Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har räknat ut att om allt fortsätter i samma takt (lön, sparande, utgifter, börsen) så skulle jag kunna bli "pensionär" om 13 år. :D Nu är jag tveksam till om jag skulle gå i pension då, eller bara gå ned i arbetstid, men det är roligt att ha en slutsiffra.

Sedan lär det väl ändå inte bli så. ;)
Vad härligt! Lite nyfiken på hur du räknar? :)
 
Det här lite pinsamt. För jag kan, genom jobb och personliga erfarenheter i princip Allt om att leva på nästan inga pengar alls.
Men absolut inget alls om vad man bäst gör när man har lite mer pengar än man gör av med.
Säg att jag har 20 000 jag inte måste ha på buffertkontot (utan ränta) utan kan "investera" Är det ens värt att göra någotmed så lite pengar? Var börjar man? På total dummiesnivå?
Jag hänger liksom inte ens med i tråden...
 
Det här lite pinsamt. För jag kan, genom jobb och personliga erfarenheter i princip Allt om att leva på nästan inga pengar alls.
Men absolut inget alls om vad man bäst gör när man har lite mer pengar än man gör av med.
Säg att jag har 20 000 jag inte måste ha på buffertkontot (utan ränta) utan kan "investera" Är det ens värt att göra någotmed så lite pengar? Var börjar man? På total dummiesnivå?
Jag hänger liksom inte ens med i tråden...
Det är ju inte så lite. :) Jag skaffade ett konto på Avanza och surfade runt, de har bra guider och förklaringar om man vill satsa på fonder och/eller aktier.
 
Det här lite pinsamt. För jag kan, genom jobb och personliga erfarenheter i princip Allt om att leva på nästan inga pengar alls.
Men absolut inget alls om vad man bäst gör när man har lite mer pengar än man gör av med.
Säg att jag har 20 000 jag inte måste ha på buffertkontot (utan ränta) utan kan "investera" Är det ens värt att göra någotmed så lite pengar? Var börjar man? På total dummiesnivå?
Jag hänger liksom inte ens med i tråden...
Jag började med bara nån tusenlapp på mitt nordnetkonto och fyller på med månadsspar. Sakta men säkert växer summan.
20000kr tycker jag inte är lite.
 
Det här lite pinsamt. För jag kan, genom jobb och personliga erfarenheter i princip Allt om att leva på nästan inga pengar alls.
Men absolut inget alls om vad man bäst gör när man har lite mer pengar än man gör av med.
Säg att jag har 20 000 jag inte måste ha på buffertkontot (utan ränta) utan kan "investera" Är det ens värt att göra någotmed så lite pengar? Var börjar man? På total dummiesnivå?
Jag hänger liksom inte ens med i tråden...

20' är mycket mer än ingenting. Vill du lära dig från början så rekommenderar jag 1) @TeamLundVer S blogg (så förstod jag äntligen grunderna) och 2) pratapengarpodden, som gör det roligt fast det kan vara lite krångligt.
 
Det här lite pinsamt. För jag kan, genom jobb och personliga erfarenheter i princip Allt om att leva på nästan inga pengar alls.
Men absolut inget alls om vad man bäst gör när man har lite mer pengar än man gör av med.
Säg att jag har 20 000 jag inte måste ha på buffertkontot (utan ränta) utan kan "investera" Är det ens värt att göra någotmed så lite pengar? Var börjar man? På total dummiesnivå?
Jag hänger liksom inte ens med i tråden...
Jag tipsar om min blogg som om du börjar från början borde kunna hjälpa
 
Det här lite pinsamt. För jag kan, genom jobb och personliga erfarenheter i princip Allt om att leva på nästan inga pengar alls.
Men absolut inget alls om vad man bäst gör när man har lite mer pengar än man gör av med.
Säg att jag har 20 000 jag inte måste ha på buffertkontot (utan ränta) utan kan "investera" Är det ens värt att göra någotmed så lite pengar? Var börjar man? På total dummiesnivå?
Jag hänger liksom inte ens med i tråden...

Jag är i precis samma sits och förstår väl 75% av vad som står på de hemsidor jag använder för att begripa denna för mig helt nya värld.

Ni kunniga i tråden, vad innebär räntefond som exempelvis Spiltan? Jag kan ju via Avanza köpa en del i den mot en kostnad jag själv anger (dock minst 100 kr). Vad händer med de pengarna sedan?
 
Jag tipsar om min blogg som om du börjar från början borde kunna hjälpa

Tack för tips om din blogg! Du uttrycker dig verkligen begripligt även för mig som nybörjare. En sak jag undrar över är ditt tänk kring intressanta aktier att investera i. Hur räknar du ut vad du själv tycker är ett rimligt pris för aktien baserat på direktavkastningen? Vad innebär direktavkastning för mig som aktieägare?
 
Någon som har erfarenhet av Avidafinans? Jag och sambon vill öppna ett sparkonto för att spara till resor och det vore kul med lite ränta på pengarna, men det är ändå ett kortsiktigt sparande så fria uttag är viktigt. Avidafinans hade högst ränta i dagens läge, men vill ju gärna ha något som är enkelt och smidigt, annars har jag hellre en ngt lägre ränta och smidigare tillvaro.
 
Någon som har erfarenhet av Avidafinans? Jag och sambon vill öppna ett sparkonto för att spara till resor och det vore kul med lite ränta på pengarna, men det är ändå ett kortsiktigt sparande så fria uttag är viktigt. Avidafinans hade högst ränta i dagens läge, men vill ju gärna ha något som är enkelt och smidigt, annars har jag hellre en ngt lägre ränta och smidigare tillvaro.
Jag tycker inte om affärsidén och när det bara skiljer några tiondels procent i ränta mot seriösa bolåneinstituts sparkonton väljer jag hellre dessa.
 
Jag ska spara ihop en för mig, en större summa pengar på relativ kort tid. Skulle ni sätta dessa på ett sparkonto med ränta eller skulle inte? Min vanliga bank har ingen ränta på sina sparkonton.
 
Har precis i veckan lagt sista handen vid grunden för Felicias portfölj så nu blir det nog inga nya bolag på ett tag då det kräver lite ork att sätta sig in i ett nytt bolag. Får fundera över helgen vad jag ska öka i denna månaden.
 
Har precis i veckan lagt sista handen vid grunden för Felicias portfölj så nu blir det nog inga nya bolag på ett tag då det kräver lite ork att sätta sig in i ett nytt bolag. Får fundera över helgen vad jag ska öka i denna månaden.

Jag har ett sådant projekt framför mig... Får loss några extra tusenlappar om en vecka och vill placera dem i nåt jag inte haft innan, men som verkar stabilt. Måste läsa in mig, hittills har min strategi varit att köpa sånt jag vet lite om, men det slutar bara i röda siffror. :rofl:
 
Jag har ett sådant projekt framför mig... Får loss några extra tusenlappar om en vecka och vill placera dem i nåt jag inte haft innan, men som verkar stabilt. Måste läsa in mig, hittills har min strategi varit att köpa sånt jag vet lite om, men det slutar bara i röda siffror. :rofl:
Jag har också kört samma strategi och jag har faktiskt haft tur och ligger plus på två aktier och minus på två. Funderar på att gå på UA-akademin för att få lite mer info om vad man sak tänka på vid val av aktier.
 
En fråga till er som har koll på räntefonder: hur får jag tillgång till avkastningen? Sätts den årliga vinsten in på mitt ISK-konto, eller hur fungerar det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp