Bli av med överskottsenergi

S

salwi

Hur gör ni på bästa sätt för hästen av med dess överskottsenergi?
Tex springa fritt, longera, tankeövningar, annat..?
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Jag brukar leka fritt i paddocken, ibland med hinder och ibland utan. Känner jag att Opal ska få tänka lite också och inte bara få rasa av sig blir det tömkörning med lite bus i början för att han ska klara av att koncentrera sig efter :) Det är både nyttigt och roligt att leka med sin häst, vi lär oss läsa av varandra på ett helt annat sätt än vid ridning. Ingår i min träning av hästen varje vecka ;)
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Ta bort kraftfoder.
Motion.
Az
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Ja, jag brukar också leka med dom i paddocken, frågan är om vi kommer dit utan för mycket bus nu, mkt energi nu. :p
Tack för tipsen, kan ju alltid tömköra lite mer.
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Min unghäst hade en period som 2 åring att inte vilja bli verkad. Eller framför allt att inte vilja stå still i stallgången. Så på morgonen den dagen hovslagaren skulle komma bytte jag hage varav hästarna skuttade omkring och busade en timme för att sedan lugna ner sig. När hovslagaren kom ett par timmar senare var hästen precis lagom trött för att uppföra sig exemplariskt.
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Ja, om man ändå bodde i norrland och hade djupsnö. :d Men simma i vattenpölar kan ju bli motion det också. ;)
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Hur gör ni på bästa sätt för hästen av med dess överskottsenergi?
Tex springa fritt, longera, tankeövningar, annat..?
Man rider kontrollerat o rastar av den- dagligen.

Perfekt nu med snön att träna upp flåset- på plogade vägar.

Senskador kan komma fort om man överanstränger dem i djupsnö.
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Man rider kontrollerat o rastar av den- dagligen.

Ja, såklart, det gör vi i vanliga fall. Problemet är att vi inte har kunnat göra det den senaste tiden av en anledning. Nu ska vi sätta igång så småningom och det är mycket energi då, tänkte börja från marken.
Snö har vi inte mycket av och självklart ska de inte överansträngas oavsett underlag.
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Även jag brukar leka fritt i en paddock eller hage med min häst. Alla hästar är ju olika och det är inte säkert alla saker fungerar på alla hästar så mitt tips är att pröva olika saker som får bort din hästs energi. Du kan ju t.ex. longera, släppa hästen lös, gå på promenad eller tömköra.
Försök att undersöka och fundera ut vilket/ vilka sätt som passar din häst bäst?

Min häst har också mycket överskotts energi speciellt nu på vinterhalvåret. Jag har prövat olika metoder att släppa henne lös funkar inte så bra för då stannar hon bara och äter eller lufsar runt på marken.
Longering funkar inte eftersom hon inte vill gå framåt också gillar hon inte att springa runt, runt, runt eller vara fast i en lina hela tiden. Tömkörning har jag aldrig provat med henne.
För henne funkar det bäst att gå på promenader de räcker om vi bara är ute och går i en halvtimme. Jag tror det tar mycket på energin när hon får helt nya intryck.
Jag försöker låta henne välja lite själv vilket hon tycker är bäst. Det funkar ju också att trava och galoppera med henne när vi är ute och går.
Det andra sättet som också funkar bra för henne är när man springer runt som en galning i hagen, då hänger hon gärna efter med lite bocksprång och så...
Då blir det inte att hon stanar och äter eller lufsar runt som hon gör när jag släpper henne lös utan att jag är där inne.

Lycka till :D
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Vi löslongerar! Det är ett toppensätt för hästen att få använda huvudet och benen samtidigt. Man lär sig väldigt snart att kommunicera med sin häst med hjälp av sin kropp. När jag löslongerar så har jag alltid ett specifikt mål med det (t.ex. att jobba med traven som är svag hos min häst) men vi jobbar egentligen bara koncentrerat i fem-tio minuter, resten är mest lek och bus. Det tycker han är toppenroligt, det brukar bli lite raceande och bockningar vilket är helt okej eftersom han lyssnar på mig om jag ber honom lugna sig ;)
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Beror på hur mycket och varför hästen har överskotts energi.

Om det är en massa överskotts energi så får dem springa av sig i hagen och om jag tar ut dem i en hage som dem inte varit ute i på ett tag så blir det extra roligt.
Annars låter jag dem galoppera av sig, mina hästar är väluppfostrade och vet hur mycket dem får busa med ryttare på ryggen.

Om det handlar om en häst som har varit skada och man inte kan hejda den från att göra sig av med sin energi så hade jag frågat en vet om den kan skriva ut lugnande.

Kram
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Mkt energi pga vila, inga skador.
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

motion varje dag.
korta pass, men dagligen.
longerar gärna 10 min innan jag hoppas upp, fungerer super. blir mkt lösgjord.
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Vår ponny får ibland springa lös i ridhuset (20x80meter) tillsammans med sin unghästskompis. Då springer hon vill jag lova och rastar sig ordentligt. Annars tömkörning eller longering före ridning. Ponnyn är av den sorten att hon kan bli rätt busig om hon inte rastas dagligen, så vi rider oftast varje dag om det går.
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Om den är så pass att du inte vågar rida den anser jag att det är bättre att den longeras med inspänning- OM den är van vid det. Dvs arbetar bort energin- inte bara flänger.

Jag ser ingen nytta av att den far omkring o kanske gör illa sig med brodden t.ex.

Sen rider man den dagen efter. När den är avrastad kan man släppa den- om det nu har ngn nytta med sig. Trodde att alla hästar går i hagen var dag:confused:
 
Sv: Bli av med överskottsenergi

Om den är så pass att du inte vågar rida den anser jag att det är bättre att den longeras med inspänning- OM den är van vid det. Dvs arbetar bort energin- inte bara flänger.

Jag ser ingen nytta av att den far omkring o kanske gör illa sig med brodden t.ex.

Sen rider man den dagen efter. När den är avrastad kan man släppa den- om det nu har ngn nytta med sig. Trodde att alla hästar går i hagen var dag:confused:

Håller helt med axel. Att bara flänga omkring är ingen idé. Min skulle skaffa sej broddtramp direkt:cool:

I vårt fall är det så att om hon av nån anledning har stått (och alltså inte heller varit i hage) så går det inte att släppa henne med kompisar alls innan jag kommit igång med ridning lite mer, just för risken för skador annars. (Inte för att det - ta i trä! - hänt mer än nån gång vid tex hovböld men om...)

Nu är hon inte dum på något sätt bara lite skuttig o fladdrig, så jag föredrar att rida om hon har överenergi, - mer kontrollerat, i andra hand tömkörning eller inspänd longering. Sen när hon är mera "normal" i energinivå kan hon gå i hage med kompisarna igen.

Vid vanlig vila när hon ändå gått i hagen som vanligt så är hon bra laddad men jag föredrar att rida och då rider jag ut för sitta i ridhuset och bli irriterad på överenergin är inte så roligt......
Men som sagt, hon gör inte några dumma eller tokiga saker, bara blir lite mer explosiv i sitt sätt och hoppar högt för allt o liknande. Man får ha lite mer koll bara helt enkelt och bli lite mer kort i tonen mot henne:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bli av med överskottsenergi

delvis kl

Varför fått för er att vi har broddar? Som jag skrev har vi knappt snö i denna delen av landet, så vi brukar inte behöva brodd.

Till alla: Tackar för tips, vi är av med överskottsenergin. Fick först springa lös i ridhuset och därefter tömkörde vi. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: Badtz Maru
·
Träning Hej! Jag har just fått hem en ponny med otroligt mycket energi. Jag kommer inte kunna rida henne på en vecka, eftersom jag inte har...
Svar
9
· Visningar
1 424
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp