Bukefalos 28 år!

Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Julienne

Trådstartare
Vad tror ni kan vara fel på henne? Gått igenom hela hästen med massage, 2 områden på vänster sida fick tas lite mer än andra, detta va i torsdags då hon visade dessa symtom för första gången. Hon har ingen feber och äter bra. Hon går ute på lösdrift sedan oktober med fri tillgång på mat sen i julas. Bra i hull. Hon ömmar ingenstans som jag kan hitta, ingen nämnvärd värme i hovarna. Vad tror ni? Är det hovarna/fång? Någon låsning i ryggen? Har försökt få tag på hovis så han kan kolla hovarna men tyvärr inte lyckats. Hon vill inte röra sig just om hon själv får bestämma.

http://www.youtube.com/watch?v=8SxJSqgKyHo

http://www.youtube.com/watch?v=f0MZnDVpzJk
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Vad säger veterinär?
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Hästen ser ut att ha ont. Om det är fång är det skitviktigt att den ställs på box omedelbart.

Har du haft ut veterinär? Annars får du nog ringa ut en nu direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Hur är andningen och pulsen?
Tänker på korsförlamning.....
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Den ser ut att ha ont, håll inte på mixtra en massa! Ring veterinär!
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Ställ in hästen på box och ring veterinär. Tycker, av filmerna att döma, att hästen ser ut att vara i väl högt hull. En häst som inte vill röra på sig för egen maskin mår INTE bra :(! Jag är långt ifrån någon expert på hältor, men jag tycker att den ev. ser ut att halta på bak? Hittar du förstärkt puls i någon hov?
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Jag instämmer med resten här om att hästen ser ut att ha väldigt ont och rekommenderar veterinär snarast. Däremot tycket jag inte den ser så tjock ut, däremot ser den ut att vara muskelfattig så en översyn av foderstaten är en bra idé.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Du har nog rätt. Den kanske bara är bukig? Jag reagerade mest på (som jag tycker) den stora magen...

TS: Kan hästen ha halkat/fläkt sig i hagen?
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Svarar alla

Ingen vet tillkallad än, hon är pigg och glad på ögonen. Vaken i både öron och ögon.
Hon är väldigt bukig och svankig och har inte tränats ordentligt sen i höstas så garanterat muskelfattig. Hon är snart 20år.

Hon har tendenser att vara vaktig i hagen och då gör hon "utfall" och kan även slå så att hon snubblat på någon hård bajshög i samband med detta är inte omöjligt. Därav min tanke om någon låsning i länd/kors.

Hon har ingen ökad värme eller puls i någon av hovarna.

Hon va öm i vänster sida strax bakom höftkammen när hon masserades, ingen knuta utan öm som om hon vurpat och därför trodde jag det skulle va bättre nu..
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Även om den är pigg i ögon och öron, kan den ha ont.
Om den har vurpat i hagen, kan det ta ett bra tag med kiropraktor innan den rör sig bekymmersfritt igen. Jag skulle ändå råda dig att kolla upp hästen på klinik.
Inte nödvändigtvis nu under jourtid. Men på Måndag iaf.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

En veterinär ska titta på ponnyn om den visar på smärta, särskilt som smärtan inte verkar försvinna. Även om du gissar på hovarna, men så länge du inte vet vad det är så är ordningen först veterinär som i sin tur kan ordinera en hovslagare (om det behövs).

/V
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Självklart är det så, hade hon vart smärtfri hade hon ju inte gått som hon gör.. Vi har tyvärr ingen jourklinik här heller utan det är Distriktsvet som gäller isf. Jag själv är lite kluven om det sitter i rygg så en kiropraktor behövs även om det tar tid att få det bra eller om det är något i fötterna men driver man på henne lite så tycker jag stapplandet blir mindre och det borde det ju inte bli om hon har ex fång känns det som :S
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Det upptäcktes i torsdags kväll och då fick hon en ordentlig massage, idag var hon ungefär lika som då så hon har ju inte blivit sämre. Och har hon ramlat så har hon självklart ont ff, det går ju inte över direkt.. Speciellt inte om nåt blivit snett.

Hovarna kommer mest i åtanke då hon ser stapplig ut emellanåt. Annars är jag tveksam till dem då hon inte har puls/värme och lyfter utan bekymmer alla fötter.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Självklart är det så, hade hon vart smärtfri hade hon ju inte gått som hon gör.. Vi har tyvärr ingen jourklinik här heller utan det är Distriktsvet som gäller isf. Jag själv är lite kluven om det sitter i rygg så en kiropraktor behövs även om det tar tid att få det bra eller om det är något i fötterna men driver man på henne lite så tycker jag stapplandet blir mindre och det borde det ju inte bli om hon har ex fång känns det som :S

Om hästen inte har ökad värme i hovarna, så tror jag inte på fång, men jag är ingen vetrinär. Men ta ut distriktarna då, som steg ett.
Troligtvis kommer de ändå säga att du måste till klinik.
Har du ingen klinik alls där du bor?
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Nej egentligen tror inte jag heller på det.. Jo på vardagar finns klinik.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Tyvärr är jag inte så mkt för veterinärerna.. Tycker de tyvärr inte gör nåt alls eller gör nåt onödigt.. Plus att de för det tar hutlöst med pengar.. Tycker då en EQ har bättre koll på hästens kropp och hitta orsaken direkt.. Men hon är tyvärr inte heller tillgänglig på helgen..
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Jaha! Men då kan du väl be om att få komma in på måndag?
Sätt den i box så länge.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Tror du det är bättre att stå box än ute? Hon blir stressad inne och snurrar gärna runt runt..

Hon har inte några långa sträckor mellan mat/vatten/ligghall och har täcke..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Tyvärr är jag inte så mkt för veterinärerna.. Tycker de tyvärr inte gör nåt alls eller gör nåt onödigt.. Plus att de för det tar hutlöst med pengar.. Tycker då en EQ har bättre koll på hästens kropp och hitta orsaken direkt.. Men hon är tyvärr inte heller tillgänglig på helgen..

Fast en ET kan ju tex inte röntga om det skulle behövas.
Den kanske har skadat skelettet?
Då är det inte bra att en ET knäcker den.
Du gör ju såklart som du vill med din häst.
Men jag skulle absolut åka till klinik för att utesluta någon skada innan jag lät ET ta sig an den. Annars tycker jag att de gör väldigt bra jobb, de som kan.
Men de är inte vetrinärer.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Ok, om hon blir stressad så är det ju inte heller bra.
Kan du inte ringa jourvetrinär nu och rådfråga bara?
Det kostar inget :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 107
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 147
Senast: lett
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 375
Senast: Raja
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 704
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp