Bukefalos 28 år!

Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Är en hovbensrotation alltid fång?
Och var går gränsen för fång känning?
Syns en fång känning aldrig på röntgen?
Frågar för att jag undrar :)
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Vad bra att hästen fått vård :)
Hoppas hon blir snabbt bättre nu!

Tyvärr håller jag med de andra, det låter som solklar fång. Konstigt att inte veterinären tyckte det, men det är inget ovanligt med veterinärer som inte riktigt är så duktiga på fång.
Jag var till en klinik först för att röntga min hästs hovar, ja enligt den veterinären såg hovarna nästan skitbra ut, kunde i princip ut och galoppera så snart hästen sprang självmant i hagen. Sen var jag till en annan klinik som läste av plåtarna på ett helt annat vis och jag är glad jag inte följde de första instruktionerna... Vila i nio månader...

Har även varit med om två andra veterinärer som missat att det var fånganfall, en hemmaveterinär och en klinikveterinär (där vi även röntgade). Följde dock magkänslan och ställde av hästen, vid nästa hovslagarbesök syntes det...
Det är svårt när man inte kan lita på att veterinären alltid har rätt :(

Kan någon rätta mig om jag har fel, men visst kan det vara lite lurigt att se på röntgen såpass nära inpå anfallet?
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Konstaterar att hon inte blivit hjälpt om jag tagit ut en distriktare, när orsaken inte ens kunde hittas riktigt på klinik plus röntgen.

Jo, en distriktare hade kunnat medicinera hästen för att häva/minska inflammationen i hovarna samt för smärtstillande.

Dessutom hade du inte behövt köra en fångsjuk häst i transport. Utan kunnat vänta några veckor tills hästen blivit bättre och då kunnat åka iväg och röntgat hovarna :)
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Är en hovbensrotation alltid fång?
Och var går gränsen för fång känning?
Syns en fång känning aldrig på röntgen?
Frågar för att jag undrar :)

Det finns inget som heter "fångkänning" i min värld, antingen är hästen frisk eller så har den fång, och skall behandlas därefter. (Smärtstillande, stillastående på mjuk bädd etc.)

Däremot kan fången gå olika långt innan man lyckas häva det akuta stadiet, men har processen väl börjat så har hästen fång och inte en "känning".

Jag har haft en fånghäst med väldigt hög smärta i framhovarna, men med bara en ytterst minimal rotation i ena hoven, så det där med röntgen är lurigt.

Man får dessutom bara en ögonblicksbild, något dygn senare kan hovbenet ha roterat ytterligare. Det är också en risk att transportera en fånghäst, då hovarna i värsta fall är fysiskt trasiga inuti.

På senare år har man nog insett att röntgen inte är helt nödvändigt eller ens värt risken. Har veterinären portabel röntgen är det en annan sak, men som diagnostiskt hjälpmedel är det som sagt kanske inte helt nödvändigt?
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Är en hovbensrotation alltid fång?

Hovbenet kan visst rotera av någon/några andra orsaker också, men jag tror att det är rätt sällsynt. Finns kanske någon hovslagare här som kan reda ut det? Har hästen fångsymtom skulle jag ju inte gissa på något annat dock.

Och var går gränsen för fång känning?

Personligen tror jag inte riktigt på ordet "fångkänning". Jag anser att hästen har ett lindrigare eller allvarligare fånganfall helt enkelt.

Syns en fång känning aldrig på röntgen?

Om hästen har ett ett lindrigare anfall som inte letar till hovbensrotation och/eller sänkning så bör det inte synas något, nej.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Jo, en distriktare hade kunnat medicinera hästen för att häva/minska inflammationen i hovarna samt för smärtstillande.

Dessutom hade du inte behövt köra en fångsjuk häst i transport. Utan kunnat vänta några veckor tills hästen blivit bättre och då kunnat åka iväg och röntgat hovarna :)

Precis, en distriktare hade kunnat påbörjat behandling nästan en vecka tidigare och brutit anfallet tidigare också. Så det är absolut inte fel att ta ut distriktare utan enligt mig det man ska göra vid misstanke om fång, som det i detta fall absolut var! Och sedan som du skriver lasta och åka till klinik efter några veckor när det akuta stadiet lagt sig.
Nu har hästen fått vänta i många dagar i onödan och dessutom i rörelse, så ts ska vara glad att det bara är små förändringar på hovbensläget.

MEN det är bra att den är under vård nu iafl. Hoppas bara att den hålls strikt stilla. Tycker det le skrämmande många som tar lätt på behandlingen av fång. Så fort den inte står med akut smärta släpper man gärna ut den i mindre hage och går med den på stallgången för att se hur den rör sig
och för att det ska vara enklare att mocka :crazy:

Ts: hoppas din häst blir bra fort och att det går bra utan komplikationer! Var det L-G.D som kollade din häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

+ Pinky
Tack för klargörandet!!
Har stött på en och annan som haft hästar med "fångkänningar" men ingen "riktig" fång. Har aldrig riktigt förstått skillnaden.
Alltså är det lindrigare fall de har haft.
Undrar dock om det är ett begrepp som vetrinärer använder vid lindrigare fall....
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

KL

oavsett vad man själv tycker om olika veterinärers "nytta" utifrån vad man själv tycker sig se i olika lägen osv, så gäller faktum att veterinär är den som skall undersöka hästen vid skada där hästen verkar ha ont, eller skada allmänt som kan tänkas vara allvarlig och behöva tillsyn.

därför som flera påpekat i sammanhanget är det varje djurägares skyldighet att se till att en veterinär undersöker hästen i första hand, inte andra personer, hästägaren själv, eller alternativare som tex Equiterapeut osv.

jag säger igen att tyvärr har det blivit vanligt att "distriktarna" väljs bort av ekonomiska skäl ibland pga att man anser att klinik kan göra så mycket mer osv och pengarna styr då man tycker det är onödigt att då i akut tillstånd kalla ut distriktarna för en bedömning osv. Det är fel i min värld om en häst uppvisar akut smärt/rörelsetillstånd, självklart ska det då inte gå en vecka innan man istället tar sig till klinik.

ang. "fångkänning" så nej - den definitionen har blivit sen länge ngn diagnos man slänger sig med på många håll och som i hästägares ögon blivit ngn egen diagnos som öht inte finns. det finns inget som heter "fångkänning" utan det är isåfall fång i x eller y stadie. Självklart är det viktigt att en sån häst omedelbart får behandling i det akuta läget, för att det påverkar hela diagnosen på tillfrisknande utifrån denna sjukdom på ett otroligt vitalt sätt.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Gällande just distriktsveterinärerna kan jag säga att de tre fånghästar "vi" under åren har haft i "mitt" stall har enbart behandlats av distriktarna (och hovslagare rek. av dem förstås). Två blev bra och en togs bort, den blev aldrig så pass bra att den kunde transporteras ändå.
De två som blev bra fick alltså smärtstillande i tidigt skede, regelbunden uppföljning för medicinnertrappning, igångsättning etc. och har blivit helt friska och rids som vanligt idag.
Så att distriktsveterinärerna är "att kasta pengarna i sjön" eller att "de inte kan göra något ändå" vägrar jag gå med på.

Två gånger har jag fått åka till kliniken (ca 10 mil) med häst, men då har distriktarna varit ut innan och även då underlättat för hästens resa. Så jag vill också slå ett slag för att det (nästan) aldrig är onödigt att ringa distriktarna först.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Håller med dig. Denna tråd visar på så typisk snålhet "jag tror inte på veterinärer så jag masserar lite" och en vecka senare visar det sig vara fång. När ska hästägare förstå att hästarna lider och att det är djurplågeri att utsätta sin häst för det?

"låsning i ryggen" när det skriker ONT och är så tydligt frambensrelaterad. Dumheter.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Kl

Ja det var l-g.d som kollade hon och han rekommenderade att hon fick fortsätta vara ute då det är så pass mycket snö ute som gör det mjukt. Hon blir bara stressad inne. Hon var mycket bättre redan i måndags men åkte iaf. Nu efter behandling är hon helt symtomfri. Dock fortsätter givetvis behandlingen 14 dagar till. Och hon får inte springa runt och härja.

Som någon sa att det var så tydligt frambensrelaterat så tyckte jag första dagarna det såg ut som om hon va låst i länd/kors och eftersom hon också ömmade där så trodde vi givetvis hon gått omkull i hagen. Fång kom in i tanken i lördags när jag skrev denna tråd eftersom hon inte blivit ett dugg bättre.

Hon kunde hela tiden lyfta alla 4 hovar utan minsta problem och stå så länge jag ville. Så att det var ett så självklart fall av fång kan jag inte påstå. Vet trodde också att detta inte va enda orsaken till hennes hälta men behandla en sak i taget.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Det låter väldigt konstigt att låta en häst med hovbensrotation gå kvar ute. Och får hon butta nu så är det verkligen inte konstigt om hon verkar symtomfri. Tro mig, det är hon inte. Om du hade plockat bort buttan så hade alla symtom "kommit tillbaks" igen. Var rädd om din häst!!
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Ja det är jag och jag vet också att hon går på smärtstillande. Men nu lyssnar jag på det vet rekommenderar.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Hon kunde hela tiden lyfta alla 4 hovar utan minsta problem och stå så länge jag ville. Så att det var ett så självklart fall av fång kan jag inte påstå.

För mig/oss som haft / har hästar med fånghistoria och välbekanta med symptomen är det ett självklart fall av fång. Röntgen bekräftade ju till och med det.

Min häst kunde också lyfta hovarna utan problem. Om du ens läst vad jag skrivit så kunde jag under ett anfall till och med galoppera utan protester från hästen, märkte bara av en något minskad bjudning mot hinder. Istället för att suga tag i hindret så gjorde gjorde han bara som jag sa och hoppade över.
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Håller med! Har citerat ett stycke från Strömsholms fångbehandling. Om det är lägesförändringar av hovbenet så rekommenderar de:

"Hästen bedöms och behandlas av hovslagare och får åka hem på strikt boxvila.
Vid återbesök 5 veckor senare, ny status och röntgenkontroll och hovslagare bedömer hur utvecklingen i hoven blivit. Eventuell behandling.
Efter ytterligare 5 veckor kan oftast hovslagare hemma verka hästen.
Efter ytterligare fem veckor kommer hästen tillbaka på ett sista återbesök och slutkontroll. Vi går igenom igångsättning och rehabilitering. Ordinarie hovslagare får information om fortsatt skötsel av hästens hovar.
Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute."
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Håller med dig, det låter lite knepigt.

Med det jag lärt mig om fång och veterinärers kunskaper om fång hade jag funderat några varv om rådet ts fått av veterinären verkligen är det bästa för hästen och sen även kollat med någon erkänt kunnig fångveterinär vad de tycker.


Usch.. Jag hatar verkligen fång. Jävla skitsjukdom. Det är en enorm lättnad att inte ha någon fånghäst längre.
Jag avundas dig inte TS...!
 
Sv: Vad tusan kan det va för fel på hästen!?

Ja det är jag och jag vet också att hon går på smärtstillande. Men nu lyssnar jag på det vet rekommenderar.

Och det är den enda vetten du inte ska lyssna på...

Jag åkte in min min häst för att kolla halsen då han inte presterade som han skulle i loppet. Han är 10 år gammal och har tjänat 700 000, han hade liiite vitt slem i halsen. L-G.D's diagnos? Överträning sedan han var liten.. :crazy: Haha det är nästan så man vill skratta.
Han rekommenderade min kompis att starta hennes travhäst med finadyne i kroppen 10 dar efter avslutad behandling, det syntes ändå inte på dopingproverna då karenstiden var rejält tilltagen.

Ring Strömsholm eller H.K, den andra veterinären som jobbar på kliniken du varit, hon är suverän.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 107
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 147
Senast: lett
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 375
Senast: Raja
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 704
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp