Bukefalos 28 år!

Biter i uppbindnings kedjorna

Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Hur gör man med bettringar? Har provat kedjor, men de biter han också i..

Antar att en del av naffsandet kan vara pga växande tänder och till viss del hingstbeteende, och det blir bättre med tiden. :)
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

..du sätter fast dom precis innan det går över till karbinhaken...precis som på ett bett. Då kan dom inte komma "över" och bita i kättingarna
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Okej. Men jag har ju inte några lösa bettringar såklart.. Om det är vad som menas. Men har sett att man kan ha dubbla karbinhakar och så också.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

....dom kostar ju inte många kronor...dubbla hakar blir det väl inte bättre av ??!!
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Nej jag vet inte, har aldrig haft de här "problemet" förut. Har man större hakar når de väl inte heller tänker jag.

Men fy vad trött jag blir på negativt inställda människor här på buke!
Allt känns som kritik och åter kritik, i vilket forum man en frågor om något eller försöker bidra med egna erfarenheter.:confused:
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

risken att ha dubbla hakar är ju att det är mycket lättare att dom fastnar i haken och kan då slita sönder sig i munnen

Menar du att jag är negativ? Jag vill ju bara tipsa :D
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Ja, precis som risken med kedjor tycker jag.
Men min kille testar jämt typ, "får jag, får jag inte".
Jag tror (och hoppas) han växer ifrån det.

Nej men ofta får man uppfattningen att folk tycker man är dum i huvudet och att svaren är lite spydiga. :(
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Några tips hur man får dom o sluta bita tag i uppbindnings kedjorna?

Har kedjor med plast runt om, har försökt med mutnings medtoden men blir bara värre ifall han inte får nåt godis, säga till han, sätta dom i i övre ringarna på grimman, men kommer åt dom där med..naturligt viss vet jag att jag gjort fel från början o skulle satt stopp för det redan som liten, men nu står jag här och undrar om det finns nån chans..?
Hoppas på svar!

Sätt på en sån där plaststrut som hundar o katter får på sjukhuset:idea:.




Nä det kanske inte var nån bra ide.:crazy:
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

dialektalt ?? :D ...jo jag menar såna men vi säger ringar här ( eller jag har alltid sagt det )
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

jaha men då fattar jag äntligen! men tror dock han skulle lyckas sluka dem också. en strut vore nog inte illa! :D
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Jag antar att ni menar BETTSKIVOR?
Jag har i alla fall inte hört nåt annat namn på de platta gummiskivorna.

Haha.Ja jag var nog lite kringkring när jag skrev mitt tips.Såklart menade jag bettSKIVOR.Kostar inte många kronor och brukar funka ganska bra om man trär dem över karbinhaken på uppbindningsrepet så att de blir som ett bitskydd.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

kl

Har ni kollat tänderna på hästarna?

F.ö har jag också en häst som älskar att ha saker i munnen, men det är bara hans grej. Har aldrig stört mig. Han är helt cool lugn, men tycker om att pilla med mulen och ibland ha saker i munnen. Han är inte elak och har aldrig på de 11 år jag haft honom bitit någon avsiktligt.
En av hans stora passioner är att leka med granar.
Han gör det för att han är uttråkad och kan leka med det mesta.

Jag blev orolig då jag köpt honom och kollade hans tänder, han tappade visserligen tänder då jag fick honom för att han var ung.

Well, bara mina erfarenheter
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Känns inte så relevant att kolla tänderna på en 1½ åring, med tanke på att de växer och byter rätt så länge till. :)

Han skulle nog sätta i sig hela grimskaft om han fick möjlighet tror jag. Ingen bra idé tycker jag..
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Sätt kedjorna i den övre ringen av grimman? (har ej läst hela tråden så du kanske reda fått det tipset)
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

min häst biter i dem när jag spänner sadelgjorden men då säger man bara till han så slutar han ,
men smörj in dem med något som inte luktar/smakar gott så lär han sig väl.
och om han inte bitit under hela rykttilltället tex. så ger du han en morot eller vadsomhelst :)

på ridskolan jag ridit på så brukade min sköthäst där stå och bita på dem ,
ibland fick han ju loss sig tom. gissa om jag blev förvånad en gång när han plötsligt vände sig om (?)
men det är bara en ovana, vi gjorde inte ens något åt det där
så det kan ju inte vara farligt liksom..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 179
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 626
Senast: verser
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Ajaj
·
L
  • Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är M en hund som bor med mig ❤️ Men han är inte MIN utan jag lånar han kan man säga för att han inte orkade...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp