Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag slänger in en fråga här eftersom ni verkar ha så bra koll :D
Jag kommer nästa månad att ha ca 35000 kr som ska in i sparandet. Har idag fyra fonder/aktiefonder jag sparar i.
En högrisk aktiefond mamma och pappa sparat i sedan jag föddes till jag fyllde 18. Den har gått väldigt bra det senaste och jag har nu sålt av vinsten för att säkra den. Tanken är att på sikt avveckla hela den här fonden då det är en av fonderna det vart mycket skriverier om eftersom den är onödigt dyr...
Två mellanrisk fonder blandat ungefär 50/50 aktier och fonder. Det är i de här två fonderna jag tänkt fördela pengarna nu
En lågrisk fond där jag har ungefär 15000 för att täcka om bilen går sönder, katterna blir sjuka och liknande.

Så frågan är nu ska man slänga in alla pengarna på en gång i mellanrisk fonderna eller ska man lägga in säg 2000 kr åt gången under en viss period för att sprida risken lite? I så fall under hur lång period ska man sprida ut det och hur ofta ska man köpa?

En ny högrisk fond känns inte aktuellt just nu då tanken är att vi ska börja leta hus inom 2-3 år så jag vill inte ta för hög risk även om jag är beredd att ta en viss risk.
 
Jag har flyttat och det kostar förstås en massa pengar. Speciellt när jag behöll mitt hus möblerat, dvs var tvungen att köpa nya möbler i nya lägenheten.

Men sparar iaf 15-20 % varje månad och har handlat lite billigare nu när börsen varit lite nedåt. Har räknat ut att jag förmodligen kommer kunna sluta jobba om 20 år (under förutsättning att ingen jättekatastrof inträffar) och det känns rätt häftigt. Sedan om jag gör det, är en annan femma. ;)
 
Väldigt länge sen jag läste tråden, jätteglad att jag såg den nu och hittade tillbaka!

Jag har ökat mitt månadssparande nu när börsen är billig. Sparar allt automatiskt fortfarande i fonder, köper aktier aktivt när jag känner för det men har inte riktigt näsa för det alltid så fonderna är min stabilitet. Köper numera endast stora och stabila bolag, typ.. ;)

Mitt konto har ökat 6.4% i år, dotterns som jag förvaltar har ökat 8.3%. Men H&M är ett litet sänke hos oss båda, som jag ändå tror på för framtiden och köper mer.

För all investering så tror jag på att köpa ex månadsvis/regelbundet för att minska risken för att råka köpa mitt på toppen. Då köper jag både i uppförsbackar och nedförsbacke. Att jag skulle vara klokare än alla andra och pricka rätt köp och sälj lägen tror jag inte på själv.

Har 7 fonder och 10 aktier idag. Nöjd med spridningen :)
 
@Piek grattis till vinsten. Jag brukar sprida köpen lite för att inte bli så beroende av hur det går på börsen en viss dag. Om det är rätt eller fel vet man först efteråt.

Jag kan också tillägga att viss statistik tyder på att det för det mesta är fel att sprida ut inköpen, jämfört med att köpa allt på en gång, även om det känns rätt. Kolla t ex Rika tillsammans som har ett inlägg om just den saken.
Jag sprider inköpen över några dagar eller veckor, inte över flera månader.
 
Jag har haft en årlig avkastning på 12% på min aktieporfölj sen jag gick in 2009 efter börskraschen. Jag tror det finns kraft kvar på börsen. Men det oroar mig lite att vi inte haft någon större dipp på snart 9 år. 2015 hade vi ju en liten dipp med greklandskrisen men det blev ingen jättestor sättning på börsen ändå.
 
Hej alla, vad tyst det var här då.

Idag har jag roat mig med att göra lite pensionsprognoser för mig och maken på minpension.se. Ju äldre man blir desto mer relevant blir det ju att titta på hur ekonomin kommer att se ut den dagen. Eftersom vi båda två, som de flesta, kommer att ha högre pension de första fem åren då tjänstepension betalas ut, är det mest intressant att se vad som händer efter det. Jag hade ju tänkt leva länge.

Om maken och jag båda skulle gå i pension vid 63, blir vår inkomst efter skatt efter fem år som pensionärer 57% av den inkomst vi har idag. Det gäller alltså att ha en rätt bra slant undanstoppad för olika eventualiteter den dag man slutar jobba, eftersom det inte kommer finnas så stort utrymme för sparande. Och det blir också betydligt svårare att få lån om något skulle hända med huset, t ex.

Dessutom har jag ju planer på att antingen gå ned i arbetstid eller helt sluta jobba i förtid dvs innan jag kan ta ut pension. Detta är mitt andra stora sparmål. Att minska inkomsten de sista åren på arbetsmarknaden gör inte så stor skillnad för min pension, om prognoserna stämmer. Merparten av min tjänstepension är ju ihopjobbad sedan tidigare.
 
Är det någon som vet hur Avanza räknar när man anger Utveckling i år på tex ett ISK? (Procenttalet där.)
 
Är det någon som vet hur Avanza räknar när man anger Utveckling i år på tex ett ISK? (Procenttalet där.)
Haha det där har jag med funderat på för jag får inte ihop det alls!

Jag började köpa aktier i april i år med utvecklingen i år och utvecklingen sedan köp är helt olika?! Även gått minus i procent på ena kontot men plus i kronor...?
 
Haha det där har jag med funderat på för jag får inte ihop det alls!

Jag började köpa aktier i april i år med utvecklingen i år och utvecklingen sedan köp är helt olika?! Även gått minus i procent på ena kontot men plus i kronor...?
Kan inte plus i kronor vara utdelningar?
Utveckligen i år är väl på hela kalenderåret, inte sen du köpte dina aktier? Så har jag tänkt att det är.
 
@Trissa
@Carand
@tigerflicka

Utveckling i år är alla förändringar av ens innehav under året. Om ni har en krona aktier i Företag A och värdet ökar till 2 kr så blir utvecklingen i år +100%. Om ni sedan köper aktier i Företag B för en miljon och de minskar till en halv miljon kommer utvecklingen i år stå på ca +50%, även om ni i praktiken har förlorat 500 000 kr.

Om ni däremot köpt både Företag A (1 kr) och Företag B (1 miljon kronor) samtidigt och de utvecklades på samma sätt som exemplet hade utveckling i år stått på ca -50% då innehav av större värde väger tyngre om de innehavs samtidigt.

Utveckling sedan köp är förändringarna av ens nuvarande innehav. Om ni köper aktier för 1 kr och aktierna ökar i värde till 2 kr kommer utveckling sedan köp vara 100%. Om ni sedan köper aktier för en miljard kommer utveckling sedan köp vara närmare 0%.
 
Kände mig rätt nöjd som vågade hoppa på tåget och tecknade climeon när de börsnoterades. Tyvärr sålde jag de flesta när de stigit 50% o nu har de stigit närmare 87%!
 
Kände mig rätt nöjd som vågade hoppa på tåget och tecknade climeon när de börsnoterades. Tyvärr sålde jag de flesta när de stigit 50% o nu har de stigit närmare 87%!
O så lite nätta 100% mot slutet av dagen..om man ändå hade haft lite is i magen med att sälja :cautious:
 
Dags att putta upp den här tråden tycker jag!
Hur gick det för er förra året? :)

Jag är jättenöjd med mitt första år som aktiehandlare!
Jag har två ISK-konton, det ena var upp 8,25% och det andra 26,69% i genomsnittlig årsavkastning. Jag har bara hållt på sedan april -17, så det är ju inte ett helt år ännu. Gissar att det är därför jag inte får ut någon sharpe-kvot?
 
Största innehavet med indexfonder upp ca 10% som förväntat. Aktiekontot likaså upp ca 10%. Dock tyngdes det en del av tex HMs nedgång och jag har valt att behålla.

Under året har jag lärt mig att sälja av och hämta in vinst vilket jag varit dålig på då jag gillat att sitta och beundra mitt låga GAV men nu inser jag att det är bättre att sälja av och sen köpa tillbaka. Så i slutet på året sålde jag av både RohVac och Invent Medic efter deras positiva PM men de är välkomna tillbaka i portföljen när de gått ner lite igen :D
 
Dags att putta upp den här tråden tycker jag!
Hur gick det för er förra året? :)

Jag är jättenöjd med mitt första år som aktiehandlare!
Jag har två ISK-konton, det ena var upp 8,25% och det andra 26,69% i genomsnittlig årsavkastning. Jag har bara hållt på sedan april -17, så det är ju inte ett helt år ännu. Gissar att det är därför jag inte får ut någon sharpe-kvot?
Grattis till att du är igång med aktiesparandet! :) För mig är det snart fyra år sedan jag startade nu, och det enda jag ångrar är att jag inte började 15 år tidigare. :D

Mitt innehav består mest av billiga indexfonder kryddat med några enstaka aktier. Jag sparar regelbundet och långsiktigt utan några ambitioner att klå börsen. Mitt innehav har gått upp drygt 10% i år, där aktierna stått för en ökning på 45%. Det roligaste med året var dock att jag uppnådde ett stort sparmål strax innan årsskiftet! Men långt kvar till ekonomiskt oberoende tyvärr. ;)

Sharpekvoten tycker jag är lite sisådär intressant, åtminstone den som beräknas på 12 månader då den är så känslig för hur börsens upp- och nedgångar sett ut just under det tidsspannet. För något åt sedan låg min Sharpekvot på typ 0,5, idag ligger den på 1,29 och för ett par veckor sedan närmare 2. Så länge jag sparar långsiktigt och är trygg i mina val så tittar jag inte så mycket på den.
 
Grattis till att du är igång med aktiesparandet! :) För mig är det snart fyra år sedan jag startade nu, och det enda jag ångrar är att jag inte började 15 år tidigare. :D

Mitt innehav består mest av billiga indexfonder kryddat med några enstaka aktier. Jag sparar regelbundet och långsiktigt utan några ambitioner att klå börsen. Mitt innehav har gått upp drygt 10% i år, där aktierna stått för en ökning på 45%. Det roligaste med året var dock att jag uppnådde ett stort sparmål strax innan årsskiftet! Men långt kvar till ekonomiskt oberoende tyvärr. ;)

Sharpekvoten tycker jag är lite sisådär intressant, åtminstone den som beräknas på 12 månader då den är så känslig för hur börsens upp- och nedgångar sett ut just under det tidsspannet. För något åt sedan låg min Sharpekvot på typ 0,5, idag ligger den på 1,29 och för ett par veckor sedan närmare 2. Så länge jag sparar långsiktigt och är trygg i mina val så tittar jag inte så mycket på den.

Tack!
Jag är så glad att jag kom igång förra året, efter att ha pratat om det men inte kommit till skott i flera år :p Jag och sambon "tävlar" lite om vems portfölj som går bäst, så vi sporrar varandra till att spara så mycket det bara går, vilket gör det lite extra kul.

Grattis till uppnåendet av sparmålet! :up:

Okej, tack för informationen :) Finns det sharpekvot på längre perspektiv också?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp