blandade gångarter

ylvaaskersund

Trådstartare
jag har en travkorsning med lite extra gångarter, hon töltar och passar utöver de andra tre vanliga sätten att ta sej fram. men min häst blandar! hon kan tölta fram och passa bak eller det vanligaste, tölta fram och galoppera med bakbenen! vore kul å veta om ngn annan har en blandare. jag tycker hon är jätterolig att rida och är mest ute i skogen så det stör mej absolut inte.
 
Sv: blandade gångarter

min varmbloddam har också lite blandade gångarter för sig ibland, det händer bara ute i skogen. och oftast så blir det så när hon blir uppspelt eller pigg, det är precis som att hon inte riktigt kan bestämma sig för vilken hon ska välja. eller om man håller in henne för mycket i traven så blir det något mellanting mellan tölt och trav.
hon har aldrig gjort så i paddocken eller ridhuset.
 
Sv: blandade gångarter

Du får gärna tycka att det är gulligt, men själv betraktar jag det som brist på balans hos hästen. Något som inte är bra för hållbarheten.

Immer
 
Sv: blandade gångarter

varför skulle det vara skadligt för hållbarheten om hon töltar med frambenen och galopperar med bakbenen?:bump:
 
Sv: blandade gångarter

min häst gjorde så i början när jag red henne å hon ej hade någon balans alls. Nu så får hon INTE göra så hon har super bra balans nu så hon har inte gjort de på 6 år nu =) skönt å slippa de där jäkla trippandet å taktandet.
 
Sv: blandade gångarter

Hmm, tycker det låter konstigt att den kan passa bak samtidigt som den töltar fram?! borde inte det vara omöjligt??

kan tänka mig att den kan ha passaktig tölt..
 
Senast ändrad:
Sv: blandade gångarter

jag har en travkorsning med lite extra gångarter, hon töltar och passar utöver de andra tre vanliga sätten att ta sej fram. men min häst blandar! hon kan tölta fram och passa bak eller det vanligaste, tölta fram och galoppera med bakbenen! vore kul å veta om ngn annan har en blandare. jag tycker hon är jätterolig att rida och är mest ute i skogen så det stör mej absolut inte.

Omöjligt att tölta med bara ett benpar och göra ngt annat med det andra.
Det hästen gör är att trava med fram eller bakben.
Det du beskriver är grisepass. en icke önskvärd gångart då den ökar spänningarna i hästen och den blir stel. Hästar som går i grisepass under längre perioder spänner muskulaturet, sätter fel muskler vilket i sin tur kommer att inkräkta och ta över de andra gångarterna.
Låter du hästen gå i grisepass har du snart en häst som inte har ren trav och som tillslut inte galopperar, och du verkar ju vara på god väg dit..
Grisepass betyder att din häst är stel och ju mer du rider i det, ju värre kommer det att bli.
Väldigt få travare töltar, däremot går de i passgång alt. grisepass som är ännu vanligare..
Skillnaden är att i passgång har du svävmoment, den finns ej i grisepass. Du måste komma upp i rätt bra hastighet för att få så kallad flygande pass = ren passgång
Även vanligt som gazira säger att de grisepassar när de är uppspelta, alltså spända.
Min rekomendation som islandshästryttare är, rid ALDRIG i orena gångarter.
Är det inte bättre att ha en fin häst med tre starka fina gångarter än en som inte kan ngn ordentligt.
Mitt tips bara..
Lycka Till!
 
Sv: blandade gångarter

Jag har också fått uppfattningen om att hästar kan blanda när de är uppspelta och spända. Red ett tag en häst som var väldigt spänd i huvudtaget som behövde mycket arbete för att kunna trava och galoppera ordentligt, annars blev det grisepass eller pass. Så jag tycker absolut inte att du ska uppmuntra, eller låta din häst gå orent.
 
Sv: blandade gångarter

Min blivande medryttarhäst (travare) har nån sorts passgång mellan skritt och trav. När hon gör det så har hon lätt för att fatta galopp, istället för att börja trava. ("passen" är något som försöker undvikas) Men jag tyckte att när hon var mycket mer (mer lösgjord) uppvärmd så började hon trava direkt nästan hela tiden från skritten.

Jag tyckte inte hon verkade så spänd eller uppspelt.. Kan ju istället varit för att jag var(är) ny ryttare på henne..
 
Sv: blandade gångarter

Min blivande medryttarhäst (travare) har nån sorts passgång mellan skritt och trav. När hon gör det så har hon lätt för att fatta galopp, istället för att börja trava. ("passen" är något som försöker undvikas) Men jag tyckte att när hon var mycket mer (mer lösgjord) uppvärmd så började hon trava direkt nästan hela tiden från skritten.

Jag tyckte inte hon verkade så spänd eller uppspelt.. Kan ju istället varit för att jag var(är) ny ryttare på henne..

När hon inte är värmd så är hon ju lite "stelare" därav "grisepassen" som uppkommer i början.
Att hon har lättare att fatta galopp från grisepass kan bero på att det är lättare att falla in i galopp vid obalans. Det som kan hända om du fattar galopp från grisepass och inte ifrån trav är att hon inte riktigt får bakdelen med sig och inte sätter under sig ordentligt eftersom det är svårt eller nästintill omöjligt att samla en häst i en gångart som inte är en gångart.

Det är nog inte att du är ny på henne eller att du gör något fel som gör att hon grisepassar ibland, vissa hästar har lättare för det än andra och det är bara att försöka träna bort.
Lycka till! :bump:
 
Sv: blandade gångarter

precis så gör min herre med men då är de bara att smacka en gång så fattar han ren galopp! de är lite lat mellan gångart/ brist på ork! är han trött och han gjort fina fattningar ett tag lättar jag lite mer på handen óch "släpper fram" honom i galopp
 
Sv: blandade gångarter

tölt och pass avlades bort då hästar började användas i krig, gångarterna var inte så användbara där. men de är alltså ursprungliga gångarter och är inte alls skadliga anatomiskt om hästen går i form och bär upp sej rätt. kul att det finns fler blandare där ute i riket!
 
Sv: blandade gångarter

tölt och pass avlades bort då hästar började användas i krig, gångarterna var inte så användbara där. men de är alltså ursprungliga gångarter och är inte alls skadliga anatomiskt om hästen går i form och bär upp sej rätt. kul att det finns fler blandare där ute i riket!

Helt riktigt, under förutsättning att hästen faktiskt går i ren pass eller ren tölt. vilket är extremt ovanligt.
 
Sv: blandade gångarter

Precis. Igår hade båda hästarna ganska rejäl träningsvärk, så då jag löslongerade dem, fattade båda grisepass istf galopp, vilket de inte brukar. Men iom att de fick upp ångan, och blev mer lösgjorda så gick det bättre.
 
Sv: blandade gångarter

jag har fått gångarterna kollade av veterinär och annat kunnigt folk, hon går i ren tölt och pass, hon har travtraven så jag vet att hon har travare i sej men hon inte ren travare. Det finns inga papper på henne, jag vet inte ens hur gammal hon är, så hon kan ju ha vilka gångartsraser som helst i sej.
 
Sv: blandade gångarter

Har en travare som även kan gå i tölt,märkde det en dag ute i skogen och han kan nu gå det när jag ber om det.
I min ungdom så var det bara islänningar som gällde,red mycket med min kusin på hennes tävlingshästar (tävlades bla i sm i tölt).

kan bara säga det att min travare gick att träna upp till att tölta rent.
 
Sv: blandade gångarter

jag har fått gångarterna kollade av veterinär och annat kunnigt folk, hon går i ren tölt och pass, hon har travtraven så jag vet att hon har travare i sej men hon inte ren travare. Det finns inga papper på henne, jag vet inte ens hur gammal hon är, så hon kan ju ha vilka gångartsraser som helst i sej.

Finns ju många andra raser som töltar så det kan ju finnas ngt längre bak i stammen.
Fränt med stora hästar som töltar :bump:
 
Sv: blandade gångarter

Jag är ur usel på det här med ridning!!!:D
Men, jag har en fråga,menar ni att tölt och pass är farligt för hästar??
Jag har för mig att jag läste någon stans att i Tyskland har man "gamla travare" och till o med tävlar i tölt o pass.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 757
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 149
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp