Bukefalos 28 år!

Biter i uppbindnings kedjorna

hippielindus

Trådstartare
Några tips hur man får dom o sluta bita tag i uppbindnings kedjorna?

Har kedjor med plast runt om, har försökt med mutnings medtoden men blir bara värre ifall han inte får nåt godis, säga till han, sätta dom i i övre ringarna på grimman, men kommer åt dom där med..naturligt viss vet jag att jag gjort fel från början o skulle satt stopp för det redan som liten, men nu står jag här och undrar om det finns nån chans..?
Hoppas på svar!
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

du kanske kan smörja in dem i ngt äckligt? typ anti krubb bitnings medel.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Ge hästen hö eller annat grovfoder att äta, stryk ättika på kedjorna, lägg en morot under en hink framför hästen istället. Avled! Lycka till!
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Prova med att sätta bettringar längst ut (precis vid haken)så att hästen inte får tag i kedjan.Det kan eventuellt funka.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Jag undrar också vad mutningsmetoden innebär, men rent spontant känns det som ett effektivt sätt att be om ett mer nafsigt/bitande beteende.

Skulle nog också smörja in linorna med något riktigt äckligt. Så var det problemet borta.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Får jag bara fråga vad det är som "stör" dig med det? Nyfiken.. :angel:
Min ponny är likadan men det är inget som "stör" mig..
Hon slutar om man rycker lite eller klappar med händerna..
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Hej alla!
Tack för alla tips!
Vill bara tilläga att det är en häst med ganska skarpt humör, så man kan inte alla gånger göra som man gör med en vanlig lite ouppfostrad häst, då blir han värre tillbaka mot en så man måste även va lugn men samtidigt bestämd, gillar inte höga händer, skrik osv.
Mutningsmetod= Säger till han och berömer och får en morot, vilket jag absolut inte skulle ha gjort, men har lärt mig av det
Och är helt klar att jag aldrig mer använda mig av godis för att lära en häst nåt.
Det som stör mig= Tycker det är jobbigt när han står o hugger efter kedjorna "nästan" hela tiden, och han slutar inte om man säger till eller klappar med händer.
Ska prova med ättika, för det är juh inte gott!!!!
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

min häst blev ofta utråkad när man gjorde henne iordning innan, men om hon fick hö så fick hon ngt att göra och slutade vandra fram och tillbaka och terra mig^^ ta på ättika och ge honom en tuss hö att pyssla med så ordnar det sig nog:D
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Antikrubb-bitnings medel eller vad det nu heter =P. Ge honom hö eller morot hade jag inte gjort för då får han precis som han vill, uppmärksamhet och godis.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Min bäbis biter också på grimskaft (och allt annat också för den delen). Har smörjt in i princip allt han kan komma i kontakt med "anti-bit", men det hjälper verkligen inte på honom.. Jag är väldigt konsekvent. Säger till honom på skarpen när han gör fel och berömmer (givetvis inget godis eller så) när han gör rätt! På gången har jag ofta en medhjälpare med mig, antingen borstar man eller vaktar bitandet..
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Nu vet jag ju inte om detta är överförbart på din häst. Men min häst gnager på uppbindningsrepen ibland och det är när han är lite stressad, upprörd, missnöjd. En ganska ängslig typ, som till exempel blir uppjagad av att stå ensam i stallet.

Det jag försöker säga är att kanske går beteendet över den dag hästen känner sig lugnare, nöjdare och tryggare? Kanske behöver du inte fokusera så mycket på (att hindra) beteendet i sig, utan att få hästen nöjdare i situationen?
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Vet ej om det var riktigt mot mig men ett sådant beteende hade jag aldrig accepterat. Å andra sidan hade jag aldrig kallat min häst "bäbis" heller.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Jag uppfattade inte att -sigge-s meddelande var riktat mot mig, då min häst verkligen inte är ängslig eller liknande utan bara naffsig.. Han kallas bäbis och har alltid kallats bäbis för övrigt, inget någon behöver ha synpunkter på enligt mig!
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Det låter som om de är för långa.

Såg en häst som hade småkedjor fastsatta i grimman som hästen FICK plocka med- terapi.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

är det så farligt om den biter på grimskaften då?
min ena häst gör ofta det, särskilt som reaktion när man borstar på kittliga ställen (dvs 80% av hans kropp).
och allt som är i närheten av munnen brukar hamna I munnen.... även tyglarna.

det hjälper faktisk inte särskilt mkt att säga till honom, han blir bara rädd och fattar inte vad han har gjort fel, beteendet är mer eller mindre omedvetet. är inte störande för mig heller ju, så jag struntar i det, ser till att ha grimskaft som han inte kan skada sig på och byter ut dom när dom är söndertuggade. kostar ju inte mkt. värre är det med tyglarna om man leder i tränset... man får försöka hålla dom så att manundvikar att han stoppar in dom i munnen. men alla mina tyglar har tandmärken.:p

vissa hästar är väldigt tuggiga, och beteendet är svårt att få bort när det reda är etablerad. kanske går om man är jättestrikt och tuff mot hästen men risken är att man bara får en rädd och osäker häst. så man får väga alternativen mot varann.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

om vi talar om min pojke nu så är saken den att han biter på ALLT! och är jag då inte konsekvent vad gäller grimskaftet då han står på gången förstår han ju inte vad som är rätt och vad som är fel. tror inte han tänker att det här "får" jag bita på och det här inte..

och jag vill inte ha en häst som biter av grimskaft efter grimskaft och som inte är uppmärksam på mig då han hanteras.
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Det bästa hade kanske varit om du hade honom lös med en grimma oh kanske ett grimskaft som du kan hålla i. Jag skulle tro att hästen biter i dem för att visa oss människor någonting han kanske tycker att det är obehagligt att vara uppbunden och då försöker han ju bita av linorna det hade vi människor också gjort om vi var tvugna att stå fastbundna.
Det problemet som du beskriver är inte ovanligt. Min systers ponny gör också så ibland och då hjälper det jättebra med att låta henne stå lös.
Det är bara en av mina tankar men du får ju själv bestämma om du vill pröva med det ;) :)
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Det är en unghäst som alltid har bitit i allt han kommer åt, vilket nu begränsats då jag inte tillåter det. Men då han står på gången är han gärna på grimskaften, därav har jag gärna med mig någon. Han har inga problem att stå uppbunden eller så..

Är ju inte min häst som är "huvudpersonen" i tråden. Jag skrev bara lite om mina egna erfarenheter och att antibit inte hjälper på min, som för övrigt åt upp en kattleksak häromdagen. Han är riktigt kvick att naffsa tag i saker! :P
 
Sv: Biter i uppbindnings kedjorna

Skulle han stå i bara grimskaft skulle han käka på det oavsett och snurra som en tok..
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 625
Senast: verser
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Ajaj
·
L
  • Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är M en hund som bor med mig ❤️ Men han är inte MIN utan jag lånar han kan man säga för att han inte orkade...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp