Bukefalos 28 år!

Bitsk fyraåring!

H

hemulish

Hej!

Hoppas någon av er kunde komma med några konstruktiva förslag angående mitt problem...!

Jag har en fyra-åring, som är väldigt nafsig av sig. Det har periodvis blivit bättre, men nu är det nästan värre än någonsin. Han beter sig helt okej i samband med borstning, och kan vara ett riktigt gullegryn då det vill sig, men det är speciellt då jag gå framför honom som han smyger sig upp bakom mig och tar tag i jackan, och biter ordentligt! Jag har förr uppfattat honom som ganska accepterande av mig som ledare, och periodvis har det inte varit något tvivel om saken, men i och med sådanahär fasoner börjar jag reagera och fundera på hela spektrat av respekt/respektlöshet för mig...

Jag har funderat på vad detta kunde komma sig av. Vi har nyligen flyttat, och det känns som om det förvärrats mycket i samband med detta. Kanske är han ännu inte riktigt hemmastadd? Varför det skulle komma till uttryck såhär vet jag dessvärre inte. Beträffande konsekvenser av bitandet tycker jag att det är svårt att avgöra vad som leder till bättre/sämre resultat. Jag är själv totalt emot våld i samband med hästhantering, men jag måste erkänna att jag, då han hållit på som värst, blivit arg på honom och smättat till honom med grimskaftet för att markera att han gör fel. Vilket också känts riktigt hemskt eftråt, då jag tycker mig se misstron växa i hans ögon... Kan säga att det svider i hjärtat. Vill inte försvara "smättandet" men det känns så "o-okej", detta beteende, och i kombination med maktlösheten jag tidvid känner inför detta har det vissa gånger tyvärr blivit konsekvensen (också dumt att inte vara konsekvent i detta - jag vet...).

Dessutom tycker jag mig märka att han bara fortsätter sjufalt värre om jag "markerar", som om han tar det som en utmaning och bara fortsätter utmana själv. Men att bara ignorera detta beteende känns inte heller bra, känns som att jag då visar att han får puckla på mig hursomhelst, och det är ju inte heller alls bra! Jag är rädd för vad det kommer leda till i vilket fall som helst- både om jag bestraffar/markerar, och om jag bara ignorerar.

Det är märkligt hur fort det kan svänga med en unghäst. För några månader sedan kändes det hur bra som helst, verkligen, och jag trodde att jag hade befäst mitt ledarskap ordentligt och en gång för alla, men nu känns det verkligen inte alls självklart.

Jag har också funderat på om det kliar så rysligt i hans tänder att han får utlopp för det på detta sätt (gnagar och äter på ALLT), men detta är nog nåt annat, syns i hans blick som inte alls är öppen och lekfull då han smyger sig på och nafsar.

Usch. Hoppas ni orkat läsa igenom det här, och hoppas ni vill komma med synpunkter, tips och gärna också egna erfarenheter gällande unghästbeteende och trots. Är det månne det detta är? Jag är tacksam för all konstruktiv respons!
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Min busunge är nu 5år och det är först nu han blivit okey med sina tjuvnyp..*peppar peppar*

Det har gått i perioder,ibland har han varit hemsk o ibland from som ett lamm.
Han var som värst när tänderna kliade och när han var understimulerad,
man kunde säga ifrån och så var det bra för att börja om efter 5min igen..så det har varit mkt tjat..

Iaf min häst fungerar inte med våld eller att man säger ifrån för skarpt då blir han sju resor värre...
Vi har arbetat mkt från marken att han ska hålla avståndet osv,
vet han att han inte får komma närmare vet han också att han inte får sträcka fram näsan o nypas.

Sen markerar min med att bita i luften och backa undan snabbt samtidigt om man är för brysk i kroppsspråket på att han ska hålla sej på avstånd...det kanske din också gör?

Fast det låter ju som unghästfasoner...
Många säger att det är att man brustit i uppfostran när de var föl när dom beter sej såhär,
jag kan bara tänka mej att det ligger nåt i det då mina unghästar(3) har köpts som 3-åringar och då ohanterade och två av dom har varit rätt tuffa..
har inte tagit några egna föl så jag har inga egna erfarenheter att gå på där...
Oj långt det blev..men mitt tips är iaf att arbeta från marken på att han ska hålla avståndet,gå när du gör det och stanna i samma sekund du gör det..det har funkat för mej..
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Det kan fungera att "stöta bort honom" fysiskt+psykiskt. Jag handskades med en ganska bitsk 3-åring och det var ett speciellt ögonblick som han förstod att man får inte bita: Hade honom bunden i staketet o skötte honom. Nafs - jag knuffade bort hans mule - nafs - knuffa bort - nafs - knuffa bort osv. Efter mååånga gånger la han mulen mot mig - och ryckte bort den utan att nafsa!! :idea:Han gjorde så flera ggr på rad och förstod. Efter den händelsen var det inga större problem, man fick påminna honom ibland bara. Jag tror att knepet är att tjata, tjata, tjat och ffa att inte ge honom chansen. Bits han när han går bakom dig - låt honom inte gå bakom. Ha ett långt grimskaft etc. och när han bits så stöter du bort honom och håller honom på avstånd - han måste uppföra sig om han vill vara med i din flock..
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Anser att han tar sig ton. Min 3-årig har testat att försöka sätta tänderna i en. Får mej väl minst EN känga nu.... Snabbt och hårt visat att det är INTE OK att försöka bita ens. Hästen förstår det snabbt och man behöver inte älta det. Att inte hästen ska gå bakom för risken att den kanske hugger dig i ryggen är inte acceptabelt! Kolla vad som händer i hagen om din häst försöker ta sig ton mot någon som anser sig bestämma i hagen. Har ingen stallgång utan borstar,sadlar m.m i boxen med lös häst. Måste med andra ord fungera att jag vänder mig om utan att få ett par tänder i ryggen. (Hon är kelen och lugn)
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Fungerar det på någon med tjat:D:devil:
Nää just det.

Säg ifrån ordentligt en gång- om den vet att det är olagligt:smirk:

att ignorera en gång, säga till nästa, ignorera........är inkonsekvent.

då blir det samma när den rids-Jag behöver inte gå eller så vänder jag hemåt eller backar dit:idea::devil:
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Tack för svaren såhär långt!:) Jo, det stämmer nog som axel skriver, att det är inkonsekvent att inte bestämma sig om hur man skall reagera, och det blir inte något bättre av.

Jag köpte honom som treåring, och då var han nog väldigt ohanterad, så visst kan det ligga något i att han inte blivit hanterad kring nafsandet som föl... Men just att det gått så i perioder förvånar mig - att det funnits perioder totalt utan nafs (nästintill åtminstone!), för att sedan komma tillbaka och förvärras. Det känns som att då jag reagerat som mest på det, och börjat markera FEL, har det blivit värre.

Det där med understimulans köper jag ganska väl. Märker att det är speciellt innan ridning/arbete som han är jobbig. Idag t.ex. betedde han sig nog helt okej även innan, men efter 50 min skogstur var han verkligen from som en ko:) Han står också lös medan jag borstar och sadlar och pysslar, i ett uthus (har heller ingen stallgång). Han har lärt sig detta ganska bra, men också att stå stilla är tusenfalt svårare med energi i kroppen, och då känns det som att det kommer till uttryck som NAFS.

Att "snabbt och hårt visa att det INTE är OK" att bitas låter så enkelt och effektivt, som att lugnet kommer efteråt, men det känns som att ifall jag gör det blir han värre, och jag markerar tydligare, han blir värre osv osv, och så är man inne i en ond cirkel. Har ni erfarenheter kring detta?

Har också gjort så att jag buffat bort honom, och känner att det kanske varit det mest effektiva. Han SKALL gå bakom mig, det är inget alternativ att han skall lära sig att han inte behöver göra det/ att han får trängas före bara han biter tillräckligt hårt....:crazy: usch nej. Det där med att nypas i luften och snabbt dra sig tillbaks känner jag igen!

Det var en mycket bättre dag idag, vilket förstås känns bra, men det skulle också vara naivt att tänka sig att alla problem försvinner bara jag rör på honom tillräckligt. Åtminstone känns det lite väl naivt.

Men tack för svaren och med förhoppning om fler!:)
 
Sv: Bitsk fyraåring!

vi har haft några sådana, men de thar inte varat så länge etersom de då får sig en smäll om de gör så.
En dag kan de bita riktigt illa.
så därför tycker jag det är motiverat att slå tillbaka.
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Håller med axel! Säg till EN gång, så bestämt och tydligt att det inte kan missuppfattas! Sen behöver du aldrig tjata om den saken mer :)
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Vad gör man om man har sagt till ordentligt varenda gång hästen nafsar (typ sju millioner gånger...) men det går liksom inte in? :angel:
Hästen är fem nu och vi har haft honom sen han var tre, det har blivit lite bättre, numera trycker han bara in bettet i munnen när man tränsar och inte hela tränset och handen ;), men det går inte över...

Det är som om han inte kan låta bli, han äter på precis allt, igår när jag tränsade lyckades han på två sekunder vända sig bort, ta tag i en halsduk som hängde på en krok och trycka ner halva nästan i halsen :angel:
Han nafsar även på folk, säger man till honom så kommer han ihåg det i två minuter sen "glömmer" han igen, suck...
Om man står och klappar och pratar med honom när han är lugn är han bättre men så helt plötsligt kan han inte hålla sig längre och bara måste hugga en i armen, handen eller något.

Det är lite samma sak i all hantering, han är ovanligt stökig, sparkar i boxen fast han har fått mat, skrapar i gången, hoppar och stutsar på vägen in från hagen... Men han är aldrig arg eller aldrig elak, det är som att han inte kan hålla koll på sig själv :angel:
Vi har haft en halvbror till honom i stallet (samma mamma) och han var inte alls likadan, tvärtom väldigt nervös och försiktig.
Jag har nästan gett upp med honom och börjar tro att han kommer vara såhär hela livet :crazy:
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Nu har den fällt sista tänderna o kan bli bättre.

Sen är det de som är väldigt plockiga. Jag har en som är 17:rofl:
Drar o pillar i blixtlås o knappar, biter dock aldrig.

Den behöver få utlopp för det o ge den lagliga alternativ. Leksaker, grenar, psykisk stimulans mm mm
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Jo, han går med en kompis i hagen som han leker med och jag brukar lägga in pinnar i hagen. De tar slut på en kvart sen har han tråkigt igen :angel:
Då brukar han leka med vattenhinken eller gräva gropar istället, vilket gör att vi snart inte har en enda hel vattentunna och hela hagen är full av gropar :D
Jag tror han har tappat sista tänderna och jag trodde också det skulle bli bättre då, men inte...

Jaja, man får hoppas att han också kan bli vuxen någon gång :angel: Som tur är är han väldigt fin i ridningen iaf ;)
 
Sv: Bitsk fyraåring!

Mer mat kanske.

mina hagkrubbor får jag leta efter. 17åringen har en boll upphängd som han avreagerar sig på- när livet känns orättvist:rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 510
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 130
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp