Bukefalos 28 år!

”Blicken dör på dem”

Det är ett av Sveriges största inridningsstall och har haft stora framgångar.
Men framgången har en mörk sida.
Flera hästskötare vittnar om djurplågeri och att hästar piskas tills de tappar livsgnistan.
– Man ser det i ögonen på hästarna. De ger upp. De är så ömma i kropparna att man inte kan röra vid dem, säger hästskötaren Isabell.
 
Men fy fa-an, det där är ju inte ett eller två piskrapp utan minst 25 stycken om man bara räknar kanterna på ränderna längst bak. Och vem i hela helvetet piskar ett djur i ansiktet? Nej, här är det någon som behöver sättas dit för djurplågeri så det visslar om det. Fängelse i två år och djurförbud resten av livet till den som är ytterst ansvarig, och liknande straff för de anställda beridare som arbetat med samma metoder. Inget snack.
 
Efter AH känner jag bara att nu är det dags att ta ett riktigt kraftgrepp om dessa människor som tjänar pengar på att tortera hästar. Både för hästarnas och sportens skull. Det måste bli förändring, vi måste visa att den här typen av beteende är fullkomligt oacceptabelt.

Det är självklart fel och vedervärdigt när enskilda hästägare behandlar hästar på det här sättet, men när man systematiskt gör det i ett led för att tjäna pengar… då är man ingenting annat än avskum i mina ögon.
 
Kan inte läsa artikeln men antar att det är en bild från den som visar en häst från det aktuella stallet? Ja det där ser riktigt, riktigt illa ut, åtminstone ett trettiotal hårda piskrapp och kan omöjligt förklaras som en olyckshändelse eller ögonblicksbild utan det är en systematisk och grov misshandel den hästen utsatts för.
Samtliga bilder har jag snott från artikeln.
 
Om det kan verifieras att hästarna i klippet är från hennes stall har jag väldigt svårt att se att det blir locket på, det måste dessutom bli en polissak av det här tänker jag. En sak jag funderar på: hur länge tar det innan svullnaderna går ned?
 
Om det kan verifieras att hästarna i klippet är från hennes stall har jag väldigt svårt att se att det blir locket på, det måste dessutom bli en polissak av det här tänker jag. En sak jag funderar på: hur länge tar det innan svullnaderna går ned?
Vem anmäler, undrar jag? Det här är mer en allmänt riktad fråga än till dig, såklart. Men jag undrar alltid. Någon behöver polisanmäla, men det är väl helt orimligt att en random privatperson på nätet gör det, så vem ska? Eller tipsar man polisen, snarare än gör en anmälan?
 
Vem anmäler, undrar jag? Det här är mer en allmänt riktad fråga än till dig, såklart. Men jag undrar alltid. Någon behöver polisanmäla, men det är väl helt orimligt att en random privatperson på nätet gör det, så vem ska? Eller tipsar man polisen, snarare än gör en anmälan?
Skulle förvåna mig om det inte efter Aftonbladetartikeln redan kommit in flera polisanmälningar från privatpersoner och polis och åklagare kan också själva ta beslutet att inleda en förundersökning om djurplågeri, vad det verkar så finns det i den artikel mer än nog med material för det tycker åtminstone jag efter att ha sett klippet.
 
Vem anmäler, undrar jag? Det här är mer en allmänt riktad fråga än till dig, såklart. Men jag undrar alltid. Någon behöver polisanmäla, men det är väl helt orimligt att en random privatperson på nätet gör det, så vem ska? Eller tipsar man polisen, snarare än gör en anmälan?
Privatpersoner kan anmäla men bäst är väl en så nära källa som möjligt.
Med filmbevis känns det dock enkelt att utreda. Finns en person i Bohuslän som fick djurförbud nyligen efter att det spridits filmer på djurmisshandel (vet ej status på ev åtal) och jag känner till en dom i Skåne där en man piskat sin häst och blivit dömd för djurplågeri - det var inte ens i närheten av vad som setts här

Personen i Bohuslän var det random privatperson på nätet som anmälde.
 
Vem anmäler, undrar jag? Det här är mer en allmänt riktad fråga än till dig, såklart. Men jag undrar alltid. Någon behöver polisanmäla, men det är väl helt orimligt att en random privatperson på nätet gör det, så vem ska? Eller tipsar man polisen, snarare än gör en anmälan?
Jag tänker också att det är flera godtrogna hästägare som lämnat sin häst till aktuellt stall och som nu fått panik och åker för att hämta sin häst. Några av dem kommer få en smärre chock när de går in till sin häst och lyfter på täcket :( Jag hade åkt raka vägen till veterinären för att dokumentera och polisanmäla.
 
Det svåra med en polisanmälan är att man bör kunna bevisa vem som hållit i pisken och utdelat slagen, så den/de som sett det är de som borde anmäla om det inte syns på filmerna/fotona under den pågående misshandeln. Annars går det ju alltid att skylla ifrån sig på personalen. :(
 
Det svåra med en polisanmälan är att man bör kunna bevisa vem som hållit i pisken och utdelat slagen, så den/de som sett det är de som borde anmäla om det inte syns på filmerna/fotona under den pågående misshandeln. Annars går det ju alltid att skylla ifrån sig på personalen. :(

Jag hoppas hoppas att filmerna är bra nog visar det de behöver visa för att åtal ska kunna väckas!!
 
Privatpersoner kan anmäla men bäst är väl en så nära källa som möjligt.
Med filmbevis känns det dock enkelt att utreda. Finns en person i Bohuslän som fick djurförbud nyligen efter att det spridits filmer på djurmisshandel (vet ej status på ev åtal) och jag känner till en dom i Skåne där en man piskat sin häst och blivit dömd för djurplågeri - det var inte ens i närheten av vad som setts här

Personen i Bohuslän var det random privatperson på nätet som anmälde.
Problemet är att den typen av brott begås av en person och inte av ett företag, man måste kunna bevisa vem som slog hästen - det kan alltså innebära att ingen kan bindas vid brottet även om hästarna är randiga eller att en hästskötare åker dit men själva stadium-bossen klarar sig.

Jag hoppas att detta sprids och att människan aldrig kan jobba med djur igen :rage:
 
Problemet är att den typen av brott begås av en person och inte av ett företag, man måste kunna bevisa vem som slog hästen - det kan alltså innebära att ingen kan bindas vid brottet även om hästarna är randiga eller att en hästskötare åker dit men själva stadium-bossen klarar sig.

Jag hoppas att detta sprids och att människan aldrig kan jobba med djur igen :rage:
Ja jag har ju inte sett mer än filmerna på TikTok så vet inte om det går att identifiera ryttare, tycker nog oavsett att den som slår är ytterst ansvarig inte företaget.
Gällande djurförbud går det väl ändå så att säga? Åtminstone borde ju tillståndet ryka fort som attans så att hen aldrig kan arbeta med djur i egen regi.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Aftonbladet publicerar ett stort reportage där man pratat med flera tidigare hästskötare hos ett stort utbildningsstall i Sverige...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ridsportförbundet ryter ifrån efter Aftonbladets granskning där det framkom att ett av Sveriges största inridningsstall använder...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 033
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp