Bukefalos 28 år!

Blind häst

Sv: Blind häst

Nog för att både häst och film är fin att se på!

MEN

Jag vet inte om jag tror på att blinda djur kan ha ett värdigt liv. Visst, jag tvivlar inte ett dugg på att hästen är djupt älskad och att han älskar sin ägare och trivs med livet. Men, hade jag ägt hästen och fick reda på att han var blind när han föddes hade jag tagit bort den av humana själ. Tänk att vara flyktdjur och blind! Och sen håller jag med "mackan", det vrids om i hjärtat när man tänker på allt vi låter de dumsnälla djuren uthärda för att vi ska ha det bra.

(Inget angrepp eller "Rätt&Fel", bara min synvinkel)
 
Sv: Blind häst

Jag hade ingen aning om att synen hade sammanhang med prickar.
Då borde man tänka över aveln anser jag.
Hugin en annan känd prickig Bent-häst är också blind. Lever han?

/T
 
Sv: Blind häst

Jag tycker det är en superintressant vinkel som du och Mackan tar upp!

Vad jag har fått lära mig om en häst som "går på tygel" är att den faktiskt också blir partiellt blind. I den hals/huvudpositionen som intas då hästen rids i korrekt dressyrform begränsas dess synfält väldeliga och man kan på ett säga att hästen gör sig blind för oss. Givetvis går det inte att jämföra med en helt blind häst - men ändå.
 
Sv: Blind häst

Jo men så är det ju till viss del, sen beror det ju på lite just hur mycket nästan är innåt och hur hästen är huvudetsform etc. men generellt så ser den inte alls lika mycket, eller inte alls, i det synfältet, och det är ju just därför dom blir "vounerable" (vad heter det på svenska?) när den går i form, och man får komma ihåg att den (förhoppningsvis) litar nog på ryttaren att bli så pass lösgjord kroppsligt och mentalt att den känner sig bekväm me det. Är ju därför man inte ska dra ner dom genom tvång :/ för då är det verkligen inte dressyr i mina ögon.
Och ex. i hoppning måste man ge dom lite rum att ta upp huvudet nog (om den går i form mellan hindren) att kunna se hindret korrekt så att den kan hoppa det lättare.

Aja, Fina Filur tror jag har ett hyfsat värdigt liv, eller jag hoppas det iallafall, och när det kommer till hingstar så finns det många som har ett fullt och glatt liv, med sällskap och normala rutiner, isånnafall är det knepigare med en blind häst tycker jag. (men jag har ju iof, en hingst själv, men aldrig haft blind häst, så man pratar ju delvis från erfarenhet i sitt perspektiv, så är det ju för alla.)
 
Sv: Blind häst

Okej men då är det ju en annan sak, då har han fått lära sig leva med det och litar så fullt ut på sin människa. Det är fint att se! (Dock så har han ju inte mycket annat till val)
 
Sv: Blind häst

Kan fiskar äta fiskmat? :grin:

KORKAD fråga, klart att djur kan älska och sörja precis som vi! :confused:

For mig ar inte den fragan sarskild korkad. :grin:

Har du hort uttrycket, det finns inga dumma fragor, bara dumma svar? Jag tror det kvalificerar sig under det.

Jag tror och har en valdigt bestamd uppfattning om att djur inte KAN alska pa samma satt som vi. For de ar inte manniskor.

Att man kan fa sarskilda band med djur ar jag overtygad, men jag har svart att tro att djur ar sa pass beroende av oss som vi vill.
Jag tror dessutom att djur ar betydligt mer levanade i "nuet" an vad vi ar, vilket gor att de upplever det mest annorlunda.

Men om ditt enda svar pa din fraga ar att fiskar ater fiskmat. Fine. Det var verkligen ett bra svar och rationellt. Forstar precis vad du menar med det!

For att ge ett exempel, jag vet att min hast tycker om mig mest (av manniskor), vilket far mig att ma jakligt bra (och stolt- jag far den bekraftelsen som jag behover, som jag tror att manga manniskor behover).

Samtidigt sa tror jag att om han hade fatt en mojlighet att ha samma tid med en annan manniska sa hade jag varken gjort till eller fran.

Jag tror det mesta som hanger ihop med att hasten "alskar" ar ett annat uttryck for en hast som spenderar sin mesta "mannskliga" tid med en och samma manniska och darfor bildar ett band (och flock?), vet om sitt beroende (de far mat, vatten, omvardnad och narkontakt- langt ifran alla hastar har en hastkompis).
 
Sv: Blind häst

Jag är inte säker på att etologerna håller med dig faktiskt.

Jag är övertygad om att djur har känslor, men tror - precis som Pilot - att deras känslor är av annan karaktär än våra. Jag tror man ska vara försiktig med att förmänskliga djur, utan att för den skull slänga all empati överbord. Man måste kunna ta hästen för vad den är, möta den på dess villkor och skapa ett så "naturligt" liv för den, trots att vi rider på den.
 
Sv: Blind häst

Ja jag gick nog lite overstyr, men blev sa jakla sur av svaret igar :mad:

Sa ar det sa typiskt att du kommer och sager vad jag vill ha sagt med bara nagra fa menigar. :laugh:
 
Sv: Blind häst

detta far val galla som halvt knapp

Jag haller med.

Jag skrev ett langt inlagg men det blev mest en massa ord.

Jag tar valdigt illa vid mig av det faktum att manniskan jamt kraver att alla djur ska underkasta sig.
Ur de flestas synvinkel borde denna hast vara den optimala, den ar sa beroende av manniskan som det gar. Och det ar sa de flesta verkar vilja ha det.

Efter varje gang jag laser om hyperflexion, tapping, och allt som har med att man tar bort hastens fria vilja och ratt att uttrycka sig sa blir jag bara sa jakla less pa allt, och kanner en jakla uppgivenhet.

Da vill jag inte halla pa med hasten for jag mar daligt for allt ont som tillfor dem genom sporten. Och det ar inget jag vill sta for.

Jag håller helt med dig, men det värsta tycker jag är, att ofta är inte människan MEDVETEN om att det är just det som blir attraktivt - att hästen underkastar sig. Man ser bara ngt idylliskt, eller sentimentalt tycker man, att åh vad vackert, hästen gör så förtroendefullt vad människan säger - mot alla odds. - den är blind - va vackert.

Jag håller helt med dig, jag tycker det är tragiskt.

Fascionistan: precis - lägg till att det är ett flyktdjur som sagt.

Jacko: jag tycker också det är intressant, all ridning av detta vackra djur handlar ju till stor del om underkastelse. att gå till det extrema och sen lägga in helt blind, tar det till sin spets.
 
Sv: Blind häst

(Dock så har han ju inte mycket annat till val)

Vilka andra hästar (inte vilda) har så mycket annat till val än att lyda sina ägare eller ryttare?
Deras ägare säger åt dem att hoppa, göra den dressyrrörelsen, väljer deras mat och väljer var, när och hur hästen ska få röra sig.
 
Sv: Blind häst

Det är sant.

Men hästar som ser kan ju hotas och sikta om det skulle vara något, nått han inte kan göra. (Mer än att lyssna sig till o chansa)
 
Sv: Blind häst

och faktumet att den SÅ underkastar sig, trots sin situation, den mänskliga kontrollen.


Jag känner snarare så att en blind häst borde söka trygghet och förtroende hos en ledare än söka underkastelse...
 
Sv: Blind häst

Jag håller helt med dig, men det värsta tycker jag är, att ofta är inte människan MEDVETEN om att det är just det som blir attraktivt - att hästen underkastar sig. Man ser bara ngt idylliskt, eller sentimentalt tycker man, att åh vad vackert, hästen gör så förtroendefullt vad människan säger - mot alla odds. - den är blind - va vackert.

Jag håller helt med dig, jag tycker det är tragiskt..

Jag tycker också att det är tragiskt när man ser det ur den synvinkeln. Men en älskad häst, dessutom högt utbildad, som blir blind på äldre dar - ska den alltid tas bort då? Eller kan den få fortsätta leva om det är så att den mår bra av ett liv utan syn?

En annan filmsnutt på samma häst, innan den blev blind:
http://www.youtube.com/watch?v=-FqDJ1994LQ
 
Sv: Blind häst

Jag tycker att du hittade en spik att slå huvudet på (iaf när det gäller detta fantastiska djur)!
 
Sv: Blind häst

Jag känner snarare så att en blind häst borde söka trygghet och förtroende hos en ledare än söka underkastelse...

det är väl självklart att den gör! vart drar du gränsen för termen underkastelse? en helt blind häst - självklart är det förtroende - men även underkastelse - den måste ju helt överlämna sig till människan i det här fallet, som ber den att arbeta i dressyr.

och varför ska man då utsätta den för att rida den blind, och maxa ut det förtroendet? Jag tycker inte det är humant, det är själviskt.
att sen bada i denna nostalgi och filmatisera det med tragisk musik som folk faller för gör bara det hela värre.


Immer: se kommentar ovan.
man behöver väl inte maxa ut hästen prestations mässigt om man nu skulle anse att den har ett värdigt liv som blind i äldre ålder.
själv anser jag knappast att hästen om den är helt blind, har ett fullgott liv, annat än i våra ögon. men det är jag väl själv om att tycka kanske : )
 
Sv: Blind häst

det är väl självklart att den gör! vart drar du gränsen för termen underkastelse? en helt blind häst - självklart är det förtroende - men även underkastelse - den måste ju helt överlämna sig till människan i det här fallet, som ber den att arbeta i dressyr.

och varför ska man då utsätta den för att rida den blind, och maxa ut det förtroendet? Jag tycker inte det är humant, det är själviskt.
att sen bada i denna nostalgi och filmatisera det med tragisk musik som folk faller för gör bara det hela värre.


Immer: se kommentar ovan.
man behöver väl inte maxa ut hästen prestations mässigt om man nu skulle anse att den har ett värdigt liv som blind i äldre ålder.
själv anser jag knappast att hästen om den är helt blind, har ett fullgott liv, annat än i våra ögon. men det är jag väl själv om att tycka kanske : )


Håller med!!! :bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 147
Senast: Aionee
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 819
Senast: Nirvana
·
Hästvård Vad tror ni kan vara fel på henne? Gått igenom hela hästen med massage, 2 områden på vänster sida fick tas lite mer än andra, detta va i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 556
Senast: Nominous
·
Träning Lite spinoff på den här tråden. Ny sadel och lite bättre förutsättningar, min hand är fortfarande usch men det känns lite bättre i alla...
Svar
10
· Visningar
2 264
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp