellektioner + uppkörning med bilskola. Totalt 5000 SEK (i sthlm).

Gick hur snärtigt som helst och så värt det.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag ska precis sätta igång med mitt.

Jag har klarat teorin redan.
Behöver ta en eller två lektioner och sen uppkörning bara.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Ja, då var jag nog inte helt fel på det med två lektioner i Malmö, jag lånade körskolans släp och tog egna bilen.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag har precis tagit mitt kort. Gjorde körprovet i tisdags :banana:.

Mitt kort har kostat ca 8000 kr totalt men det går att komma undan billigare.

Så här såg kostnaderna ut för mig:
Teorikurs 1500:-(som man kan fixa själv om man inte vill betala och gå i grupp)
Syntest + körkortstillstånd ca 400:-
3 st dubbellektioner på bilskolan á 1500:- (jag har inte kört så mycket med släp tidigare så jag behövde nog öva lite mer än genomsnittet :angel:).
Uppkörning 1500:-
Hm, har jag missat något? Kan ha varit en separat kostnad för teoriprovet också på några hundringar.

Hade en bekant som hamnade på runt 5000:- pga att hon bara tog en lektion innan uppkörningen. Även om man är van vid att köra så är det bra att ta nån lektion så att man har koll på säkerhetskontrollen då den är ganska omfattande.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Kommer inte exakt ihåg kostanderna för mitt kort med ungefär:

Tillstånd 300kr
Teoriböcker 250kr
Teoriprov 280 kr
1 lektion 1500kr
Uppkörningen 1500kr

Så totalt blev det drygt 3500kr, väl värt det :D

Har man vara att köra släp tycker jag att det räcker med 1-2 lektioner, mest för att få en lite koll om vad som väntar på uppkörningen. Körde även upp med egen bil och släp, så den kostnaden försvann.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Du var modigare och mindre lat än undertecknad, jag ville ha det färdiglastat med godkänd last - därför hyra av körskolans släp :D
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Du var modigare och mindre lat än undertecknad, jag ville ha det färdiglastat med godkänd last - därför hyra av körskolans släp :D

Men jag kan meddela att jag velade fram och tillbaka läääänge innan det blev så. Så länge att körskolans släp var uppbokat och jag inte hade något val:D

Nu i efterhand känns det som att jag gjorde rätt. Jag skulle ta eget ekipage igen om jag skulle göra om det!
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Vad lastade ni med på uppkörningen? :)

Någon som vill beskriva vad man behöver kunna? Funktionsbeskrivning? Säkerhetskontroll? :D
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Shit! Det var dyrt!
Vi har fått fast pris på 4500:- och då ingår 4 teorilektioner samt 4 körlektioner.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag ordnade allt själv, synundersökning, lämp, böcker, teoriprov + uppkörning med eget släp. Jag kom väldigt billigt undan och valde att inte ta några lektioner då jag kände mig ganska trygg i att både lastsäkra, köra och backa.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag lastade hösilage-balar som jag lastsäkrade efter bästa förmåga med spännband. Under uppkörningen fick jag åka till ett vägningställe där jag innan fick gissa på totala lastvikten, jag diffade med 20kg så det måste ju anses ganska bra. ;)
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Varför bor du inte här nere?! ;)
Här är nämligen en till som ska påbörja!

Någon som vet ungefär hur lång tid det tar att få körkortstillståndet numera? Hörde rykten om 8-10 veckor :crazy:
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

*KL*

Ni som nyss tagit BE-kort, vad heter boken ni har använt er av? (Gärna ISBN om nån har :)) Jag har en trafikbok för tung trafik där även BE ingår men är osäker på om den är föråldrad :D
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag körde på Bonnies trafiklexikon på CD-Rom, och häftet för BE-körning. Det räckte mycket gott för teoriprovet.

Hittade den nu för 399 kr fraktfritt på nätet - och lägre på Tradera
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 459
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 098
Senast: Juli0a
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 515
Senast: Mia_R
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp