Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken inspirerande tråd! :)

Har tänkt mig att utforma någon slags aktie- och fondportfölj som ska bli min lilla hobby. Bara för att se hur mycket en viss summa kan växa till sig. Handlar inte om några stora summor alls.

Ska läsa på i helgen och köra igång med projekten så snart mina nya bankkonton startat upp. Ajöss Nordea och Icabankens sparkonton!

Tack bla TS, @Gabbi och @Stereo ! :)
 
Hur ser ni på och värderar olika bloggares och författares tips och tillvägagångssätt? Eftersom jag själv kan väldigt lite inom området ekonomi är jag förmodligen lätt att lura.

Jag kikade lite på inläggen som du @Gabbi postade om att bli rik och nu är jag lite konfunderad. Dels verkar bloggaren vara väldigt inkörd på Avanzas konton och fonder, är det för att den är bäst eller för att han har ett eget intresse där? Sen promotar han Better Globes väldigt hårt och jag drog öronen till mig ordentligt när jag läste detta.
 
Eftersom jag själv kan väldigt lite inom området ekonomi är jag förmodligen lätt att lura.

Förmodligen jag också. Så där gäller det väl att aldrig koppla förbi sin egen hjärna och sitt eget omdöme och komma ihåg, att om något låter för bra för att vara sant är det oftast det. Sen får man nog tänka lite som @Stereo skrev också, att man kommer göra misstag som kostar ibland. Men förhoppningsvis lär man sig.

Sen tänker jag också såhär: Jag har haft fondsparande i 30 år. Inga stora summor men dock under lång tid. Den risk man tar i fondsparande är inte så förfärligt stor egentligen.
Om du köper aktier i ett enstaka bolag tar du en större risk. Ta exemplet Telia (jag har själv 200 aktier i Telia, vilken misslyckad affär!!!) eller SAAB Automobile. Fonder investerar i många bolag. Visst, börsen går ned ibland och då minskar marknadsvärdet för mina andelar. Men om jag inte måste sälja just då, av någon anledning, spelar inte det någon större roll. Efter dåliga år kommer goda år, och måste du inte sälja just när tiderna är dåliga kan du ju vänta.

Sen finns det förstås stora världshändelser i stil med krig. Men då kanske man har större problem än att sparkapitalet minskar i värde.
 
Fast det går inte att jämföra. Att kolla avtal tar max en timme när man sätter igång. Igår (se superspartipstråden) när jag kollade el, villahem- och bilförsäkring drog jag ner på kostnader motsvarande 1590 kr och det tog max en timme. Dessutom fortsätter dessa priser att gälla nästa år osv. Hade jag gått till jobbet hade jag fått nån 200-ing för motsvarande tid.
Att tänka går dessutom att göra lite när som helst, på väg till jobbet, när man matar en fisk, när man tittar på ett tråkigt TV-program etc...
Det jag tycker är knepigt är att nästan alla avtal man skriver (el, telefoni, banklån etc) är bundna på 2 år (för det mesta) så då får man ha koll på när avtalen löper ut och leta alternativ då. Och varje gång nåt av mina avtal börjar löpa ut, ringer t.ex. telefonibolaget och erbjuder nåt som låter jättebra och som jag faller för och så sitter jag där 2 år till..... Ja, jag är nog korkad. Men, om man inte tecknar bundna avtal så brukar väl priserna bli högre?
 
Jag har nånting som jag sparar i - privat pensionsfond. Där har jag på 10 år tjänat 15000:-, har satt in 45000 och nu finns där 60000. Hade känts bättre att ha dom i madrassen. Jag skulle enkelt kunnat sparat 150 kr mer i månaden och då haft några kronor mer.
Finns det något bra alternativ - jag kommer aldrig att köpa o sälja värdepapper själv?
Premieobligation?
 
Hur ser ni på och värderar olika bloggares och författares tips och tillvägagångssätt? Eftersom jag själv kan väldigt lite inom området ekonomi är jag förmodligen lätt att lura.

Jag kikade lite på inläggen som du @Gabbi postade om att bli rik och nu är jag lite konfunderad. Dels verkar bloggaren vara väldigt inkörd på Avanzas konton och fonder, är det för att den är bäst eller för att han har ett eget intresse där? Sen promotar han Better Globes väldigt hårt och jag drog öronen till mig ordentligt när jag läste detta.

De flesta som ger råd i finansvärlden gör det på ett eller annat sätt för att berika sig själva. En del får provision, andra är rena bedragare, andra är lurade själva och några tjänar pengar på att hitta på råd oavsett om de har några insikter eller inte.

Allting som låter för bra för att vara sant - är det också. Finns det enkla, riskfria sätt att bli rik hade aldrig någon jäkel tipsat om dem.

Däremot finns det gott om sätt att få avkastning med risk. Håller man sig till traditionella former (håller sig undan allt spelliknande och högrisk typ derivathandel) är riskerna ganska lätta att bedöma. Lägre risk = lägre avkastning.

Apropå Avanza så finns det många nätmäklare med bättre eller liknande utbud, så det är inte något unikt företag.
 
Hur ser ni på och värderar olika bloggares och författares tips och tillvägagångssätt? Eftersom jag själv kan väldigt lite inom området ekonomi är jag förmodligen lätt att lura.

Jag kikade lite på inläggen som du @Gabbi postade om att bli rik och nu är jag lite konfunderad. Dels verkar bloggaren vara väldigt inkörd på Avanzas konton och fonder, är det för att den är bäst eller för att han har ett eget intresse där? Sen promotar han Better Globes väldigt hårt och jag drog öronen till mig ordentligt när jag läste detta.

Vet att just Jan har både Nordnet och Avanza men kör Avanza av gammal vana. Jag gör samma. Jag är heller inte impad av Better Globe, tror det är lite av ett luftslott, men jag lyssnar gärna på andra saker han skriver.

(En anledning att Avanza är bra är ju att de har minikontot med väldigt lågt courtage och att de var först ut med kostnadsfri fond. Således ett mycket bra alternativ för småsparare.)
 
Hur ser ni på och värderar olika bloggares och författares tips och tillvägagångssätt? Eftersom jag själv kan väldigt lite inom området ekonomi är jag förmodligen lätt att lura.

Jag kikade lite på inläggen som du @Gabbi postade om att bli rik och nu är jag lite konfunderad. Dels verkar bloggaren vara väldigt inkörd på Avanzas konton och fonder, är det för att den är bäst eller för att han har ett eget intresse där? Sen promotar han Better Globes väldigt hårt och jag drog öronen till mig ordentligt när jag läste detta.
Bra att du tänker kritiskt! :)

Jag kan bara tala för mig själv här, och MITT tillvägagångssätt är att läsa i princip allt jag kommer över. Tro det eller ej, jag är faktiskt inte jätteintresserad av ekonomi(ska teorier i alla fall) och skulle kunna läsa betydligt mer än vad jag gör, men jag försöker alltid få input från flera källor om samma fenomen/teori/whatever. Ju mer jag läser desto mer lär jag mig, och kan bilda mig en egen uppfattning.

Vad jag aldrig någonsin gör är att köpa någon bloggares/författares/journalists tips rakt av. Jag kan bli intresserad av en investeringsmöjlighet via t ex en blogg, men sedan är det mitt ansvar att själv läsa på och bilda mig en egen uppfattning. Allting jag gör är mitt eget ansvar och ingen annans, följer jag ett "dåligt" råd är det mitt fel och inte den som gav rådet.

Om jag ska ge något råd är det att läsa mer. Känner man sig osäker och att man inte har koll, skaffa koll! Känns det krångligt? Utgå från t ex den länkade bloggen och syna alla hans råd i sömmarna genom att t ex googla de teorier och den statistik han nämner. Gå igenom hans källor. Stöter man på begrepp man inte förstår, googla dem. Läs en annan bloggare, läs ett nummer eller två av Privata Affärer, gå en kurs i aktiekunskap på Folkuniversitetet, gör vad du behöver göra för att skaffa dig mer kunskap.

Krångligt och jobbigt? Ja det var det här med hinder och svårigheter... ;) Men kanske man rentav kommer på sig själv med att ha roligt - det gjorde jag!

Ang. Better Globe så är MIN åsikt att det är en investering med HÖG risk. Jag tycker dock, efter att ha läst på en hel del, att det är ett intressant projekt som kombinerar välgörenhet med möjliga framtida vinster, så jag har satt lite pengar där. Men det är MITT val, efter MIN bedömning, och med vetskapen om att det är just en HÖGRISKINVESTERING. Better Globe är min galna trisslott! Kul projekt, går det vägen så gör det, går det inte vägen så jahapp.
 
Det jag tycker är knepigt är att nästan alla avtal man skriver (el, telefoni, banklån etc) är bundna på 2 år (för det mesta) så då får man ha koll på när avtalen löper ut och leta alternativ då. Och varje gång nåt av mina avtal börjar löpa ut, ringer t.ex. telefonibolaget och erbjuder nåt som låter jättebra och som jag faller för och så sitter jag där 2 år till..... Ja, jag är nog korkad. Men, om man inte tecknar bundna avtal så brukar väl priserna bli högre?

Njae, tror mitt elavtal är helt obundet, eller om det var en månad. Bilförsäkring och hemförsäkring ett år.. Första steget kan ju vara att inte köpa något från någon som söker dig. Regeln; om de jagar dig, så är affären troligtvis bättre för dem än för dig.
 
Ang. Better Globe så är MIN åsikt att det är en investering med HÖG risk. Jag tycker dock, efter att ha läst på en hel del, att det är ett intressant projekt som kombinerar välgörenhet med möjliga framtida vinster, så jag har satt lite pengar där. Men det är MITT val, efter MIN bedömning, och med vetskapen om att det är just en HÖGRISKINVESTERING. Better Globe är min galna trisslott! Kul projekt, går det vägen så gör det, går det inte vägen så jahapp.

Tänkte på det där med Better Globe imorse, och jag tror det jag har mest emot det är att det är ett MLM. Trots att jag lärt mig mycket om ekonomi och uppskattat att prata med sådana som kommit längre än jag, så har jag blivit helt allergisk mot MLM på kuppen. Folk har velat tjata i mig att jag ska sälja hälsodrycker, och sedan andelar av spelsidor och sedan resklubbar och sen träd och nä jag vet inte allt. Jag slår bakut så fort jag hör första krångliga förklaringen med andelar och globals och shares och folk under en dyker upp. Jag har insett att jag gillar raka enkla och begripliga saker. Man har ett hus, man hyr ut det.
 
Rapporterar lite grejer jag har tagit reda på, ifall någon har nytta av det:

Om du vill flytta värdepapper eller fonder från en vanligt VP-depå till ett investeringssparkonto betraktas det ur skattesynpunkt som en försäljning och ger med andra ord skatt på ev vinst. Så om du har någon lämplig förlustaktie som du vill göra dig av med kan det vara lämpligt att sälja av och dra nytta av den. Om flytten ska genomföras är det bra att göra vid ett årsskifte för att undvika dubbelbeskattning, stod det någonstans. Hur illa de i så fall räknar på Skatteverket förstår jag inte för det kan väl inte vara någon stor sak att man får skatten på ISK beräknad på de dagar som man faktiskt har haft tillgångar på sitt ISK. Men men. Så stod det i alla fall.

I och med detta känns det inte bråttom att flytta allt till ISK men däremot kan det ju vara bra att förlägga sitt nya sparande där.
 
Fast ekonomisk frihet är, som jag ser det, just att inte behöva tänka på pengar, inte att jaga varenda krona och ständigt fundera på hur man kan tjäna mer. Utan kunna ägna sig åt det man tycker är roligt, inte åt att öka sina pengar.
Jag behöver inte flera saker eller bränna mera pengar.
Jag har redan alldeles för många prylar och har kört i 190 knyck så att det räcker.

Jag vill ha tid att vara i nuet.
Det är mycket billigt.
 
Om du vill flytta värdepapper eller fonder från en vanligt VP-depå till ett investeringssparkonto betraktas det ur skattesynpunkt som en försäljning och ger med andra ord skatt på ev vinst.

Vid närmare eftertanke är det ju då klokt att vänta med den transaktionen till börsen har backat jämfört med idag.

En fråga till er som använder Avanza. Är deras aktie- och fondkonto samma sak som en VP depå?
 
Jag hoppar gärna in i tråden, då jag länge varit väldigt intresserad av ekonomi och drömmen om ekonomisk frihet. Jag läser gärna bloggar om ekonomi när jag ramlar över dem (Bolmesons blogg var ny för mig dock, så det var kul att hitta något nytt att läsa). Pengar och ekonomi är helt enkelt ett stort intresse för mig.
Själv är jag dock långt ifrån att ha någon drömsits rent ekonomiskt då jag är arbetslös (eller ja, jag har just skaffat två extrajobb, men jag är såklart ute efter att hitta ett heltidsjobb så snart som möjligt) och mitt sparkonto har lidit rätt kraftigt av detta och är nästan nere på noll. Men jag försöker ändå att tänka positivt och så snart jag har ett jobb med en stadig lön som trillar in, så vill jag börja försöka implementera lite av lärdomarna i min egen ekonomi.

Jag har aldrig handlat med aktier, fonder eller värdepapper men jag är ändå nyfiken på att börja så snart det är möjligt. Är dock total nybörjare, så egentligen skulle jag behöva gå en kurs eller något. Någon som har något tips? =)

Någon som har skaffat ett kreditkort med någon typ av belöningssystem knutet till det? SAS Eurobonus till exempel, eller något annat? Hur har det fungerat för er?
 
Fast ekonomisk frihet är, som jag ser det, just att inte behöva tänka på pengar, inte att jaga varenda krona och ständigt fundera på hur man kan tjäna mer. Utan kunna ägna sig åt det man tycker är roligt, inte åt att öka sina pengar.

Och att slippa vara så sparsam, förutom att slippa jaga inkomster.

Min svärfar försörjer sig till stor del på sätt som beskrivs som "ekonomiskt oberoende" i tråden. Han är rätt förmögen, behöver inte vara sparsam överhuvudtaget. Lever snarare vräkigt. Men han lägger rätt mycket tid på alla möjliga transaktioner - kollar aktiejox, kollar fastighetsmarknaden osv. Han verkar trivas, men "ekonomiskt oberoende" är det sista han eller jag skulle kalla honom.

Sen tycker jag att det jobb han lägger ner är så tråkigt så klockorna stannar. Vettig utbildning, vettigt jobb och vettig lön, känns för mig hundra gånger friare. Då jag kan göra sådant jag tycker är roligt!

Plus att den där stora kärleken till PENGAR inte kan tolkas som oberoende, tycker jag. Snarare tvärtom.

Så sett vore väl det optimala oberoendet att klara sig utan pengar helt, men det är ju sällsynt.
 
Plus att den där stora kärleken till PENGAR inte kan tolkas som oberoende, tycker jag. Snarare tvärtom.
Men det är inte den som är drivkraften för de som lyckas.
För det fungerar inte.
Drivkraften är sporten och spänningen i det hela.
Om man inte gillar det så blir det ingen framgång.
 
Och att slippa vara så sparsam, förutom att slippa jaga inkomster.

Min svärfar försörjer sig till stor del på sätt som beskrivs som "ekonomiskt oberoende" i tråden. Han är rätt förmögen, behöver inte vara sparsam överhuvudtaget. Lever snarare vräkigt. Men han lägger rätt mycket tid på alla möjliga transaktioner - kollar aktiejox, kollar fastighetsmarknaden osv. Han verkar trivas, men "ekonomiskt oberoende" är det sista han eller jag skulle kalla honom.

Sen tycker jag att det jobb han lägger ner är så tråkigt så klockorna stannar. Vettig utbildning, vettigt jobb och vettig lön, känns för mig hundra gånger friare. Då jag kan göra sådant jag tycker är roligt!

Plus att den där stora kärleken till PENGAR inte kan tolkas som oberoende, tycker jag. Snarare tvärtom.

Så sett vore väl det optimala oberoendet att klara sig utan pengar helt, men det är ju sällsynt.

Det är väl lite det jag menar, att försörja sig på pengaförvaltning (om man inte har så mycket pengar att man kan lägga dem i en räntefond och leva gott på avkastningen) är inte att vara ekonomiskt oberoende så mycket som att byta jobb. Men jobba måste man, oavsett. Om man tycker det är väldigt kul, så kan det ju vara ett vettigt jobb att byta till, precis som med alla andra jobb. Men oberoende blir man ju inte, inte från arbete i alla fall. Däremot från arbetsgivare, precis som alla andra egenföretagare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp