Bukefalos 28 år!

Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken intressant tråd med många infallsvinklar och tips!
Jag ser möjligheten att skapa passiva inkomster som ytterligare en korg att lägga några ägg i. Försörjningen blir för sårbar för min smak om jag bara satsar allt på min inkomst i form av lönearbete. Jag kan bli sjuk eller skadad och ingen vet om jag har nytta av min investering i lång utbildning om så skulle ske. Precis som att sprida risker på investeringar och inte satsa allt på ett bräde, så vill jag bli bättre på att sprida dem när det gäller möjligheter till inkomster från olika håll.
 
De flesta som ger råd i finansvärlden gör det på ett eller annat sätt för att berika sig själva. En del får provision, andra är rena bedragare, andra är lurade själva och några tjänar pengar på att hitta på råd oavsett om de har några insikter eller inte.

Allting som låter för bra för att vara sant - är det också. Finns det enkla, riskfria sätt att bli rik hade aldrig någon jäkel tipsat om dem.

Däremot finns det gott om sätt att få avkastning med risk. Håller man sig till traditionella former (håller sig undan allt spelliknande och högrisk typ derivathandel) är riskerna ganska lätta att bedöma. Lägre risk = lägre avkastning.

Apropå Avanza så finns det många nätmäklare med bättre eller liknande utbud, så det är inte något unikt företag.

Får behålla de kritiska glasögonen på då med andra ord :p

Avanza verkar ju störst, är jag naiv som tror att det då är mer stabilt?
 
Vet att just Jan har både Nordnet och Avanza men kör Avanza av gammal vana. Jag gör samma. Jag är heller inte impad av Better Globe, tror det är lite av ett luftslott, men jag lyssnar gärna på andra saker han skriver.

(En anledning att Avanza är bra är ju att de har minikontot med väldigt lågt courtage och att de var först ut med kostnadsfri fond. Således ett mycket bra alternativ för småsparare.)

Man får väl ta lite till sig, mala lite i sin påse och köra efter en teori man själv tänker är vettig. Många inputs, sålla, voilá typ?

Har registrerat mig hos Avanza men då jag inte har någon e-legitimation måste jag vänta på att papprena ska komma så jag kan skriva i dem.

Bra att du tänker kritiskt! :)

Jag kan bara tala för mig själv här, och MITT tillvägagångssätt är att läsa i princip allt jag kommer över. Tro det eller ej, jag är faktiskt inte jätteintresserad av ekonomi(ska teorier i alla fall) och skulle kunna läsa betydligt mer än vad jag gör, men jag försöker alltid få input från flera källor om samma fenomen/teori/whatever. Ju mer jag läser desto mer lär jag mig, och kan bilda mig en egen uppfattning.

Vad jag aldrig någonsin gör är att köpa någon bloggares/författares/journalists tips rakt av. Jag kan bli intresserad av en investeringsmöjlighet via t ex en blogg, men sedan är det mitt ansvar att själv läsa på och bilda mig en egen uppfattning. Allting jag gör är mitt eget ansvar och ingen annans, följer jag ett "dåligt" råd är det mitt fel och inte den som gav rådet.

Om jag ska ge något råd är det att läsa mer. Känner man sig osäker och att man inte har koll, skaffa koll! Känns det krångligt? Utgå från t ex den länkade bloggen och syna alla hans råd i sömmarna genom att t ex googla de teorier och den statistik han nämner. Gå igenom hans källor. Stöter man på begrepp man inte förstår, googla dem. Läs en annan bloggare, läs ett nummer eller två av Privata Affärer, gå en kurs i aktiekunskap på Folkuniversitetet, gör vad du behöver göra för att skaffa dig mer kunskap.

Krångligt och jobbigt? Ja det var det här med hinder och svårigheter... ;) Men kanske man rentav kommer på sig själv med att ha roligt - det gjorde jag!

Ang. Better Globe så är MIN åsikt att det är en investering med HÖG risk. Jag tycker dock, efter att ha läst på en hel del, att det är ett intressant projekt som kombinerar välgörenhet med möjliga framtida vinster, så jag har satt lite pengar där. Men det är MITT val, efter MIN bedömning, och med vetskapen om att det är just en HÖGRISKINVESTERING. Better Globe är min galna trisslott! Kul projekt, går det vägen så gör det, går det inte vägen så jahapp.

Jag tänkte läsa på hela dagen idag, ska strukturera upp mina tillgångar och se vad jag vill och kan göra med dem. Har lite fonder som gått väldigt bra på det senaste som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av, separat inlägg kommer om dem för bollning.

Tack annars för klokt och informativt inlägg! :)
 
Förmodligen jag också. Så där gäller det väl att aldrig koppla förbi sin egen hjärna och sitt eget omdöme och komma ihåg, att om något låter för bra för att vara sant är det oftast det. Sen får man nog tänka lite som @Stereo skrev också, att man kommer göra misstag som kostar ibland. Men förhoppningsvis lär man sig.

Sen tänker jag också såhär: Jag har haft fondsparande i 30 år. Inga stora summor men dock under lång tid. Den risk man tar i fondsparande är inte så förfärligt stor egentligen.
Om du köper aktier i ett enstaka bolag tar du en större risk. Ta exemplet Telia (jag har själv 200 aktier i Telia, vilken misslyckad affär!!!) eller SAAB Automobile. Fonder investerar i många bolag. Visst, börsen går ned ibland och då minskar marknadsvärdet för mina andelar. Men om jag inte måste sälja just då, av någon anledning, spelar inte det någon större roll. Efter dåliga år kommer goda år, och måste du inte sälja just när tiderna är dåliga kan du ju vänta.

Sen finns det förstås stora världshändelser i stil med krig. Men då kanske man har större problem än att sparkapitalet minskar i värde.

Aktieköp kommer jag nog aldrig ägna mig åt (om jag nu inte blir helt biten och betagen och känner för att gambla ordentligt :p) utan det är fonder jag kommer köra på.

Hehe ja det är sant, ett världskrig hade helt klart fått mig att fundera över andra saker än fonder. Fast det hade ju varit lite tråkigt att förlora hela kapitalet på samma gång :p
 
Här är den första invändningen mot att försöka som jag personligen tycker är vettig. Du har ingen lust att göra jobbet! (För att du tycker det är tråkigt, inte för att du är lat.) Bra, då vet du det och kan försörja dig som anställd, det är ju toppen. :)

Sedan planerar jag verkligen inte att lägga flera timmar om dagen på att pyssla med aktieaffärer, fy satan vad tråkigt.

Fast jobbet framstår ju inte heller för mig som det jobb tex du påstår att det är. Nu kommer jag inte ihåg exakt vem som skrivit vad, men det som beskrivs som ekonomiskt oberoende, framstår för mig inte som ekonomiskt oberoende.

Jag tycker snarast att det är lite underligt att man inte "får" argumentera mot just det där/de där sätten att försörja sig. Alla andra födkrokar "får" man ju säga vad man vill om, men om man tycker att den i tråden anförda idén om ekonomiskt oberoende verkar bristfällig, får man till svar att man är lat, feg, begränsad, hämmad och så vidare.

Skriver man om andra födkrokar att man inte tycker att det verkar vara nåt vidare, möts man betydligt mer sällan av den sortens argumentation. Jag vill tex absolut inte bli grundskolelärare. Ingen har sagt till mig att jag måste prova för att veta, prova för att visa att jag vågar, att jag är feg med mera. Men i tråden sägs sådant till flera om är skeptiska mot idén om "ekonomiskt oberoende".
 
Fast jobbet framstår ju inte heller för mig som det jobb tex du påstår att det är. Nu kommer jag inte ihåg exakt vem som skrivit vad, men det som beskrivs som ekonomiskt oberoende, framstår för mig inte som ekonomiskt oberoende.
Nej, folk verkar ha lite olika uppfattning om vad som är ekonomiskt oberoende.

Jag tycker snarast att det är lite underligt att man inte "får" argumentera mot just det där/de där sätten att försörja sig. Alla andra födkrokar "får" man ju säga vad man vill om, men om man tycker att den i tråden anförda idén om ekonomiskt oberoende verkar bristfällig, får man till svar att man är lat, feg, begränsad, hämmad och så vidare.

Skriver man om andra födkrokar att man inte tycker att det verkar vara nåt vidare, möts man betydligt mer sällan av den sortens argumentation. Jag vill tex absolut inte bli grundskolelärare. Ingen har sagt till mig att jag måste prova för att veta, prova för att visa att jag vågar, att jag är feg med mera. Men i tråden sägs sådant till flera om är skeptiska mot idén om "ekonomiskt oberoende".
Mja, för min del får man gärna argumentera emot hur mycket som helst, vi ser ju en hel del motargument i denna tråd. Olika infallsvinklar är bara bra. Jag har inte menat att trycka ner något argument, jag argumenterar ju bara tillbaka! :)

Och vill man inte undersöka vad som skulle krävas för att bli ekonomiskt oberoende så tänker i alla fall inte jag tvinga någon, men vad jag vänder mig emot är att det finns så många självklara sanningar när det kommer till att tjäna pengar. Du måste ha ett stort startkapital, du måste ha kontakter, det är svårt, det är omöjligt... inget av detta är nödvändigtvis sant. Dessa argument kommer nästan uteslutande från de som aldrig har försökt (och ibland från de som försökt och inte lyckats) - vill man inte försöka är man INTE feg/lat/någonting alls, men stå inte och säg att det inte GÅR för att DU (inte du personligen, kollektivt du) inte vill.
 
Nej, folk verkar ha lite olika uppfattning om vad som är ekonomiskt oberoende.


Mja, för min del får man gärna argumentera emot hur mycket som helst, vi ser ju en hel del motargument i denna tråd. Olika infallsvinklar är bara bra. Jag har inte menat att trycka ner något argument, jag argumenterar ju bara tillbaka! :)

Och vill man inte undersöka vad som skulle krävas för att bli ekonomiskt oberoende så tänker i alla fall inte jag tvinga någon, men vad jag vänder mig emot är att det finns så många självklara sanningar när det kommer till att tjäna pengar. Du måste ha ett stort startkapital, du måste ha kontakter, det är svårt, det är omöjligt... inget av detta är nödvändigtvis sant. Dessa argument kommer nästan uteslutande från de som aldrig har försökt (och ibland från de som försökt och inte lyckats) - vill man inte försöka är man INTE feg/lat/någonting alls, men stå inte och säg att det inte GÅR för att DU (inte du personligen, kollektivt du) inte vill.

Men är det någon i tråden som hävdat att du måste ha ett stort startkapital, kontakter, och att det är svårt och omöjligt? Vad jag kan se har ingen sagt så, så det känns som att du pratar med människor som inte är här? "Stå inte och säg att det inte GÅR för att DU inte vill", skriver du, men det är ju ingen här som står och säger det?

Ger man sig den på något, och ägnar större delen av sin tid och energi åt en enda sak, så går det ofta att åstadkomma. Det gäller det mesta, inte bara att kunna försörja sig på kapitalförvaltning. Men för väldigt många är det inte alls värt allt arbete, och gott så. Man vill göra annat med sitt liv och sina pengar. Jag tycker tvärtom snarare att man väldigt ofta får höra (eller snarare läsa) saker i stil med "Allt är möjligt, bara fantasin sätter gränser! Du kan allt du vill!", osv. Och det är kanske sant i viss mån, men en del saker kräver rätt mycket. Mer än det är värt, kanske. Att man inte lockas av livet som kapitalförvaltare behöver inte bero på att man tror att det är en omöjlig dröm eller att man är lat, utan helt enkelt att man ser framför sig ett liv där man varje dag måste ägna timmar åt att fundera och fixa med olika placeringar, sparåtgärder, läsa näringslivsnyheter, osv, och tycker att det låter inte som en dröm utan som en mardröm, som man är tacksam om man kan undvika.

Att vilja ha en sparad slant, och försöka placera den på nåt långsiktigt vettigt sätt, är nåt annat, men då är det ju inte pengar man lever på, det är pengar som är avsedda att konsumeras någon gång, och som ligger beredda i väntan på behov.
 
Och vill man inte undersöka vad som skulle krävas för att bli ekonomiskt oberoende så tänker i alla fall inte jag tvinga någon, men vad jag vänder mig emot är att det finns så många självklara sanningar när det kommer till att tjäna pengar. Du måste ha ett stort startkapital, du måste ha kontakter, det är svårt, det är omöjligt... inget av detta är nödvändigtvis sant. Dessa argument kommer nästan uteslutande från de som aldrig har försökt (och ibland från de som försökt och inte lyckats) - vill man inte försöka är man INTE feg/lat/någonting alls, men stå inte och säg att det inte GÅR för att DU (inte du personligen, kollektivt du) inte vill.

Ja, att det inte främst är de som fortfarande håller drömmen om att leva som förvaltare av eget kapital vid liv, eller de som redan gör detta, som säger att det är omöjligt är kanske inte att förvånas över.

Å andra sidan är andra människor som jag känner till och som försörjer sig på till synes "omöjliga" saker - konstnärer, silversmeder, filosofer, konsthistoriker, författare - ofta mycket tydliga med att framhålla hur stor risk det faktiskt är att en satsning på dessa karriärer slår fel.

Bland de/er som brinner för pengar, verkar sådant vara tabu och rätt laddat. Jag begriper inte varför. I den här tråden kommer det upp trots att ingen säger att det är omöjligt att leva på att pyssla med sitt kapital.
 
Jag tänkte läsa på hela dagen idag, ska strukturera upp mina tillgångar och se vad jag vill och kan göra med dem. Har lite fonder som gått väldigt bra på det senaste som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av, separat inlägg kommer om dem för bollning.

Skriver om min fond här med, hoppas det inte räknas som crossposting och isf ber jag moderator ta bort detta inlägg!

Efter att ha läst på skatteverkets hemsida förstår jag det som att man betalar 30% skatt på 0.4% av värdet på fondandelarna? Eller gäller inte det vid försäljning utan bara som "årsskatt"? Eller är det bara 0.4% av vinsten när man gör försäljningen? Så om min aktie ökat med 50% i värde betalar jag x*0.5*0.3 i skatt när jag säljer dem (x=beloppet jag tänkt ta ut ur fonden)?
 
Bland de/er som brinner för pengar, verkar sådant vara tabu och rätt laddat. Jag begriper inte varför. I den här tråden kommer det upp trots att ingen säger att det är omöjligt att leva på att pyssla med sitt kapital.

Nejdå, inte alls. Jag är inte så orolig för sådant eftersom jag vet att jag är en anpassningsbar mångsysslare.
Däremot tror jag en del av oss har matats med negativa attityder i överflöd, mer än vad människor som försöker sig på helt andra saker, gör. (Inte bara här på forumet alltså.) Just pengar är så laddat att en eventuell risk för vissa överskuggar alla möjligheter man faktiskt har att lyckas, så är det ju oftast inte med andra projekt man pysslar med. Om jag ville köpa en häst och här inne ställde frågan om det var möjligt att tävla högre klasser skulle nog ingen avråda mig ifrån att göra det för att vi troligtvis inte kommer nå målet, utan man skulle säga att resan var halva målet och att vi ska se till att ha kul när vi tränar så kanske vi når fram. Om någon säger att de ska testa att börja jogga för att bli hälsosammare och orka leka med barnen så får man knappast rådet att avstå pga vrickningsrisken + att tiden det tar att jogga faktiskt är tid iväg från barnen.
 
Jo vi har lån på vår fastighet. De senaste åren har strategin varit att försöka amortera ned dem men i ett lågt ränteläge och bra fart på börsen är det nog inte en så lönsam strategi. Det är därför jag ändrar den nu. Edit: Eller också är det nu strategin är bra, eftersom våra aktier och fonder ökat i värde, vi kan sälja dem och få loss pengar att betala lån för och sen ha mer pengar att investera i vår framtid. Vilket är bäst? Det vet man inte.

Jag har själv valt att investera i fonder istället för att betala av mitt studielån. Där har jag satt upp en gräns (uppåt) för när jag ska sälja och använda överskottet till att betala av en del av lånet. Jag tycker överhuvudtaget att det kan vara smart att både ha en gräns uppåt och neråt på när man vill gå ur en sparform. Det klassiska är ju att man blir småsnål och inte vill sälja i en uppåtgående marknad, missar "peaken" och sedan säljer för sent.

Det kapital vi har idag är fördelat på aktier, aktiefonder, räntefonder, privata pensionsförsäkringar (det är ju våra pengar det också) och pengar på bank. Så det är inte bara fonder men det är där jag börjar jobba nu.

Jag ser ingen anledning till att lägga in pengar på ett privat pensionssparande om man inte tjänar över brytgränsen, då är det bättre att man sparar på ett annat sätt. Troligtvis ändras möjligheten till avdrag för insättning på pensionsförsäkring.

Inför min egen pension är mitt mål att ha minimerat omkostnader. Därför ser jag ett värde i att amortera på lånen, försöka att inte behöva sitta i knä på elbolag etc. Där är ju förstås den allra bästa amorteringen att amortera med den sortens "gratispengar" som man kan skaffa genom att investera i en uppåtgående marknad. Vi gör saftiga amorteringar vid tillfälle, annars amorterar vi bara en liten summa varje månad som visserligen blir synbar efter några år men annars är rätt symbolisk.
Något att komma ihåg är att i arbetsför ålder finns ju möjligheten till extrajobb och dyl. för att förändra sin ekonomiska situation. Som pensionär kanske inte kroppen (eller knoppen!) håller för detta så då bör det vara så ordnat det bara kan bli. Tycker jag alltså;) Lycka till med dina investeringar!
 
Det klassiska är ju att man blir småsnål och inte vill sälja i en uppåtgående marknad, missar "peaken" och sedan säljer för sent.
Man får inte bli girig när man handlar med värdepapper.
Då så går det på tok.
Bra nog är något som är viktigt att tänka på där.

Något att komma ihåg är att i arbetsför ålder finns ju möjligheten till extrajobb och dyl. för att förändra sin ekonomiska situation. Som pensionär kanske inte kroppen (eller knoppen!) håller för detta så då bör det vara så ordnat det bara kan bli.
Jag har bytt yrke för att bl.a. kunna jobba extra som pensionär.
Det är en av mina strategier.
 
Jag hakar på! Har bara hunnit läsa sida 1, 2 och sista än. Men jag har varit inne på fonder i ungefär ½år mer aktivt och 1 års intresse innan det.
Har precis lagt om mitt sparande ganska så rejält efter att ha läst artikeln från Rika Tillsammans hur förvaltaravgifterna äter upp vinsten.. Men sparade några favoriter som jag gillar som branchfonder :)

Skulle jag förlora alla dessa pengar så klarar jag mig ändå, jag är ung och det kommer nog hinna svänga många gånger innan jag vill använda pengarna. Men förhoppningen är att slippa ta ett huslån den dagen jag ska köpa hus :)

återkommer när jag läst hela tråden!
 
Mycket intressant tråd.
@Gabbi Tror jag är lite smygkär i dig! =)

Själv började jag smådabbla i akter och sparande. för ca 2 år sedan. Allt jag investerar i aktier eller bostäder / bilar. Är inga pengar jag räknar med. Den dag jag säljer. Eller all avkastning dvs utdelningar, hyror man får utan att göra sig av med egendommen är pengar jag räknar med. Hittills har jag knappt tjänat några större summor dryga 10 000 före skatt på aktie handel. dvs inget. Samt att jag är en mästare på göra dåliga affärer. =) Köper nytt säljer begagnat till 50% av nyköps priset. Men visst man lär sig =)

Min personliga strategi är ju leva på utdelningar. Behöver ungefär 4.5 mille investerat för utdelningar för leva och spara med dagens standard. Men skulle lungt kunna leva halva den summan utan att direkt behöva snåla.

Blogg Tips
MMM Mr Money Mustache
Divent Mantra
Lunda Luppen
Äga min tid
Per Penning
Zen Habits
Minimalisterna

edit blä space postade!
 
Senast ändrad:
Några av inläggen har berört det här med "om det är ett jobb att förvalta sina egna pengar" och "om man är mest fri som anställd, egen företagare eller någon som lever på sitt kapital". Jag vill komma med med min infallsvinkel på det.

Jag var egenföretagare under några år vid sidan om jobbet och det passade inte mig något vidare. Jag har det mycket bättre och är mer fri som anställd, kom jag på. Arbetstidsregler, semesterlagstiftning, sjukpenning om man är sjuk, såna grejer. Jag har inga planer på att låta kapitalförvaltning bli ett nytt sorts jobb men naturligtvis kan jag se värdet i att jag själv är insatt och kan ta beslut och inse konsekvenserna av dem.

Jag är varken lat eller rädd för arbete och jag gillar mitt jobb, som är mycket meningsfullt. Men jag är väl en av dem som inte egentligen trivs så bra med 40-timmarveckan. Så en av de saker jag definitivt söker är att råda mer över min egen tid. Som pensionär kan jag välja att jobba, att ta extra uppdrag, att jobba ideellt med ungefär samma saker som idag. Jag kan se framför mig att jag kanske tar uppdrag som god man eller åker runt och sjunger på ålderdomshem, passar hundar och träffar mina barnbarn som jag hoppas att jag har vid det laget.
 
Jag älskar den här tråden!
Det hittills allra bästa jag har läst i den är det som @Ramona skrev om hästjejen som sålde prylar och pengarna växte till 70 000. Mycket, mycket inspirerande!

Jag vet att jag behöver bli bättre på att sälja saker. Nog för att det går att köpa och investera sig till rikedom - men att sälja saker, det är grejer det. Det brukar inte dröja särskilt länge förrän det ger en helt okej summa att göra något roligt med. Dessutom känns det ofta som "gratis pengar", även om det inte alltid är det. Gratis pengar = de allra bästa pengarna.

Angående att bli ekonomiskt oberoende, så kommer jag att bli det förr eller senare oavsett hur jag sparar eller placerar. (Det kommer ett ögonbrynshöjande arv så småningom...) Jag sparar och placerar för att det är lärorikt och roligt, och för att det är oerhört tillfredsställande att se tillgångarna växa.
 
Jag älskar den här tråden!
Det hittills allra bästa jag har läst i den är det som @Ramona skrev om hästjejen som sålde prylar och pengarna växte till 70 000. Mycket, mycket inspirerande!

Jag vet att jag behöver bli bättre på att sälja saker. Nog för att det går att köpa och investera sig till rikedom - men att sälja saker, det är grejer det. Det brukar inte dröja särskilt länge förrän det ger en helt okej summa att göra något roligt med. Dessutom känns det ofta som "gratis pengar", även om det inte alltid är det. Gratis pengar = de allra bästa pengarna.

Angående att bli ekonomiskt oberoende, så kommer jag att bli det förr eller senare oavsett hur jag sparar eller placerar. (Det kommer ett ögonbrynshöjande arv så småningom...) Jag sparar och placerar för att det är lärorikt och roligt, och för att det är oerhört tillfredsställande att se tillgångarna växa.


Skadar ju inte att lära sig nu tills dess att arvet droppar in.!

Sen att sälja saker. Tenderar alltid köpa nytt skit heh =). Men håller just nu på en mega utförsälning och verkligen hårdrensar där hemma.
 
Jag älskar den här tråden!
Det hittills allra bästa jag har läst i den är det som @Ramona skrev om hästjejen som sålde prylar och pengarna växte till 70 000. Mycket, mycket inspirerande!.
Men just den kommer med ett stort fett Cavet - det går kanske egentligen inte att göra utan att betala skatt (nu har jag ingen koll på om det finns specialregler för minderåriga)! Om man köper för att sälja igen är det skatt från krona ett. Om man säljer egna saker får man tjäna 50 000 innan man måste betala skatt.

Att kunna skattereglerna för den verksamhet man ägnar sig åt är A och O om man vill bli ekonomiskt oberoende. 1) aldrig blanda den egna privata ekonomin och verksamhetens ekonomi om man driver (eller borde driva) företag. 2) aldrig blanda inkomstslag.
 
Men just den kommer med ett stort fett Cavet - det går kanske egentligen inte att göra utan att betala skatt (nu har jag ingen koll på om det finns specialregler för minderåriga)! Om man köper för att sälja igen är det skatt från krona ett. Om man säljer egna saker får man tjäna 50 000 innan man måste betala skatt.

Att kunna skattereglerna för den verksamhet man ägnar sig åt är A och O om man vill bli ekonomiskt oberoende. 1) aldrig blanda den egna privata ekonomin och verksamhetens ekonomi om man driver (eller borde driva) företag. 2) aldrig blanda inkomstslag.
Säker på det? Tror inte det finns någon gräns så länge man säljer för mindre än anskaffningsvärde. Eftersom du inte går med vinst. Det är samma sak med företag. Visst du betalar massa skatt och grejer. Men först när du går med vinst. Dvs faktiskt börjar tjäna pengar. Det är ju samma sak med momsen. Du kan inte dra momsen i fall du inte har någon inkomst att dra momsen mot. Annars blir det ju seriösa problem när man säljer tex en begagnad bil eller mc. Jag sålde min mc för 60 000 Men inte fasiken behövde jag skatta för det?. Det enda vart att banken ställde massa frågor vart jag fått en sådan stor summa pengar ifrån när jag satte in det på kontot. Och hade ett säljkontrakt som stärkte försäljningen av mc'n.

Men det är ju ganska stor skillnad enligt ovan jämfört med tex köpa på loppis / tradera med målet att sälja för mer än anskaffningsvärdet. Bara sälja av saker som ligger hemma och dräller. Om det är verktyg, kläder, leksaker, hästar, bilar, skrot eller annat. Så är det oftast inget man tjänar pengar på. utan man frigör bara en del av det kapital man "investerat" i varor.
 
Jag skulle gärna se att vi i den här tråden lät uttrycket "investera" behålla sin egentliga mening, en kapitalinsats som förväntas leda till en framtida avkastning. Jag tror det blir kluddigt om konsumtion plötsligt kallas investering bara för att båda involverar pengar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp