Blev nyss påhoppav av lös hund.

N

Nozer

För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden.

Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund (ras okänt, såg ut som en halvstor labbe med spetsiga uppstående öron).

När det är kanske 100m mellan oss svänger mannen och hunden av in på en angränsande väg. Hunden är då kopplad.

Jag fortsätter gå, när jag helt plötsligt ser hunden komma gåendes mot oss runt hörnet.
Hunden går i klar "anfalls ställning". Avaktande med öronen bakåt.

Det är nu ca 20-30m mellan oss och hunden, och jag ropar till gubben "Varför är hunden lös, är han snäll"?
Inget svar från gubben som står 20-30m bort och bara tittar.
Ropar igen, inget svar o gubben står kvar.

Jag tar min hund och börjar gå iväg, men den andra hunden kommer fram.
Den nosar runt lite för att sen gå till angrepp.
Börjar morra o hugger mot min hund.
Min hund reagerar och börjar morra han med, men gör inget mer än så.
Pälsen flög på min hund. Antar det är såna här ggr man e tacksam att man har en relativt långhårig hund. Då den andra bara verkade tugga päls när han bet.

Försöker slita bort min hund, men den andra kommer flygandes direkt igen.
Sparkar till hunden så den flyger bort en bit, går sedan iväg ytterligare med min hund.
Hundfan kommer flygandes igen.
En ny spark men hunden ger sig inte.



Under hela detta scaneario så står gubbjäveln bara kvar 20-30m bort och glor.

Till slut får jag tag i nackskinnet på hundjäveln och släpar bort den.
Min hund står snällt kvar medans jag "avhjälper faran".

Skriker åt ägaren att NU JÄVLAR KOPPLAR DU HUNDEN.
Sakta kommer han lunkandes, sätter på halsbandet och går iväg.
Inte en ursäkt, ingenting...

När han sen gått iväg en bit ställer han sig och spöar upp hunden.
Han hade flexikoppel som han nu slår hunden med handtaget på.


Gubbjeveln hade altså tagit av hunden halsbandet, och släppt hunden mot våran hund.
Luktar nästan som han ville ge sin hund en liten fight.


Ringde polisen när jag kom hem. Men inget dom kan göra...oväntat.


Kollat igenom våran kille ordentligt nu flera ggr, och inga synliga sår.
Han är även igång och slaktar sina leksaker och tuggar på sina ben som om inget hade hänt.
Så det verkar som det gick bra iaf.


Men nu är en sak säker. Tidigare har jag betraktat de flesta hundar som "trygga" om dom gått lösa. Men nu är allt et "skarpt läge" hädanefter.

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Ja det känns som att förr eller senare får man vara med om den andra sidan av hundägarskapet. Kapitel två "idioterna" ungefär.
Vad gjorde du när han spöade på hunden??
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Ja det känns som att förr eller senare får man vara med om den andra sidan av hundägarskapet. Kapitel två "idioterna" ungefär.
Vad gjorde du när han spöade på hunden??

Ropade "vafan gör du".

Men gissa vad. Inget svar utan han fortsatte för att sedan gå vidare.
Ville i detta läge inte gå närmare heller då jag precis avstyrt ett slagsmål.

Hade gladeligen klappat på aset för flera anledningar. Men hade även hunden att tänka på.

/Tobbe
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Äh fy faan! Vilken vidrig gubbe!

Jag blir frustrerad bara av att läsa din tråd..

Min tik blev påhoppad av en annan hund när jag bara haft henne en månad (hon var dock 6 mån). Hon slängde sig på rygg och skrek och den andra hundens matte fick loss sin hund från min..

Tror inte det satte sig så djupt i psyket på hunden, men jag tycker att det är obehagligt med lösa hundar. Särskilt när man märker att ägarna är nonchalanta!
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Har varit med om två likande saker med min hund, ena var en pitbullkorsning som gick vid sin husse(en ung utländsk kille) lös. Hunden får syn på mig som går med min hund och pappas hund. Och han kutar rakt emot oss morra skällde allt... det slutade ganska bra till slut fick ägaren hunden i koppel och jag skällde ut honom ordentligt. Andra gången var det en amstaff som flög på min hund och fick ett stadigt grepp i min hunds nacke och vägrade släppa, så småning om fick vi isär hundarna och min hund blev inlagd på Södra Djursjukhusetöver dagen. Han hade fått bortsliten hud under nacken och fick drenagerör igen!

Det är så obehagligt när det händer något sånt här!!
Det är helt omöjligt ( i princip) att ta reda på vem ägeren är, om det händer på ett sånt här vis.

Och att sedan se ägaren slå¨hunden som hände dig nu är ju märkligt, eftersom det verkade som han ville ha fight. Om han var stum hade han väl i alla fall kommit fram och hjälp till kan man tycka.
Hoppas att din hund inte fick allavrliga skador och att du inte råkar ut för det fler gånger!
Mvh karin
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Ja, vad jag tycker kan du ju se i min tråd. Jag tycker det är så FRÄCKT så det inte är sant. Att en annan person kan ta på sig att bestämma över andra och deras hundar, vilka hundar de ska träffa, vilka de ska bli attackerade av, och sedan även ha mage att skrika råd och fördomar efter en.

Hittills har jag hållit inne med mycket, men snart kommer det nog komma otrevliga ord ur min mun på promenaderna.
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Ursäkta men jävla idiot. :mad:Det som upprör mig mest är inte att han släppte den utan hans beteende mot hunden efteråt. Jävla idiot alltså. *ryser* Hade jag varit där hade jag tagit hundjäkeln med mig hem. *arg*

Själv har jag bara blivit påhoppad av kopplad hund, eller ja, min hund blev påhoppad. Men det var såklart vi som bad om ursäkt efter som att det var vår som var lös. Han blev grymt arg på oss för att vi kom med lös hund trots att det var hans hund som hoppade på vår och sen höll ett stadigt grepp i halsen hans medan gubben och sambon drog i varsin hund för att få "loss" dom. Som sagt, lång päls är en fördel ibland. Trots att detta var en stor rottishane så måste han hållt tag i pälsen/halsbandet för våran vovsing kom loss utan skador.
 
Senast ändrad:
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Ropade "vafan gör du".

Men gissa vad. Inget svar utan han fortsatte för att sedan gå vidare.
Ville i detta läge inte gå närmare heller då jag precis avstyrt ett slagsmål.

Hade gladeligen klappat på aset för flera anledningar. Men hade även hunden att tänka på.

/Tobbe

Ja jag förstår..vad ska man göra liksom?
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden.

Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund (ras okänt, såg ut som en halvstor labbe med spetsiga uppstående öron).

När det är kanske 100m mellan oss svänger mannen och hunden av in på en angränsande väg. Hunden är då kopplad.

Jag fortsätter gå, när jag helt plötsligt ser hunden komma gåendes mot oss runt hörnet.
Hunden går i klar "anfalls ställning". Avaktande med öronen bakåt.

Det är nu ca 20-30m mellan oss och hunden, och jag ropar till gubben "Varför är hunden lös, är han snäll"?
Inget svar från gubben som står 20-30m bort och bara tittar.
Ropar igen, inget svar o gubben står kvar.

Jag tar min hund och börjar gå iväg, men den andra hunden kommer fram.
Den nosar runt lite för att sen gå till angrepp.
Börjar morra o hugger mot min hund.
Min hund reagerar och börjar morra han med, men gör inget mer än så.
Pälsen flög på min hund. Antar det är såna här ggr man e tacksam att man har en relativt långhårig hund. Då den andra bara verkade tugga päls när han bet.

Försöker slita bort min hund, men den andra kommer flygandes direkt igen.
Sparkar till hunden så den flyger bort en bit, går sedan iväg ytterligare med min hund.
Hundfan kommer flygandes igen.
En ny spark men hunden ger sig inte.



Under hela detta scaneario så står gubbjäveln bara kvar 20-30m bort och glor.

Till slut får jag tag i nackskinnet på hundjäveln och släpar bort den.
Min hund står snällt kvar medans jag "avhjälper faran".

Skriker åt ägaren att NU JÄVLAR KOPPLAR DU HUNDEN.
Sakta kommer han lunkandes, sätter på halsbandet och går iväg.
Inte en ursäkt, ingenting...

När han sen gått iväg en bit ställer han sig och spöar upp hunden.
Han hade flexikoppel som han nu slår hunden med handtaget på.


Gubbjeveln hade altså tagit av hunden halsbandet, och släppt hunden mot våran hund.
Luktar nästan som han ville ge sin hund en liten fight.


Ringde polisen när jag kom hem. Men inget dom kan göra...oväntat.


Kollat igenom våran kille ordentligt nu flera ggr, och inga synliga sår.
Han är även igång och slaktar sina leksaker och tuggar på sina ben som om inget hade hänt.
Så det verkar som det gick bra iaf.


Men nu är en sak säker. Tidigare har jag betraktat de flesta hundar som "trygga" om dom gått lösa. Men nu är allt et "skarpt läge" hädanefter.

/Tobbe

men herregud.....påminner mig lite om när min nemi var 2 månader. blev påhoppad av en stor jycke, som dock bara ville leka, inte hugga, som resulterade i att nemi inte kunde gå normalt på 3 veckor..... ägaren sa oj då.... inget annat. min vovve ligger där på marken i plågoskri eftersom hon stukade sin vänstra has rejält. han säger som sagt ojdå...fye f*n.... jag blev inte arg, utan mest bara ledsen å rädd för nemis skull och tog upp henne och nästan sprang hela vägen hem med henne. het chockad. hon är ju min första hund. nu är hon 2 år gammal... har henne alltid kopplad för man vet aldrig...
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Han blev grymt arg på oss för att vi kom med lös hund trots att det var hans hund som hoppade på vår

Skulle jag också ha blivit.... Han hade ju sin hund kopplad just för att undvika sånt här.
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Jag tror inte att han var ute efter en fight. Han var nog "bara" korkad. Jag har sett folk släppa lösa sina hundar som "har något i nosen". Dvs, ligger som en rem efter marken och drar och sliter i kopplet och de har släppt dem ändå... Korkade är bara förnamnet... Om jag såg att min hund hade sådant intresse för något så inte f** skulle jag då SLÄPPA hunden, dessutom i spårriktningen *suck*

Att han tyckte att hunden gjort fel och varit dum är ju uppenbart eftersom att ha slog den sen. Han som skulle vara snäll och släppa den lös och allt. Så gjorde den SÅ...
 
Sv: Blev nyss påhoppav av lös hund.

Men hallå, om det är så varför ingrep han inte när hunden hoppade på TS hund??
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 191
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 194
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp