Sjuåring som ska bitas

Gulda

Trådstartare
Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle longera för första gången idag, men det var stört omöjligt. Han bet bara tag i longerlinan. Tips på hur jag ska jobba bort detta? Har inte kontaktat förra ägaren om han någonsin longerats. Ska göra det efter julhelgerna.
 
Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle longera för första gången idag, men det var stört omöjligt. Han bet bara tag i longerlinan. Tips på hur jag ska jobba bort detta? Har inte kontaktat förra ägaren om han någonsin longerats. Ska göra det efter julhelgerna.
Vissa hästar är mer orala än andra. Jag har en på 10 och han har varit mycket oral hela livet. Det fungerar ganska bra när han är lugn och välrastad men så fort han får lite mer energi eller är det minsta lilla stressad så tuggar han på allt. Jag känner andra hästar om är väldgit orala där det aldrig gått att arbeta bort. Jag har mer eller mindre gett upp med min och försöker få honom att tugga på saker som inte tar skada av det.
 
Som @Shaggy är inne på så är bitandet ofta ett symptom på att hästen är lite stressad eller har "för mycket i huvudet". Jag brukar backa och sänka kraven lite evt avsluta passet eller ta en paus när det blir så. Nu är ju allting nytt för eran häst så det är inte konstigt om den reagerar.

Får hästen tillräckligt utevistelse med kompisar så den kan koppla av och få ut energi, och inte är understimulerad? Antigen över- eller understimulans skulle jag gissa på att bitandet kommer av.
 
Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle longera för första gången idag, men det var stört omöjligt. Han bet bara tag i longerlinan. Tips på hur jag ska jobba bort detta? Har inte kontaktat förra ägaren om han någonsin longerats. Ska göra det efter julhelgerna.
Många valacker eller hingstar är mer orala än ston. Det kan bero på allt möjligt varför de tuggar på saker. Använder du en kapson istället tex är det inte lika lätt för honom att tugga. Sen är det ju bra om han lär sig att när han har sin fritid kan han göra ”vad han vill” men när han jobbar då jobbar han.
 
Instämmer med övriga, många valacker och även hingstar är väldigt orala. Instämmer också att det ofta blir värre av stress och rastlöshet.

Ibland tror jag knappt de själva är medvetna om vad de gör dock. Lite som folk som sitter och skakar med ett ben, sgs omedvetet och inte alltid särskilt stressade men "det bara blir så".
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 229
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp