Blir ev av med körkortet. Hur göra?

MissFideli

Trådstartare
Fick ett aningen oväntat brev från Transportstyrelsen igår vilket vände min värld upp och ner. Dom verkar vilja återkalla mitt körkort efter olyckan i mars. Jag ska återkomma snarast med ett yttrande om varför dom inte skulle ta det.
Hur gör jag nu? Jag och alla jag pratat med (inkl flera poliser) anser att det är för hårt, en varning borde räcka.
Jobbet ska skriva ihop ett intyg om att det är min inkomst och jag får skriva ner att det är första pricken och bötesbeloppet på 19 års körning, varav 18 yrkesmässigt.
Men chefen så att han inte trodde det skulle hjälpa.
En av poliserna sade direkt att jag skulle överklaga om det beslutas så och det kommer jag göra förstås.
Men måste jag blanda in jurist då? Får jag jobba vidare tills svaret på överklagan är sagt?

Jag behöver verkligen er hjälp nu :cry:
 
Min son råkade ut för något liknande och överklagade men det hjälpte inte. Han fick körkortet indraget en månad, trots att han jobbade som chaufför. Dock hade han ett färskt körkort, du har ju haft ditt mycket längre så det kanske spelar in. Sonen tog hjälp av en jurist men det hade nog gått lika bra om han hade skrivit ihop nånting själv. Han jobbade tills han fick brevet om att han skulle skicka in körkortet. Lycka till, hoppas det löser sig bra för dig!
 
Skulle du kunna få kontakt med den andra föraren (mellanbilens) och be att hen beskriver vad som hände och skicka med? För att få en personlig beskrivning från en utomstående gällande vad som hände.

Kanske att det kan hjälpa.
 
Skulle du kunna få kontakt med den andra föraren (mellanbilens) och be att hen beskriver vad som hände och skicka med? För att få en personlig beskrivning från en utomstående gällande vad som hände.

Kanske att det kan hjälpa.

Det är tyvärr inget alternativ. Han kontaktade mig på facebook och sade ett par väl valda ord.
 
Kontakta jurist. Det måste överklagas + begära inhibition. Det är möjligt att hemförsäkringen kan täcka en del av kostnaden.

Att överklaga är ju inget som kan göras nu, det blir ju i såna fall sen när beslutet är taget. Det som händer nu är att ts ska skicka in ett yttrande om varför hon ska slippa få körkortet indraget och först därefter kommer de att fatta ett beslut om körkortet ska dras in eller inte.
 
En kompis till.mig som är distriktsveterinär fick körkortet indraget i två månader pga fortkörning, då han i tjänsten var på väg till ett akutfall. Den omständigheten räddade honom inte. Han tog ut semester och föräldraledighet för att klara den körkortslösa tiden, för han kunde ju inte jobba utan körkort.
 
18 år med tunga kortet? Tänk då på att det kort du sen får tillbaka eventuellt inte är inte lika bra som det som du då tog. Så se till att göra vad du kan för att stämma i bäcken.
 
En kompis till.mig som är distriktsveterinär fick körkortet indraget i två månader pga fortkörning, då han i tjänsten var på väg till ett akutfall. Den omständigheten räddade honom inte. Han tog ut semester och föräldraledighet för att klara den körkortslösa tiden, för han kunde ju inte jobba utan körkort.

Veterinärer får använda sig av brådskande tjänsteutövning och köra för fort så det måste legat något mer bakom din väns förlust av körkortet.
 
Jag tror det är arbetsgivaren som bestämmer om du får arbeta (köra) under tiden fram tills ett beslut. Jurist kan nog vara klokt, och att gå igenom polisens rapport som är underlaget för ett ev. beslut om återkallande.
 
Att överklaga är ju inget som kan göras nu, det blir ju i såna fall sen när beslutet är taget. Det som händer nu är att ts ska skicka in ett yttrande om varför hon ska slippa få körkortet indraget och först därefter kommer de att fatta ett beslut om körkortet ska dras in eller inte.

Exakt.

@MissFideli ovan är korrekt.

Sen är det tyvärr OM de beslutar om indragning är det sällan fe helt avstår oavsett om det påverkar arbetet. De kan då ev sänka tiden jmf med annars - men sällan de helt låter bli.

När beslutet är fattat kan du överklaga till förvaltningsrätten om du vill. Med eller utan jurist. Det är ytterst få fall som ändras i förvaltningsrätten dock.
 
Att facket inte intresserar sig verkar dåligt, om det är arbetsgivarens sak så borde de bevaka att detta blir gjort. Kan arbetsgivaren ha försäkring med rättsskydd som kan ta den biten. Skulle tänka mig det är bra att få hjälp tidigt.
Jag vet inte, men situationen har väl ändå arbetsgivaren bidragit till att skapa med snålt planerade tider.
 
Åh nej vad trist. Har tyvärr inga tips att komma med, det är ett mirakel att jag själv har kvar mitt körkort efter min olycka i juni. Fy vad det låter som att dom är hårda :( För de allra flesta räcker det nog med en läskig krock för att man ska tänka till rejält (om det nu är det man behöver).

Hoppas verkligen det löser dig för dig!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har jobbat på Transportstyrelsen med bl.a. sådana här saker. De kan absolut ta hänsyn till att du blir av med din inkomst om du förlorar körkortet. Det beror lite på hur grovt de anser övertrampet vara. Polisen skickar ju in alla sådana här saker till TS som sedan utreder. Att du haft körkortet prickfritt i 18 år är till din fördel.
Vill du så får du gärna PM:a exakt vad det står i det föreläggande du fått så kan jag kanske ge lite mer konkreta tips på vad du kan skriva i ditt svaromål :)
 
Som sagt, du kan inte överklaga innan beslutet är fattat.

Men jag tycker det låter fruktansvärt dåligt att facket inte bryr sig mer! :mad:

Annars lider jag bara med dig och hoppas verkligen att du får ha körkortet kvar :heart
 
Fick ett aningen oväntat brev från Transportstyrelsen igår vilket vände min värld upp och ner. Dom verkar vilja återkalla mitt körkort efter olyckan i mars. Jag ska återkomma snarast med ett yttrande om varför dom inte skulle ta det.
Hur gör jag nu? Jag och alla jag pratat med (inkl flera poliser) anser att det är för hårt, en varning borde räcka.
Jobbet ska skriva ihop ett intyg om att det är min inkomst och jag får skriva ner att det är första pricken och bötesbeloppet på 19 års körning, varav 18 yrkesmässigt.
Men chefen så att han inte trodde det skulle hjälpa.
En av poliserna sade direkt att jag skulle överklaga om det beslutas så och det kommer jag göra förstås.
Men måste jag blanda in jurist då? Får jag jobba vidare tills svaret på överklagan är sagt?

Jag behöver verkligen er hjälp nu :cry:

När du skriver att de vill "återkalla ditt körkort", har de inte angett någon tid för hur länge? Jag har svårt att tro att de menar att det är för evigt.

Jag har fått mitt körkort indraget en gång, det var under prövotiden så jag fick även ta om det. Först yrkade de på tre månader, men jag överklagade och fick det ändrat till två månader.

Samma sak för ett ex som också var yrkeschaufför, han fick det indraget i tre månader men överklagade (pga yrkeschaufför) och fick det ändra till två.

För att överklaga behöver du inledningsvis inte blanda in någon jurist, du får typ en blankett från dem som du fyller i. Det kan vara värt att ta hjälp av en jurist om det blir en tvist, både ekonomiskt (jurist är billigare än eventuellt inkomstbortfall i ett par månader) och för att det antagligen ger större impact.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 164
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 756
Senast: Saeta
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 949
Senast: Gnist
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 843
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp