Bukefalos 28 år!

Blir det lugnare i hagen?

Willja

Trådstartare
Nu har min häst stått 1½ månad i nya stallet.

De är fyra valackar i samma hage och det är ganska livligt då och då. Min häst har just dragit på sig en skada på ett bakben, så det känns inte bra att släppa honom med de andra längre... Tyvärr så verkar jag inte ha några andra alternativ.

Ska jag räkna med att det alltid kommer att vara såhär, eller kan det ta ännu längre tid att sätta rangordning och komma till ro?
 
Sv: Blir det lugnare i hagen?

Vad har din häst fått för skada? Kom skadan i hagen? Veterinärundersökt?

Valacker kan vara ganska så busiga. För några år sedan skulle jag släppa ihop min 14 år gamla valack med en ännu äldre valack och jag tror bägge två blev tio år yngre för de lekte så dammet yrde. Bägge hade gått med hästar innan, de var alltså två små flockar som släpptes ihop till en lite större flock inför sommarbetet, så de hade haft kompisar innan, men tydligen var just dessa två på samma våglängd eller nåt för de lekte flera timmar om dagen. Något lugnare blev det efter ett tag men inte så mycket. Dock så verkade dessa äldre gentlemän må utmärkt av detta och skadade sig inte eller presterade sämre.
 
Sv: Blir det lugnare i hagen?

Inte för att skadan hade något med frågan att göra egentligen, men han har fått en sårskada i hagen och ja, den är veterinärundersökt. Jag vill bara inte ha fler skador nu när det strax behövs broddar osv.

Jag funderar på om det kanske blir lugnare om man delar upp dem två och två? Framförallt vid lunchfodringen borde det ju bli lugnare...
 
Sv: Blir det lugnare i hagen?

Om det är lek och sånt så är det inte säkert det lugnar ner sej, håller dom på att göra upp och jagar runt varandra så lugnar det antagligen ner sej efter hand.

Jag har länge undrat om min häst kommer att lugna ner sej i hagen men jag börjar tvivla, han springer nåt otroligt mycket både ensam och med kompisar, han är en livlig häst helt enkelt och det är bara att acceptera. Blir något lugnare om han går med lugna hästar.
 
Sv: Blir det lugnare i hagen?

Min häst har just dragit på sig en skada på ett bakben, så det känns inte bra att släppa honom med de andra längre... Tyvärr så verkar jag inte ha några andra alternativ.

Inte för att skadan hade något med frågan att göra egentligen, men han har fått en sårskada i hagen och ja, den är veterinärundersökt. Jag vill bara inte ha fler skador nu när det strax behövs broddar osv.

Jaha då förstod jag fel. Jag trodde det var på grund av skadan du var orolig över att de sprang i hagen.
 
Sv: Blir det lugnare i hagen?

Vad säger stallägare och hästägare? Kan de dela av hagen till 2 hagar?

Bus är ju roligt för hästarna men rätt jobbigt för människorna om de blir skadade.
 
Sv: Blir det lugnare i hagen?

Lek i hagan är ju bra! Hästarna blir på bättre humör och rör på sig mera på ett naturligt sätt.
Men det kan ta överhand så leken blir för våldsam och hästar skadas.
Då beror det oftast på att där är mera energi i fodret än hästarna behöver. Då kan det vara bra att dra ned på havre/kraftfoder och ge mera hö/ensilage istället. Är hästarna feta kan man ge halm också.
Om problemet är att hästarna slås och det finns mycket rang problem, kan det beror på att hästarna är hungriga eller har tråkigt i hagan.
Ge dom då halm eller hö i hagan så de har så det räcker till hela dagen, det borde lugna ned dom.
 
Sv: Blir det lugnare i hagen?

Jag undrar också om de slåss eller leker?

Med tanke på att det verkar som att det blir värre vid fodringen så låter det snarare som att de bråkar?
Om det är så att de bråkar kan det vara svårt att få ordning på det. Det kan bli bättre, men enl min erfarenhet brukar det inte bli redigt bra om två hästar i samma hage ogillar varandra.
Min fd häst fick griffelbenet avsparkat av en häst som hon gått med till och från i ett par år :grin:

Är det bus är det klart det kan lugna ner sig, men även där är det klart att det kanske aldrig avtar helt.
Nu på vintern brukar det ju bli extra mycket bus, speciellt om det varit hårt och fruset några dagar (så hästarna håller sig mer stilla) och kanske även vilar från ridningen.

Olyckor /skador i hagar får man ju tyvärr räkna med och om det bara var en ren olyckshändelse så tycker jag det är dumt att dela på dem. Det kan ju lika gärna hända om den står i en annan hage med bara en häst, eller tom ensam.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp