Bukefalos 28 år!

Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Som många sagt se till att en veterinär tittar på henne. Hon ser stel ut bak och den ojämna steglängden indikerar hälta. Doch det du skriver om att hon inte vill röra sig för mina tankar till fång. Är hon skodd och när verkades hon senast?

Ömma framfötter (t.ex. på grund av lindrig fång eller att de verkats för mycket) leder till stelhet i bakpartiet. Som flera sagt tidigare behöver ömheten i framfötterna inte visa sig som varma hovar eller puls. Om du ger kraftfoder kan det vara idé att ta bort det och bara ge grovfoder tills du vet vad som pågår. En veterinär kan i regel uttala sig om det verkar vara fråga om ett benbrott eller inte även utan att röntga. Tror de inte det kan de ju ge smärtlindrande/antiinflammatoriskt vilket borde hjälpa om det rör sig om ett lindrigt fånganfall.

Frust gräs kan ge fång så här års.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Tyvärr är jag inte så mkt för veterinärerna.. Tycker de tyvärr inte gör nåt alls eller gör nåt onödigt.. Plus att de för det tar hutlöst med pengar.. Tycker då en EQ har bättre koll på hästens kropp och hitta orsaken direkt.. Men hon är tyvärr inte heller tillgänglig på helgen..

ingen annan än veterinär får ta sig an hästen i nuvarande situation, ET, kiro etc är inte behöriga för att ge vård till häst som är halt och uppvisar smärta. Detta oavsett vad din egen åsikt består av, ta kontakt med veterinär.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Jag uppfattade det som att TS bor 60 mil ifrån närmsta hästvetrinär och de som hon har erfarenhet från i sin närhet, kan inte häst tillräckligt bra och därför blir det en dyr kostnad för något som hon är rädd inte ska hjälpa hästen ändå.
Men att hon ändå kommer att kontakta kliniken på måndag.

Hon som arbetar på kliniken i hennes närhet är SÅÅÅÅ bra, specialicerad på häst och riktigt bra på rörelsestörningar! Så jag fattar inte vad det sitter i, helt ärligt! Och lika väl lasta och åka 20 mil så har hon en riktigt bra klinik med en av landets mest renomerade veterinär! 7 mil till så en ännu bättre klinik.

Så nej, det är bara undanflykter för att slippa betala något för hästen som har ont. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Samtidigt som man inte bör lasta och åka iväg 40 mil tur och retur med en fånghäst.

Dilemma :(


Jag hade ringt ut Distriktsveterinären för en första koll.
Ringde ut dem när min fick fång, betedde sig lite som ts häst, ovillig att gå men gjorde det på begäran, kunde trava men helst inte. Ingen större värme i hovar.
Distriktaren var osäker om det var fång pga de små symtomen men vi körde på det och röntgen visade senare att det var fång.
Helg, veterinären var hos oss i högst tio minuter och det kostade 3600 kr. Men värt pengarna, hästen fick ju smärtlindring.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Vet en häst som betedde sig liknande som din, det visade sig vara en fraktur i ena bakknäet. Hade troligen blivit sparkad alternativt vurpat i hagen.

Nu är ju din tydligt halt men när min häst var ovillig att röra sig för några år sedan (mycket pigg häst i vanliga fall) och jag tog ut veterinär visade det sig vara ehrlichias, en fästingsjukdom som kräver snabb veterinärvård.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag snabb veterinärvård! :)
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Hon har några enstaka mil till en bra veterinär, det räcker gott och väl som första koll. Hon skriver att hon har 60 mil att åka enkel väg för att komma till en vettig veterinär när jag inom 27 mil kan komma på minst 7 st på 4 olika kliniker. Och jag är kräsen!

Har den fång så räcker en vanlig hästveterinär som är duktig (som finns på hemmakliniken) och är det inte fång så klarar den av transport förmodligen och då finns det superkompetens 20 mil bort som även röntgar rygg och höft som hon efterfrågade. Men man börjar med att utesluta fång en sådanhär gång tycker jag, och då duger hemmakliniken mer än väl! Dessutom har vi flera riktigt duktiga distriktare som kan häst. :) Så för mig är det bara bortförklaringar. Vill man anlita veterinär så har vi flera för dessa symtom. Har man stora problem under lång tid som man inte hittar orsaken till så brukar de flesta måsta åka till strömsholm, ultuna, mälrakliniken osv oberoende vart i norrland man bor, pga att det är på dessa större kliniker specialkompetens och utrustning finns. Men detta tycker jag inte är ett sådant fall i ingångsskedet. Hästen behöver vård nu för att få veta vad det är och så den slipper lida med smärtan den visar. Om det senare visar sig vara något annat trauma än tex fång så tar man ju det vidare då efter att första veterinärkontakt är etablerad och påbörjar vård.

Samtidigt som man inte bör lasta och åka iväg 40 mil tur och retur med en fånghäst.

Dilemma :(


Jag hade ringt ut Distriktsveterinären för en första koll.
Ringde ut dem när min fick fång, betedde sig lite som ts häst, ovillig att gå men gjorde det på begäran, kunde trava men helst inte. Ingen större värme i hovar.
Distriktaren var osäker om det var fång pga de små symtomen men vi körde på det och röntgen visade senare att det var fång.
Helg, veterinären var hos oss i högst tio minuter och det kostade 3600 kr. Men värt pengarna, hästen fick ju smärtlindring.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Hur har det gått?

Jag hade ringt ut veterinär direkt. När "min" fånghäst fick ett återfall var det betydligt mer diffusa symptom än de din häst uppvisar, han var pigg på ögonen och vaken i sättet, bara lite stapplig fram, men ont hade han ändå vilket blev tydligt när veterinären kom.
Därmed inte sagt att din häst har fång, men ont och tydliga symptom som jag inte skulle våga låta vara längre än absolut nödvändigt. Det kan absolut vara fång utan märkbar värme i hovarna (det hade inte min vid återfallet) men det kan ju lika gärna vara något annat som fraktur, något i ryggen, låsning, sträckning, felverkad eller något annat. Hur som helst absolut något en veterinär bör kolla. Om en ET behandlar hästen utan att en veterinär kollat på den är ET'n väldigt oseriös och okunnig, vill jag påstå.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Hon som arbetar på kliniken i hennes närhet är SÅÅÅÅ bra, specialicerad på häst och riktigt bra på rörelsestörningar! Så jag fattar inte vad det sitter i, helt ärligt! Och lika väl lasta och åka 20 mil så har hon en riktigt bra klinik med en av landets mest renomerade veterinär! 7 mil till så en ännu bättre klinik.

Så nej, det är bara undanflykter för att slippa betala något för hästen som har ont. :(

Svårt att veta när jag inte "känner" TS :crazy:
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Jo men jag håller med dig, förutom att jag tycker att hästens symtom låter oroväckande likt fång, så jag tycker inte hästen ska transporteras en meter förrän fång är uteslutet.


Jag hoppas ändå på att hästen mår mycket bättre idag och / eller att veterinär är utringd och hästen fått en diagnos/smärtlindring.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

På dina filmer ser jag inget fel på hästen utöver att den i ETT steg vänster varv haltar vf. Men filmerna är långt ifrån optimala..
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Jo men jag håller med dig, förutom att jag tycker att hästens symtom låter oroväckande likt fång, så jag tycker inte hästen ska transporteras en meter förrän fång är uteslutet.


Jag hoppas ändå på att hästen mår mycket bättre idag och / eller att veterinär är utringd och hästen fått en diagnos/smärtlindring.

Jag skulle inte heller transportera en misstänkt fång en meter innan veterinär undersökt hästen och uteslutit fång. Men varför jag skriver det jag gör är att ts verkar strunta i veterinär för att det inte finns någon vettig på 60 mil, vilket verkligen INTE är fallet!
Vi har dessutom några riktigt bra distriktare så det finns ingen anledning att inte ta ut veterinär.

På dina filmer ser jag inget fel på hästen utöver att den i ETT steg vänster varv haltar vf. Men filmerna är långt ifrån optimala..


O_o tycker du hästen ser sund ut? :crazy:
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Jag tycker den haltar höger bak i film nr två. ovillig att gå fram, hasar på och lyssnar inte på mattes smackande för att gå framåt. Ser stel ut och som att den har ont! TS har ju dessutom märkt själv att hästen inte verkar helt ok. Massör hittar spänningar/ömhet?

Det finns ett svar på det här. Anlita VETERINÄR och tro inte att ET osv är ett likvärdigt alternativ. ET/alternativbehandlare och liknande används som komplement eller rehab efter diagnos. De ska inte ens röra hästen om man inte vet vad som är fel. Först veterinär, diagnos och ev. veterinärbehandling. SEN kan man ta hjälp av andra alternativ för att hjälpa hästen vidare.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Svarar till alla hur det gått.

Jag ringde vet som jag även skrivit tidigare, fick rekommendationen att avvakta till måndagen. Jag varierade med att ha henne inne och ute och tyckte hon hela tiden blev bättre men vändningarna va ff svåra. Åkte in till kliniken för röntgen av fötterna igår och de kunde konstatera hälta vänster fram och lite puls i bägge fram. På röntgen visades en ytte pytte förändring av hovbenet vänster fram men han trodde inte riktigt på ett riktigt fånganfall men nånting är i process och hon fick därför fenylbutason.

Konstaterar att hon inte blivit hjälpt om jag tagit ut en distriktare, när orsaken inte ens kunde hittas riktigt på klinik plus röntgen.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Bra att du tog hästen till veterinären! Nu håller vi tummarna för att hon blir bättre :)
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Puls och förändring i hovbenet men de trodde inte på fång??? Vad trodde de då att det var?
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Det är klart det är fång. Vad skulle det annars vara? Om man till och med ser en hovbensförändring! Svårt med att vända är ju till och med ett klassiskt symtom.

Hoppas att hästen nu står på strikt boxvila på mjukt underlag? Har den blivit fångverkad av hovslagare? Annars bör den bli det.

Konvalescensen vid fång med hovbensförändringar är hyfsat lång...
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Har den blivit fångverkad av hovslagare? Annars bör den bli det.

Fast inte om hästen fortfarande har väldigt ont. Dock bör den fångverkas så fort den kan hålla upp ett framben iallafall en liten stund.

Annars håller jag med, vad skulle det annars vara om inte fång? Det både ser ut som på filmen, och låter som av TS's beskrivning, som ett ganska tydligt exempel på fång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 120
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 154
Senast: lett
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 407
Senast: Raja
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 740
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp