Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
ja hua vilken trist sommar! Men man får se det som det är rea istället :angel: Jag har under veckorna köpt mer HM, Nobina och ngr i Braincool, två sista har gått upp men HM fortsätter sjunka... Ngn ny utdelningsaktie som poppat upp hos er? Jag märker att jag spretar lite för mkt och har köpmani då det blir både utdelningsaktier, fonder, spänningsaktier och investmentbolagsaktier.. Precis så jag bestämde mig för att inte göra.... Dottern har lite försäkringspengar till och just nu spanar jag på om jag ska köpa lite fonder iom att de gått ner så mkt i sommar och kanske får ses som rea?
 
ja hua vilken trist sommar! Men man får se det som det är rea istället :angel: Jag har under veckorna köpt mer HM, Nobina och ngr i Braincool, två sista har gått upp men HM fortsätter sjunka... Ngn ny utdelningsaktie som poppat upp hos er? Jag märker att jag spretar lite för mkt och har köpmani då det blir både utdelningsaktier, fonder, spänningsaktier och investmentbolagsaktier.. Precis så jag bestämde mig för att inte göra.... Dottern har lite försäkringspengar till och just nu spanar jag på om jag ska köpa lite fonder iom att de gått ner så mkt i sommar och kanske får ses som rea?
Jag är fortsatt negativ men börjar tänka att det kanske snart är köpläge. Vad gäller utdelningsaktier så kvarstår min fundering tidigare i tråden
 
Jaha, här var det ganska lugnt nuförtiden. Vad säger ni om att lyfta blicken från den lite sega utvecklingen på börsen och titta på den övergripande planen? Hur går det för er, hur ligger ni till mot era mål?
 
Jaha, här var det ganska lugnt nuförtiden. Vad säger ni om att lyfta blicken från den lite sega utvecklingen på börsen och titta på den övergripande planen? Hur går det för er, hur ligger ni till mot era mål?
Jag har inte vad jag skulle kalla en plan men väl en struktur och några principer som jag i slutändan tror kommer att leda till ett bra läge.

Inkomster:
Pluggar i ett år till och lever därmed på CSN och lön från deltidsjobbet. Maxar CSN och har gjort det hela studietiden eftersom det är så förmånligt.

Fasta utgifter:
Låg boendekostnad trots bostadsrätt i Stockholm eftersom jag bara äger halva och vi köpte ett renoveringsobjekt i en förort. Min del av lånet är liten och jag skulle kunna amortera av nästan allt i en klump men väljer att låta bli eftersom jag hoppas på börsnedgång och då vill ha pengar redo att lägga in. Funderar på att dessutom öka belåningsgraden i sådana fall. Har prioriterat bland abonnemangen och har få och billiga. Studentpriser på mycket som SL-kort och fackmedlemskap, betalar bara tio procent av bilen eftersom den varken är min eller mitt beslut men jag blir skjutsad ibland.

Rörliga utgifter:
Äter mycket vegetariskt och veganskt utan att låta mig lockas alltför ofta av de spännande men dyra ingredienser som dyker upp i vissa sådana recept. Låter ofta extrapriser styra inköpen vilket inte är någon uppoffring eftersom jag annars lätt drabbas av förlamande idétorka kring vad jag ska äta. Shoppar i princip aldrig kläder. Går ut och äter ett par gånger i månaden och snusar men det blir inga stora summor.

Tack vare ovanstående har jag ofta runt 7 000 över en vanlig månad och det gör att det känns kul att engagera mig i ekonomin och investeringar. Efter den lilla börsnedgången har jag börjat lägga in en del av dessa i fonder för långsiktigt sparande.

Gällande klumpsumman som jag fick loss efter att ha sålt min gamla lägenhet tänker jag lite annorlunda: Dels vill jag förlora så lite av den som möjligt, så jag håller den utanför börsen i väntan på en större nedgång. Dels tänker jag på principen att ens konsumtionsnivå bör styras av förväntad livstidsinkomst snarare än vad man råkar få in per månad under den period av livet man för tillfället befinner sig i. Mot bakgrund av den och det faktum att vi eventuellt vill ha barn inom de närmsta åren så har jag lagt stora summor på resor under det här och föregående år. Det var rätt läge i livet att resa, även om det innebär att mitt nettosparande för dessa två år blir negativt. Klumpen har minskat men är långt ifrån borta.

Framöver tänker jag mig ökad inkomst när jag börjar jobba heltid igen och förhoppningsvis även kan få upp månadslönen. De stora resorna är avklarade och håller jag utgifterna på en nivå som liknar den nuvarande så kan jag spara runt 70 procent även om heltidslönen skulle ligga still.
 
@TygerTyger När jag startade tråden för tre år sedan hade jag en plan som gick ut på att gå i pension 10 år senare och då kunna ersätta en del av inkomstbortfallet med passiv inkomst från sparat kapital.

Den planen har ändrat sig ganska kraftigt eftersom jag fått barnbarn och vill sluta jobba tidigare, redan om fyra år helst, om det går. Då är jag för ung för att ta ut allmän pension (räknar med att höjd pensionsålder har införts vid det laget) så jag behöver då finansiera ett antal år utan någon inkomst eller möjligen bara tjänstepension. Då räcker inte de passiva inkomsterna så jag kommer leva på kapitalet. Ju billigare jag kan leva, desto längre räcker pengarna så klart. Och jag behöver ju också ta hänsyn till när min man vill sluta jobba och se till att vi båda har en del pengar kvar eftersom jag har tänkt leva länge.

Jag har en summa X som jag vill få ihop och när jag har den kan jag sluta jobba om jag vill.

Så i år har jag dubblat sparbeloppet per månad och också rensat kraftigt på utgiftssidan. Mitt månadsbelopp sätter jag framför allt i breda indexfonder med lite spridning på olika marknader, jag behöver också börja dra ned andelen aktier lite lugnt och fint när det är läge att balansera om.

I somras deltog jag i en utmaning på nätet för att ytterligare pressa konsumtionsnivån och upptäckte hur löjligt billigt jag kan leva. Så jag känner mig ganska optimistisk kring möjligheten att lyckas med min plan. Förutsatt naturligtvis att inte det finansiella systemet brakar samman eller det blir världskrig eller något.
 
Jaha, här var det ganska lugnt nuförtiden. Vad säger ni om att lyfta blicken från den lite sega utvecklingen på börsen och titta på den övergripande planen? Hur går det för er, hur ligger ni till mot era mål?

Ja, börsen har varit riktigt trist senaste tiden. Nästan hela årsuppgången raderad :( Finns dock några guldkorn man får glädja sig åt :up: Jag behöver ändå backa upp mina aktier med andra värdepapper och sparformer så jag satsar på det nu när börsen går sämre. Jag håller också koll på aktierna på bevakningslistan och köper nån då och då.

Skatten på ISK-har ju höjts nu, och jag försöker fortfarande vänja mig vid den kontoformen...

Har tyvärr haft några ekonomiska bakslag (oväntade reparationer m.m.) så det är väl ett gupp mot den långsiktiga planen kan man kalla det :meh: Men det är bara att ta nya tag!
 
Googla Frugalwoods och Uber Frugal challenge.
Tack för ett bra tips! Det är gjort och vi har signat upp oss. Sen fick vi ett maratonlångt mejl med elva uppgifter att gå igenom första dagen. :eek: Just nu hinner vi verkligen inte med att köra så intensivt (eller jag hinner men min man jobbar en massa övertid just nu och jag tänker inte driva projektet) så vi samlar mejlen på hög och betar av dem när vi hinner. Under tiden är det i alla fall en bra påminnelse om att strypa onödiga utgifter. :)
 
Tack för ett bra tips! Det är gjort och vi har signat upp oss. Sen fick vi ett maratonlångt mejl med elva uppgifter att gå igenom första dagen. :eek: Just nu hinner vi verkligen inte med att köra så intensivt (eller jag hinner men min man jobbar en massa övertid just nu och jag tänker inte driva projektet) så vi samlar mejlen på hög och betar av dem när vi hinner. Under tiden är det i alla fall en bra påminnelse om att strypa onödiga utgifter. :)

Jag kan också tipsa om facebookgruppen Frugals i Sverige. Det är inte så mycket aktivitet där nu, men kan ju bli.
 
Jag letade efter sparkonton med bästa ränta och hamnade hos Svea Ekonomi som ger 0.85%, tittade runt lite på deras hemsida för att se vad det var för företag och hamnade på bolånesidan där de ger snitträntan för deras bolån som är 6 % !

Hur kan någon ta sex procent i ränta för bolån idag, det är ju ren ockerränta? Vem accepterar sådan ränta när man har bostaden som säkerhet?
 
Är lite sugen på att försöka sprida mina utdelningar jämnare under året. Vad har ni för utdelningsaktier och när ger de utdelning?
 
Är lite sugen på att försöka sprida mina utdelningar jämnare under året. Vad har ni för utdelningsaktier och när ger de utdelning?

Jobbar på samma sak, har nästan bara utdelningar där på våren och framförallt i maj. Kommer dock få utdelning om några dagar av Castellum. Sista dagen för att köpa med utdelning är imorgon.

Jag handlar ännu bara på svenska marknaden och känner mig för oerfaren för att kliva ut i världen. Men som sagt, då hamnar jag där med att alla utdelningar är på våren. Det gör kanske inte något...
 
Jag letade efter sparkonton med bästa ränta och hamnade hos Svea Ekonomi som ger 0.85%, tittade runt lite på deras hemsida för att se vad det var för företag och hamnade på bolånesidan där de ger snitträntan för deras bolån som är 6 % !

Hur kan någon ta sex procent i ränta för bolån idag, det är ju ren ockerränta? Vem accepterar sådan ränta när man har bostaden som säkerhet?

Bästa sparräntan just nu med statlig insättningsgaranti och rörliga uttag har nog GCC. De är rätt anonyma, har ingen aning om huruvida de är något att ha eller inte. 6 % är sjukt, men det finns folk till allt tänker jag...
 
Bästa sparräntan just nu med statlig insättningsgaranti och rörliga uttag har nog GCC. De är rätt anonyma, har ingen aning om huruvida de är något att ha eller inte. 6 % är sjukt, men det finns folk till allt tänker jag...
Jag tyckte GCC kändes lite osäkra när jag kollade upp dem: endast 130 milj. i omsättning och 10 milj. i förlust förra året.
 
Jag tyckte GCC kändes lite osäkra när jag kollade upp dem: endast 130 milj. i omsättning och 10 milj. i förlust förra året.

Ja, det känns ju sådär... Jag kör på Qliro nu, inte säkraste kortet kanske men jag tror på dem. De sänkte dock nyss räntan från 0,9 % till 0,8 % men aja det är väl inget att höja ögonbrynet för.
 
Jobbar på samma sak, har nästan bara utdelningar där på våren och framförallt i maj. Kommer dock få utdelning om några dagar av Castellum. Sista dagen för att köpa med utdelning är imorgon.

Jag handlar ännu bara på svenska marknaden och känner mig för oerfaren för att kliva ut i världen. Men som sagt, då hamnar jag där med att alla utdelningar är på våren. Det gör kanske inte något...

Jag hamnade på den här bloggen och blev klart sugen på att leta vidare bland utdelningsaktierna :D
https://maxutdelning.blogspot.se/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp