Blåbärets flygfrågor

Blueberry

Trådstartare
I svinottan på fredag ska jag flyga för första gången på ett par år.
Jag är ringrostig.
Har hittills fyra frågor:

1. Hur mycket lösgodis får jag ha med mig i handbagaget utan konsekvens?
(Min syster önskar sig mängder av lösgodis och jag reser utan incheckat bagage)

2. Visst är det lokal tid som anges i bokningen?
(Gråter över att flyget hem lyfter 6 i stället för 7 och jag därmed behöver vara på flygplatsen vid 5...)

3. Får jag ha med en powerbank? :o

4. Är det fortfarande typ standard att vara på flygplatsen en timme innan planet lyfter?
 
@Blueberry
1. Beror på landet du ska flyga till. Vissa länder har restriktioner ang införsel av livsmedel. EU är mig veterligen inga problem.
2. Lokal tid anges.
3. Ja, men undvik litiumbatterier.
4. 1-2h i Sverige beroende på när på dygnet och hur långt du ska flyga. Jag skulle säga 1,5 minst om du är osäker.
 
1. Hur mycket lösgodis får jag ha med mig i handbagaget utan konsekvens?
(Min syster önskar sig mängder av lösgodis och jag reser utan incheckat bagage)
SVAR: Typ hur mycket du vill så länge det inte är flytande. Sen beror det ju också på införselreglerna dit du ska. Australien tex tillåter inte att man tar in mat i landet.

2. Visst är det lokal tid som anges i bokningen?
(Gråter över att flyget hem lyfter 6 i stället för 7 och jag därmed behöver vara på flygplatsen vid 5...)
SVAR: Ja.

3. Får jag ha med en powerbank? :o
SVAR: Ja, men du måste antagligen visa den i röntgen.

4. Är det fortfarande typ standard att vara på flygplatsen en timme innan planet lyfter?
SVAR: Typ. Beror på vart du flyger ifrån. Flyger du från KD är det inte lika viktigt som om du flyger från en större flygplats.
 
Australien tex tillåter inte att man tar in mat i landet.
Jodå, det beror på vad det är för ätligt, varifrån den kommer och hur den är förpackad. Man ska dock fylla i pappren man får på flyget korrekt.

Jag har haft med mig mejeriprodukter till Australien utan problem.
 
Lithium är väl bara farligt ifall det är flera stycken ihop och de inte är packeterade i enskilda förpackningar? Ett lithiumbatterie är väl helt ofarligt i väskan?

Ja jo, fast ändå inte. Är det en minimal buckla på eller liknande kan det fortfarande självantända. Sitter det i ngt med poler ja då ska det vara okej.
Jag kan dock tycka att om man kan undvika litiumbatterier så bör man göra det...
 
Tack!
Älskar att ni svarar så snabbt och bra :heart

Jag flyger från Karlstad (liten flygplats) till Birmingham (stor flygplats) via Frankfurt (jättestor flygplats).
 
Utifrån infon om exakta flygplatser så svarar jag nu :)
1. Hur mycket lösgodis får jag ha med mig i handbagaget utan konsekvens?
Hur mycket du vill så länge du klarar viktgränsen :D.
2. Visst är det lokal tid som anges i bokningen?
Ja!
3. Får jag ha med en powerbank? :o
Ja!
4. Är det fortfarande typ standard att vara på flygplatsen en timme innan planet lyfter?
Jag hade varit där en och en halvtimme innan på utresan, för säkerhets skull. För hemresan: en och en halv, två timmar innan.

I Frankfurt: se till att lokalisera din gate innan du gör nåt annat. Jag brukar alltid leta upp gaten först och när jag har koll på det går jag, om det finns mycket tid, och fikar eller så. Men aldrig fika innan jag vet vart jag ska vara liksom.
 
1. Hur mycket lösgodis får jag ha med mig i handbagaget utan konsekvens?
(Min syster önskar sig mängder av lösgodis och jag reser utan incheckat bagage)
SVAR: Typ hur mycket du vill så länge det inte är flytande. Sen beror det ju också på införselreglerna dit du ska. Australien tex tillåter inte att man tar in mat i landet.
Om man bara deklarerar att man tar med sig svenskt lösgodis man har med sig in är det ok.
Men om man inte har uppgett det alls blir de riktigt grininga. :)
 
När vi åkte från Karlstad ropade de ut i högtalarna (på klingande värmländska :love:) att vi skulle dra iväg lite tidigare :D:laugh:
Så alla skyndade dit och så flög vi före utsatt tid helt enkelt :up:
 
Powerbanks med eller utan lithium beror på flygbolaget/flygplatsen och begränsningen beror på storleken (mhA) och antal.

T.ex. tror jag det stod max 28 000 mhA i Kina, mitt senaste flyg verkade restriktionerna vara högst två över 20 000 mhA (jag hade två + en 10 000 mhA, egentligen behövde jag ha med mig 8 stycken 20 000 mhA men vi tar med i omgångar).

En borde inte vara något problem därmed, däremot måste de vara i hand bagaget (så inga problem för dig).

En kollega lyckades ta med sig sex 20 000+ förra veckan genom att vara lite sneaky vid scanning maskinen.
 
Lithium är väl bara farligt ifall det är flera stycken ihop och de inte är packeterade i enskilda förpackningar? Ett lithiumbatterie är väl helt ofarligt i väskan?
De senaste gångerna jag har rest har man inte fått resa med lösa litiumbatterier, oavsett antal. Sitter det i en apparat brukar det dock gå bra, men där beror det på produkt (vissa är bannade) och flygbolagets regler.
 
När vi flyger med Thai air så stänger inchekningen en timme före avgång så man bör nog vara där 2 -2,5 timmar innan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp